بسم
الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه
Keistimewaan
yang disebut sebagai rukhshah yang dikurniakan bagi orang yang membuat
pelayaran ialah keharusan menjama‘ atau menghimpunkan dua waktu sembahyang dan
dikerjakan dalam satu waktu.
Sebahagian
dalil yang disandarkan bagi menjelaskan ketetapan hukum harus menjama‘
sembahyang ketika dalam pelayaran, diriwayatkan daripada Anas bin Malik Radhiallahu
‘anhu, beliau berkata:
(( كَانَ النَّبِيُّ إِذَا ارْتَحَلَ
قَبْلَ أَنْ تَزِيغَ الشَّمْسُ أَخَّرَ الظُّهْرَ إِلَى وَقْتِ الْعَصْرِ، ثُمَّ
يَجْمَعُ بَيْنَهُمَا، وَإِذَا زَاغَتْ صَلَّى الظُّهْرَ، ثُمَّ رَكِبَ ))
(رواه البخاري ومسلم)
Maksudnya: “Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam apabila
Baginda membuat perjalanan sebelum matahari tergelincir Baginda akan melewatkan
sembahyang Zuhur kepada waktu ‘Asar, kemudian menjama‘ (menghimpunkan)
kedua-dua sembahyang tersebut. Dan jika matahari sudah tergelincir Baginda akan
menunaikan sembahyang Zuhur terlebih dahulu, kemudian Baginda memulakan
perjalanan.”
(Hadits riwayat Al-Bukhari
dan Muslim)
Melalui
riwayat Anas juga, beliau berkata:
(( كَانَ النَّبِيُّ e إِذَا أَرَادَ
أَنْ يَجْمَعَ بَيْنَ الصَّلاَتَيْنِ فِي السَّفَرِ أَخَّرَ الظُّهْرَ حَتَّى
يَدْخُلَ أَوَّلُ وَقْتِ الْعَصْرِ ثُمَّ يَجْمَعُ بَيْنَهُمَا ))
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam apabila
Baginda hendak menghimpunkan dua sembahyang ketika dalam pelayaran Baginda akan
mengakhirkan sembahyang Zuhur sehinggalah masuk awal waktu sembayang ‘Asar,
kemudian Baginda menjama‘ (menghimpunkan) kedua-dua sembahyang tersebut.”
(Hadits riwayat Muslim)
Bagaimana
cara yang lebih utama dalam menjama‘ sembahyang?
Kebanyakan
para ulama termasuk para ulama mazhab Syafi‘e mengatakan bahawa harus menjama‘
atau menghimpunkan sembahyang fardhu Zuhur dengan ‘Asar, dan dikerjakan di
dalam salah satu waktu sembahyang tersebut, sebagaimana juga harus menjama‘
sembahyang fardhu Maghrib dengan ‘Isya, dan dikerjakan di dalam salah satu
waktu sembahyang tersebut ketika seseorang itu dalam pelayaran yang jauh.
Sembahyang
jama‘ itu terdapat dua cara iaitu jama‘ taqdim dan jama‘ ta’khir. Jika
sembahyang fardhu Zuhur dan ‘Asar yang dijama‘ itu dikerjakan di dalam waktu
Zuhur ataupun sembahyang fardhu Maghrib dan ‘Isya’ yang dijama‘ itu dikerjakan
dalam waktu Maghrib maka itu dinamakan jama‘ taqdim. Jika sembahyang fardhu
Zuhur dan ‘Asar yang dijama‘ itu dikerjakan di dalam waktu ‘Asar ataupun
sembahyang fardhu Maghrib dan ‘Isya’ yang dijama‘ itu dikerjakan dalam waktu
‘Isya’ maka itu dinamakan jama‘ ta’khir.
Persoalannya,
bagaimana cara yang lebih elok dikerjakan, adakah dengan cara jama‘ taqdim atau
jama‘ ta’khir?
Para
ulama menggariskan bahawa seseorang yang dalam pelayaran itu jika dia singgah
atau berehat di suatu tempat, dan pada ketika itu waktu sembahyang Zuhur atau
sembahyang Maghrib sudah masuk, maka adalah lebih utama baginya menunaikan
sembahyang dengan jama‘ taqdim, iaitu menghimpunkan sembahyang ‘Asar ke dalam
waktu Zuhur atau menghimpunkan sembahyang ‘Isya ke dalam waktu Maghrib.
Sebaliknya,
jika waktu sembahyang Zuhur atau sembahyang Maghrib telah masuk dan dia pada
masa itu dalam perjalanan maka adalah lebih utama baginya menunaikan sembahyang
dengan jama‘ ta’khir, iaitu menghimpunkan sembahyang Zuhur ke dalam waktu ‘Asar
atau menghimpunkan sembahyang Maghrib ke dalam waktu ‘Isya’.
Ini
adalah berdasarkan apa yang diriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma:
(( أَلاَ أُخْبِرُكُمْ عَنْ صَلاَةِ رَسُولِ اللهِ e ؟ إِذَا زَالَتْ
االشَّمْسُ وَهُوَ فِي الْمَنْزِلِ قَدَّمَ الْعَصْرَ إِلَى الظُّهْرِ، وَيَجْمَعُ
بَيْنَهُمَا فِي الزَّوَالِ،
وَإِذَا
سَافَرَ قَبْلَ الزَّوَالِ أَخَّرَ الظُّهْرَ إِلَى وَقْتِ الْعَصْرِ، ثُمَّ
جَمَعَ بَيْنَهُمَا فِي وَقْتِ الْعَصْرِ ))
(رواه البيهقي بإسناد جيد)
Maksudnya: “Tidakkah aku khabarkan kepada kamu
tentang sembahyang Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam? Apabila matahari
tergelincir dan pada ketika itu Baginda berada di rumah (tempat Baginda
menginap ketika dalam pelayaran), maka Baginda akan menyegerakan sembahyang
fardhu ‘Asar ke dalam waktu Zuhur, lalu menjama‘ (menghimpunkan) keduanya
(sembahyang Zuhur dan ‘Asar) pada waktu tergelincir matahari (waktu Zuhur).
Apabila
Baginda membuat pelayaran sebelum tergelincir matahari, maka Baginda akan
mengakhirkan sembahyang Zuhur ke dalam waktu ‘Asar, lalu
menjama‘(menghimpunkan) keduanya (sembahyang Zuhur dan ‘Asar) pada waktu
‘Asar.”
(Hadits riwayat Al-Baihaqi
dengan sanad yang baik)
Bolehkah
sembahyang jama‘ kerana rukhshah pelayaran itu dikerjakan di rumah
sebelum membuat pelayaran?
Persoalan
ini ditimbulkan kerana terdapat dakwaan bahawa sembahyang jama‘ kerana
pelayaran itu boleh dilakukan dari rumah iaitu sejak dari rumah lagi iaitu
sebelum memulakan pelayaran (safar).
Dakwaan ini berdasarkan riwayat daripada Anas Radhiallahu
‘anhu:
(( أَنَّ النَّبِيَّ كَانَ إِذَا
ارْتَحَلَ قَبْلَ أَنْ تَزيْعَ الشَّمْسُ أَخَّرَ الظُّهْرَ إِلَى وَقْتِ
الْعَصْرِ، ثُمَّ نَزَلَ فَجَمَعَ بَيْنَهُمَا،
فَإِنْ
زاَغَتِ الشَّمْسُ قَبْلَ أَنْ يَرْتَحِلَ صَلَّى الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ، ثُمَّ
يَرْكَبُ ))
(رواه الشيخان)
Maksudnya
(sebagaimana yang
diterjemahkan oleh pendokong pendapat di atas): “Bahawa sesungguhnya
Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam apabila hendak belayar (musafir) sebelum
tergelincir matahari Baginda mengakhirkan sembahyang Zuhur kepada waktu ‘Asar,
kemudian Baginda pun turun (memulakan perjalanan). Maka Baginda menghimpunkan
di antara kedua sembahyang itu (sembahyang Zuhur dan ‘Asar).
Jika
tergelincir matahari sebelum Baginda belayar (musafir) Baginda mengerjakan
sembahyang Zuhur dan ‘Asar, kemudian Baginda pun menunggang (memulakan
perjalanan).”
(Hadits riwayat Al-Bukhari
dan Muslim)
Apa yang
dapat difahami bahawa pendapat ini ternyata kurang tepat dan tersasar dari
pemahaman yang betul terhadap dalil yang dibawakan.
Alasan
yang dapat dikemukakan untuk menolak pendapat di atas:
1. Apabila kita petik sebahagian sabda Nabi Shallallahu
'alaihi wasallam di atas, iaitu:
(( فَـإِنْ
زاَغَتِ الشَّمْسُ قَبْلَ أَنْ يَرْتَحِلَ صَلَّى الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ، ثُمَّ
يَرْكَبُ ))
Maksudnya: “Jika tergelincir matahari sebelum Baginda
membuat perjalanan Baginda mengerjakan sembahyang Zuhur dan ‘Asar, kemudian
Baginda pun menunggang (memulakan perjalanan).”
Tidak dinafikan sungguhpun pada zahirnya
hadits di atas memberi maksud Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam
menjama‘ sembahyang Zuhur dan ‘Asar dengan
cara jama‘ taqdim semasa Baginda berada di rumah sebelum membuat
perjalanan, akan tetapi perlu difahami bahawa perkara ini berlaku ketika
Baginda sedang dalam pelayaran, ketika Baginda singgah di suatu tempat untuk
menunaikan sembahyang secara jama‘ sebelum meneruskan perjalanan seterusnya.
Perkara ini disokong oleh beberapa riwayat
yang lain seperti hadits yang diriwayatkan daripada Anas Radhiallahu ‘anhu:
((كَانَ
النَّبِيُّ e إِذَا كَانَ فِي
سَفَرٍ فَزَالَتْ الشَّمْسُ صَلَّى الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيْعًا ثُمَّ
ارْتَحَلَ ))[i]
(أخرجه البيهقي والإسماعيلي وصححه ابن حجر)
Maksudnya: “Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam apabila
Baginda dalam pelayaran, lalu matahari tergelincir, Baginda pun menunaikan
sembahyang Zuhur dan ‘Asar secara jama‘, kemudian barulah Baginda meneruskan
perjalanan.”
( Dikeluarkan oleh Al-Baihaqi dan Al-Ismaili, dan dikatakan shahih oleh Ibnu Hajr)
Hadits ini lebih jelas menyatakan bahawa Nabi
Shallallahu 'alaihi wasallam menjama‘ sembahyang sebelum memulakan
perjalanan adalah ketika Baginda sedang dalam pelayaran.
Diriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma:
(( أَلاَ
أُخْبِرُكُمْ عَنْ صَلاَةِ رَسُولِ اللهِ ؟ إِذَا زَالَتْ
االشَّمْسُ وَهُوَ فِي الْمَنْزِلِ قَدَّمَ الْعَصْرَ إِلَى الظُّهْرِ، وَيَجْمَعُ
بَيْنَهُمَا فِي الزَّوَالِ ))
(رواه
البيهقي بإسناد جيد)
Maksudnya: “Tidakkah aku khabarkan kepada kamu tentang sembahyang Rasulullah
Shallallahu 'alaihi wasallam? Apabila matahari tergelincir dan pada ketika itu
Baginda berada di rumah (tempat Baginda menginap ketika dalam pelayaran), maka
Baginda akan menyegerakan sembahyang fardhu ‘Asar ke dalam waktu Zuhur, lalu
menjama‘ (menghimpunkan) keduanya (sembahyang Zuhur dan ‘Asar) pada waktu
tergelincir matahari (waktu Zuhur).
(Hadits
riwayat Al-Baihaqi dengan sanad yang baik)
Dijelaskan di dalam Al-Mausu‘ah Al-Fiqhiyyah,
terbitan Kementerian Waqaf Dan Hal Ehwal Islam, Kuwait bahawa maksud perkataan “وهو في المَنْزِلِ” (pada ketika itu Baginda berada di rumah) di dalam hadits di atas adalah bermaksud “مكان
النـزول في السفر” (tempat
Baginda menginap ketika dalam pelayaran). (Jld. 15, m.s. 287)
Di dalam riwayat yang lain lagi daripada Ibnu
Abbas Radhiallahu ‘anhuma:
(( أَنَّهُ كَانَ
إِذَا نَزَلَ مَنْزِلاً فِي السَّفَرِ فَأَعْجَبَهُ الْمَنْزِلُ أَقَامَ فِيْهِ
حَتَّى يَجْمَعَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ، ثُمَّ يَرْتَحِلُ،
فَإِذَا
لَمْ يَتَهَيَّأْ لَهُ الْمَنْزِلُ مَدَّ فِي السَّفَرِ فَسَارَ فَأَخَّرَ
الظُّهْرَ، حَتَّى يَأْتِيَ الْمَنْزِلَ الَّذِيْ يُرِيدُ أَنْ يَجْمَعَ فِيْهِ
بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ ))
(أخرجه
البيهقي ورجاله ثقات)
Maksudnya: “Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam apabila
Baginda berhenti di sebuah rumah ketika dalam pelayaran dan Baginda berkenan
(suka) kepada rumah tersebut, maka Baginda menempatinya sehinggalah Baginda
menjama‘ sembahyang Zuhur dengan ‘Asar, kemudia Baginda meneruskan perjalanan.
Jika rumah tidak tersedia untuk Baginda,
Baginda akan meneruskan pelayaran, maka Baginda pun berjalan dan mengakhirkan
sembahyang Zuhur sehinggalah Baginda datang ke sebuah rumah, di mana di rumah
itu Baginda hendak menjama‘ sembahyang Zuhur dengan ‘Asar.”
(Hadits dikeluarkan oleh
Al-Baihaqi dan periwayat-periwayatnya adalah dipercayai yakni thiqah)
Berdasarkan riwayat-riwayat yang dikemukakan
di atas, jelas menerangkan bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam melakukan
sembahyang jama‘ adalah ketika Baginda singgah di suatu tempat atau di sebuah
rumah ketika dalam pelayaran, bukannya sebelum memulakan pelayaran. Atau dengan
lain perkataan, Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam menjama‘ sembahyang
ketika Baginda sudah dalam keadaan musafir, bukannya dalam keadaan bermukim.
2. Seorang itu hanya dikatakan musafir
sebaik-baik sahaja dia melewati (keluar)
daripada sempadan perkampungan atau kota
atau bandar di mana dia tinggal. Jadi, bagaimana boleh seorang itu diharuskan
menjama‘ sembahyang ketika dia masih berada di rumahnya sebelum keluar belayar
kerana rukhshah pelayaran, sedangkan ketika itu dia belum lagi di
katakan sebagai musafir?
Jawatankuasa
Tetap Penyelidikan Ilmiah Dan Fatwa, Arab Saudi yang diketuai oleh Bekas Mufti
Arab Saudi, Abdul Aziz bin Baz Rahimahullahu Ta‘ala pernah dihadapkan
persoalan mengenai dengan seorang yang hendak membuat pelayaran, adakah
diharuskan baginya menjama‘ tanpa mengqashar sembahyang fardhu Zuhur dengan
‘Asar sedang pada ketika itu dia masih lagi di rumah (belum lagi keluar rumah
untuk memulakan pelayaran)?
Jawatankuasa
tersebut menjawab: “Tidak harus bagi sesiapa yang berniat untuk membuat
pelayaran menjama‘ sembahyang ‘Asar dengan Zuhur atau menjama‘ sembahyang
‘Isya’ dengan Maghrib selama mana dia masih lagi berada di rumah dan belum lagi
memulakan pelayaran, kerana tidak terdapat sebab yang mengharuskan dia menjama‘
sembahyang iaitu pelayaran. Bahkan rukhshah atau kelonggaran mengqashar
dan menjama‘ itu adalah bermula apabila dia meninggalkan kediaman negerinya.”
Penutup
Berdasarkan perbincangan yang lalu, jelas bahawa
orang yang hendak membuat pelayaran dan bercadang untuk menjama‘ sembahyang kerana
rukhshah pelayaran, tidak boleh menjama‘ sembahyangnya ketika dia
masih lagi belum memulakan pelayaran atau ketika dia masih lagi berada di rumah
kediamannya, kerana pelayarannya hanya dikira apabila dia keluar atau lepas
daripada sempadan tempat tinggalnya.
No comments:
Post a Comment