(Dengan nama
Allah, segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Sembahyang fardhu lima waktu adalah tuntutan syara‘ yang wajib
dilaksanakan oleh umat Islam yang mukallaf. Tidak ada perbezaan antara
lelaki mahupun perempuan, baik dari segi tuntutan sembahyang itu mahupun dari
segi syarat-syaratnya, rukun-rukunnya dan cara menunaikannya.
Walau bagaimanapun, dalam
keadaan-keadaan tertentu terdapat beberapa perkara yang berkaitan dengan
sembahyang ini dikhususkan untuk perempuan yang telah digariskan oleh syara‘
yang membezakannya dengan lelaki. Perkara-perkara tersebut, antaranya:
i.
Azan Dan Iqamah
Disunatkan bagi orang yang hendak mengerjakan
sembahyang melakukan azan dan iqamah. Azan bagi orang yang sembahyang secara
bersendirian hukumnya adalah sunat ‘ain. Manakala azan bagi mereka yang
bersembahyang secara berjemaah hukumnya adalah sunat kifayah.
Walau bagaimanapun, perempuan adalah tidak disunatkan azan
samada bagi sembahyang secara bersendirian atau secara berjemaah di kalangan
jemaah perempuan dan sekalipun azan itu dilakukan dengan suara yang perlahan. Tidak
sah azan seorang perempuan bagi jemaah lelaki dan khuntsa, bahkan
berdosa kerana lelaki dan khuntsa haram memandangnya. Dengan
perbuatannya melaungkan azan itu menyebabkan pandangan mereka tertumpu
kepadanya.
Haram perempuan meninggikan suaranya untuk azan di
hadapan lelaki asing (ajnabi) yang bukan mahramnya, sekalipun ketika itu
dia bersama mahramnya, begitu juga jika dia meninggikan suaranya untuk azan di
hadapan jemaah perempuan dengan adanya lelaki asing (ajnabi).
Walau bagaimanapun tidak makruh jika perempuan azan di
hadapan jemaah perempuan dengan suara rendah iaitu dengan kadar yang hanya dapat
didengar oleh mereka.
Manakala iqamah adalah disunatkan bagi perempuan
ketika sembahyang sendirian mahupun jemaah yang didirikan sesama perempuan
sahaja dengan suara yang rendah iaitu dengan kadar suara yang hanya dapat
didengar oleh mereka.
ii.
Aurat Dalam Sembahyang
Menutup aurat termasuk salah satu daripada
syarat-syarat sah sembahyang walaupun seseorang itu bersembahyang di dalam
gelap. Aurat perempuan yang wajib ditutup di dalam sembahyang adalah berbeza
dengan aurat lelaki.
Dalam mazhab Syafi‘e aurat perempuan di dalam sembahyang
ialah keseluruhan badannya kecuali muka dan kedua tapak tangan. Di dalam kitab
I‘anah ath-Thalibin, al-‘Allamah as-Sayyid al-Bakri Rahimahullah ada
menyebutkan bahawa aurat bagi perempuan itu ada empat:
a) Ketika bersama lelaki asing (ajnabi),
auratnya ialah keseluruhan badan.
b) Ketika bersama mahram atau
bersendirian, auratnya ialah antara pusat dengan lutut.
c) Ketika bersama perempuan kafir,
auratnya ialah seluruh tubuh badan kecuali apa yang zahir daripada anggota
tubuhnya ketika melakukan pekerjaan.
d) Ketika sembahyang, auratnya ialah
keseluruhan badannya kecuali muka dan kedua tapak tangan.
Apa yang dimaksudkan dengan kedua tapak tangan itu
termasuklah yang zhahir (belakang tapak tangan) dan yang bathin
(perut tapak tangan) dari hujung jari sehinggalah pergelangan tangan.
Manakala maksud kawasan muka, batasnya secara
memanjang ialah dari permulaan permukaan dahi hingga bahagian bawah dagu dan
batasnya secara melintang ialah kawasan di antara dua cuping telinga.
Kebanyakan ulama
Syafi‘e
mensyaratkan hendaklah pakaian itu menutupi seluruh anggota aurat. Adapun syarat pakaian yang dipakai untuk menutup
aurat tersebut hendaklah pakaian yang boleh menghalang daripada terlihat warna
kulit. Tidak memadai menutup aurat dengan pakaian yang nipis dan jarang
iaitulah pakaian yang menampakkan kulit dan bayang susuk tubuh badan.
Menurut Imam asy-Syirazi Rahimahullah, adalah
disunatkan bagi perempuan untuk bersembahyang dengan memakai pakaian yang
terdiri daripada penutup kepala dan leher dari kain yang tebal, memakai baju
yang labuh atau jubah yang menutup seluruh badan hingga hujung kaki serta kain
tebal yang menutup pakaian tersebut.
Dalam sebuah atsar yang disebutkan di dalam Sunan Abi
Daud, Ummu Salamah Radhiallahu ‘anha pernah ditanyakan tentang pakaian
perempuan ketika sembahyang lalu beliau menjawab:
تُصَلِّي
في الْخِمَارِ وَالدِّرْعِ السَّابِغِ الذي يُغَيِّبُ ظُهُورَ
قَدَمَيْهَا
Maksudnya: “Seorang
perempuan bersembahyang dengan memakai kain tutup kepala dan pakaian panjang
yang dapat menutup kedua tapak kakinya.”
Disunatkan juga bagi perempuan untuk menebalkan baju
atau jubah yang dipakainya sehingga tidak menampakkan anggota-anggotanya dan merenggangkan
kain tebal yang dipakainya di sebelah luarnya daripada badannya ketika ruku‘
dan sujud sehingga tidak menampakkan pakaiannya di sebelah dalam.
Berdasarkan keterangan di atas, maka wajib bagi
seseorang itu bersembahyang dengan memakai pakaian yang benar-benar menepati
apa yang telah digariskan oleh syara‘, iaitu tidak menampakkan warna kulit dan
bayang susuk tubuh badan. Sebaiknya pakailah telekung yang labuh dan tebal
ataupun memakai pakaian tebal di sebelah dalam jika telekung yang digunakan itu
nipis atau jarang.
iii.
Saf Sembahyang
Jumhur ulama berpendapat bahawa disunatkan bagi makmum meluruskan
saf-saf mereka ketika sembahyang berjemaah, bagi mengisi kekosongan yang
terdapat di dalam saf dan menyamaratakannya sebagaimana sabda Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam:
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ
الصَّفِّ مِنْ تَمَامِ الصَّلاَةِ
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Luruskanlah
saf-saf kamu, kerana sesungguhnya meluruskan saf itu termasuk kesempurnaan
sembahyang”.
(Hadis riwayat Muslim)
Disunatkan para jemaah untuk memenuhi saf yang pertama dahulu kemudian
barulah diikuti dengan saf kedua dan seterusnya. Saf yang pertama dimaksudkan
di sini ialah saf yang pertama di belakang imam.
Bagi golongan perempuan, jika sembahyang dalam jemaah yang hanya
terdiri daripada imam dan jemaah perempuan sahaja, maka disunatkan untuk
memenuhi saf yang pertama kemudian diikuti dengan saf-saf seterusnya.
Adapun jika mereka sembahyang dengan jemaah yang terdiri daripada orang
lelaki dan perempuan tanpa ada pembatas antara jemaah lelaki dan perempuan,
maka saf yang lebih afdhal bagi perempuan adalah saf yang akhir.
Untuk lebih jelas mengenai dengan saf perempuan ketika bejemaah,
diterangkan susunan saf-saf di dalam sembahyang seperti berikut:-
a)
Apabila yang hadir berjemaah itu terdiri daripada golongan lelaki yang
baligh, kanak-kanak lelaki, khuntsa (orang-orang yang tidak diketahui
jantinanya adakah lelaki atau perempuan kerana memiliki alat kemaluan lelaki
dan perempuan atau tidak memiliki alat kemaluan lelaki dan perempuan) dan
golongan perempuan, maka didahulukan golongan lelaki yang baligh kemudian
kanak-kanak lelaki kemudian khuntsa dan barulah diikuti oleh golongan perempuan.
b)
Apabila yang hadir berjemaah itu terdiri daripada golongan lelaki yang
baligh, seorang khuntsa dan seorang perempuan, maka didahulukan golongan
lelaki, kemudian khuntsa tersebut berdiri seorang diri di belakang golongan
lelaki dan kemudian diikuti oleh perempuan tersebut berdiri seorang diri di belakang
khuntsa tersebut.
c)
Apabila yang hadir berjemaah itu terdiri daripada seorang kanak-kanak
lelaki, seorang khuntsa dan seorang perempuan, maka kanak-kanak tersebut
berdiri di sebelah kanan imam, kemudian diikuti oleh khuntsa di belakang
keduanya dan barulah perempuan tersebut di belakangnya.
d)
Apabila jemaah yang hadir terdiri daripada golongan perempuan, maka
disunatkan bagi imamah (imam perempuan) berdiri di tengah-tengah saf
bersama jemaah perempuan, akan tetapi ke hadapan sedikit untuk membezakan
dirinya dengan para makmum.
Apabila yang hadir berjemaah hanya seorang
perempuan disunatkan baginya berada di sebelah kanan imamah (imam
perempuan), tetapi hendaklah ke belakang sedikit daripada imamah.
iv.
Cara Mengangkat Tangan Ketika Takbirah al-Ihram
Dan Takbir al-intiqalat
Takbirah al-ihram ialah mengucapkan “الله أكبر” pada permulaan sembahyang dan
merupakan salah satu daripada rukun sembahyang. Ia dilakukan beriringan dengan
niat sembahyang.
Diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu,
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إذا
قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ فَكَبِّرْ
(رواه
البخاري ومسلم)
Maksudnya: “Apabila
engkau berdiri untuk sembahyang, maka bertakbirlah.”
(Hadis
riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Takbir al-intiqalat pula ialah mengucapkan “الله
أكبر” pada setiap kali hendak melakukan ruku‘ dan sujud, dan ketika
hendak bangkit daripada sujud dan tasyahhud awwal.
Mengangkat kedua tangan ketika takbirah al-ihram,
ketika hendak ruku‘ dan ketika bangun daripadanya serta ketika bangkit dari tasyahhud
awwal adalah disunatkan. Perbuatan sedemikian adalah sebagai
mengagungkan kebesaran Allah Ta‘ala, mencontohi perbuatan Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam dan memohon ganjaran pahala daripada Allah Ta‘ala.
Inilah jawapan Imam asy-Syafi‘e Rahimahullah ketika beliau ditanyakan
tentang perbuatannya mengangkat kedua tangan ketika hendak ruku‘ dan sujud.
Cara mengangkat kedua tangan yang disunatkan
pula ialah dengan mengangkat kedua tangan separas bahu iaitu sekira-kira hujung
jari sejajar dengan atas telinga dan kedua ibu jari pula sejajar dengan bawah
telinga serta kedua telapak tangan dihadapkan ke kiblat dan jari-jari
dipisah-pisahkan dengan jarak yang sederhana.
Menurut ulama mazhab Syafi‘e, tidak ada
perbezaan cara mengangkat kedua tangan yang disunatkan ketika takbirah al-ihram
dan takbir al-intiqalat antara lelaki dan perempuan.
Walau bagaimanapun, Imam asy-Syafi‘e Rahimahullah
mengatakan bahawa adalah lebih disukainya bagi seorang perempuan itu ketika
sujud untuk merapatkan sebahagian anggotanya dengan anggota yang lain dan
merapatkan perut dengan kedua belah paha. Perbuatan seperti inilah yang disukai
pada seorang perempuan ketika ruku‘, duduk dan pada keseluruhan sembahyang.
Berdasarkan pendapat Imam asy-Syafi‘e Rahimahullah
itu, maka lebih disukai bagi seorang perempuan ketika bersembahyang merapatkan sebahagian
daripada anggotanya seperti merapatkan kedua belah siku dengan rusuk ketika
ruku‘ dan sujud, malahan dalam keseluruhan sembahyangnya.
Begitu juga ketika mengangkat kedua tangan pada
takbirah al-ihram dan takbir al-intiqalat iaitu dengan merapatkan
kedua belah siku pada rusuk kerana dengan cara sedemikian akan lebih
melindunginya.
v.
Suara Ketika Sembahyang Jahriyyah Dan Sirriyah
Sunat menjaharkan suara pada
tempat-tempat yang disunatkan meninggikan suara iaitu pada sembahyang jahriyyah
(yang disunatkan meninggikan suara) dan mengisrarkan suara pada
tempat-tempat yang disunatkan memperlahankan suara iaitu pada sembahyang sirriyah
(yang disunatkan merendahkan suara).
Menurut ulama Syafi‘eyah perempuan yang sembahyang
berseorangan, atau dengan kehadiran perempuan lain atau dengan kehadiran mahramnya
sama ada sembahyang berjemaah dengan perempuan-perempuan lain atau bersendirian
adalah dibolehkan dia menjaharkan bacaannya (iaitu dalam sembahyang jahriyyah).
Sebaliknya jika ada lelaki asing (yang bukan mahramnya) di tempat dia bersembahyang
itu, maka hendaklah perempuan itu mengisrarkan
bacaannya.
Walau bagaimanapun, jika perempuan itu menjaharkan
bacaannya dalam sembahyang jahriyyah dengan kehadiran lelaki asing di
tempat dia bersembahyang itu, tidaklah membatalkan sembahyangnya kerana menurut
pendapat yang ashah bahawa suara perempuan itu bukanlah aurat.
Kadar bacaan jahr bagi perempuan itu perlahan
sedikit daripada bacaan jahr bagi lelaki. Menurut al-Bandaniji Rahimahullah
bahawa hendaklah bacaan jahr bagi
perempuan itu lebih ringan atau perlahan daripada bacaan jahar bagi lelaki.
Adapun bagi khuntsa, hukumnya adalah
sama seperti perempuan iaitu hendaklah mengisrarkan
bacaan sembahyang dengan kehadiran perempuan bersama lelaki asing dan membaca
dengan jahar jika sembahyang
berseorangan atau bersama mahramnya.
vi.
Menepuk Tangan Apabila Terjadi Kepadanya
Sesuatu Perkara Di Dalam Sembahyangnya
Apabila terjadi kepadanya sesuatu perkara di
dalam sembahyang seperti ketika mengingatkan imam yang terlupa bacaan, memberi
keizinan kepada orang yang meminta izin masuk, memberi peringatan kepada orang
buta yang ditakuti tertimpa perkara buruk jika tidak diberi amaran, maka
disunatkan bertasbih bagi lelaki dengan menyebut ucapan سُبْحَانَ
الله dengan tujuan zikir atau dengan tujuan zikir serta
pemberitahuan.
Manakala bagi perempuan pula, disunatkan
menepuk tangan iaitu dengan menepuk perut tapak tangan kanan ke atas belakang
tapak tangan kiri apabila
terjadinya sesuatu perkara di dalam sembahyang atau sebaliknya
iaitu memukul perut tapak tangan kiri ke atas belakang tapak tangan kanan atau
menepuk belakang tangan kanan ke atas belakang tapak tangan kiri atau
sebaliknya.
Dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu,
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
التَّسْبِيحُ
لِلرِّجَالِ وَالتَّصْفِيقُ لِلنِّسَاءِ
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Bertasbih adalah untuk lelaki dan menepuk tangan adalah untuk
perempuan.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Menurut
Al-Khatib Asy-Syarbini Rahimahullah, jika dia menepuk perut tapak tangan
kanan ke atas perut tapak tangan kiri atau sebaliknya dengan tujuan bermain-main,
maka batal sembahyangnya.
Adapun bagi khuntsa,
caranya adalah serupa dengan perempuan iaitu menepuk tangan sebagaimana yang
diterangkan di atas apabila terjadi ke atsanya sesuatu perkara di dalam
sembahyang.
Begitulah
serba sedikit penerangan tentang beberapa perkara mengenai dengan perempuan ketika
bersembahyang. Semoga ia dapat memberi pengetahuan khususnya kepada golongan
perempuan tentang perkara-perkara yang perlu diambil perhatian ketika
melaksanakan ibadah sembahyang.
No comments:
Post a Comment