Thursday, May 14, 2015

SEMBAHYANG JENAZAH

BOLEHKAH MAYAT DI SEMBAHYANGKAN DI TEMPAT MANDI MAYAT.



Soalan:


Bolehkah mayat itu disembahyangkan di tempat memandikan mayat, sedangkan tempat itu diragui kebersihannya. Ini adalah disebabkan mayat itu masih keluar darah.



JAWAB:

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله واله وصحبه ومن والاه اللهم هداية للصواب .

1.     Tempat niat mandi mayat iaitu mula-mula ketika memandikan mayat itu.

2.     Orang yang mendengar Ayat-Ayat Surah Yassin itu atau sengaja mendengar itu dia dapat pahala mendengar atau sengaja mendengar. Sebaik-baiknya ada orang membaca Yassin dan ia sedekahkan seperti pahala membaca Yassin itu kepada mayat itu.

3.     Orang yang ada hutang dengan si mati berkata saya izinkan, maka saya tiada mengerti perkataan izinkan yang disebut oleh orang ramai.

Kiranya orang mati itu ada hutang kepada orang, maka hendaklah waris-warisnya membayar hutang itu, atau orang ada hutang kepada orang mati itu, maka hendaklah orang itu bayar hutang itu kepada waris-waris orang mati itu.
Orang ramai berkata si mati ini orang baik.

Berkata Al-Imam Annawawi  محرر المذهب الشافعى   berkata setengah-setengah ‘Ulama: erti hadis itu  (المؤمن شهداء الله فى الأرض دان أنتم شهداء الله (فى الأرض .  iaitu puji orang-orang yang ada kelebihan dalam ugama puji yang baik kepada orang mati itu dan puji itu bersetuju dengan apa yang ada pada orang mati itu, maka orang mati itu orang Ahli syurga, dan kiranya puji itu tiada bersetuju dengan apa yang ada pada orang mati itu, maka tiadalah puji itu kena pada tempatnya, begitu juga sebaliknya.

Berkata al-Imam Annawawi: Sebenarnya hadis itu ertinya tiada begitu, hadis itu, bererti cara umum, bahawa siapa orang mati maka Allah Ta‘ala akan ilhamkan manusia puji akan dia dengan perkara-perkara yang baik, maka puji orang kepada orang mati itu suatu dalil bahawa orang mati itu adalah ia seorang Ahli Syurga, samada kelakuan orang mati itu sebab ia masuk syurga atau tiada, kerana amal manusia itu tertakluk pada eradat dan masyi‘ah Allah Ta‘ala.

Dan ilham Allah kepada manusia memuji orang mati itu suatu dalil menentukan hal orang mati itu, maka dengan yang demikian nyatalah faedah manusia memuji orang mati itu.
Tamat.

دري وسائل الرحمات فيما يطلب لمن مات اوله العلامة الشيخ احمد بن احمد بن اسماعيل الحلوانى الخليجي يع ماتي تاهون 1308 هـ .


والله أعلم

YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
AWANG HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ,
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam.


Pejabat Mufti, Brunei

Mufti Kerajaan Brunei


No comments:

Post a Comment