(Dengan nama Allah, Segala puji bagi
Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam,
keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Sembahyang
sunat Istisqa’ ialah sembahyang bagi memohon hujan kerana memerlukan air. Ini
bersandarkan kepada hadits yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha
mengenai aduan orang ramai kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
tentang tidak turunnya hujan. Lalu Baginda menyuruh mengambil mimbar dan
meletakkannya di tempat sembahyang lalu menetapkan suatu hari untuk orang ramai
akan keluar mengerjakan sembahyang di tempat itu.
Setelah
tiba hari yang ditetapkan itu Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
pun pergi ke tempat tersebut pada waktu sinar matahari mula terbit dan Baginda
pun duduk di atas mimbar, bertakbir dan memuji Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Kemudian Baginda pun bersabda:
إِنَّكُمْ
شَكَوْتُمْ جَدْبَ دِيَارِكُمْ وَاسْتِئْخَارَ الْمَطَرِ عَنْ إِبَّانِ زَمَانِهِ
عَنْكُمْ وَقَدْ أَمَرَكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ تَدْعُوهُ وَوَعَدَكُمْ
أَنْ يَسْتَجِيبَ لَكُمْ.
ثُمَّ
قَالَ : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، مَلِكِ
يَوْمِ الدِّينِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ، اللَّهُمَّ
أَنْتَ اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ الْغَنِيُّ وَنَحْنُ الْفُقَرَاءُ،
أَنْزِلْ عَلَيْنَا الْغَيْثَ وَاجْعَلْ مَا أَنْزَلْتَ لَنَا قُوَّةً وَبَلاَغًا
إِلَى حِينٍ.
ثُمَّ
رَفَعَ يَدَيْهِ فَلَمْ يَزَلْ فِي الرَّفْعِ حَتَّى بَدَا بَيَاضُ إِبِطَيْهِ
ثُمَّ حَوَّلَ إِلَى النَّاسِ ظَهْرَهُ وَقَلَّبَ أَوْ حَوَّلَ رِدَاءَهُ وَهُوَ
رَافِعٌ يَدَيْهِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى النَّاسِ وَنَزَلَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ
فَأَنْشَأَ اللَّهُ سَحَابَةً فَرَعَدَتْ وَبَرَقَتْ ثُمَّ أَمْطَرَتْ بِإِذْنِ
اللَّهِ فَلَمْ يَأْتِ مَسْجِدَهُ حَتَّى سَالَتِ السُّيُولُ فَلَمَّا رَأَى
سُرْعَتَهُمْ إِلَى الْكِنِّ ضَحِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى
بَدَتْ نَوَاجِذُهُ.
فَقَالَ
: أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنِّي عَبْدُ اللَّهِ
وَرَسُولُهُ.
(رواه أبو داود)
Maksudnya:
“Sesungguhnya kamu telah mengadu
kegersangan negeri kamu dan kelewatan (datangnya) hujan pada musimnya kepada kamu,
padahal sesungguhnya Allah ‘Azza Wajalla telah memerintahkan kamu agar berdoa
kepada-Nya dan telah menjanjikan kepada kamu untuk mengabulkan doa kamu.
Kemudian
Baginda berkhutbah dengan bersabda: “Segala puji-pujian bagi Allah Tuhan yang
memelihara dan mentadbirkan sekalian alam, yang Maha Pemurah lagi Maha
Mengasihani, yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan. Tidak ada Tuhan yang
disembah melainkan Allah yang melakukan apa yang Dia kehendaki. Ya Allah!
Engkaulah Allah, tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Engkau yang Maha Kaya
dan kami pula orang-orang fakir. Engkau turunkanlah ke atas kami hujan dan jadikanlah apa yang Engkau turunkan itu
kekuatan dan kecukupan untuk kami sehingga suatu masa (ajal kami).
Kemudian
Baginda mengangkat kedua-dua tangannya berterusan sehingga tampak putih
kedua-dua ketiaknya lalu Baginda membelakangi orang ramai dan membalikkan atau
memindahkan selendangnya sambil mengangkat kedua-dua tangannya. Setelah itu
Baginda menghadap orang ramai dan turun (dari mimbar) lalu mengerjakan
sembahyang dua raka‘at. Maka Allah menjadikan awan mendung lalu berguruh dan
berkilat. Setelah itu turunlah hujan dengan izin Allah. Belum pun Baginda
sampai (dari padang
sahara tempat Baginda sembahyang Istisqa’) ke masjidnya (an-Nabawi), air hujan sudah
mengalir (dari setiap penjuru). Ketika Baginda melihat mereka (orang ramai)
tergesa-gesa menuju tempat berteduh, Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam
tertawa sehingga jelas gigi gerahamnya.
Lalu
Baginda bersabda: “Aku naik saksi bahawa Allah Maha Berkuasa atas setiap
sesuatu dan bahawa aku adalah hamba Allah dan pesuruh-Nya.”
(Hadits riwayat Abu
Daud)
Bila
Disunatkan memohon hujan
(i) Apabila air diperlukan kerana seperti tanah kering dan kemarau.
(ii) Apabila orang yang tidak dilanda
kemarau atau tidak memerlukan air memohon hujan kerana mahukan lebih banyak
air. Ini kerana jika mereka bergantung kepada air yang sedia ada sahaja,
nescaya tidak mencukupi.
(iii) Apabila orang yang tidak dilanda
kemarau atau tidak memerlukan air memohon hujan bagi pihak orang lain yang
dilanda kemarau atau orang lain yang memerlukan air.
(iv) Apabila mengulangi memohon hujan
kerana belum dikabulkan permohonan mereka sebelum ini.
Cara-cara
memohon hujan
(i) Sekurang-kurangnya dengan berdoa semata-mata tanpa terikat dengan
mengerjakan sembahyang dan selepas mengerjakan sembahyang. Berdoa tersebut
dilakukan sama ada seorang diri atau berkumpulan.
(ii) Cara yang pertengahan ialah
dengan berdoa selepas mengerjakan sembahyang fardhu Jumaat atau sembahyang yang
lain walaupun sembahyang sunat, berdoa ketika khutbah Jumaat dan seumpamanya
seperti khutbah sembahyang sunat Hari Raya.
(iii) Cara yang paling afdhal ialah
dengan mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’ dan membaca dua khutbah berserta
melakukan adab-adab yang dituntut sebelum mengerjakan sembahyang tersebut.
Waktu
sembahyang sunat Istisqa’
Sembahyang
sunat Istisqa’ sebagaimana menurut pendapat yang shahih, harus
dilakukan pada bila-bila masa sama ada siang atau malam walaupun pada waktu
yang dilarang mengerjakan sembahyang, kerana sembahyang sunat Istisqa’ itu
mempunyai sebab yang terdahulu iaitu berhajat kepada air.
Walau
bagaimanapun sembahyang sunat Istisqa’ itu lebih utama dikerjakan seperti waktu
sembahyang sunat Hari Raya sebagaimana hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu
‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma apabila beliau ditanya bagaimana cara Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’, beliau
menjawab:
إِنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مُتَبَذِّلاً
مُتَوَاضِعًا مُتَضَرِّعًا حَتَّى أَتَى الْمُصَلَّى فَلَمْ يَخْطُبْ خُطْبَتَكُمْ
هَذِهِ وَلَكِنْ لَمْ يَزَلْ فِي الدُّعَاءِ وَالتَّضَرُّعِ وَالتَّكْبِيرِ
وَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَمَا كَانَ يُصَلِّي فِي الْعِيدِ.
(رواه
الترمذي)
Maksudnya: “Bahawa
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah keluar (untuk mengerjakan
sembahyang sunat Istisqa’) dengan berpakaian biasa, tawaduk dan merendah diri sehingga
sampai ke tempat sembahyang. Baginda tidak berkhutbah seperti khutbah kamu ini,
akan tetapi Baginda berterusan berdoa, merendah diri dan bertakbir, dan Baginda
mengerjakan sembahyang dua rakaat sebagaimana sembahyang sunat Hari Raya.”
(Hadits
riwayat at-Tirmidzi)
Walaupun
ada pendapat yang mengatakan bahawa waktu sembahyang sunat Istisqa’ itu adalah
seperti waktu sembahyang sunat Hari Raya bersandarkan kepada hadits di atas
yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma, namun hadits
tersebut membawa maksud pada keutamaan mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’
itu seperti waktu sembahyang sunat Hari Raya.
Tempat
mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’
Sunat
mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’ di tanah lapang apabila tidak ada
keuzuran. Ini kerana mengikut perbuatan Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi
wasallam. Sebab-sebab lain mengapa ia dikerjakan di tanah lapang ialah kerana
memandangkan pada kebiasaannya jemaah yang ramai sehingga masjid tidak dapat
menampungi mereka. Demikian juga, kerana ketika sembahyang sunat Istisqa’ itu, anak
kecil, perempuan haid dan binatang digalakkan hadir, sedangkan mereka tidak
digalakkan untuk hadir ke masjid.
Adab-adab
yang dituntut sebelum sembahyang sunat Istisqa’
(i)
Sunat bagi pemerintah atau penolongnya menyuruh orang ramai untuk;
(a)
Berpuasa selama empat hari berturut-turut iaitu tiga hari sebelum
keluar ke tanah lapang dan sehari ketika pergi ke tanah lapang pada hari
keempat.
(b)
Bertaubat daripada segala dosa.
(c)
Mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala dengan berbuat
kebajikan seperti bersedekah.
(d)
Keluar daripada perbuatan zalim seperti mengembalikan hak orang yang
dizalimi.
(ii) Sunat dibawa bersama ke tanah
lapang anak kecil, kanak-kanak, orang tua, orang yang lemah, binatang ternakan
dan perempuan yang tidak menarik perhatian.
(iii) Sunat membersihkan diri seperti
bersiwak dan mandi serta memakai pakaian biasa tanpa berhias, memakai wangian,
bercantik-cantik atau berhias-hias.
(iv) Sunat ketika pergi ke tanah
lapang dengan keadaan khusyuk, merendah diri dan hati tetap kepada Allah Subhanahu
wa Ta‘ala tatkala berjalan, duduk dan bercakap.
(v) Sunat berjalan kaki ketika pergi ke
tanah lapang dan mengikut jalan yang berbeza atau jalan yang lain ketika balik
daripada tanah lapang.
(vi) Mengurangkan makan dan minum pada
malam hendak mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’.
(vii) Sunat menyeru jemaah untuk
mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’ dengan seruan ( اَلصَّلاَةُ
جَامِعَةً).
Wajib
melaksanakan suruhan pemerintah
Apabila
pemerintah menyuruh untuk melaksanakan sembahyang sunat Istisqa’, puasa,
sedekah, keluar ke tanah lapang, mengembalikan hak orang yang dizalimi dan
bertaubat, maka wajiblah ditaati perintah itu. Ini kerana suruhan dan larangan
pemerintah wajib ditaati selama tidak bertentangan dengan syara‘.
Wajib
berniat fardhu sembahyang sunat Istisqa’ apabila diperintahkan
Apabila
sembahyang sunat Istisqa’ merupakan suruhan daripada pemerintah maka sembahyang
sunat Istisqa’ wajib diniatkan fardhu dan dita’yinkan iaitu diniatkan fardhu
dan diniatkan sembahyang kerana Istisqa’.
Wajib
berniat puasa pada malam hendak sembahyang sunat Istisqa’ apabila diperintahkan
Demikian
juga dengan puasa, apabila puasa merupakan suruhan daripada pemerintah maka wajib
berniat di waktu malam (seperti kewajipan berniat puasa Ramadhan) dan dita‘yinkan
iaitu diniatkan fardhu dan diniatkan puasa kerana Istisqa’. Jika tidak berniat
di waktu malam maka menjadilah puasanya itu puasa sunat mutlak sahaja dan jika
tidak berpuasa seperti yang diperintahkan maka tidak wajib diqadha.
Wajib
bersedekah apabila diperintahkan
Jika
disuruh oleh pemerintah untuk bersedekah, maka wajib bagi mereka yang ada
kemampuan (mereka yang dituntut membayar zakat fitrah) bersedekah dengan
sedikit harta. Adapun jika ditentukan kadarnya seperti zakat fitrah atau kurang
daripada itu, maka dibayar mengikut kadar yang ditentukan itu. Demikian juga,
jika ditentukan kadarnya seperti bayaran kaffarah maka dibayar mengikut
kadar yang ditentukan, itupun jika ada kelebihan hartanya daripada sepanjang
umur ghalibnya.
Kaifiat
sembahyang sunat Istisqa’
Sembahyang
sunat Istisqa’ adalah sembahyang dua raka‘at yang sangat dituntut dan ia sunat
dikerjakan dengan berjemaah. Kaifiat atau cara mengerjakannya adalah sama dengan
sembahyang sunat Hari Raya.
Lafaz
niatnya:
أُصَلِّيْ سُنَّةَ الاِسْتِسْقَاءِ رَكْعَتَيْنِ
إِمَامًا/مَأْمُومًا لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja
aku sembahyang sunat Istisqa’ dua rakaat menjadi imam/makmum kerana Allah Ta‘ala.”
Pada
rakaat pertama sesudah membaca doa iftitah, sunat mengangkat
tangan dan melafazkan takbir (at-takbirat az-za’idah) sebanyak tujuh
kali. Pada rakaat kedua pula sebelum membaca at-ta‘awwuz ( أَعُوذُ
بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ), sunat bertakbir
sebanyak lima
kali (macam takbir sembahyang sunat Hari Raya).
Kemudian sunat diselangi setiap takbir az-za’idah itu dengan mengucapkan zikir ( سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ للهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ، وَاللهُ أَكْبَرُ ).
Selepas
bertakbir az-za’idah sebanyak tujuh kali pada rakaat pertama dan lima kali pada rakaat
kedua baharulah membaca at-ta‘awwuz dan surah al-Fatihah pada setiap rakaat itu.
Kemudian diikuti dengan membaca surah-surah al-Qur’an. Pada rakaat pertama afdhal
dibaca surah Qaf dan rakaat kedua surah al-Qamar dengan suara yang nyaring (jahr).
Ataupun pada rakaat pertama dibaca surah al-A‘ala dan rakaat kedua surah
al-Ghasyiyah.
Khutbah
sembahyang sunat Istisqa’
Khutbah
sembahyang sunat Istisqa’ juga sama seperti khutbah sembahyang sunat Hari Raya
pada segala rukun dan perkara sunatnya melainkan ia berbeza pada tiga perkara.
Pertama: Pada setiap
memulakan dua khutbah sembahyang sunat Istisqa’ itu diucapkan istighfar berbeza
dengan khutbah sembahyang sunat Hari Raya yang dimulai dengan takbir.
Pada
khutbah pertama sunat dimulai dengan mengucapkan istighfar iaitu (
أَسْتَغْفِرُ
اللهَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ ) sebanyak
sembilan kali dan pada khutbah kedua sebanyak tujuh kali.
Kemudian
sunat membanyakkan istighfar ketika berkhutbah, membaca ayat dalam surah
Nuh 10-12:
àMù=à)sù (#rãÏÿøótFó$# öNä3/u ¼çm¯RÎ) c%x. #Y$¤ÿxî ÇÊÉÈ È@Åöã uä!$yJ¡¡9$# /ä3øn=tæ #Y#uôÏiB ÇÊÊÈ /ä.ôÏôJãur 5A¨uqøBr'Î/ tûüÏZt/ur @yèøgsur ö/ä3©9 ;M»¨Zy_ @yèøgsur ö/ä3©9 #X»pk÷Xr& ÇÊËÈ
Tafsirnya:
“Sehingga aku berkata (kepada
mereka): “Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha
Pengampun. “(Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan menghantarkan hujan
lebat mencurah-curah, kepada kamu; “Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan
banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Dia akan mengadakan kamu
kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di
dalamnya).”
Kedua: Pada
khutbah pertama sunat membaca doa yang warid daripada Nabi Shallallahu
‘alaihi wasallam dengan suara yang nyaring (jahr), antaranya ialah:
(1) Imam asy-Syafi‘e Rahimahullah
meriwayatkan dalam kitab al-Umm dan al-Mukhtashar daripada Salim bin ‘Abdullah
bin ‘Umar daripada ayahnya bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
apabila memohon hujan Baginda berdoa:
اَللَّهُمَّ اسْقِنَا غَيْثًا مُغِيثًا
هَنِيئًا مَرِيئًا مَرِيعًا غَدَقًا مُجَلِّلاً عَامًّا طَبَقًا سَحًّا دَائِمًا.
اَللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَيْثَ وَلاَ
تَجْعَلْنَا مِنَ الْقَانِطِينَ.
اَللَّهُمَّ إِنَّ بِالْعِبَادِ وَالْبِلاَدِ
وَالْبَهَائِمِ وَالْخَلْقِ مِنَ اللأْوَاءِ وَالْجَهْدِ وَالضَّنْكِ مَا لاَ
نَشْكُو إِلاَّ إِلَيْكَ.
اَللَّهُمَّ أَنْبِتْ لَنَا الزَّرْعَ
وَأَدِرَّ لَنَا الضَّرْعَ وَاسْقِنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاءِ وَأَنْبِتْ لَنَا
مِنْ بَرَكَاتِ اْلأَرْضِ.
اَللَّهُمَّ ارْفَعْ عَنَّا الْجَهْدَ وَالْجُوعَ
وَالْعُرْيَ وَاكْشِفْ عَنَّا مِنَ الْبَلاَءِ مَا لاَ يَكْشِفُهُ غَيْرُكَ.
اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَغْفِرُكَ إِنَّكَ
كُنْتَ غَفَّارًا فَأَرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْنَا مِدْرَارًا.
Maksudnya: “Ya Allah! Kurniakanlah
kepada kami hujan yang menyelamatkan, menyenangkan, baik akibatnya, lebat,
menyuburkan, meresap di bumi, merata, sesuai keperluan lagi selalu ada.
Ya Allah! Kurniakanlah
kepada kami hujan dan janganlah Engkau jadikan kami sebagai orang-orang yang
berputus asa.
Ya Allah! Sesungguhnya
kesusahan yang terdapat di sisi hamba-hamba, negeri-negeri, binatang-binatang,
kejadian dan segala makhluk ciptaan daripada kebuluran, kepayahan, dan
kesempitan, tiada tempat bagi kami mengadu melainkan kepada-Mu.
Ya Allah! Tumbuhkanlah
tanaman untuk kami dan keluarkanlah air susu binatang, turunkanlah kurnia-Mu
dari langit dan tumbuhkanlah untuk kami segala berkat di bumi.
Ya Allah! Lenyapkanlah
dari kami kesengsaraan, kelaparan dan kekurangan pakaian, hilangkanlah dari
kami bala bencana yang tiada siapa yang boleh melenyapkannya selain Engkau.
Ya Allah! Sesungguhnya
kami memohon keampunan-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun maka turunkanlah
hujan yang lebat kepada kami daripada langit.”
(2) Sunat
membanyakkan doa apabila ditimpa kesusahan:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ
الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ
إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَرَبُّ اْلأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ
الْكَرِيمِ.
Ertinya: “Tiada Tuhan
selain Allah yang Maha Agung lagi Maha Halim (tidak segera menurunkan seksa).
Tiada Tuhan selain Allah Tuhan ‘Arasy yang agung. Tiada Tuhan selain Allah
Tuhan semesta langit dan bumi dan Tuhan yang memelihara ‘Arasy yang mulia.”
Dan doa:
يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ
نَسْتَغِيثُ، وَمِنْ رَحْمَتِكَ نَرْجُو، فَلاَ تَكِلْنَا إِلَى أَنْفُسِنَا
طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لَنَا شَأْنَنَا كُلَّهُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ
Ertinya: “Wahai Tuhan
yang Hidup, wahai Tuhan yang berdiri dengan sendiri-Nya, dengan rahmatMu kami
meminta tolong, dan hanya rahmat-Mu yang kami harapkan, maka janganlah Engkau
sandarkan kami kepada diri kami sendiri walau sekelip mata dan pereloklah bagi
kami semua keadaan kami. Tidak ada Tuhan melainkan Engkau.”
(3) Sunat
membanyakkan doa seperti dalam ayat surah al-Baqarah 201:
!$sY/u $sYÏ?#uä Îû $u÷R9$# ZpuZ|¡xm Îûur Ïou½zFy$# ZpuZ|¡xm $sYÏ%ur z>#xtã Í$¨Z9$# ÇËÉÊÈ
Tafsirnya: “Ya
Tuhan kami! Kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan
peliharalah kami dari azab neraka.”
Dan membaca ayat di akhir surah al-Baqarah 286:
w ß#Ïk=s3ã ª!$# $²¡øÿtR wÎ) $ygyèóãr 4 $ygs9 $tB ôMt6|¡x. $pkön=tãur $tB ôMt6|¡tFø.$# 3 $sY/u w !$tRõÏ{#xsè? bÎ) !$uZÅ¡°S ÷rr& $tRù'sÜ÷zr& 4 $sY/u wur ö@ÏJóss? !$uZøn=tã #Xô¹Î) $yJx. ¼çmtFù=yJxm n?tã úïÏ%©!$# `ÏB $uZÏ=ö6s% 4 $uZ/u wur $sYù=ÏdJysè? $tB w sps%$sÛ $sYs9 ¾ÏmÎ/ ( ß#ôã$#ur $¨Ytã öÏÿøî$#ur $sYs9 !$uZôJxmö$#ur 4 |MRr& $uZ9s9öqtB $tRöÝÁR$$sù n?tã ÏQöqs)ø9$# úïÍÏÿ»x6ø9$# ÇËÑÏÈ
Tafsirnya: “Allah tidak memberati seseorang
melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang
diusahakannya dan da juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka
berdoa): “Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau menghukum kami jika kami lupa atau
kami tersalah. Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kami bebanan yang berat
(yang tidak terdaya kami menanggungnya) sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang
terdahulu daripada kami. Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami
apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta
ampunkanlah dosa kami dan kurniakanlah rahmat kepada kami. Engkaulah Pelindung
kami. Oleh itu tolonglah kami menghadapi kaum yang kafir.”
Ketiga: Setelah
berlalu sepertiga khutbah kedua, sunat bagi khatib menghadap kiblat untuk
membaca doa. Ketika berpusing menghadap kiblat, sunat bagi khatib membalikkan
selendangnya daripada yang kanan ke kiri dan yang kiri ke kanan sebagaimana
mengikut perbuatan Nabi Shallallahu ‘alaih wasallam. Hikmah dari
perbuatan membalikkan selendang itu adalah mengharap nasib baik (bertafa’ul)
dengan berubahnya keadaan susah kepada senang. Demikian juga, jika bentuk kain
selendang itu empat segi, maka sunat dijadikan kain yang di atas ke bawah dan
yang di bawah ke atas. Hal ini juga, sunat bagi jemaah membalikkan kain
selendang mereka.
Khatib
hendaklah bersungguh-sungguh membaca doa ketika itu, apabila khatib membacanya
dengan suara yang perlahan (sirr) maka jemaah juga membaca doa
dengan suara yang perlahan. Namun jika khatib membacanya dengan suara yang
nyaring (jahr) maka jemaah mengaminkan doanya. Khatib dan jemaah sunat
menadah tangan dengan meletakkan zahir tangan ke langit apabila membaca doa
kerana menolak bala, dan menadah batin tangan ke langit apabila membaca doa
kerana bukan menolak bala.
Menurut
Imam asy-Syafi‘e Rahimahullah, doa setelah berlalu sepertiga khutbah
kedua itu ialah:
اَللَّهُمَّ
أَمَرْتَنَا بِدُعَائِكَ وَوَعَدْتَنَا إِجَابَتَكَ فَقَدْ دَعَوْنَاكَ كَمَا
أَمَرْتَنَا فَأَجِبْنَا كَمَا وَعَدْتَنَا، اَللَّهُمَّ امْنُنْ عَلَيْنَا
بِمَغْفِرَةِ مَا قَارَفْنَا وَإِجَابَتِكَ فِي سُقْيَانَا وَسَعَةِ رِزْقِنَا
Ertinya: “Ya Allah! Engkau telah memerintahkan kami agar
berdoa kepada-Mu, dan Engkau menjanjikan akan memperkenankannya. Sesungguhnya
kami telah berdoa kepada-Mu sebagaimana Engkau perintahkan, maka perkenankanlah
doa kami sebagaimana Engkau menjanjikan. Ya Allah! Kurniakanlah kepada kami ni‘mat
keampunan-Mu atas perbuatan kami, dan ni‘mat perkenan-Mu atas doa kami meminta
hujan serta keluasan rezeki kami.”
Setelah
selesai membaca doa tersebut, khatib kembali menghadap jemaah. Kemudian khatib
menyeru jemaah supaya mentaati Allah Subhanahu wa Ta‘ala lalu berselawat
ke atas Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, berdoa untuk orang-orang yang
beriman serta membaca beberapa ayat daripada al-Qur’an dan membaca istighfar ( أَسْتَغْفِرُ اللهَ لِي وَلَكُمْ ).
Bila
khutbah sembahyang sunat Istisqa’ dibacakan?
Waktu
membaca khutbah itu ialah selepas mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’ kerana
Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam banyak melakukannya selepas
sembahyang tersebut. Walau bagaimanapun harus juga membaca khutbah itu sebelum mengerjakan
sembahyang sunat Istisqa’, akan tetapi ia bersalahan dengan yang lebih utama.
Perkara
sunat apabila turun hujan
(1) Apabila mula-mula turun hujan
setelah kemarau, sunat pergi keluar dan mendedahkan anggota selain aurat agar
terkena dengan air hujan. Ini kerana mengambil berkat dan mengikut perbuatan
Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana yang diriwayatkan oleh
Anas Radhiallahu ‘anhu, beliau berkata:
أَصَابَنَا وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَطَرٌ قَالَ: فَحَسَرَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَوْبَهُ حَتَّى أَصَابَهُ مِنْ
الْمَطَرِ فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ صَنَعْتَ هَذَا قَالَ: لأَنَّهُ
حَدِيثُ عَهْدٍ بِرَبِّهِ تَعَالَى
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Kami
bersama-sama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam kehujanan. (Anas) berkata:
“Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam membuka sedikit pakaiannya
sehingga terkena air hujan. Lalu kami berkata: Ya Rasulullah! Kenapa kamu
lakukan ini? Baginda bersabda: “Kerana ia baru diciptakan oleh Tuhannya Allah
Ta‘ala.”
(Hadits
riwayat Muslim)
(2) Sunat mandi atau berwudhu dengan
air yang mengalir hasil daripada hujan itu. Walau bagaimanapun afdhal dilakukan
keduanya dan tidak disyaratkan berniat ketika mandi dan berwudhu.
(3) Sunat membaca doa ketika turun
hujan sebanyak dua atau tiga kali:
اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا
Ertinya: “Ya
Allah! Jadikanlah hujan ini hujan yang bermanfaat.”
(4) Sunat bersyukur dan membanyakkan
doa yang lain ketika turun hujan, kerana di saat turun hujan itu doa
dimakbulkan.
(5) Apabila turun hujan dengan lebat
dan ditakuti akan mudharatnya, maka sunat bermohon kepada Allah Subhanahu wa
Ta‘ala agar menghindarinya dengan berdoa:
اَللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلاَ عَلَيْنَا،
اَللَّهُمَّ عَلَى اْلآكَامِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ اْلأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ
الشَّجَرِ
Ertinya: “Ya
Allah! Turunkanlah hujan di sekeliling kami sahaja dan jangan Engkau turunkan
hujan di atas kami (bangunan dan rumah-rumah). Ya Allah! Turunkanlah hujan di
atas dataran-dataran tinggi, bukit-bukau, jurang-jurang yang dalam dan tempat
tumbuh-tumbuhan.”
(6) Setelah hujan berhenti, sunat
membaca:
مُطِرْنَا
بِفَضْلِ اللهِ وَرَحْمَتِهِ
Ertinya: “Kami
mendapat hujan dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya.”
Sebagai
kesimpulan, mengerjakan sembahyang sunat Istisqa’ adalah jalan yang terbaik
untuk memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala agar diturunkan hujan. Selain
daripada itu, kita dituntut untuk bertaubat dan mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu
wa Ta‘ala dengan berbuat kebajikan serta keluar daripada perbuatan zalim
agar permohonan kita dimakbulkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
No comments:
Post a Comment