ADAKAH PUTUS JEMA‘AH DENGAN ADA KANAK-KANAK KECIL YANG
BELUM BERKHATAN DI DALAM SHAF JEMA‘AH ATAU SHAF-SHAF JUM‘AT.
SOAL:
Kebanyakan orang
tua-tua membawa anak mereka datang ke masjid untuk bersama-sama berjema‘ah pada
hari jum‘at di mana kesempatan mereka untuk mengajar anak mereka supaya selalu
untuk besembahyang seperti yang disuruh oleh ugama.
Soalan: Adakah
putus shaf antara satu jema‘ah dengan yang lain disebabkan oleh anak yang
dibawa oleh bapanya yang mana anak itu masih lagi kecil (belum ‘aqil baligh)
dan belum lagi berkhatan (masih menyimpan kotoran di zakarnya).
Soalan: Apakah
hukumnya bapa si anak yang membawa anaknya berjema‘ah sama satu shaf itu.
JAWAB:
Berkata Al-Imam
Ibnu Hajar dalam kumpulan fatwanya:
Qaul yang mu‘tamad
bahawa kanak-kanak laki-laki itu bila mereka mendahului orang-orang baligh
dalam shaf yang pertama, maka tiadalah harus (tiada boleh) orang-orang baligh
itu mengeluarkan kanak-kanak laki-laki itu dari shaf yang pertama, bersalahan
khuntsa dan perempuan hendaklah dikeluarkanmereka dari shaf yang pertama itu,
sebagaimana saya (Al-Imam Ibnu Hajar) telah jazamkan dengan yang demikian itu
dalam kitab saya Syarhu Al-Irsyad dan ibadat Syarhu Al-Irsyad itu begini: Sunat
berdiri laki-laki, sekalipun mereka bukan baligh atau baligh dan kanak-kanak
laki-laki yang kedua-duanya itu hendak mengikut imam yang sembahyang, atau
kedua-duanya datang kemudian daripada kanak-kanak laki-laki, atau kanak-kanak
laki-laki datang dahulu daripada orang baligh dan kanak-kanak laki-laki itu,
sebagaimana telah lalu sebutannya, atau orang-orang dewasa datang bertujuan
mengikut imam, bershaf di belakang imam, kemudian apabila shaf dewasa telah
penoh, maka kanak-kanak laki-laki berdiri di belakang shaf orang dewasa
sekalipun kanak-kanak laki-laki itu terbeza daripada orang dewasa, dengan ada
ilmu atau lain, ini menyalahi akan paerkataan Al-Imam Al-Darimi, kerana
kanak-kanak laki-laki itu jenis orang laki-laki itu, dan jikalau shaf orang
dewasa itu tida penoh, maka shaf dewasa itu dipenohkan dengan kanak-kanak
laki-laki dan jikalau kanak-kanak laki-laki datang dahulu duduk dalam shaf,
maka tiadalah boleh diketepikan kanak-kanak laki-laki itu dari shaf itu, bagi
diberikan kepada orang-orang dewasa, kemudian berdiri shafnya di belakang shaf
kanak-kanak laki-laki, sekalipun shaf kanak-kanak laki-laki itu tiada penoh,
dengan diihtimalkan mereka sebgai laki-laki dan tiadalah boleh dipenohkan shaf
kanak-kanak laki-laki itu dengan khuntsa, sekalipun tiada penoh shaf khuntsa
itu dengan khuntsa itu dan sayugia dahulukakn perempua-perempuan yang
balighdaripada kanak-kanak perempuan diqiaskan di atas yang tersebut dalam
perkara kanak-kanak laki-laki tamat.
Katanya: Bukan
maksud kanak-kanak laki-laki itu datang dahulu itu iaitu datang mereka ke
mesjid dahulu daripada orang dewasa, bahkan tujuan kanak-kanak laki-laki itu
datang dahulu dan duduk mereka pada shaf yang pertama, sekalipun sebelum
didirikan sembahyang, maka pada ketika itu tiadalah boleh diketipikan
kanak-kanak laki-laki itu dari shaf mereka dengan tujuan supaya laki-laki
dewasa duduk ditempat-tempat dalam shaf mereka, kerana kanak-kanak laki-laki
itu jenis orang dewasa, bersalahan khuntsa dan perempuan maka keduanya buka
jenis kanak-kanak laki-laki itu. Tamat.
Dari perkataan
Al-Imam Ibnu Hajar di ataas ini, apabila kanak-kanak laki-laki dalam dalam
mesjid dan ia telah duduk di dalam mana-mana shaf sembahyang dengan tujuan
hendak sembahyang mengikut imam, samada sembahyang jum‘at atau lain maka haram
di atas orang dewasa, mengalih dan mengeluarkan kanak-kanak laki-laki itu dari
tempat mereka dari shaf-shaf yang mereka ada, kerana tempat-tempat awam seperti
pasar, jalan raya, Mina dan ‘Arafah siapa datang dahulu dan mengambil tempat di
sana tiadalah siapa boleh melarang dan menghalau mereka dari tempat-tempat yang
telah diisi oleh mereka, sila lihat dalam bab Ihya’u Al-Mawat dan seumpamanya
dari kitab-kitab fiqh.
Berkata Al-Imam
Ibnu Hajar dalam Al-Tuhfah, bahawa orang telah berkata kepada Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam:
يا رسول الله ألا نبنى بيتا بمنى،
يملك فقال: لا، منى مناخ من سبق.
hadits ini hadits shahih. Tamat.
Ertinya:Ya Rasulullah,
Mohon kami hendak dirikan untuk tuan hamba sebuah pondok di Mina tempat
berlindong dari terik matahari, jawab dan sabda Rasulullah kepadanya: Mina itu
tempat orang singgah, siapa dahulu maka ia berhak berada di tempat itu.
Ini dia hukum hukum
kanak-kanak laki-laki datang ke mesjid dan telah mengambil tempat dalam
shaf-shaf dan barisan-barisan sembahyang dan mereka berhak duduk dalam
shaf-shaf dan barisan-barisan yang telah mereka ambil dan duduk dalam shaf-shaf
dan barisan-barisan itu dan tiada berhak bagi siapa melarang dan menegah dan
mengeluarkan mereka dari dalam shaf-shaf dan barisan-barisan yang telah mereka
duduk dan penohkan itu dan apabila mereka ada didapati dan diketahui serta
dengan yakin menanggung najis, maka mereka boleh dikeluarkan dari shaf-shaf
sembahyang, jika tiad ada akan mudharat kepada yang mengeluarkan mereka pada
diri, atau harta atau nama bagi yang mengeluarkan kanak-kanak itu dan mudharat
itu seumpama naik radang, atau pertengkaran dan heboh dan sebagainya.
(ب). Berkata Al-‘Allamah Al-Sayyid ‘Abdul Rahman
Al-Madhur Mugni Al-Diyar Al-Hadhramiyyah wa ‘Alimuha yang mati tahun 1320
Hijrah dalam Bughyatu Al-Mustarsyidin: Masalah ي:
Jikalau dalam shaf sembahyang ada siapa yang tiada
shah sembahyangnya seperti ada najis padanya, atau ada lihn Fatihah padanya,
atau ada pada shaf dan barisan di hadapan ada orang-orang seperti keadaan yang
tersebut itu, maka tiadalah luput fadhilat dan kelebihan pahala berjema‘ah
daripad orang-orang yang ada berdiri dalam shaf-shaf yang di belakang,
sekalipun lebih jauh shaf mereka daripada shaf orang yang shah sembahyang
mereka, sekadar boleh muat seorang berdiri pada masalah yang pertama dan lebih
jauh dari tiga hasta pada masalah yang kedua dikecualikan jka orang-orang yang
ada pada shaf-shaf di belakang itu mengetahui akan bathil sembahyang
orang-orang yang disebutkan itu dan sembahyang mereka tiada sahh pada pendapat
ulama yang shah kita bertaqlid dengan mereka dan orang-orang itu ada daya boleh
mengeluarkan orang-orang yang tiada shah sembahyang mereka dari shaf0shaf
mereka dengan tiada takut apa-apa mudharat di atas diri mereka atau harta
mereka atau nama mereka bila mereka mengeluarkan orang-orang tiada shah
sembahyang mereka darishaf-shaf dan barisan-barisan mereka itu, kerana fadhilat
pahala jema‘ah boleh hasil dengan mengikut seorang imam yang tiada diketahui
ada .. pada hal ia berhadats,maka lebih utama dan awla tiada mengetahui akan
bathil sembahyang orang-orang yang ia tiada ada sangkut paut dengan orang-orang
itu (ma’mum-ma’mum yang bathil sembahyang mereka dan tiada diketahui oleh
ma’mum yang lain akan bathil sembahyang ma’mum itu) dan kerana berjauh-jauh
daripada imam dan undur kebelakang dan berjauh-jauh dari satu shaf kepada satu
shaf dengan ada suatu udzur seperti panas (seperti di Masjid Al-Haram ada shaf
jah-jauh dan putuskerana panas terik matahari pada tempat-tempat lapang)
tiadalah jadi hilang fadhilat jema‘ah, maka begitu juga di sini (orang-orang
atau ma’mum yang bathilsembahyangnya berada dalam shaf-shaf sembahyang itu dan
kerana mereka telah berhak ada susuk dalam shaf-shaf itu, sebab mereka telah
datang dahulu daripada orang yang shah sembahyangnya itu, serta orang yang
tiada shah sembahyangnya itu bertaqlid kepada ulama yang mengatakan
sembahyangnya itu, begitu juga jika ia tiada bertaqlid kepada mana-mana ulama,
kerana menurut suatu qaul bahawa orang awam itu tiada mempunyai mazhab, maka
dari itu diketahui barangsiapa telah berada di dalam mana-mana shaf dan
barisan, maka tiadalah boleh dihalau ia dari shaf dan barisan itu, melainkan
jika diketahuibahawa sembahyangnya itu telah bathil dengan ijma‘ ulama, atau ia
I‘tiqad bahawa sembahyangnya itu telah rosak dan bathil dengan ketika ia
mengerjakansembahyangnya itu. Tamat.
Yang di atas ini perkataan Al-Imam Al-Sayyid ‘Abdullah
bin ‘Omar Bin Abu Bakar Bin Yahya dzu Al-Yaqini wa Al-‘Azmi wa Katsratu
Al-Ithla‘i wa Jawdatu Al-Fahmi. Jika didapati orang-orang yang menjadi ma’mum
itu dalam mana-mana shaf sembahyang itu bathil sembahyangnya pada mana-mana
satu mazhab dan shah pada mana-mana satu mazhab yang lain, maka fadhilat
berjema‘ah tiadalah luput dari orang-orang atau ma’mum yang berjema‘ah itu.
Jadi jika didapati kanak-kanak laki-laki yang dibawa
oleh bapanya duduk dalam mana-mana shaf sembahyang jum‘at dan tiada diketahui
kanak-kanak itu tiada berkhatan dan tiada diketahui ia telah membersihkan
qalafahnya, maka menurut pendapat atau fatwa Al-‘Allamah Al-Sayyid ‘Abdullah
Bin yahya yang di atas ini tiadalah meluput fadhilatsembahyang jum‘at itu dan
shah jum‘at orang yang sembahyang jum‘at itu dengan ada kanak-kanak itu di
dalam shaf-shaf jum‘at itu.
والله أعلم
[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam
|
Pejabat Mufti,
Brunei
|
Mufti Kerajaan
Brunei
|
No comments:
Post a Comment