Dengan nama Allah,
Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda
Orang yang membuat pelayaran atau disebut juga
sebagai musafir diberikan rukhshah iaitu keringanan hukum untuk
menqashar atau menjama‘ sembahyang fardhu.
Maksud menqashar sembahyang ialah memendekkan
sembahyang fardhu empat rakaat menjadi dua rakaat iaitu memendekkan sembahyang
fardhu Zhuhr, ‘Ashr dan Isya’.
Manakala menjama‘ sembahyang pula bermaksud menghimpunkan
dua sembahyang fardhu yang beriringan di dalam satu waktu iaitu menghimpunkan sembahyang
fardhu Jumaat dengan sembahyang fardhu ‘Ashr secara jama‘ taqdim atau
menghimpunkan sembahyang fardhu Zhuhr dengan sembahyang fardhu ‘Ashr dan sembahyang fardhu
Maghrib dengan sembahyang fardhu Isya’, sama ada secara jama‘ taqdim
atau jama‘ ta’khir.
Tujuan rukshah ini adalah untuk memberi
kemudahan kepada musafir yang pada kebiasaannya menghadapi kesusahan dan
keletihan sepanjang pelayaran mereka.
Walau bagaimanapun perlu difahami tidak semua
musafir (orang yang belayar) diharuskan untuk menqashar atau menjama‘
sembahyang fardhu mereka. Ini kerana seseorang yang dalam pelayaran itu
hendaklah memenuhi syarat-syarat tertentu untuk membolehkannya mengqashar dan menjama‘
sembahyang fardhunya.
Jarak
Pelayaran Yang Boleh Menqashar Dan Menjama‘ Sembahyang
Seorang
musafir dibolehkan menqashar sembahyangnya apabila jarak perjalanannya pergi
belayar (tidak termasuk jarak balik dari pelayaran) tidak kurang dari dua marhalah
iaitu kira-kira 56 batu atau kira-kira 90 kilometer. Jika jarak perjalanan itu
kurang daripada kadar tersebut, maka dia tidak dibolehkan mengqashar dan
menjama‘ sembahyangnya.
Jika
dia belayar ke satu jarak jauhnya melebihi dua marhalah, kemudian pada
suatu tempat di pertengahan pelayarannya dia berniat untuk pulang, maka pada
ketika itu dia tidak boleh mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya selama mana
dia masih berada di tempat tersebut. Akan tetapi jika dia keluar dari tempat
tersebut, sama ada belayar balik semula ke negerinya atau meneruskan pelayarannya
ke tempat lain, dan jarak perjalanannya itu dua marhalah atau lebih,
maka pada ketika itu diharuskan baginya menqashar dan menjama‘ sembahyangnya.
Tujuan
Pelayaran Yang Boleh Menqashar Dan Menjama‘ Sembahyang
Tidak
semua permusafiran atau pelayaran diharuskan mengqashar dan menjama‘
sembahyang. Tujuan permusafiran atau pelayaran itu perlu juga dinilai untuk
mendapatkan rukhshah menjama‘ dan mengqashar sembahyang.
Pelayaran
yang dibolehkan mengqashar dan menjama‘ sembahyang itu disyaratkan pelayaran yang
mempunyai tujuan yang diharuskan oleh syara‘seperti menunaikan fardhu haji,
umrah, urusan kerja, mengurus perniagaan, menziarahi sahabat handai dan
seumpamanya.
Manakala
pelayaran kerana tujuan yang diharamkan seperti bertujuan untuk melakukan
jenayah, mengurus perniagaan haram, ingin melakukan zina dan yang seumpamanya,
tidak ada ruang untuk mendapat rukhshah mengqashar atau menjama‘
sembahyangnya.
Menentukan
Tempat Yang Dituju Untuk Membolehkan Menqashar Dan Menjama‘ Sembahyang
Untuk
membolehkan seseorang itu menqashar dan menjama‘ sembahyangnya, disyaratkan baginya
menentukan tempat yang hendak dituju. Oleh itu tidak harus bagi orang yang
tidak tahu ke mana hendak ditujunya atau seseorang yang berhenti di suatu
tempat yang tidak ditentukannya menqashar dan menjama‘ sembahyangnya.
Begitu
juga halnya bagi orang yang mencari orang yang berhutang atau mencari orang
yang lari dan tidak diketahui di mana ia berada dan dia ini tidak berkeinginan
untuk membuat pelayaran yang jauh (disebabkan mencari orang tersebut), maka dia
tidak boleh menqashar dan menjama‘ sembahyangnya dan wajib baginya menunaikan
sembahyang secara sempurna sekalipun perjalanannya mencapai dua marhalah
atau lebih. Walau bagaimanapun jika dia mengetahui bahawa dia tidak akan
menemui orang yang dicari kecuali pada tempat yang jauh dari dua marhalah,
maka dibolehkan baginya menqashar dan menjama‘ sembahyang fardhu.
Tempoh
Menetap Di Sesebuah Tempat Yang Dibenarkan Untuk Menqashar Dan Menjama‘
Sembahyang
Adapun
tempoh menetap pada satu-satu tempat di negeri yang dituju, disyaratkan seorang
musafir itu menetap tidak melebihi tiga hari (tidak termasuk hari sampai dan
hari balik) yang diharuskan mengqashar dan menjama‘ sembahyang.
Jika
seseorang itu sampai dan berniat untuk menetap atau bermukim pada satu tempat
selama empat hari atau lebih (tidak termasuk hari sampai dan hari balik), maka
putuslah safarnya (pelayarannya) sebaik-baik saja tiba di tempat
tersebut dan tidak harus baginya mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya.
Jika
dia sampai pada tempat yang dituju kerana sesuatu urusan atau tugas dan dia
tidak mengetahui berapa lama urusannya itu akan selesai di samping berniat akan
meninggalkan tempat tersebut sebaik-baik saja selesai hajat atau urusan yang
ditunggu-tungguhnya setiap hari itu, maka diharuskan baginya mengqashar dan
menjama‘ sembahyangnya dalam tempoh empat hari (tidak termasuk hari sampai dan
hari balik). Walau bagaimanapun jika urusan atau tugas tersebut tidak selesai
dalam tempoh empat hari mengikut qaul al-azhar, maka harus baginya
mengqashar dan menjama‘ sembahyang fardhu sehingga lapan belas hari sahaja.
Jika
dia sampai pada satu tempat dan dia mengetahui bahawa urusan atau hajatnya
tidak akan selesai melainkan selepas empat hari (tidak termasuk hari sampai dan
balik), maka tidak diharuskan baginya mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya.
Berdasarkan keterangan di atas, jelas bahawa tidak
semua orang yang hendak belayar itu dianggap sebagai musafir yang boleh
menqashar atau menjama‘ sembahyang fardhunya, kecuali setelah memenuhi
syarat-syarat qashar dan jama‘ seperti yang telah ditentukan oleh syara‘.
No comments:
Post a Comment