SURAH AL-FATIHAH :
Persoalan Hukum
Membacanya
|
(Dengan nama Allah,
Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Kesempurnaan membaca surah al-Fatihah dalam sembahyang sangatlah dituntut kerana ianya adalah salah satu daripada rukun yang wajib dalam sembahyang.
Surah ini sangat mulia sehingga dikatakan
bahawa seluruh ilmu-ilmu al-Qur’an, iaitu tauhid, ibadah, nasihat serta
peringatan terkandung dalam surah yang pendek ini. Antara kemuliaannya lagi
ialah Allah Subhanahu wa Ta‘ala membahagikan surah ini kepada dua bahagian; satu
bahagian untukNya dan satu bahagian lagi untuk hambaNya, begitu juga ibadah
sembahyang tidak akan diterima tanpanya.
Memandangkan
surah al-Fatihah ini mudah dihafal dan dibaca, adakalanya faktor inilah yang
mengakibatkan sebilangan orang memandang ringan akan kesempurnaannya lalu membacanya
tanpa berguru atau didengarkan kepada orang yang dapat memimpinnya sebagai
bacaan yang betul.
Kerana
pentingnya perkara ini, kita akan cuba mengupas mengenai pembacaan surah
al-Fatihah dalam sembahyang sebagai panduan untuk kita semua.
Hukum
Membaca Surah Al-Fatihah Dalam Sembahyang
Ulama
mazhab asy-Syafi‘e berpendapat bahawa membaca surah al-Fatihah pada setiap
rakaat hukumnya adalah wajib ke atas orang yang bersembahyang sama ada imam, munfarid
(orang yang sembahyang sendiri) mahupun makmum menurut pendapat yang paling shahih,
sama ada dalam sembahyang sirriyah (sembahyang yang bacaannya dibaca secara
perlahan) mahupun sembahyang jahriyyah (sembahyang yang bacaannya dibaca
secara nyaring).
Adapun
bagi orang yang masbuk pula, hukumnya tetap wajib baginya membaca al-Fatihah
sekadar apa yang sempat dibacanya sebelum imam rukuk. Akan tetapi jika imam
sudah rukuk, maka tidaklah perlu baginya untuk membaca surah al-Fatihah lagi,
kerana bacaan surah al-Fatihah tersebut ditanggung oleh imam dan dikira baginya
rakaat tersebut sebagai satu rakaat, dengan syarat makmum yang masbuk itu
mestilah sempat thuma’ninah bersama imam ketika rukuk.
Bacaan
surah al-Fatihah bagi makmum juga ditanggung oleh imam jika sekiranya makmum
itu tidak mempunyai kesempatan membacanya ataupun tidak mempunyai masa yang
cukup untuk menghabiskannya semasa qiyam imam (sebelum imam rukuk), sama
ada kerana bacaan atau pergerakannya yang lambat, misalnya ketika bangun dari
sujud, imam sudahpun rukuk kembali kerana pergerakan makmum yang lambat,
ataupun terlupa bahawa dia sedang bersembahyang atau ragu-ragu adakah dia sudah
membacanya ataupun belum sedangkan imam sudahpun rukuk. Maka dalam
keuzuran-keuzuran seperti ini, bacaan surah al-Fatihah tersebut ditanggung oleh
imam walaupun ianya berlaku pada setiap rakaat dalam sembahyang.
Tuntutan
wajib membaca surah al-Fatihah itu dilaksanakan sama ada dengan cara hafalan ataupun
ditalkinkan kepadanya (dibacakan kepadanya ketika dia bersembahyang,
kemudian dia ikut membacanya) ataupun membacanya dengan cara melihat mushaf,
jika dia pandai membaca. Dalam hal ini, mengadakan mushaf itu pula hukumnya
adalah wajib, sama ada dengan cara membeli, menyewa ataupun meminjamnya, dan
wajib pula mengadakan lampu, jika tempat dia bersembahyang itu gelap. Tujuannya
ialah untuk membolehkannya membaca mushaf tersebut. Jika dia enggan melaksanakan
perkara-perkara ini, sedangkan dia sebenarnya mampu, maka wajib ke atasnya
mengulang semula semua sembahyang yang dikerjakannya sepanjang keengganannya
melakukan perkara-perkara di atas.
Tegasnya,
surah al-Fatihah tetap wajib dibaca dengan apa jua cara sekalipun, sedaya upaya
yang termampu. Begitu juga usaha-usaha yang membolehkan ianya dilaksanakan, seperti
mempelajarinya, mendapatkan mushaf mahupun menyediakan lampu adalah wajib jika
ada kemampuan untuk melakukannya.
Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan
oleh Imam Bukhari dan Muslim dari ‘Ubadah Radhiallahu
‘anhu, bahwasanya Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam telah bersabda:
لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لمَ ْيَقْرَأْ
بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ.
(رواه البخاري ومسلم)
Maksudnya: Tidak sah sembahyang bagi sesiapa yang tidak
membaca Fatihah al-Kitab (surah al-Fatihah).
(Hadits riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Bacaan Surah Al-Fatihah Yang
Sempurna
Secara umumnya, bacaan surah
al-Fatihah yang sempurna itu ialah dengan membacanya mengikut bacaan yang
disepakati oleh ahli-ahli al-Qur’an, seperti wajib mad, idgham dan
hukum-hukum tajwid yang lain.
Imam al-Baijuri ada menyebutkan
secara ringkas sebelas syarat yang perlu dijaga ketika membaca surah al-Fatihah
dalam sembahyang, iaitu:
1.
Bacaan yang dapat didengar dengan jelas oleh telinganya sendiri (bagi
yang sihat pendengaran).
2. Membaca dengan tertib (tersusun
mengikut susunan ayat-ayatnya).
3. Membaca secara berterusan (muwalah),
iaitu bacaan yang tidak terputus-putus kecuali pada kadar untuk bernafas.
4. Menjaga segala
hurufnya, termasuk sabdunya yang empat belas. Tiga daripadanya terdapat pada Basmalah(بِسْمِ
اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ).
5. Tidak
melakukan kesilapan dalam bacaan yang boleh menukar makna.
6. Tidak
membacanya dengan bacaan yang ganjil (syadz) yang merubah makna.
7. Tidak
menukar perkataan-perkataannya.
8. Membaca setiap ayatnya termasuk Basmalahnya, kerana ianya adalah
sebahagian daripada surah al-Fatihah.
9. Membacanya
dalam bahasanya yang asal iaitu bahasa Arab dan tidak menterjemahkannya ke
dalam bahasa lain, kerana jika diterjemahkan akan hilanglah mukjizat al-Qur‘an itu.
10. Khusus bagi
orang yang tidak mampu membaca surah al-Fatihah, hendaklah membaca penggantinya
dari surah-surah lain juga dalam bahasa Arab. Lainlah halnya jika gantiannya
itu terdiri daripada zikir ataupun doa, kerana ianya boleh diterjemahkan jika
tidak mampu membacanya dalam bahasa Arab.
11. Membacanya
dalam keadaan qiyam (berdiri).
Jika tidak mampu berdiri, maka hendaklah
dibaca dalam keadaan duduk, berbaring dan sebagainya.
Kaedah Bacaan Yang Disunatkan
(Afdhal)
1. Sunat waqaf pada setiap ayat,
termasuk juga dalam hal ini pada ayat Basmalah sebagaimana menurut pendapat
muktamad dalam kitab Fath al-Mu‘in.
Imam al-Bujairimi berkata: Pendapat
yang muktamad ialah sunat waqaf pada Basmalah kerana ianya adalah satu
ayat yang sempurna, dan setiap ayat yang sempurna itu disunatkan waqaf padanya.
Ini berdasarkan
hadits shahih, bahawa
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam membaca dengan cara waqaf
seayat demi seayat.
Ummu Salamah Radhiallahu
’anha meriwayatkan ketika menjelaskan cara bacaan Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, beliau berkata:
كَانَ يُقَطِّعُ قِرَاءَتَهُ
آيَةً آيَةًً.
(رواه الإمام أحمد)
Maksudnya: Sesungguhnya Baginda Shallallahu
‘alaihi wasallam memutus-mutuskan
(mewaqaf) bacaannya (surah al-Fatihah) seayat demi seayat.
(Hadits riwayat Imam Ahmad)
2. Tidak waqaf pada ayat أَنْعَمْتَ
عَلَيْهِمْ)).
Syeikh Ramli berkata dalam Kitab an-Nihayah: Adalah sunat untuk menyambungnya
dengan ayat selepasnya kerana ayat tersebut bukanlah tempat waqaf dan bukan
pula penghujung ayat.
Bagaimanapun, tidaklah merosakkan
sembahyang jika waqaf dilakukan menurut Imam asy-Syabramallisi. Jika waqaf juga
pada ayat أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ)), maka adalah lebih
baik menyambungnya sahaja dengan ayat selepasnya.
3. Membaca
secara tartil dan tidak terburu-buru sehingga merosakkan bacaan. Ini
berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirnya: Janganlah engkau (wahai Muhammad) – kerana
hendakkan cepat menghafaz al-Qur‘an yang diturunkan kepadamu – menggerakkan
lidahmu membacanya (sebelum selesai dibacakan kepadamu oleh Jibril
‘alaihissalam).
Surah al-Qiamaah : Ayat : 16))
Sebab turunnya ayat ini, menurut Ibnu ‘Abbas
Radhiallahu ‘anhuma, ialah kerana sesungguhnya Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam ketika Malaikat Jibril menurunkan wahyu kepada Baginda,
Baginda membacanya dengan cepat sehingga memberatkan dirinya sendiri.
Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala lagi:
Tafsirnya: Dan al-Qur’an
itu Kami bahagi-bahagikan supaya engkau membacakannya kepada manusia dengan
lambat tenang; dan Kami menurunkannya
beransur-ansur.
(Surah al-Israa’: Ayat:106)
Imam Ahmad meriwayatkan dari Abdul
Rahman bin Syibl al-Anshari Radhiallahu ‘anhu bahawa
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
اِقْرَؤُواْ الْقُرْاَنَ وَلاَ
تَغْلُواْ فِيهِ.
(رواه
أحمد)
Maksudnya: Bacalah
oleh kamu al-Qur’an, dan janganlah berlebih-lebih padanya (membaca pantas).
(Hadits riwayat Imam Ahmad)
Membaca surah al-Fatihah dengan tergopoh-gapah dan tidak membacanya
seayat demi seayat atau membacanya tanpa berhenti langsung, khususnya semasa
sembahyang Tarawih di bulan Ramadhan tidak memenuhi tuntutan sunnah yang
diamalkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Membaca dengan tenang seayat demi seayat mengikut kaedah bacaan
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ini pada hakikatnya, akan lebih
mendatangkan kekhusyukkan, di samping memudahkan kita untuk merenung,
menghayati serta memahami maksud ayatnya satu persatu, ataupun sekurang-kurangnya,
jika tidak memahami maksud ayatnya, sebagai adab dan tanda hormat kita terhadap
Kalamullah. Ini tidak syak lagi akan menimbulkan rasa kemanisan ibadah
terhadap Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Imam Ghazali berkata: Ketahuilah bahawa sesungguhnya bacaan secara
tartil itu disunatkan bukanlah semata-mata untuk merenung maksud ayatnya sahaja,
bahkan orang-orang bukan Arab yang tidak memahami makna ayat al-Qur’an pun
disunatkan supaya membacanya secara tartil dan tenang, kerana ini lebih
menunjukkan rasa sopan dan hormat terhadap al-Qur’an, dan akan mendatangkan
kesan yang lebih mendalam di dalam jiwa daripada membacanya secara
tergopoh-gapah dan tergesa-gesa.
4. Mengindah dan memerdukan suara.
Diriwayatkan daripada al-Bara’
bin ‘Aazib Radhiallahu ‘anhu, beliau telah berkata bahwasanya Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
زَيِّنُوا الْقُرْآنَ بِأَصْوَاتِكُمْ.
(رواه النسائي
وإبن ماجه وأحمد)
Maksudnya: Hiasilah
al-Qur‘an dengan (kemerduan) suara-suara
kamu.
(Hadits riwayat Imam an-Nasa’ie, Ibnu
Majah dan Ahmad)
Permasalahan Tertib Dalam Bacaan Surah
Al-Fatihah
1. Wajib membaca surah al-Fatihah itu
secara tertib yakni tersusun mengikut susunan bacaan yang sabit dari Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam, kerana Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam membaca dengan tertib dan tersusun. Maka cara Baginda Shallallahu
‘alaihi wasallam itu wajib diikut berdasarkan sabda Baginda Shallallahu
‘alaihi wasallam:
صَلُّواْ
كَمَا رَأَيْتُمُونِى أُصَلِّى.
(رواه البيهقى وإبن حبان)
Maksudnya:
Sembahyanglah kamu sepertimana kamu melihat (cara) aku bersembahyang.
(Hadits riwayat Imam al-Baihaqi dan Ibnu Hibban)
Jika dengan senghaja membaca dengan tidak
mengikut tertib seperti mendahulukan ayat yang kemudian ataupun sebaliknya,
maka batallah bacaan surah al-Fatihahnya itu, kerana membaca ayat-ayatnya bukan
pada tempatnya yang betul. Sembahyangnya tidak batal jika dia isti’naf (membaca
semula dari awal) surah al-Fatihah tersebut.
Adapun jika ianya tidak disenghajakan, sebagai
misal jika mendahulukan membaca (مَالِكِ يَوْمِ الدِِّينِ) dari (الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ), maka cukup
baginya sekadar menyambung ayat tersebut (الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ) dengan ayat selepasnya, iaitu (مَالِكِ يَوْمِ الدِِّينِ) tanpa perlu membaca semula dari awal surah. Sementara
ayat (مَالِكِ
يَوْمِ الدِِّينِ) yang didahulukannya itu tadi tidak dikira. Bagaimanapun,
jika sudah jauh jarak waktu kesalahan tersebut berlaku, maka diwajibkan isti’naf.
Adapun
jika sekiranya bacaannya itu membawa kepada perubahan makna, maka batallah
sembahyangnya jika dilakukannya secara senghaja
dan dia mengetahui hukum larangan melakukannya. Jika tidak disenghajakan dan dia
tidak tahu hukumnya, maka dalam hal ini bacaannya menjadi batal dan wajib isti’naf,
akan tetapi tidaklah membatalkan sembahyangnya.
2. Orang yang sudah
membaca separuh daripada surah al-Fatihah, lalu dia merasa syak adakah dia
sudah membaca Basmalah ataupun belum? Lalu diteruskannya juga bacaannya
itu tanpa mengulangi Basmalah, kemudian dia teringat setelah selesai membaca
surah al-Fatihah itu bahawa dia sudahpun membaca Basmalah, maka dalam
hal ini mengikut pendapat yang awjah (paling tepat) menurut Imam Ibnu Hajar al-Haitami,
wajib membaca semula surah
al-Fatihah dari mula hingga akhir, termasuklah Basmalah.
3. Jika berlaku syak
kemungkinan tertinggal suatu huruf ataupun lebih setelah habis membaca keseluruhan surah al-Fatihah
dan sebelum rukuk, maka keraguan tersebut tidak dikira kerana dia dianggap
sudah membacanya dengan sempurna dan ianya dimaafkan. Berlainan halnya jika dia
ragu-ragu bahawa adakah dia sudah membaca surah al-Fatihah ataupun belum? Jika
ini berlaku, wajib atasnya isti’naf.
4. Jika berlaku syak
tertinggal sebahagian ayat dari surah al-Fatihah setelah ianya selesai dibaca,
maka keraguan itu tidak dikira kerana sudah dikira telah membacanya dengan
sempurna.
Adapun jika sekiranya
keraguan itu berlaku sebelum selesai membaca surah al-Fatihah, wajib baginya isti’naf
jika keraguannya itu lama. Jika keraguannya
itu tidak lama, maka cukuplah baginya sekadar membaca kembali ayat yang
diragukannya itu tadi dan kemudian menyambung kembali bacaannya dari ayat
tersebut sehingga selesai.
Bagaimanapun, jika dia
ragu-ragu kemungkinan ada tertinggal suatu ayat dari surah al-Fatihah, dan dia
sendiri tidak pasti ayat yang mana satu yang berkemungkinan tertinggal itu,
maka wajib ke atasnya isti’naf.
5. Apabila orang yang membaca surah al-Fatihah dalam keadaan khayal,
lalai atau kurang tumpuan, misalnya membacanya sedangkan ketika itu dia sedang
berangan ataupun memikirkan perkara yang lain, kemudian tersedar
kembali apabila sampai pada ayat (صِرَاطَ الَّذِينَ), lalu dia
tidak yakin dalam waktu terdekat akan
kesempurnaan bacaannya ketika lalai itu (keraguannya itu lama), maka wajib
atasnya isti’naf. Adapun jika dia masih yakin akan kesempurnaan
bacaannya (ketika lalainya itu) dalam masa terdekat, maka bolehlah dia
meneruskan sahaja bacaannya.
Permasalahan Muwalah
(Berturut-Turut) Dalam Bacaan Surah Al-Fatihah
Wajib muwalah dalam bacaan kerana
mengikut bacaan Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, berdasarkan sabda
Baginda:
صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِى
أُصَلِّي.
(رواه البيهقى وإبن حبان)
Maksudnya:
Sembahyanglah kamu sepertimana kamu melihat (cara) aku
bersembahyang.
(Hadits riwayat Imam al-Baihaqi dan Ibnu
Hibban)
Maksud muwalah ialah membaca secara
berturut-turut antara satu kalimah dengan kalimah yang lain, dan tidak
memisahkan antara keduanya kecuali dalam kadar mengambil nafas.
Adapun perkara-perkara yang boleh
memutuskan muwalah itu ialah:-
1. Senghaja diam dalam satu kadar masa
yang lama ketika membaca surah al-Fatihah sehingga dapat dirasakan bahawa dia
ingin memutuskan bacaannya, atau dapat dirasakan bahawa dia dengan rela hatinya
enggan meneruskan bacaannya, maka putuslah muwalah dan batallah bacaannya,
dan wajib atasnya isti’naf (mengulanginya).
Adapun jika sekiranya dia berniat untuk
memutuskan bacaannya, maka putuslah muwalah walaupun dia hanya berhenti
sekejap sahaja mengikut pendapat yang paling shahih dan masyhur dalam mazhab
Imam asy-Syafi‘e.
Akan tetapi, jika dia berniat untuk
memutuskan bacaannya sedangkan dia tidak melakukannya (tidak juga memutuskan
bacaannya), maka tidak terputus muwalah tersebut.
Berlainan halnya jika orang yang diam lama
kerana keuzuran, misalnya tidak tahu hukum, terlalai, gagap, banyak bersin,
batuk, menguap ataupun diam kerana mengingati ayat yang terlupa;
perkara-perkara seumpama ini tidak memutuskan muwalah.
2. Membaca tasbih, tahlil mahupun zikir-zikir yang lain atau
membaca ayat-ayat dari surah yang lain sama ada banyak mahupun sedikit ketika
membaca surah al-Fatihah. Perkara-perkara sedemikian tidak disuruh kerana boleh
memutuskan muwalah.
Umpamanya juga menyahut seruan azan ketika membaca surah al-Fatihah,
mengaminkan bacaan surah al-Fatihah yang dibaca oleh bukan imamnya, ataupun
mengucapkan "Alhamdulillah" ketika bersin, kerana perkara ini walaupun
sunat dilakukan di luar sembahyang, ianya tidak sekali-kali diharuskan dalam sembahyang.
Akan tetapi jika ianya tidak disenghajakan, misalnya kerana terlupa ataupun
terlalai maka tidak terputus muwalah sebagaimana tersebut di dalam kitab
Mughni al-Muhtaj.
Adapun perkara-perkara yang disuruh seperti mengaminkan bacaan
imam, atau sujud tilawah kerana bacaan imam, atau membetulkan bacaan imam yang
terhenti bacaannya kerana terlupa, sama ada surah al-Fatihah atau surah-surah
yang lain, atau membaca doa memohon rahmat ketika imam membaca ayat-ayat rahmat
dan membaca doa memohon perlindungan ketika dibacakan ayat-ayat azab (dalam bahasa
Arab), maka menurut pendapat yang ashah (paling shahih), tidaklah
memutuskan muwalah bacaan surah al-Fatihah itu. Walau bagaimanapun,
mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Haitami, adalah disunatkan isti’naf sebagai mengambil kira pendapat sebahagian
ulama mazhab asy-Syafi‘e yang mengatakan bahawa perkara-perkara tersebut
termasuk juga dalam perkara-perkara yang memutuskan muwalah. Yang
demikian itu sebagai jalan keluar untuk mengelakkan dari perselisihan pendapat.
3. Membetulkan bacaan imam yang terlupa
ataupun salah bacaannya sedangkan imam tersebut belum lagi berhenti membaca,
yakni masih lagi mengulang-ulang bacaannya untuk mengingati ayat tersebut.
Akan tetapi, mengikut Imam asy-Syarqawi,
boleh membetulkan bacaan imam yang masih lagi mengulang-ulang bacaannya jika
telah sempit waktu (waktu sembahyang hampir habis).
Perlu diingat juga di sini bahawa untuk
membetulkan bacaan imam, selain disyaratkan supaya memastikan imam sudah berhenti
membaca, disyaratkan juga ketika membetulkan itu supaya berniat qiraah
(membaca al-Qur’an) semata-mata, ataupun berniat qiraah dan membetulkan
bacaan imam. Jika diniatkan untuk membetulkan bacaan imam semata-mata tanpa
niat qiraah maka ianya akan menyebabkan sembahyang makmum tersebut
menjadi batal sepertimana pendapat muktamad dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj.
Permasalahan Ta’min Selepas Bacaan
Surah Al-Fatihah
1. Ta’min ialah mengucapkan آمين)) setelah selesai membaca surah al-Fatihah.
Hukumnya adalah sunat ke atas setiap orang yang bersembahyang setelah selesai
membaca surah al-Fatihah sama ada imam, makmum, munfarid, lelaki,
perempuan, kanak-kanak, orang yang bersembahyang dengan cara berdiri, orang
yang bersembahyang dengan cara duduk, orang yang sembahyang dengan cara
berbaring, orang yang bersembahyang fardhu, orang yang bersembahyang sunat,
dalam sembahyang jahriyyah mahupun dalam sembahyang sirriyyah
tanpa perselisihan pendapat antara ulama mazhab asy-Syafi‘e. Ta’min
juga sunat ke atas orang yang telah selesai membaca surah al-Fatihah di luar
sembahyang. Bagaimanapun, menurut Imam al-Wahidi, tuntutannya dalam sembahyang
adalah lebih utama.
Ini berdasarkan hadits
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari
daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, bahwasanya Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam telah bersabda:
إِذَا قَالَ
الإِمَامُ )غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ( فَقُولُواْ: آمِين. فَمَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ قَوْلَ
الْمَلاَئِكَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.
(رواه البخاري)
Maksudnya: Apabila imam membaca (غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ)
maka katakanlah: “Amin”. Maka sesiapa yang bertepatan ta’minnya
dengan ta’min Malaikat, diampunkan baginya dosa-dosanya yang telah lalu.
(Hadits riwayat
Imam Bukhari)
2. Setelah selesai membaca surah al-Fatihah,
sunat diam sekejap (dalam kadar kira-kira membaca Subhanallah) sebelum berta’min.
Tujuannya supaya membezakan surah al-Fatihah dengan perkataan "Amin",
kerana ianya bukanlah sebahagian daripada surah tersebut.
3. Jika sembahyang yang dikerjakan itu ialah
sembahyang jahriyyah, maka bacaan ta’min pun dibaca secara jahr
sebagaimana bacaan surah al-Fatihahnya dibaca secara jahr. Begitu juga
sebaliknya bagi sembahyang sirriyyah, bacaan ta’min akan dibaca
secara sirr, sama ada bagi imam ataupun makmum.
4. Makmum sunat menta’minkan bacaan surah
al-Fatihah imam dalam sembahyang jahriyyah
sungguhpun imam itu sendiri tidak menta’minkannya, sama ada dia senghaja
meninggalkannya ataupun terlupa, supaya imam itu terdengar lalu turut menta’minkannya.
5. Sunat ta’min makmum serentak
dengan ta’min imam, supaya ta’min mereka itu bersamaan (satu masa yang sama) dan bertepatan
dengan ta’min malaikat, kerana para malaikat ketika itu turut sama berta’min
bersama imam.
Imam Bukhari meriwayatkan dalam shahihnya
daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
telah bersabda:
إِذَا
أَمَّنَ الإِمَامُ فَأَمِّنُواْ، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِينُهُ تَأْمِينَ الْمَلاَئِكَةِ
غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.
(رواه
البخاري)
Maksudnya: Apabila imam berta’min, maka berta’minlah
kamu, kerana sesungguhnya para malaikat turut sama berta’min bersama ta’min
imam itu. Maka sesiapa yang bertepatan (masa) ta’minnya itu dengan ta’min para
malaikat, nescaya akan diampunkan baginya dosa-dosanya yang telah lalu.
(Hadits riwayat Imam Bukhari)
6. Jika makmum membaca surah al-Fatihah bersama-sama
imam, misalnya kerana makmum tersebut tahu bahawa imam tidak akan membaca surah
selepas membaca surah al-Fatihah, atau hanya akan membaca surah yang pendek dan
khuatir tidak akan sempat menghabiskan surah al-Fatihah, maka jika makmum
tersebut lebih dulu selesai membaca surah al-Fatihah, mengikut pendapat yang
terpilih dalam mazhab asy-Syafi‘e hendaklah dia menta’minkan bacaan surah
al-Fatihahnya terlebih dahulu kemudian berta’min sekali lagi setelah
imam selesai membaca surah al-Fatihah.
Imam as-Sarkhasi di dalam kitab al-Amali
menyebutkan: Jika seorang makmum itu berta’min bersama imam, kemudian
makmum itu membaca surah al-Fatihah, maka hendaklah makmum tersebut menta’minkan
lagi bacaan surah al-Fatihahnya sendiri. Dan jika makmum itu membaca surah al-Fatihah
bersama imam dan habis membaca bersama-samanya, maka adalah memadai baginya
untuk berta’min sekali sahaja.
7. Sunat bagi imam supaya diam sebentar (saktah
lathifah) setelah ta’min ketika sembahyang jahriyyah dalam
kadar kira-kira memberi peluang kepada makmum untuk menghabiskan bacaan surah
al-Fatihah mereka. Diam di sini bukanlah bermaksud diam semata-mata, akan tetapi
disunatkan bagi imam pada waktu tersebut untuk membaca zikir, doa ataupun
membaca ayat-ayat al-Qur’an secara sirr. Tersebut di dalam kitab Mughni
al-Muhtaj dan Fath al-Mu‘in, adalah lebih awla
(lebih utama) bagi imam ketika saktah lathifah itu supaya membaca
ayat-ayat al-Qur’an (secara sirr).
8. Untuk menta’minkan bacaan imam
dalam sembahyang jahriyyah, makmum disyaratkan supaya dapat mendengar
bacaan surah al-Fatihah imam dengan bunyi suara yang jelas, iaitu sekira-kira
dapat makmum itu membezakan huruf-huruf yang dibacakan oleh imam, bukannya
semata-mata mengikut ta’min imam. Dan memadai bagi makmum dalam hal ini
untuk mendengar imam membaca (وَلاَ الضَّالِّينَ) sahaja, tidak disyaratkan
mendengar keseluruhan bacaan surah al-Fatihah imam.
9. Ta’min akan dikira luput jika dengan senghaja diam melebihi dari kadar yang disunatkan selepas
(وَلاَ الضَّالِّينَ), iaitu
dalam kadar kira-kira dirasakan putus nisbah (hubungan) ta’min dengan surah
al-Fatihah.
Ta’min juga luput sekiranya orang yang bersembahyang itu
rukuk, atau membaca sesuatu yang lain selepas (وَلاَ الضَّالِّينَ) walaupun secara tidak senghaja sungguhpun sedikit.
Imam Ibnu Hajar al-Haitami mengecualikan
dalam hal ini jika orang itu membaca (رَبِّ اغْفِرْلِي) selepas (وَلاَ
الضَّالِّينَ) sebelum
ta’min, kerana pernah dikhabarkan bahawa Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam membaca (رَبِّ اغْفِرْلِي)
setelah (وَلاَ
الضَّالِّينَ), dan sebelum ta’min.
Kesalahan-Kesalahan
Pada Huruf Dan Baris Surah al-Fatihah
Imam
as-Sayyid Muhammad Abdullah al-Jurdani, iaitu pengarang kitab Fath al-‘Allam
ada menyebutkan permasalahan ini dalam kitabnya, beliau berkata:
· Jika menggugurkan satu huruf dari
surah al-Fatihah, misalnya membaca (إِيَّاكَ نَعْبُدُ إِيَّاكَ
نَسْتَعِينَ) dengan menggugurkan huruf (و)
· Atau menghilangkan sabdu,
misalnya membaca (إِياَكَ)
· Atau menukarkan dengan huruf yang
lain, misalnya menggantikan (الَّذِينَ) dengan (الَّدِينَ)
· Atau menggantikan (اَلَْحَمْدُ
لِلَّهِ) dengan (اَلْهَمْدُ لِلَّهِ)
· Atau membaca (الضَّالِّينَ) dengan (الظَّالِّينَ)
· Atau membaca (أَنْعَمْتَ) dengan (أَنْأَمْتَ)
· Atau membaca (الْمُسْتَقِيمَ) dengan (الْمُسْتَئِيمَ) atau (الْمُسْتَقِينَ)
· Atau membaca (نَسْتَعِينَ) dengan (نَثْتَعِينَ) – maka
batallah sembahyangnya jika orang tersebut senghaja dan mengetahui akan
hukumnya.
Adapun jika ianya tidak disenghajakan, maka batallah bacaannya
pada kalimah tersebut, dan wajiblah ke atasnya sebelum rukuk untuk membetulkan
bacaannya itu tadi, kemudian menyempurnakannnya jika belum lama waktu kesalahan
itu berlaku. Jika sudah lama, maka wajib atasnya isti’naf (mengulangi
semula bacaannya dari awal surah al-Fatihah).
Jika dia senghaja rukuk sedangkan dia tahu hukumnya bahawa
dia wajib memperbetulkan bacaannya sebelum rukuk, maka batallah sembahyangnya.
Adapun jika dia tidak senghaja rukuk misalnya kerana terlupa ataupun tidak tahu
hukumnya, maka rakaatnya itu tadi tidak dikira.
Jika menukar baris sehingga tertukar makna kalimah
tersebut, misalnya membaca (إِيَّاكِ) atau (أَنْعَمْتُ) atau (أَنْعَمْتِ), maka
batallah sembahyangnya jika disenghajakan dan tahu akan hukumnya.
Adapun jika tidak disenghajakan, maka batallah bacaannya
pada kalimah tersebut, maka wajib atasnya mengulangi bacaan tersebut sebelum
rukuk selama mana jarak masanya masih lagi hampir. Jika jaraknya sudah jauh,
maka wajib atasnya isti’naf. Jika senghaja tidak mahu memperbetulkannya
sebelum rukuk sedangkan dia tahu hukum memperbetulkan bacaannya itu wajib
sebelum rukuk, maka batallah sembahyangnya sepertimana permasalahan di atas.
Dalam masalah melakukan kesalahan dalam bacaan yang
membawa kepada perubahan makna ini, menurut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Haitami,
adalah disunatkan sujud sahwi jika ianya tidak disenghajakan. Ini kerana setiap
kesalahan yang jika disenghajakan boleh membatalkan sembahyang, tetapi dilakukan
secara tidak senghaja, maka adalah disunatkan untuk melakukan sujud sahwi.
Manakala jika perubahan baris itu tidak membawa kepada
perubahan makna, misalnya membaca (لِلَّهُ) atau (نَعْبِدُ) maka
tidaklah sekali-kali ianya membatalkan sembahyang, akan tetapi haram hukumnya
jika disenghajakan dan tahu akan hukumnya.
Semua permasalahan ini adalah bagi mereka
yang pada asalnya mampu membaca dengan betul.
Adapun bagi mereka yang tidak
berkemampuan untuk membacanya dengan betul dan tidak pula mampu
mempelajarinya, maka sembahyang mereka tetap sah dan tidak menjadi haram
bagi mereka membaca sedemikian rupa.
Hukum Jika Tidak Pandai Membaca Surah al-Fatihah
Telahpun
disentuh di awal-awal lagi bahawa surah
al-Fatihah wajib dibaca sama ada melalui hafalan, mahupun ditalkinkan
kepadanya ataupun dengan cara melihat mushaf, dan wajib mengadakan mushaf itu sama
ada dengan cara membeli, menyewa ataupun meminjamnya, dan wajib pula menyediakan
lampu jika tempat dia bersembahyang itu gelap bagi membolehkannya membaca
mushaf tersebut.
Pendek
kata surah al-Fatihah tetap wajib dibaca dengan apa jua cara sekalipun, disertai
juga segala usaha yang membolehkannya membaca surah al-Fatihah itu dengan
seberapa mampu yang boleh. Bagaimanapun, bagi mereka yang tidak berkemampuan
untuk melakukan perkara-perkara di atas, Islam telah memberikan kelonggaran ke
atas mereka ini untuk menggantikan surah al-Fatihah itu dengan bacaan-bacaan
lain.
Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirnya:
Allah menghendaki kamu beroleh
kemudahan, dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran.
(Surah al-Baqarah: Ayat: 185)
Dalam
hal ini, para ulama telahpun menyebutkan beberapa permasalahan yang berkaitan
dengannya seperti berikut:-
1.
Jika orang tersebut boleh membaca ayat-ayat al-Qur’an yang lain selain surah
al-Fatihah, maka bolehlah ia dijadikan sebagai pengganti surah al-Fatihah. Dengan
syarat ianya mestilah sekurang-kurangnya tujuh ayat ataupun lebih baik
lapan ayat menurut Imam asy-Syafi’e sepertimana yang telah dinukilkan
daripadanya oleh Imam al-Mawardi. Dan huruf-hurufnya pula mestilah tidak
kurang daripada huruf-huruf surah al-Fatihah, iaitu tidak kurang dari
seratus lima
puluh enam huruf.
Tidak
disyaratkan setiap huruf pada ayatnya menyerupai jumlah setiap huruf pada ayat-ayat surah al-Fatihah, bahkan adalah memadai sebagai
syarat bahawa ianya adalah sekurang-kurangnya tujuh ayat dan huruf-hurufnya
secara keseluruhannya tidak kurang dari huruf-huruf surah al-Fatihah dengan
mengambil perhatian bahawa setiap huruf yang bersabdu dalam surah al-Fatihah
itu dikirakan sebagai dua huruf.
Ayat-ayat
pengganti dari al-Qur’an ini, menurut Imam an-Nawawi, boleh dibaca sama
ada secara tersusun dalam satu surah, ataupun dibaca bercerai-cerai
dari satu ataupun beberapa buah surah yang berlainan, sama ada makna ayat-ayat
tersebut ada kaitan antara satu dengan yang lain ataupun tidak, sungguhpun
orang itu hafal secara tersusun dalam satu surah.
Walau
bagaimanapun, Imam Ibnu Hajar al-Haitami berpendapat, jika ianya dibaca secara
bercerai-cerai dengan tidak tersusun makna, orang itu mestilah berniat dengan
niat qiraah (membaca al-Qur’an) ketika membaca ayat yang
bercerai-cerai itu kerana bacaan yang seumpama itu tidak dinamakan al-Qur’an
jika dilafazkan semata-mata tanpa niat qiraah.
2.
Jika langsung tidak boleh membaca mana-mana ayat daripada al-Qur’an, maka
bolehlah orang itu menggantikannya dengan tujuh macam zikir sebagai ganti tujuh
ayat surah al-Fatihah berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud
dan Imam Ahmad:
جَاءَ
رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ: إِنِّي لاَ
أَسْتَطِيعُ أَنْ آخَذُ مِنَ القُرْآنِ شَيْئًا ، فَعَلِّمْنِي مَا يُجْزِئُنِي
مِنهُ ، قَالَ: قُلْ: سُبْحَانَ اللَّهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَلاَ إِلٰهَ
إِلاَّ اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ
بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
(رواه أبو داود وأحمد)
Maksudnya: Telah datang
seseorang kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, lalu beliau berkata kepada
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: Sesungguhnya aku tidak mampu mempelajari sesuatupun daripada
al-Qur’an, maka ajarkanlah aku (bacaan) apa yang memadai bagiku (selain)
daripada al-Qur’an.
Lalu Baginda Shallallahu
‘alaihi wasallam pun menjawab: Bacalah:
(سُبْحَانَ اللَّهِ ، وَالحَمْدُ لِلَّهِ ، وَلاَ إِلٰهَ
إِلاَّ اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ
إِلاَّ بِاللَّه
الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ).
(Maha suci Allah, dan segala puji hanya bagi Allah,
dan tiada tuhan selain Allah, dan Allah
Maha Besar, dan tiada daya serta tiada kekuatan kecuali dengan (keupayaan dan kekuatan)
Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar).
(Hadits riwayat Imam Abu
Daud dan Ahmad)
Dalam hadits di atas, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
telah mengajarkan kepada orang tersebut lima
macam zikir, dan ditambahkan lagi oleh ulama sebagai mencukupi syarat tujuh
macam zikir itu dengan dua macam zikir lagi, iaitu:-
(مَا شَاءَ اللهُ كَانَ)1.
Maksudnya: Segala apa yang dikehendaki Allah pasti
berlaku.
(وَمَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ)2.
Maksudnya: Dan segala apa yang tidak dikehendakiNya,
tidak akan berlaku.
Walau bagaimanapun, menurut pendapat yang ashah (paling shahih),
tidaklah ditentukan mana-mana zikir untuk dibaca sebagai badal (ganti) surah
al-Fatihah itu. Adalah memadai sebagai syarat dengan memilih mana-mana tujuh
macam zikir dan mengulanginya atau menambahnya dengan zikir-zikir lain sehingga
huruf-hurufnya mencukupi kadar huruf surah al-Fatihah.
Selain zikir, boleh juga surah al-Fatihah
tersebut digantikan dengan doa. Imam Nawawi berpendapat bahawa doa tersebut
mestilah (wajib) doa-doa ukhrawi (yang berkaitan dengan urusan akhirat),
misalnya memohon syurga, keampunan, keredhaan Allah Subhanahu wa Ta‘ala
dan sebagainya dalam bahasa Arab sehingga huruf-hurufnya mencukupi kadar huruf-huruf
surah al-Fatihah. Jika tidak pandai membacanya dalam bahasa Arab, maka bolehlah
diterjemahkan doa tersebut ke mana-mana bahasa yang dikuasainya.
Jika
orang tersebut tidak juga pandai membaca terjemahan doa ukhrawi, maka
bolehlah membaca doa-doa duniawi (yang berkaitan dengan urusan keduniaan),
misalnya memohon keselamatan dan sebagainya dalam bahasa Arab. Jika tidak pandai
membacanya dalam bahasa Arab, maka bolehlah ianya dibaca dalam mana-mana bahasa
yang dikuasainya sehingga huruf-hurufnya mencukupi kadar huruf-huruf surah
al-Fatihah.
Selain
dibolehkan memilih antara zikir ataupun doa ini, dibolehkan juga untuk
mencampurkan keduanya sepertimana yang dinukilkan dalam kitab Tuhfah al-Habib
karangan Syeikh Sulaiman al-Bujairimi.
3.
Sungguhpun ada keringanan untuk membaca terjemahan badal dari zikir dan
doa dalam sembahyang jika tidak pandai membacanya dalam bahasa Arab, perlu
diingat di sini bahawa al-Qur’an tidak boleh sekali-kali diterjemahkan ke
dalam bahasa lain dalam sembahyang.
Ini kerana turunnya al-Qur’an itu dalam bahasa Arab serta keindahan lafaz ayat
serta susunannya adalah merupakan satu mukjizat. Maka menterjemahkannya ke
dalam bahasa lain akan merosakkan keindahannya dan secara langsung akan
mencacatkan, bahkan akan menghilangkan nilai kemukjizatannya itu.
Kerana itulah terjemahan al-Qur’an itu
menurut Imam Khatib asy-Syarbini, tidak lagi dinamakan al-Qur’an berdasarkan
firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam surah Yusuf: ayat:2:
Tafsirnya: Sesungguhnya Kami menurunkan Kitab itu
sebagai Qur’an yang dibaca dengan bahasa Arab.
(Surah Yusuf : Ayat:2)
4.
Tidak disyaratkan untuk berniat ketika membaca badal dari zikir mahupun
doa ini, akan tetapi jika ingin berniat juga maka tidak dibolehkan berniat
selain daripada meniatkan bahawa badal tersebut adalah sebagai pengganti
bacaan surah al-Fatihah semata-mata.
5.
Sekiranya orang tersebut mampu membaca sebahagian ayat surah al- Fatihah, maka
tidak memadai baginya mengulang-ulang ayat dari surah al-Fatihah yang dia tahu
itu selagi mana dia tahu membaca badal lain, sama ada dari al-Qur’an,
zikir mahupun doa.
Akan
tetapi, diberikan kepadanya keringanan untuk mengulangi ayat dari surah
al-Fatihah yang diketahuinya itu sehingga huruf-hurufnya mencukupi kadar
keseluruhan huruf-huruf surah al-Fatihah jika sekiranya orang tersebut langsung
tidak pandai membaca mana-mana badal dari al-Qur’an, zikir dan doa.
6.
Orang yang mampu membaca sebahagian surah al-Fatihah dan mampu membaca badal
dari al-Qur’an, zikir ataupun doa, maka wajib baginya membaca ayat surah al-Fatihah
tersebut di tempatnya, yakni wajib membacanya secara tertib mengikut tertib
susunan ayatnya.
Jika
ayat surah al-Fatihah yang diketahuinya itu adalah ayat keempat, maka wajib
baginya membaca badal sebagai ganti separuh pertama (ayat satu hingga
tiga) surah al-Fatihah dahulu, kemudian barulah membaca ayat surah al-Fatihah
yang diketahuinya itu (ayat keempat) dan kemudian membaca pula badal
bagi separuh terakhir surah al-Fatihah tersebut (ayat lima hingga tujuh).
Begitu
juga halnya jika surah al-Fatihah yang mampu dibacanya itu bercerai-cerai.
Wajib baginya membaca ayat-ayat surah al-Fatihah yang diketahuinya itu mengikut
tertib susunan ayatnya, dan wajib pula membaca badalnya tepat pada ayat surah
al-Fatihah yang dia tidak tahu membaca itu.
7.
Jika sekiranya langsung tidak pandai membaca surah al-Fatihah, dan tidak tahu
pula membaca mana-mana badal dari al-Qur’an, zikir mahupun doa, dan
tidak juga pandai membaca terjemahan zikir dan doa serta tidak berkemampuan
untuk belajar, maka wajib atasnya qiyam (berdiri) sahaja dalam kadar
bacaan surah al-Fatihah, iaitu kira-kira kadar bacaan yang sederhana.
Ini
kerana bacaan surah al-Fatihah dan berdiri ketika membacanya itu kedua-duanya
wajib, maka jika tidak mampu mengerjakan satu daripada keduanya (membaca surah
al-Fatihah) tidak akan menggugurkan kewajiban yang satu lagi iaitu berdiri.
Penutup
Kesungguhan dalam membaca surah al-Fatihah
dalam sembahyang itu adalah satu perkara yang sangat penting dan wajib dijaga
kerana sebarang kesilapan yang berlaku tidak syak lagi akan menjejaskan
kesempurnaan sembahyang.
Janganlah kerana surah ini lancar di mulut
ianya dibaca secara tidak berperaturan dengan tidak menyebutkan setiap hurufnya
daripada makhrajnya yang betul, tidak memelihara tajwidnya, bahkan ada yang
menghabiskannya hanya dengan satu nafas seolah-olah tiada penghayatan dan tiada
rasa hormat terhadap al-Qur’an.
Wajiblah ke atas kita memelihara kemuliaan
al-Qur’an ini, dengan membacanya sepertimana Nabi junjungan kita Nabi Muhammad Shallallahu
’alaihi wasallam membacanya. Iaitu dengan tartil, penuh penghayatan, memelihara
tajwid serta peraturan-peraturannya seperti muwalah, tertib dan
sebagainya, di samping berusaha belajar dan memperbaiki bacaan jika tidak mampu
membacanya dengan baik dan sempurna.
Mudahan-mudahan dengan maklumat mengenai permasalahan
membaca surah al-Fatihah dalam sembahyang ini akan dapat menambahkan ilmu kita
mengenai sembahyang dan sekaligus
membantu kita untuk menyempurnakannya sepertimana yang dituntut oleh syara‘ dan
meningkatkan lagi kualiti peribadatan kita terhadap Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Assalamualaikum, bagaimana pula hukumnya jika seseorang itu berhenti pada ayat sirotollazi naana'mta'laihim, dan kemudian baca ayat seterusnya, ghairimaghdubia'laihim waladdholin, tetapi dia merasa ragu2 dengan ayat ghairil, lalu dia hanya mengulang ayat ghairil tanpa membaca dari sirotol? Apa pendapat tuan?
ReplyDeleteAsalamualaikum, jika kita mengikut imam perlukah imam habiskan fatihah dahulu barulah makmum membaca fatihah
ReplyDeleteBolehkah berhenti dgn cara saktah yakni tidak mengambil nafas pada ayat ayat Fatihah.. Iaitu membaca ayat demi ayat tanpa bersambung tetapi tidak mengambil nafas di setiap ayat.. Mohon pencerahan
ReplyDeleteMana satukah yang betul cara memulai membaca surah al-fatihah.
ReplyDeleteAdakah patut kita memulai dengan BISMILLAH atau BISMILLAHHIRRAHMANNIRRAHIM mohon diberi penjelasan.
Macam mana kalau surah alfatihah belum lagi dihabiskan , tetapi ayat akhir yakni 'waladhaalliin' tu dibaca sambil menuju rukuk kerana takut tidak sempat dgn imam yg sedang rukuk. Mohon pencerahan. Terimakasih.
ReplyDeleteBagaimana jika semasa baca salah satu ayat di pertengahan surah Al-Fatihah, tiba-tiba kita terasa seperti ada kesilapan pada salah satu kalimah baik dari sudut tajwid mahupun makhraj nya. Adakah wajib bagi kita untuk ulang bacaan Al-Fatihah dari awal atau cukup sekadar ulang ayat tu dan baca sambungannya sehingga tamat?
ReplyDeleteApa yang berlaku selama ni walaupun saya terasa seperti ada kesilapan, saya habiskan juga bacaan hingga ke akhir surah, sebab rasa cam x proper utk berhenti di pertengahan. Tetapi kemudiannya saya ulang bacaan Al-Fatihah drpd awal. Betul ke apa yg saya buat selama ni?
Takpe ke kalau kita sekadar ulang bacaan drpd ayat yg kita tersilap tu? Sebab khuatir macam merosakkan seluruh surah pulak apabila berlaku pengulangan ayat. Mohon pencerahan. Terima kasih.