Ma’mum berdiri dalam saf seorang
diri.
Soalan:
Pehin,
keluaran kali ini kaola ingin bertanya sedikit masalah, iaitu;-
1) Mengikut penjelasan Ustaz Haji Azahari semasa
kuliah di Masjid Mohammad Bolkiah, Kampong Serusup, Jalan Muara. Jika seseorang
yang baharu datang dan masbuq mengikut
jemaah dan ianya cuma seorang diri sahaja di belakang semestinya ia
menarik seorang jemaah di hadapan untuk menemaninya di saf yang kedua seperti
yang dijelaskan mengikut hadits yang melarang untuk sembahyang sendirian. Akan
tetapi mengikut penjelasan daripada Ustaz Haji Sumali (Guru Agama di Rumah
Sakit R.I.P.A.S) seseorang yang baharu sampai itu dan masbuq tiada boleh
menarik jemaah yang di saf hadapan dan biarlah seorang diri sahaja di saf kedua
kerana penjelasan beliau saf di hadapan tiada boleh dikosong-kosongkan. Kaola
ingin penjelasan yang sejelasnya daripada Pehin.
2) Adakah boleh kita jadikan Imam jika
seseorang itu mengikut di dalam kumpulan tabligh (yang dijadikan Imam adalah
orang yang musafir) yang mana musafir adalah dibolehkan mengqasharkan dan
menjama’kan sembahyang mereka.
Jawab:
الحمدلله،
1.
(1) Berkata
al-‘Allâmah Bafadzal serta al-‘Allâmah Ba‘isyah dalam Busyral Karim:
Diisyaratkan
sah jemaah sembahyang itu, janganlah ma’mum itu berdiri mendahului ke hadapan
daripada imam dengan tumitnya jika ma’mum sama dengan imam pada berdiri, maka
perbuatan sama berdiri itu adalah makruh
dan menghilangkan fadhilat pahala jemaah, dari itu sunat ma’mum berdiri ke
belakang sedikit dari berdiri imam, supaya nampak taraf dan kelebihan imam itu
dan supaya ia beradab dengan imam.
Sunat
ma’mum lelaki berdiri di kanan imam, jika tiada ma’mum yang lain, kalau tidak
berdiri di kanan imam, nescaya hilang pahala jemaah dan makruh perbuatan
begitu, jika kiranya datang ma’mum lelaki maka berdiri ia di kiri imam kiranya
ada tempat dan ia bertakbirratul ihram sembahyang, lepas ihram
ma’mum kedua itu, maka imam pergi ke hadapan, atau kedua-dua ma’mum itu undur
ke belakang ketika dalam berdiri atau dalam i‘tidal atau ruku‘, dan undur kedua
ma’mum itu lebih afdhal utama dari imam maju ke hadapan, tiada maju ke hadapan
atau tiada undur ke belakang mana-mana
pihak imam atau ma’mum yang boleh melakukan maju atau undur itu, adalah makruh.
Jikalau
kedua-dua ma’mum lelaki datang bersama, pada mulanya atau seorang lepas
seorang, maka kedua-duanya berdiri di belakang imam.
Begitu
juga hukum ma’mum seorang perempuan atau dua perempuan maka ia atau
kedua-duanya berdiri di belakang imam.
Susunan
adab berimam, maka lelaki berdiri di belakang imam, jika kiranya sempurna dan
cukup saf lelaki itu, maka kanak-kanak membuat saf di belakang saf lelaki itu.
Jika saf lelaki itu belum penuh dan kanak-kanak ada, maka kanak-kanak penuhkan
saf lelaki itu, dan jika kanak-kanak itu telah berdiri di saf pertama itu, maka
kanak-kanak itu lebih berhak pada saf pertama daripada lelaki yang datang
lambat daripada kanak-kanak itu, sekalipun sebelum ihram kanak-kanak
itu.
Khuntsâ
kemudian membuat saf di belakang saf kanak-kanak itu sekalipun saf kanak-kanak
tiada penuh.
Kemudian
perempuan membuat saf di belakang saf khuntsâ, sekalipun saf khuntsâ itu
tiada penuh sama ada perempuan itu baligh atau belum baligh, menurut dzahir
itlaq perkataan ulama.
Apabila
dilanggar tertib saf-saf tersebut itu, maka perbuatan melanggar itu adalah
makruh, begitu juga tiap-tiap perkara yang sunat yang berhubung dengan perkara
berdiri, apabila dilanggar, adalah makruh dan hilang dan luput pahala kelebihan
berjemaah.
Sunat
imam perempuan bagi kaum perempuan itu, berdiri di tengah-tengah saf perempuan,
dan berdiri imam perempuan itu sama paras dengan berdiri ma’mum-ma’mum
perempuan, ialah menurut perkataan ulama bagaimana telah ditegaskan oleh al-Imam
al-Kurdi.
Makruh
bagi ma’mum itu berdiri dalam saf seorang diri daripada ma’mum yang sejenisnya,
sama ada pada mulanya atau selanjutnya, sebab ada tegahan berbuat begitu dalam
hadits shahîh dan sesetengah ulama berkata tiada sah sembahyang ma’mum seorang
diri dalam sesuatu saf, maka sayugialah ma’mum itu masuk dalam saf, sekalipun
ia luputkan raka’at itu, dan sekalipun raka’at itu raka’at yang akhir.
Ini
semuanya itu jika ia dapati saf ada lapangan, sekira-kira jika ia masuk dalam
saf itu maka ia dapat tempat berdiri, sekalipun tiada ada lubang dalam saf.
Jika
sekiranya ada lubang, begitu juga ada lapang, pada pendapat al-Imam Ibnu Hajar,
dan di antara lubang dan lapang dengan ma’mum itu ada saf-saf, maka ia
tembuskan semuanya itu, supaya ia masuk ke dalam saf itu, kerana ma’mum-ma’mum
yang ada itu telah cuai meningggalkan saf dengan lubang dan lapang, kerana
merosakkan saf-saf sembahyang iaitu sekira-kira tiada ada di dalam tiap-tiap
saf itu ada lubang, atau ada lapang, adalah suatu kelakuan yang sangat dituntut
(Muta’akiddah), maka kiranya dibiarkan saf-saf lubang atau lapang, adalah
perbuatan itu makruh, ertinya saf-saf sembahyang sayugialah lurus dan
rapat-rapat di antara seorang ma’mum dengan seorang yang lain.
Tetapi
jika undur mereka kerana sesuatu uzur
Syar‘ie seperti waktu manas dalam Masjiddil Haram Mekah al‑Mukarramah,
maka tiadalah makruh kerana tiada ada cuai daripada mereka.
Jika
kiranya tiada ada lapang dalam saf itu, maka ia ihram sembahyang
bersama-sama imam. Kemudian sunat ia tarik waktu ia berdiri itu akan seorang
yang merdeka, yang ia ada sangka kuat menurut keadaan yang boleh menolong ia
berdiri dalam saf itu, iaitu ia tarik ma’mum yang ada dalam suatu saf yang
lebih daripada dua orang.
Jika
ia tarik ma’mum padahal ada wujud lapang pada saf hadapan atau ia tiada ada
sangka kuat ma’mum itu bersetuju ditarik ke belakang serta ia takut akan
seseuatu fitnah (bersengketa, atau berkelahi) atau ma’mum itu hamba sahaya,
bahkan jika ia tarik hamba itu maka ia mandzamin hamba itu, maka ketika itu
haram ia menarik mana-mana ma’mum itu.
Begitu
juga jika ia tarik sebelum ia ihram atau ia tarik dari saf ada dua ma’mum pada pendapat al-Imam
Ibnu Hajar, atau ia tarik di dalam keadaan ia tiada berdiri, maka semuanya itu
makruh.
Apabila
tiada ada syarat-syarat pada menarik ma’mum yang merdeka yang tersebut di atas
ini, maka jika kiranya ada lubang, kerana ia hendak berdiri bersama imam, maka
ia tembuskan saf-saf itu, dan ketika itu tiadalah makuh ia berdiri sama dengan
paras berdiri imam.
Ma’mum
itu, kiranya ada di tempat lapang boleh muat dua orang maka ia tarik seorang
kepadanya, tetapi menembus saf adalah utama kiranya ia dapat berbuat begitu.
Tiadalah
luput fadhilat pahala saf pertama ke atas ma’mum-ma’mum yang ada di belakang
imam dengan sebab ia berdiri sama paras dengan berdiri imam itu.
Sunat
bagi ma’mum yang kena tarik itu, jika ada syarat-syarat yang tersebut, menolong
akan ma’mum yang ada dalam saf seorang diri
itu, supaya dapat kelebihan pahala menolong, dan pahala menolong sama
darjatnya dengan pahala ada dalam safnya, sebagaimana yang tersebut dalam Nihayah
dan Sharhul Irsyad bahkan dalam Tuhfah, kerana berbuat begitu
menolong perkara kebajikan serta ia dapat pahala safnya itu.
Tamat
dengan petikan dari Matan Bafadzal dan Busyral al-Karim daripada
dua orang ulama yang terkenal itu.
Cuba
tuan lihat dan perhatikan, bagaimana halus dan tatatertib bahathan ulama di
dalam sesuatu perkara agama itu seperti bahathan dan pendapat mereka dalam
masalah berdiri dalam saf-saf sembahyang.
رضى الله عنهم أجمعين للإسلام والمسلمين
1. (ii) Ringkasnya: Makruh bagi seseorang
ma’mum itu berdiri dalam sesuatu saf seorang diri, maka jika ia dapat lapang
pada saf di hadapan, maka ia berihram sembahyang dan tarik seorang
ma’mum jika ia sangka kuat bahawa ma’mum itu bersetuju, dan sunat ma’mum yang
kena tarik itu undur ke belakang menolong akannya pada melaksanakan dari makruh
berdiri seorang diri dalam safnya.
1. (iii) Pertanyaan penyoal, yang ia
hikayatkan daripada dua orang guru agama itu belum jelas.
2. Kata Busyral Karim: Orang sembahyang
tamam atau orang mukim lebih awla dan lebih utama menjadi imam daripada orang
yang musafir yang sembahyang qashar. Tamat.
Maka
dari itu sah orang musafir yang sembahyang tamam menjadi imam kepada orang
mukim.
والله
أعلم بالصواب
[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL
BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti
Kerajaan,
Negara
Brunei Darussalam
Pejabat
Mufti, Brunei
|
Mufti
Kerajaan Brunei
|
No comments:
Post a Comment