MENINGGALKAN
SEMBAHYANG JUMAAT
KERANA DIKUARANTIN
Soalan:
Dengan hormat sukacita saya memohon
nasihat dan fatwa mengenai perkara berikut:
Hukum bagi orang-orang yang tidak mengerjakan sembahyang fardhu
Jumaat kerana dikehendaki menjalani kuarantin di Pusat Kuarantin dan di rumah
kediaman masing-masing disebabkan mereka itu didapati positif jangkitan wabak
Influenza A (H1N1). Mereka yang berkenaan itu termasuklah juga kontak-kontak
pesakit yang dijangkiti wabak berkenaan.
Saya amat berbesar hati sekiranya
penjelasan terhadap perkara di atas akan dapat diberikan dengan sesegeranya
untuk membolehkan kementerian ini mengambil langkah-langkah yang bersesuaian
mengenainya.
Jawapan:
الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعَـالمِينَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ سَـيِّـدِنَا مُحَمَّدٍ
وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ،
وَبَعْدُ
Definisi Kuarantin
Kuarantin bermaksud mengasingkan atau menahan orang di tempat khas untuk
memastikan dia bebas daripada sebarang penyakit berjangkit atau mencegah
penyakit daripada merebak. (Kamus Dewan
Edisi Keempat: 832)
Penyakit Influenza A
(H1N1), sebagaimana yang dilaporkan oleh pihak berautoriti, adalah penyakit
berjangkit dan ia perlu dicegah dengan segera sebelum membawa mudharat kepada
orang lain atau kepada orang awam. Mereka yang didapati positif jangkitan wabak
berkenaan mesti diasingkan atau dikuarantin sehinggalah bebas daripada penyakit
berkenaan. Jika
tidak dikuarantin, orang-orang disekelilingnya akan terdedah dan berkemungkinan
juga mendapat penyakit tersebut. Malahan kontak-kontak pesakit yang dijangkiti
wabak tersebut juga mesti dikuarantin atau ditahan di tempat khas supaya dapat
dipastikan bahawa mereka itu betul-betul bebas daripada penyakit berkenaan. Ini
adalah salah satu pencegahan atau pengawalan wabak berkenaan supaya tidak
menjangkiti orang lain atau kepada orang awam.
Sembahyang Jumaat
Mendirikan sembahyang Jumaat adalah wajib ke atas setiap orang Islam yang mukallaf
yakni baligh dan berakal, lelaki, merdeka, orang yang bermuqim sama
ada yang bermastautin ataupun tidak dan yang tidak ada keuzuran seperti sakit
atau keuzuran-keuzuran lain yang disebutkan dalam sembahyang berjemaah. (Kitab
I‘anah ath-Thalibin: 1/85-87)
Orang Yang Positif
Influenza A (H1N1)
Apabila dirujuk kepada
syarat-syarat wajib mendirikan sembahyang Jumaat, antaranya ialah sihat yakni
tiada keuzuran seperti sakit. Dalam hal ini, pesakit lelaki yang dikuarantin kerana
positif penyakit Influenza A (H1N1) adalah termasuk dalam kategori orang yang
mendapat keuzuran kerana sakit. Oleh itu, mereka tidak diwajibkan untuk
mendirikan sembahyang Jumaat.
Tidak wajib mendirikan sembahyang Jumaat bagi lelaki yang sakit ada
diterangkan dalam sebuah hadits daripada Thariq bin Syihab Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
اَلْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
فِيْ جَمَاعَةٍ إِلاَّ أَرْبَعَةً: عَبْدٌ مَمْلُوْكٌ أَوْ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِيٌّ
أَوْ مَرِيْضٌ
(رواه أبو داود)
Maksudnya: “Sembahyang Jumaat (adalah) hak wajib ke atas setiap
orang Islam dalam berjemaah kecuali empat: hamba yang dimiliki, perempuan, kanak-kanak atau orang
sakit.”
(Hadits riwayat Abu Daud)
Kontak-Kontak Pesakit Yang Dijangkiti
Memandangkan wabak ini
merebak dengan cepat dan ia berjangkit dengan mudah antara manusia dengan
manusia, maka salah satu pencegahannya ialah dengan menahan atau mengkuarantin
kontak-kontak pesakit yang dijangkiti kerana mereka ini berkemungkinan juga
dijangkiti penyakit berkenaan.
Mengkuarantin kontak-kontak
pesakit yang dijangkiti adalah langkah yang perlu dilaksanakan bagi mengelakkan
kemudharatan kepada orang lain atau kepada orang awam yang berada di sekeliling
mereka. Ia juga bertujuan untuk menjaga mashlahat orang lain atau kepada orang
awam supaya tidak dijangkiti penyakit Influenza A (H1N1)
Mashlahat atau mashlahah bererti mengambil manfaat atau faedah dan
menolak mudharat dengan berlandaskan kepada matlamat syara‘. Adapun
matlamat syara‘ itu ada lima perkara, iaitu:
i.
Memelihara agama.
ii.
Memelihara nyawa.
iii.
Memelihara akal.
iv.
Memelihara
keturunan.
v.
Memelihara harta.
Setiap perkara atau
tindakan yang mengandungi maksud memelihara lima perkara tersebut adalah mashlahah
dan setiap perkara yang mengancam perkara-perkara ini adalah kerosakan dan
menjauhkannya atau mencegahnya adalah satu mashlahah. (al-Mustashfa:
1/217)
Dalam hal ini, tindakan
mengkuarantin kontak-kontak pesakit Influenza A (H1N1) adalah termasuk dalam
rangka memelihara salah satu matlamat syara‘ iaitu memelihara atau
menjaga nyawa orang awam, kerana jika mereka ini tidak dikuarantin, maka orang
awam yang lain akan terdedah kepada bahaya jangkitan Influenza A (H1N1). Bahaya atau kemudharatan
mesti dihindarkan sebagaimana yang disebutkan dalam kaedah fiqhiyyah:
اَلضَّرَرُ يُزَالُ
Ertinya: “Kemudharatan itu dihilangkan.”
Oleh yang demikian, kontak-kontak pesakit Influenza A (H1N1) yang
dikuarantin adalah termasuk juga dalam kategori orang yang mendapat keuzuran
kerana penyakit. Mereka tidak diwajibkan sembahyang Jumaat kerana dilarang
untuk bercampur dengan orang awam. Larangan tersebut adalah untuk menjaga mashlahat
orang ramai supaya tidak dijangkiti jika sekiranya mereka ini adalah positif
Influenza A (H1N1).
Keuzuran seperti ini juga ada disebutkan dalam salah satu keuzuran yang
boleh meninggalkan sembahyang jemaah dan sembahyang Jumaat iaitu bagi orang
yang mempunyai penyakit kusta dan sopak. Perkara ini ada dinukilkan oleh
al-Qadhi ‘Iyadh Rahimahullah daripada para ‘ulama bahawa ditegah orang
yang berpenyakit kusta dan sopak dari datang ke masjid untuk bersembahyang
jemaah, bersembahyang Jumaat dan bercampur dengan orang ramai. (Hawasyi
asy-Syarwani wa Ibn Qasim al-‘Abadi: 2/328)
Kewajipan Orang Yang Uzur Sembahyang Jumaat
Wajib ke atas orang yang uzur mendirikan sembahyang Jumaat untuk mendirikan
sembahyang Fardhu Zuhur. Bahkan sunat dilakukan sembahyang Fardhu Zuhur
tersebut secara berjemaah. Perkara ini ada disebutkan oleh Imam an-Nawawi Rahimahullah
Ta‘ala:
وَمَنْ لاَ جُمُعَةَ عَلَيْهِمْ تُسَنُّ
الْجَمَاعَةُ فِي ظُهْرِهِمْ فِي الأَصَحِّ
Ertinya: “Dan barangsiapa yang tidak wajib mendirikan sembahyang
Jumaat ke atas mereka, disunatkan melakukan sembahyang jemaah pada sembahyang
Zuhur mereka menurut pendapat yang ashah.” (Minhaj ath-Thalibin: 1/266)
Tetapi tertakluk tidak
berbangkit apa yang ditakuti, iaitu penyakit boleh berjangkit kepada orang lain
(jemaah) yang sihat, sebagaimana isu Influenza A (H1N1) yang ditanyakan.
Disunatkan juga untuk
melambatkan sembahyang Zuhur sehinggalah imam mengangkat kepalanya daripada
rukuk rakaat kedua sembahyang Jumaat bagi orang yang uzurnya boleh hilang sebelum
luput sembahyang Jumaat, seperti hamba yang mengharap kebebasan. Manakala bagi
orang yang uzurnya tidak akan hilang seperti perempuan dan orang yang menderita
sakit berpanjangan, maka adalah sunat untuk menyegerakan sembahyang Zuhur bagi
memperolehi fadhilat sembahyang di awal waktu. (Mughni al-Muhtaj:
1/379-380)
وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ
[PEHIN DATU SERI MAHARAJA
DATO PADUKA SERI SETIA
DR. USTAZ HAJI AWANG ABDUL
AZIZ BIN JUNED]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam.
No comments:
Post a Comment