Sembahyang orang yang terkena luka. Sembahyang was-was
bilangan rakaatnya. Bacaan berlindung kepada Allah Ta‘ala
Soalan:
1.
Seseorang
menghidap penyakit kulit atau luka dan terpaksa di plastar. Bila plastar dibuka
darah atau nanahnya masih berair dan terpaksa ditutup dengan plastar, berkenaan
dengan sembahyang tidak ada uzur, tiap-tiap sembahyang berkehendakkan wudhu,
macamana mengambil wudhu untuk sembahyang?
2.
Dalam sembahyang
fardhu maghrib ketika berdiri dalam rakaat yang keempat baru teringat akan
sembahyang itu ialah fardhu maghrib. Adakah sah sembahyang itu. Apa hukumnya?
Jawapan:
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على
سيدنا محمد رسول رب العالمين، وعلى اله وصحبه الذين كانوا علة النهج المبين
1.
Orang yang
memakai plastar di atas umpama kudis atau luka, dan dia tiada dapat membuka
atau menanggalkan plastar itu dari atas lukanya atau kudis umpamanya umpama
sebab takut lambat sembuh atau bisa atau cacat yang nyata pada anggota yang
nyata seperti lengan. Bila ia hendak mengambil wudhu, maka hendaklah ia
mengambil wudhu bagaimana biasa, dan ia sapukan air di atas plastar itu ketika
membasuh anggota itu, umpamanya plastar itu ada di lengan maka lepas ia
membasuh muka, maka ia basuh tangan atau lengan dan ia sapu di atas plastar
yang ada di lengan itu dengan air, kemudian ia tayammum dengan debu tanah
dengan meletakkan dua tapak tangan kering di atas debu dan niat tayammum serta
menyapu mukanya, kemudian ia letakkan dua tapak tangan di atas debu kerana
menyapu dengannya akan dua tapak tangan serta dua lengan serta dua siku luar
dan dalam atau atas dan bawah lengan itu, dan boleh lepas ia membasuh muka maka
ia tayammum kerana lengan yang ada plastar itu dan hendaklah tangan itu kering,
kemudian ia basuh tangan yang tiada plastar itu yakni yang sihat. Kemudian ia
sapu kepala dan kemudian basuh dua kaki
serta dua buku lali, maka tamatlah wudhunya itu.
Akan tetapi oleh kekurangan
pada wudhu, sebab tiada membasuh tangan dengan sepenuhnya, kerana ada plastar
di atasnya dan kerana tayammum pun kurang iaitu tiada dapat menyapu debu di
atas tangan dengan sepenuhnya, kerana ada plastar, maka ertinya pengganti itu
kurang yakni tayammum, dan yang kena ganti itu kurang juga yakni wudhu, maka
mestilah bagi yang memakai plastar dengan keadaan begitu rupa, mengulang semula
semua sembahyangnya selama ia memakai plastar itu.
Itulah hukum di atas orang
memakai plastar atau balut atau semen di atas anggota wudhu dan di atas anggota
tayammum dan anggota tayammum ialah muka dan dua tangan dalam mazhab al-Imam
as-Syafi‘e Radhiallahu ‘anhu.
Adapun pada mazhab al-Imam
Malik Radhiallahu ‘anhu maka orang yang memakai plastar atau ubat atau
balut atau simen di atas anggota wudhu dan tiada dapat ia buka atau tanggalkan
plastar atau ubat itu, maka ia balut ubat itu dengan kain umpamanya kalau sakit
kena air, kemudian ia sapu air di atas balut ubat itu, dan jika plastar atau
simen atau balut maka ia berwudhu bagaimana biasa, dan bila sampai waktu
membasuh tangan, dan dilengannya ada plastar umpamanya maka ia basuh tangan
yang sihat itu dan ia sapu dengan air akan semua plastar atau semua balut itu
dan ia teruskan wudhunya bagaimana biasa, dan ia sembahyang bagaimana biasa,
dan tiadalah ia mengulangi sembahyangnya itu, selama ia memakai balut atau
plastar itu dengan sebab takut mudharat menanggalkan plastar atau balut itu.
Bagi orang yang memakai plastar
di lengannya dan ia hendak mengikut mazhab al-Imam Malik, maka hendaklah ia
berwudhu dengan niat bagaimana biasa, dan ia basuh muka semuanya bagaimana
biasa, kemudian ia basuh dua tangan mana-mana yang sihat itu dan ia sapukan di
atas semua plastar atau balut yang ada di atas lengannya dengan air, kemudian
ia sapu semua kepala termasuk lubang tengkuk dan kulit di atas dan belakang dua
telinga dan rambut dua pelipis ini mengikut mazhab al-Imam Malik, kemudian ia
basuh dua kakinya bagaimana biasa, dan mestilah basuh dan sapu anggota-anggota
itu dilakukan berturut-turut, dengan tiada berlengah-lengah, dan mestilah digosok
segala anggota wudhu itu dengan tangan iaitu segala muka da rambut dan segala
tangan, lengan, dan jari-jari dan kaki dan jari-jarinya, kerana dalam mazhab
al-Imam Malik erti basuh itu bukan melakukan air sahaja, bahkan hendaklah
dilakukan air di atas anggota serta digosok dan disental dengan menggunakan
tapak tangan.
Ringkasnya: Fardhu wudhu dalam
mazhab al-Imam Malik ada tujuh perkara:
(1)
Niat
(2)
Membasuh muka
(3)
Membasuh dua
tangan serta dua siku
(4)
Menyapu semua
kepala termasuk lubang tengkuk dan kulit di atas dan di belakang dua telinga
dan rambut dua pelipis
(5)
Membasuh dua kaki
serta dua buku lali
(6)
Berturut-turut
dengan tiada berlengah-lengah pada melakukan wudhu
(7)
Menggosok dan
menyental dengan tapak tangan akan anggota-anggota wudhu yang dibasuh
Ingatan:
Boleh seseorang yang terpaksa
memakai plastar dimana-mana anggota wudhunya itu bertaklid wudhu dalam mazhab
al-Imam Malik dengan syarat mengikut betul-betul cara wudhu mazhab al-Imam
Malik itu bagaimana di atas.
2.
Dalam sembahyang
maghrib ketika berdiri dalam rakaat yang keempat baharu ia teringat akan ia
sembahyang maghrib, maka ia turun duduk dengan segera, kemudian ia membaca
tahiyyat akhir, kemudian ia sujud sahwi dua kali, kemudian memberi salam,
dengan perbuatan begitu maka tamat sembahyang maghribnya dan sah sembahyang
maghrib itu.
والله
المعين الموفق والله اعلم
[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL
BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti
Kerajaan,
Negara
Brunei Darussalam
Pejabat Mufti, Brunei
|
Mufti Kerajaan Brunei
|
Kalau sapu ubat gatal di celah kelangkang sahkah solat org iti?
ReplyDeleteKalau plaster nya pada bahagian bukan anggota wuduk? contohnya lutut. Sudah separuh solat baru teringat tidak menukar plaster terlebih dahulu. Bagaimana pula dengan situasi ini?
ReplyDelete