Thursday, May 14, 2015

SEMBAHYANG HAJAT SEBELUM JUMAAT

SEMBAHYANG HAJAT BERJEMA‘AH SEBELUM  JUMAAT PADA HARI JUMAAT DI MASJID-MASJID NEGARA BRUNEI DARUSSALAM.


Soal :

Sebagaimana Pehin sedia maklum, bahawa sembahyang hajat berjemaah pada hari Jumaat di masjid-masjid seluruh Negara Brunei ini telah lama berjalan ( jika tidak silap semenjak daripada selepas peruntukan tahun 1962 ). Bersabit dengan inilah sembahyang hajat itu diadakan bagi memohonkan kepada Allah agar Brunei dijauhkan dari malapetaka dan bencana. Hingga sekarang, Alhamdulillah , Negara Brunei telah menikmati keamanan dan kemakmuranya, dan dengan lembaran barunya yang gilang-gemilang dan bersejarah mencapai semula taraf  kemerdekaan yang tulen lagi penuh berdaulat, iaitu satu lagi tanda jelas yang menunjukkan negara ini semakin matang dan teguh, terlepas dari segala unsur kekacauan dan krisis, iaitu suatu rahmat dan nikmat daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada rakyat dan penduduk yang kebanyaknnya beragama Islam di bawah pimpinan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Dipertuan selaku pewaris yang teguh beragama kepada ayahanda Baginda, raja yang soleh lagi bijaksana Kebawah Duli Yang Teramat Mulia Paduka seri Begawan Sultan Haji Sir Muda ‘Omar Ali Saifuddin Sa‘dul Khairi waddien.

2.   Berdasarkan para (1) di atas serta untuk mengambil  sukut sempena baik kemerdekaan Negara Brunei Darussalam pada awal tahun 1984 ini, maka apakah sesuai ataupun tidak mulai daripada tarikh tersebut kita tidak lagi mengadakan sembahyang hajat di masjid-masjid pada tiap-tiap hari Jumaat sebagai salah satu daripada cara kita melahirkan kegembiraan dan kesyukuran kita keluar dari suasana dan keadaan yang kurang menyenangkan kepada suatu suasana dan keadaan baharu yang bahagia ?

3.   Dipohonkan ulasan dan fatwa Pehin mengenainya.

Jawab :

 الحدلله حمدا يوافى نعمه ويكافى مزيده ، اَللَّهُمَّ صل وسلم على سيدنا محمد واله وصحبه كلما ذكره الذاكرون وغفل عن ذكره الغافلون.

Berhubung dengan berlaku angkara yang tiada  diingini pada bulan November 1962, di Negara Brunei Darussalam , maka Allahyarham Mulia Pengiran Syahbandar Qadhi Besar Negara Brunei Darussalam, telah mengesyor dan meminta diadakan Sembahyang  Jumu‘ah , di masjid-masjid seluruh Negara Brunei Darussalam, dan berjalanlah sembahyang Hajat itu seluruh Negara hingga hari ini.

Dalam peperangan dunia yang kedua di Timur Jauh dan Tenggara Asia dan di dalam masa darurat di Malaya Semenanjung Tanah Melayu yang berakhir pada tahun 1960, maka dalam Negeri Johor, bahawa Jabatan Agama Johor telah memerintahkan segala masjid-masjid dalam Negeri Johor dan orang-orang Islam supaya membaca Qunut Nazilah dalam sembahyang waktu, memohon supaya diselamatkan dari segala kesusahan, sengasara kezaliman, aniaya dan bala yang terbit dari peperangan dan darurat pengganas itu.

Apabila darurat diangkat pada tahun 1960, maka Qunut Nazilah dibatalkan dengan rasminya dari Negeri Johor.

Membaca Qunut Nazilah dalam sembahyang Fardhu yang lima itu  adalah sunat apabila berlaku sesuatu kesusahan ke atas orang-orang Islam seperti ketakutan dan kebimbangan dan kemarau dan banjir.

Berkata Al-Imam An-Nawawi dalam Al-Minhaj :
Disyara‘kan ( yakni sunat ) membaca Qunut dalam segala sembahyang Fardhu yang lima, kerana ada sesuatu kemalangan yang berat menimpa ke atas orang-orang Islam dan tiadalah disyara‘kan Qunut semata-mata Qunut sama ada kemalangan yang berat atau yang tiada kemalangan yang berat seperti qaul Al-Masyor ( yakni salah satu dari qaul Al-Imam As-Syafi‘e yang dipilih dan ditarjihkan ).

Berkata Al-Imam As-Syafi‘e Radhiallahu ‘anhu  dalam kitab Al-Umm dalam masalah sembahyang Jumu‘ah :

Mereka telah menghikayatkan bilangan sembahyang Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam dalam Sembahyang Jumu‘ah , maka saya tiada ketahui seseorang daripada mereka telah menghikayatkan bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam Qunut dalam Sembahyang Jumu‘ah , melainkan jika qunut itu masuk dalam kumpulan qunut-qunut yang ada di dalam sembahyang Fardhu yang lima ketika Qunut sebab pembunuhan ke atas sahabat-sahabat di dalam kemalangan di tempat بئر معونة   , dan tiadalah ada qunut pada sesuatu yang lain dari sembahyang yang lima melainkan qunut pada sembahyang Shubuh, melainkan ada berlaku kemalangan berat menimpa ke atas orang-orang Islam, maka disyara‘kan qunut dalam semua sembahyang Fardhu itu, kiranya imam sembahyang suka berbuat begitu.

Sembahyang Hajat itu ialah tujuan mohon sesuatu daripada Allah Ta’ala atau minta sesuatu daripada manusia, maka barangsiapa ada sesuatu hajat daripada Allah Ta’ala atau daripada manusia sama ada hajat mustahak atau tiada mustahak sama ada perkara agama atau perkara dunia, maka ia mengambil wudhu’ dengan sempurna dengan membawa segala wajib-wajibnya dan sunat-sunatnya, kemudian ia sembahyang dua raka‘at, kemudian ia memuji Allah Ta’ala seperti katanya :

الحمدلله حمدا يوافى نعمه ويكافئ مزيده ، يا ربنا لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك ، الحمدلله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه   dan berselawat di atas Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam kemudian ia  :

لا اله الا الله الحليم الكريم ، سبحان الله رب العرش العظيم ، الحمدلله رب العالمين ، أسألك وجبات رحمتك ، وعزائم مغفرتك ، والعصمة من كل دنب ، والغنيمة من كل بر ، والسلامة من كل إثم ، لا تدع لى ذنبا إلا غفرته ، ولا هما إلا فرجته ، ولا حاجة هى لك رضا إلا قضيتها ، يا آرحم الراحمين ربنا آتنا فى الدنيا حسنة ةفى الآخرة حسنة وقنا عذاب النار .
Bagaimana tersebut dalam Al-Azkar dan syarahnya Al-Futuhat Ar-Rabbaniyah.

Kemudian disudahkan dengan selawat dan Alhamdulillah.

Maka dari nash dua kitab Al-Imam As-Syafi‘e dan Al-Imam An-Nawawi Radhiallahu ‘anhuma, tiadalah disyara‘kan sembahyang Hajat apabila ada kemalangan berat menimpa umat Islam.

Adapun Sembahyang Hajat yang dibuat sebelum Sembahyang Jumu‘ah itu, adalah permohonan minta  jauhkan bala. Maka tiada mengapa dibuat akan tetapi Qunut Nazilah adalah disyara‘kan dan diutamakan menurut dalil di atas ini kerana memohon tolak bala yang akan datang dan tolak kemalangan berat yang disangka akan berlaku dan boleh berlaku, dari sebab itu kata sesetengah ulama : Sunat dibaca qunut itu di dalam Witir yang akhir pada tiap-tiap malam, kerana dalam qunut ada permohonan hidayah mohon masukkan dalam golongan hamba-hamba Allah yang mndapat hidayah, mohon afiat dari segala kekurangan sama ada zahir dan batin, sama ada dunia dan Akhirat, mohon  masukkan dalam golongan hamba-hamba  Allah yang afiat , mohon perlindungan dan peliharaan, mohon masukkan dalam golongan hamba-hamba Allah yang mendapat peliharaan mohon berkat, mohon jauhkan dari qada yang jahat. Maka Qunut Nazilah ini lain dari qunut sembahyang Shubuh yang dibaca itu.

Qunut Nazilah itu seperti di bawah ini :

اَللَّهُمَّ إنا نستعينك ونستغفرك ،  ونسئ عليك الخير كله ولا نكفرك ، ونخلع ونترك من يفجرك ، اَللَّهُمَّ إياك نعبد ونصلى ونسجد ، وإليك نسعى ونحفد ، نرجو رحمتك ونخشى عذابك ، إن عذابك بالكفارملحق .
اَللَّهُمَّ احفظنا والمسلمين ، وقنا وإياهم شر المخاوف أجمعين ، واحفظنا من الفتن والوبآء وشرور الحرب وصولة الظالمين ، واجعلنا من شر ما قضيته سالمين ، وصلى الله على سيدنا محمد واله وصحبه أجمعين والحمدلله رب العالمين .

Sekarang Sembahyang Hajat telah dibuat lama dan kemalangan berat seperti yang berlaku tiada berlaku. Maka tiadalah sebab diteruskan Sembayang Hajat itu dan lagi pula Sembahyang Hajat itu tiadalah dia lebih utama dari Qunut Nazilah yang disyara‘kan itu dan Negara Brunai Darussalam semenjak angkara itu sentiasa dalam aman damai dan pada sempena menyambut Hari Kemerdekaan pada 1 Januari 1984, Maka sayugialah ditamatkan Sembahyang Hajat pada hari Jumaat di masjid-masjid Negara Brunei Darussalam.

Molek perkara yang di atas ini dibawa ke depan Majlis Mesyuarat Agama.

والله أعلم


[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam

Pejabat Mufti, Brunei

Mufti Kerajaan Brunei


No comments:

Post a Comment