Wednesday, May 13, 2015

QUNUT NAZILAH

Adakah Harus Dibaca Qunut Nazilah Di Dalam Sembahyang Jumaat Kerana Situasi Yang  Melanda Umat Islam Hari Ini?
Soalan:
Dengan hormat sukacita dimaklumkan bahawa Jabatan Hal Ehwal Masjid telah menerima memorandum pihak Setiausaha Tetap, Kementerian Hal Ehwal Ugama bilangan: KHEU/4/152/93 bertarikh 23 Syaaban 1423 bersamaan 30 Oktober 2002 berserta surat tanpa nama dan alamat mengenai perkara membaca ‘Doa Qunut’ dalam sembahyang Jumaat bagi menyelamatkan orang-orang Islam dari kejahatan kaum kafir.
 2.   Untuk makluman, disalin semua isi kandungan surat tersebut mengenai perkara membaca Doa Qunut ini seperti berikut:

“Saya mohon cadangan berikut dipertimbangkan:
 
Semasa krisis Bosnia, apabila orang-orang Islam Bosnia dibunuh oleh orang-orang Kristian Serb, di merata masjid di Brunei, kami membaca doa Qunut dalam sembahyang Jumaat memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala untuk membantu ummah mengatasi penderitaan mereka.
 
Tapi sekarang, umat Islam di merata dunia sedang mengalami ujian, penderitaan dan kesengsaraan yang dahsyat. Setiap negeri Islam dianggap negeri terroris. Rakyat Afghanistan, Pakistan, Palestin, Iraq, Chehniya, Kashmir dan lain-lain sedang menempuh masa yang sangat genting dalam mempertahankan nyawa mereka. Dari itu, saya berpendapat kami di Brunei, walau tidak dapat banyak membantu dari segi kebendaan, dapat sekurang-kurangnya berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala supaya menyelamatkan orang-orang Islam dari kejahatan kaum kafir. Saya memohon agar DOA QUNUT dibacakan lagi dalam sembahyang Jumaat.
 
3.     Untuk makluman Dato bahawa Jabatan Hal Ehwal Masjid ada mengusahakan penyediaan teks doa untuk dibacakan oleh imam-imam Masjid, Surau dan Balai Ibadat seluruh negara selepas sembahyang fardhu Jumaat dan sembahyang fardhu lima waktu yang antara lain kandungan doa itu adalah untuk memohon perlindungan Allah Subhanhu wa Ta‘ala supaya umat Islam di negara ini dan juga di negara-negara lain terhindar daripada malapetaka, penyakit dan kejahatan serta kezaliman orang-orang yang berlaku zalim dan sekutu-sekutu mereka.

Untuk jelasnya disertakan salinan-salinan teks doa tersebut.

4.                 Sehubungan dengan cadangan penulis surat tanpa nama dan alamat itu, sukacita Jabatan Hal Ehwal Masjid memohon pandangan dan ulasan dalam kadar yang segera jua mengenai ketentuan untuk mengadakan Doa Qunut tersebut; adakah situasi sekarang ini yang menimpa umat Islam seperti yang dinyatakan oleh penulis itu membolehkan kita untuk membaca Doa Qunut itu dalam sembahyang Jumaat dengan mengambil kira yang Jabatan Hal Ehwal Masjid telah mengusahakan dan menyediakan teks doa memohon perlindungan Allah Subhanahu wa Ta‘ala sebagaimana yang dinyatakan     di para (3) di atas.

5.       Di atas perhatian pihak Dato dalam perkara ini tidak lupa diucapkan ribuan terima kasih

Jawapan:
 
اَلـحَمدُ للهِ حَمْدًا يُوَافِى نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍصَلاَةً تَجْعَلُنَا بِهَا هُدَاةً مَهْدِيِّيْنَ غَيْرَ ضَآلِّيْنَ وَلاَ مُضِلِّيْنَ،وَبَعْدُ

Persoalan yang ditimbulkan oleh Jabatan Hal Ehwal Masjid ialah berhubung dengan  situasi atau keadaan yang menimpa umat Islam masa kini sedang mengalami ujian, penderitaan dan kesangsaraan yang dahsyat, setiap negeri Islam dianggap sebagai terroris. Rakyat Afghanistan, Pakistan, Palestin, Iraq, Chechnya, Kashmir dan lain-lain negara Islam lagi sedang menempuh masa yang sangat genting dalam mempertahankan nyawa mereka. Adakah situasi dan keadaan ini dianggap sebagai suatu malapetaka atau bahaya yang disunatkan kepada kita untuk membaca doa qunut di dalam sembahyang Jumaat apabila ia menimpa umat Islam?

Itulah pokok persoalan yang dikemukakan oleh Jabatan berkenaan berhubung dengan suatu surat yang ditujukan kepada jabatan itu yang mana dalam surat tersebut mencadangkan dan memohon supaya doa qunut dibaca di dalam sembahyang Jumaat berdasarkan gambaran umat Islam pada hari ini.

Untuk menjawab persoalan ini, kita perlulah merujuk tentang hukum membaca doa qunut khasnya qunut Nazilah di dalam sembahyang-sembahyang fardhu, bilakah masanya ia sunat dibaca dan apakah sebab-sebab yang mengharuskannya?

Bila Doa Qunut Nazilah Sunat Dibaca?


Doa qunut yang dikenal dengan qunut Nazilah disunatkan pembacaannya pada tiap-tiap kali sembahyang fardhu termasuk sembahyang fardhu Jumaat iaitu ketika i‘tidal rakaat akhir setelah membaca tahmid (zikir ketika i‘tidal) untuk menolak kecelakaan, bala bencana atau bahaya yang menimpa umat Islam seperti ketakutan, kemarau, wabak penyakit atau bahaya yang diakibatkan oleh adanya permusuhan dari orang-orang kafir dan lain-lain seumpamanya. Apabila bahaya yang mengancam itu telah berakhir, maka berakhirlah pembacaan qunut Nazilah  itu.

Berkata Imam an-Nawawi:

يُشْرَعُ الْقُنُوتُ فِي سَائِرِ الْمَكْتُوبَاتِ لِلنَّازِلَةِ لاَ مُطْلَقًا علَى الْمَشْهُوْرِ.انتهى

Ertinya: “(Mustahab) disunatkan membaca doa qunut di dalam tiap-tiap sembahyang fardhu kerana ditimpa an-nazilah (malapetaka) bukan secara mutlak menurut pendapat yang masyhur.”
(Minhaj Ath-Thalibin: 1/172)

Ketika menjelaskan kedudukan hukum doa qunut Nazilah di dalam sembahyang fardhu dan apakah bentuk malapetaka itu, Imam An-Nawawi berkata:

مَذْهَبُ الشَّافِعِى رَحِمَهُ اللهُ أَنَّ الْقُنُوْتَ مَسْنُوْنٌ فِى صَلاَةِ الصُّبْحِ دَائِمًا، وَأَماَّ غَيْرِهَا فَلَهُ ثَلاَثَةُ أَقْوَالٍ، الصَّحِيْحُ الْمَشْهُوْرُ أَنَّهُ إِنْ نَزَلَتْ نَازِلَةٌ  كَعَدُوٍّ وَقَحْطٍ وَوَبَاءٍ وَعَطَشٍ وَضَرَرٍ ظَاهِرٍ فِى الْمُسْلِمِيْنَ وَنَحْوِ ذَلِكَ قَنَتُوا فِى جَمِيْعِ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوْبَةِ وَ إِلاَ فَلاَ. انتهى ملخصا

Ertinya: “Menurut mazhab Syafi‘e bahawasanya doa qunut itu sunat (dilakukan) di dalam sembahyang fardhu Subuh secara berkekalan. Adapun selain daripada sembahyang Subuh, maka ada tiga pendapat mengenainya. Pendapat yang shahih lagi masyhur ialah bahawasanya jika berlaku malapetaka seperti (bahaya) musuh, kemarau, wabak penyakit, kehausan, bahaya yang jelas berlaku ke atas umat Islam dan seumpamanya maka (sunat) mereka membaca qunut Nazilah pada keseluruhan sembahyang fardhu dan jika tidak maka tidaklah (disunatkan qunut tersebut).”
(Syarah Shahih Muslim:2/319)

Malapetaka atau bahaya yang menimpa orang-orang Islam yang disunatkan membaca doa qunut Nazilah pada setiap sembahyang fardhu itu sama ada berbentuk umum atau khusus dalam erti umum. Berkata Al-Syaikh Sa‘id bin Muhammad bin Ba ‘Asyin pada menjelaskan berhubung dengan malapetaka yang menimpa orang-orang Islam:

إِذاَ نَزَلَتْ بِالْمُسْلِمِيْنَ العَامَّةُ كَقَحْطٍ وَخَوْفٍ مِنْ عَدُوٍّ وَجَرَادٍ وَمَطَرٍ مُضِرٍّ بِنَحْوِ زَرْعٍ، وَالخْاَصَّة الَّتِى فِى مَعْنَى الْعَامَّةِ كَأَسْرِ عَالِمٍ وَشُجَاعٍ لِتَضَرُّرِ الْمُسْلِمِيْنَ بِفَقْدِهِمَا.انتهى ملخصا

Ertinya: “(Sunat membaca qunut Nazilah di dalam sembahyang fardhu) apabila berlaku malapetaka yang umum iaitu seperti kemarau, ketakutan daripada pihak musuh, (serangan) belalang, hujan yang memudaratkan (yang mendatangkan bahaya) umpamanya ke atas  tanaman dan malapetaka yang khusus yang dalam makna umum seperti penawanan seorang  alim dan seorang yang gagah (pejuang Islam) kerana orang-orang Islam akan mudharat (berada dalam keadaan bahaya) dengan kehilangan mereka itu.”
(Busyra Al-Karim: 1/175)

Qunut Nazilah itu pula bukan hanya disunatkan untuk dibaca oleh orang-orang Islam yang ditimpa malapetaka, bahkan ia juga sunat dibaca oleh mereka yang tidak terlibat atau terkena malapetaka itu iaitu untuk mendoakan saudara-saudara Islam mereka semoga terlepas dan selamat daripada musibah dan bencana yang menimpa mereka itu. Hal ini ada dijelaskan oleh as-Sayyid al-Bakari sebagaimana perkataan Bujairimi yang dinaqal beliau katanya:

فَيُسَنُّ لأَهْلِ نَاحِيَةٍ لَمْ تَنْزِلْ بِهِمْ فِعْلُ ذَلِكَ لِمَنْ نَزَلَتْ بِهِ. انتهى

Ertinya: “Maka disunatkan bagi penduduk suatu daerah yang tidak ditimpa ke atas mereka suatu bencana melakukannya (membaca qunut Nazilah) untuk orang yang ditimpa bencana.”
(Hasyiyah I‘anah ath-Thalibin:1/257)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam  sendiri pernah mempraktikkan pembacaan doa qunut Nazilah di dalam sembahyang fardhu Baginda. Hal ini jelas berlaku sebagai mana hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, bahawa Nabi Shallallahu àlaihi wasallam apabila hendak mendoakan supaya ditimpakan kecelakaan ke atas seseorang ataupun mendoakan kebaikan untuk seseorang Baginda membaca qunut setelah bangun daripada ruku‘ sehingga terkadang Baginda berdoa setelah membaca (سمع الله لمن حمده)  dengan doa:


اللَّهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ، اللَّهُمَّ أَنْجِ الْوَلِيدَ بْنَ الْوَلِيدِ، وَسَلَمَةَ بْنَ هِشَامٍ، وَعَيَّاشَ بْنَ أَبِي رَبِيعَةَ.  اللَّهُمَّ اشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَى مُضَرَ وَاجْعَلْهَا سِنِيْنَ كَسِنِى  يُوْسُفَ  

Maksudnya: “Ya Allah! Ya Tuhan kami! BagiMu segala puji dan syukur. Ya Allah! Selamatkan al-Walid bin al-Walid, Salamah bin Hisyam dan ‘Aiyash bin Abi Rabi‘ah. Ya Allah! Kuatkanlah tekananMu ke atas suku Mudhar jadikanlah kesusahan mereka itu bertahun-tahun seperti tahun-tahun (yang dilalui) oleh Nabi Yusuf (seperti terjadinya kemarau).”

Perbuatan sedemikian itu juga dilakukan oleh Baginda apabila sahabat-sahabat Baginda yang digelar al-Qurra’ (mereka ini mencari kayu api pada waktu siang dan melakukan ibadah khususnya sembahyang pada waktu malam) telah dibunuh di Bi’r Ma‘unah sebagaimana yang dinaqal oleh Ibnu Hajar di dalam kitabnya At-Tuhfah,katanya:

اَنَّهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَنَتَ شَهْرًا يَدْعُو عَلَى قَاتِلِى أَصْحَابِهِ الْقُرَّاءِ بِبِئْرِ مَعُوْنَةٍ لِدَفْعِ تَمَرُّدِهِمْ. انتهى بحذف

 

Ertinya: “Bahawasanya Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam membaca qunut Nazilah selama sebulan, berdoa (memohon ditimpakan kecelakaan) ke atas orang-orang yang membunuh sahabat-sahabat Baginda al-Qurra’ di Bi’r Ma‘unah untuk menghindarkan mereka itu daripada berbuat sewenang-wenangnya terhadap orang Islam.”

(Tuhfah al-Muhtaj:2/68)

Apabila orang-orang Islam pada zaman Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dibunuh oleh kabilah Bani Sulaim yang terdiri daripada kabilah Ri’al, Dzakwan dan ‘Ushaiyah, Baginda berdoa supaya ditimpakan kecelakaan ke atas mereka sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas Radhiallhu ‘anhuma katanya:

قَنَتَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَهْرًا مُتَتَابِعًا فِى الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ فِى دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ، إِذَا قَالَ سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فِى الرَّكْعَةِ الآخِرَةِ يَدْعُو علَىَ اَحْيَاءٍ مِنْ بَنِى سُلَيْمٍ عَلَى رِعْلٍ  وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَيُؤَمِّنُ مَنْ خَلْفَهُ
(رواه داود باسناد حسن أو صحيح)

 

Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam membaca qunut Nazilah selama sebulan terus-menerus pada tiap-tiap kali di belakang sembahyang Zohor, Asar, Maghrib, Isya dan Subuh. Apabila Baginda membaca سمع الله لمن حمده pada rakaat akhir Baginda berdoa (supaya ditimpakan kecelakaan) ke atas suku/puak daripada Bani Sulaim yang terdiri daripada puak-puak Ri‘al, Dzakwan dan ‘Ushaiyah sementara makmum di belakang Baginda mengaminkannya.”

(Hadis riwayat Abu Daud dengan isnad hasan atau shahih)

Pada zaman Saiyyidina Umar al-Khattab Radiallahu ‘anhu pula apabila berlaku pembunuhan orang-orang Islam oleh Ahli Kitab, maka Saiyidina Umar membaca qunut Nazilah dan di dalam qunut beliau itu beliau membaca (اللَّهُمَّ الْعَنْ كَفَرَةَ اَهْلِ الكِتَابِ) Ertinya: “Ya Allah! Turunkan laknatMu ke atas orang-orang kafir Ahli Kitab”. Beliau mengkhususkannya kepada kuffar Ahli Kitab. Akan tetapi pada zaman Imam An-Nawawi Rahimahullah memilih bacaan (اللَّهُمَّ الْعَنِ الكَفَرَةَ)  Ertinya: “Ya Allah! Turunkan laknatMu ke atas orang-orang kafir”, kerana dengan sendirinya termasuk Ahli Kitab dan selain mereka daripada kalangan orang-orang kafir.


Apabila kita memberi penuh perhatian terhadap peristiwa-peristiwa dan berbagai pergolakan yang terjadi pada masa ini, apa yang nyata ialah umat Islam pada hari ini sedang menghadapi berbagai tekanan dan penindasan oleh orang-orang kafir. Nyawa orang-orang Palestine sangatlah murah bagi orang-orang Yahudi. Hampir setiap hari ada saja berita pembunuhan orang-orang Palestine di tangan Yahudi itu. Kezaliman mereka di bumi Palestine yang mereka rampas itu sudah di peringkat bermaharajalela. Itu belum lagi mengambil kira kemusnahan harta benda mereka.

Demikian juga halnya dengan orang-orang Islam Chechnya. Orang-orang Islam di Kashmir pun tidak kurang menerima penindasan dan kezaliman.

Ketika fatwa ini ditulis, Amerika dan sekutunya sedang mengumpulkan berpuluh-puluh ribu bala tentera bahkan sudah melebihi seratus ribu tenteranya di teluk untuk menyerang Iraq. Keadaan ini sangat menakutkan. Menurut penganalisis politik, peperangan bila-bila sahaja akan meletus. Amerika suatu kuasa besar yang sepatutnya menjadi pelindung tetapi sebaliknya telah dan akan bertindak menghancurkan Iraq tanpa sebab-sebab yang wajar kecuali hanya pada pandangan Amerika. Menurut setengah pendapat sikap Amerika ini hanyalah untuk menghancurkan umat Islam selain sebab-sebab untuk mengaut kekayaan minyak Iraq. Paling malang lagi ada juga beberapa buah negara Islam yang bersekongkol untuk menghancurkan Iraq.

Berdasarkan kepada ancaman bahaya musuh terhadap Iraq, keadaan sekarang yang sangat menakutkan, dan keadaan peperangan di Chechnya, Palestine dan Kashmir, adalah munasabah supaya dibaca qunut Nazilah sebagaimana yang pernah diamalkan oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam.

Qunut Nazilah sebagaimana yang warid daripada Sayyidina Umar Al-Khattab ialah:

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ، وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ، وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ، وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ.
اللَّهُمَّ الْعَنْ كَفَرَةَ أَهْلِ الْكِتَابِ (انتوق كسسواين بوله داوبه منجادي: اللَّهُمَّ الْعَنِ الْكَفَرَةَ) الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِكَ، وَيُكَذِّبُونَ رُسُلَكَ، وَيُقَاتِلُونَ أَوْلِيَاءَك.
اللَّهُمَّ خَالِفْ بَيْنَ كَلِمَتِهِمْ ، وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ، وَأَنْزِلْ بِهِمْ بَأْسَكَ الَّذِى لاَ تَرُدُّهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِيْنَ، بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، اللَّهُمَّ إنَّا نَسْتَعِينُكَ وَنَسْتَغْفِرُكَ وَنُثْنِى عَلَيْكَ وَلاَ نَكْفُرُك، وَنَخْلَعُ وَنَتْرُكُ مَنْ يَفْجُرُكَ، اللَّهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُدُ وَلَك نُصَلِّي وَنَسْجُدُ، وَإِلَيْك نَسْعَى وَنَحْفِدُ، وَنَخْشَى عَذَابَكَ  وَنَرْجُو رَحْمَتَكَ، إنَّ عَذَابَكَ الْجِدَّ بِالْكُفَّارِ مُلْحِق.ٌ

Adapun berhubung dengan teks doa khusus yang disediakan oleh jabatan berkenaan untuk dibacakan setiap kali selesai menunaikan sembahyang fardhu elok juga diteruskan.

 

وَاللهُ أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ



[PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO PADUKA SERI SETIAUSTAZ HAJI AWANG ABDUL AZIZ BIN JUNED]
Mufti Kerajaan,

Negara Brunei Darussalam.

3 comments: