(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan
salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan
para pengikut Baginda)
Sentiasalah
kita berusaha untuk mencapai kesempurnaan dalam sembahyang dan dalam waktu yang
sama berusaha mengelakkan perkara-perkara yang mengurangkan kesempurnaan itu
sekalipun ia nampak kecil, seperti pandangan mata yang bukan di tempat sujud,
memalingkan muka ke kiri atau kanan dan umpamanya lagi ialah menahan diri dari
hadats kecil.
Apa
yang dimaksudkan dengan menahan diri dari hadats kecil di sini, ialah menahan
air kencing, air besar atau angin dari keluar ketika seseorang hendak
mengerjakan sembahyang atau ketika di dalam sembahyang.
Orang
yang menahan air kencing dalam bahasa Arab dipanggil haqin, sementara
orang yang menahan air besar ialah haqib dan orang yang menahan angin
dipanggil haziq.
Menurut
kajian perubatan, bahawa perbuatan kerap menahan air kencing dan air besar ini
boleh menjejaskan kesihatan. Kerap menahan air kencing boleh menyebabkan
penyakit batu ginjal. Ini kerana apabila
ia ditahan, air kencing menjadi lebih pekat, atau jangkitan saluran kencing. Air
kencing yang pekat dan jangkitan saluran kencing merupakan faktor penyumbang
terbentuknya batu. Sementara menahan air besar pula boleh menyebabkan penyakit
sembelit iaitu kesukaran untuk membuang air besar.
Apa
yang ingin dijelaskan di sini ialah berhubung dengan hukum menahan diri dari
hadats kecil tersebut, adakah ia membatalkan sembahyang atau boleh mengurangkan
kesempurnaan sembahyang?
Sembahyang
Orang Yang Menahan Diri Dari Hadats Kecil
Makruh
mengerjakan sembahyang dalam keadaan seseorang itu menahan air kencing, air
besar atau angin dari keluar, kerana ia boleh menjejaskan kekhusyukan dalam
sembahyang. Ini samalah juga halnya, jika seseorang itu menahan keinginannya yang
bersangatan untuk makan atau minum di dalam sembahyangnya sedangkan ketika itu hidangan
sudah terhidang. Perkara ini ada disebutkan dalam sebuah hadits yang
diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha, bahawa beliau pernah
mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لاَ صَلاَةَ بِحَضْرَةِ الطَّعَامِ وَلاَ هُوَ يُدَافِعُهُ
اْلأَخْبَثَانِ
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Tidak (sempurna) sembahyang dengan adanya makanan
yang terhidang, dan juga tidak (sempurna) sembahyang ketika dia sedang menahan
dari membuang air kecil dan air besar.”
(Hadis riwayat Muslim)
Hukum
makruh mengerjakan sembahyang dalam keadaan menahan air kencing, air besar atau
angin itu, dikira semasa wujudnya keadaan menahan itu pada ketika mengangkat takbiratulihram.
Adapun
jika wujudnya keadaan menahan diri dari hadats kecil itu semasa dalam
sembahyang fardhu, maka tidak harus dia memutuskan sembahyangnya itu melainkan
ada keuzuran seperti takut mudharat pada dirinya apabila menahan diri dari
hadats kecil. Namun jika dia menahannya ketika dalam sembahyang sunat walaupun
dia bernazar untuk menyempurnakan sembahyang sunatnya itu, maka tidak haram dia
memutuskan sembahyang tersebut.
Demikian
juga, hukum makruh itu hanya terjadi apabila waktu sembahyang masih panjang.
Sebagai contoh, ketika seseorang itu hendak mengangkat takbiratulihram
sembahyang fardhu Zohor sedang dia menahan air kencingnya. Maka dalam hal ini,
makruh dia mengerjakan sembahyang fardhu Zohor jika waktu sembahyang tersebut masih
panjang.
Sehubungan
dengan itu, sunat ke atas orang yang menahan diri dari hadats kecil untuk mengeluarkannya
terlebih dahulu jika waktu sembahyangnya masih panjang.
Qadha
Hajat Walau Luput Sembahyang Jemaah
Sunat
ke atas orang yang menahan air kencing, air besar atau angin untuk membuangnya
terlebih dahulu sebelum mengerjakan sembahyang walaupun sehingga menyebabkan terluput
sembahyang berjemaah, itu pun jika waktu sembahyangnya masih panjang.
Sunat
Diulang Sembahyang
Sungguh
pun makruh mengerjakan sembahyang dalam keadaan menahan air kencing, air besar
atau angin dari keluar, namun ia tidak membatalkan sembahyang jika dalam
keadaan menahan hadats kecil tersebut. Walau bagaimanapun sunat ke atasnya
mengulangi sembahyangnya itu.
Takut Luput Waktu
Sembahyang
Jika
waktu sembahyang fardhu itu suntuk, maka wajib ke atas orang yang menahan air
kencing, air besar atau angin, mengerjakan sembahyang dalam keadaan tersebut
dan tidak mengakhirkan sembahyangnya. Ini kerana untuk menjaga kehormatan waktu
sembahyang tersebut. Itu pun jika tidak terjadi mudharat ke atasnya disebabkan
menahan hadats kecil itu.
Bila
Wajib Mengeluarkan Hadats Kecil?
Jika
seseorang itu menyangka apabila dia menahan air kencing, air besar atau angin,
akan memudharatkan dirinya iaitu mudharat yang boleh menyebabkan bertayammum,
maka wajib dia mengeluarkan hadats kecil itu terlebih dahulu sebelum dia
mengerjakan sembahyang, sama ada waktu sembahyang itu masih panjang ataupun suntuk.
Sebagai
kesimpulan, menahan air kencing, air besar atau angin, bukan sahaja boleh
menjejaskan/memberi kesan buruk kepada kesihatan seseorang, bahkan ia juga menyentuh
perkara ibadat terutama sekali kekhusyukan dalam sembahyang. Ini kerana
perbuatan menahan hadats kecil itu boleh mengalihkan pemikiran dan hati kepada
perkara tersebut dan sekaligus menghilangkan kekhusyukan sembahyang.
Kekhusyukan
dalam sembahyang salah satu perkara yang menjamin kesempurnaan ibadah
sembahyang, maka dari itu hendaklah dijaga, bukan sahaja menghindarkan diri
dari menahan hadats kecil tersebut, bahkan menghindarkan semua perkara yang
boleh menjejaskan kekhusyukan dalam sembahyang seperti pandangan mata yang
bukan di tempat sujud, memalingkan muka ke kiri atau kanan dan seumpamanya.
No comments:
Post a Comment