Thursday, May 14, 2015

KESEMPITAN MASA MENGERJAKAN SEMBAHYANG

Sembahyang Fardhu Dikerjakan Dengan Duduk
Untuk Menyempati Waktu Sembahyang Dan
Disebabkan Tidak Ada Tempat Lain Untuk Sembahyang


Soalan:

Assalamualaikum, saya ketika ini sedang belajar di United Kingdom, sepanjang pembelajaran saya di sini, saya telah berusaha sedaya upaya saya untuk menunaikan rukun Islam yang diwajibkan kepada kita, seperti solat lima waktu, akan tetapi, jika saya ada kelas sepanjang hari di universiti, selalunya saya tidak dapat menunaikan sembahyang fardu zuhur dan asar dan terpaksa mengqada waktu-waktu tersebut. Ini kerana memandangkan universiti tempat saya belajar ini tidak ada menyediakan tempat untuk bersembahyang, serta masa pembelajaran saya amatlah singkat (saya mengambil bidang pergigian di mana saya terpaksa membuat treatment kepada patient antara 9am-12pm dan 1-5pm), dan masuk waktu zuhur pula selalunya selepas 1pm serta habis asar pula 5pm, dan saya amat kesal dengan keadaan ini. Saya merasa berdosa kerana selalu meninggalkan solat zuhur dan asar tetapi apakah yang patut saya lakukan, selain dari mengqadha solat-solat tersebut di malam hari. Bolehkah saya melakukan solat tersebut secara tunai dengan solat duduk sahaja, walaupun saya masih mampu berdiri untuk mengerjakan solat?? (Ini untuk menyempati masa dan menyelesaikan masalah tidak ada tempat untuk bersembahyang).

Jawapan

الْحَمدُ للهِ حَمْدًا يُوَافِى نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ، يَا رَبَّنَا لَكَ الْحَمْد كَمَا يَنْبَغِى لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ َتَجْعَلُنَا بِهَا هُدَاةً مَهْدِيِّيْنَ غَيْرَ ضَآلِّيْنَ وَلاَ مُضِلِّيْنَ،وَبَعْدُ

Sembahyang fardhu lima waktu sehari semalam wajib dikerjakan. Ganjaran dan fadhilatnya adalah amat besar sekali. Demikian juga sebaliknya, meninggalkan sembahyang itu akan dibalas dan dihukum dengan hukuman yang sangat berat.

Sembahyang itu adalah merupakan tiang agama. Sembahyang juga merupakan kepala bagi segala pendekatan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan awal permulaan bagi ketaatan hamba terhadap Tuhannya. Awal perkiraan ibadat seseorang pada hari Kiamat nantipun adalah ibadat sembahyang.

Sembahyang fardhu lima waktu itu haram ditinggalkan walaupun hanya satu waktu, tidak kira dia seorang yang sakit, musafir, orang yang sibuk dengan tugas, menuntut ilmu atau sebagainya, melainkan orang-orang yang dikecualikan oleh syara‘ seperti perempuan yang haid, nifas, orang yang gila dan kanak-kanak yang belum baligh.

Dalam sembahyang mempunyai rukun-rukun yang wajib dilaksanakan, Rukun-rukun sembahyang itu terbahagi kepada tiga bahagian:

1.       Rukun qalbi: Rukun yang bersangkut paut dengan hati iaitu niat.

2.       Rukun qauli: Rukun yang bersangkut paut dengan perkataan, seperti takbiratulihram, membaca surah al-Fatihah, Tasyahhud (tahayyat akhir), salawat kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam dan salam.

3.       Rukun fi‘li: Rukun yang bersangkut paut dengan perbuatan, seperti berdiri, rukuk dan sujud.

Berdiri adalah salah satu daripada rukun-rukun  fi‘li yang wajib dilakukan dalam sembahyang fardhu bagi mereka yang mampu berdiri. Adapun mereka yang tidak mampu berdiri bolehlah mengerjakan sembahyang tersebut dengan duduk.

Contoh bagi mereka yang tidak mampu berdiri itu seperti orang yang sangat tua, orang sakit, takut terjatuh apabila berada di atas kapal atau ada kepayahan yang bersangatan sehingga menghilangkan khusyu‘ sembahyang.

Dalam situasi atau keadaan yang dijelaskan di atas bagi penanya tidak ada halangan untuk menunaikan sembahyang pada waktunya walaupun ketika belajar. Cuma penanya menunaikan sembahyang tersebut dengan duduk walaupun mampu berdiri, dengan alasan untuk menyempati waktu sembahyang Zhohor dan ‘Asar.

Apabila dilihat keharusan mengerjakan sembahyang fardhu dengan duduk, maka tidaklah termasuk alasan yang diberikan “untuk menyempati masa” di dalam kategori orang yang tidak mampu berdiri.

Oleh yang demikian, kenalah juga penanya menunaikan sembahyang fardhu itu dengan berdiri dan tidak ada kelonggaran untuk menunaikannya dengan duduk.

Bertolak daripada masalah penanya iaitu “untuk menyempati masa”, sedang penanya hanya mempunyai waktu yang singkat disebabkan belajar, maka sebagai irsyad lakukanlah sahaja rukun-rukun sembahyang fardhu tanpa membuat yang sunat.

Sebagai contoh membaca surah al-Fatihah sahaja tanpa membaca surah lain selepasnya, kerana membaca surah al-Fatihah itu adalah daripada rukun-rukun sembahyang, manakala membaca surah lain selepas surah al-fatihah adalah daripada sunat-sunat sembahyang.

Dalam situasi yang dijelaskan juga, penanya menunaikan sembahyang fardhu dengan duduk, bertujuan bagi mengatasi masalah tidak ada tempat untuk bersembahyang. Sebenarnya sembahyang itu boleh ditunaikan di mana-mana sahaja seperti di padang, tanah lapang, dilurung, di dalam bilik atau sebagainya asalkan tempat itu suci daripada najis yang tidak dimaafkan.

Jika alasan yang diberikan itu hanya kerana ruang tempat sembahyang itu sempit sehingga tidak dapat melakukan sujud, rukuk atau duduk, dan tidak ada lagi tempat lain untuk mengerjakan sembahyang itu secara boleh rukuk dan sujud, maka bolehlah ditunaikan sembahyang itu dengan berdiri sahaja. Namun jika sebaliknya, iaitu ruang tempat sembahyang itu sempit sehingga tidak dapat berdiri (seperti tempat itu rendah dan hanya ada ruang untuk duduk sahaja) dan tidak ada tempat lain lagi untuk mengerjakan sembahyang, maka bolehlah ianya dikerjakan dengan duduk.

وَاللهُ أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ


[PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO PADUKA SERI SETIA
USTAZ HAJI AWANG ABDUL AZIZ BIN JUNED]
Mufti Kerajaan,

Negara Brunei Darussalam.

No comments:

Post a Comment