Wednesday, May 13, 2015

MELEWATKAN SEMBAHYANG

MELEWATKAN SEMBAHYANG ZHUHUR DARI AWAL WAKTU KEPADA AKHIR WAKTUNYA.


Soalan:

Seorang hendak melewatkan sembahyang Zhuhur dari awal waktunya kepada akhir waktunya kerana hendak mengerjakan sembahyang Asar, Maghrib dan Isya’ dengan wudhu sembahyang Zhuhur itu.  Maka adakah boleh dan harus ia berbuat demikian itu?

Jawapan:

الحمد لله اللهم صل على سيدنا محمد واله وصحبه وسلم

1.         Wajib di atas orang, mukallaf mengerjakan sembahyang fardhu yang lima itu dari awal waktu serta harus baginya undurkan dari awal waktu itu sehingga tiada tinggal lagi dari waktu sembahyang itu melainkan sekadar sempat mengerjakan sembahyang itu maka ketika itu wajib ia kerjakan sembahyang itu dengan tiada boleh dan tiada harus ditangguhkan atau diundurkan lagi.

2.         Apabila telah masuk waktu mana-mana dari sembahyang yang lima itu wajiblah di atas orang mukallaf itu membuat salah satu dari dua perkara iaitu menunaikan sembahyang itu atau berazam dan berqasad akan menunaikan sembahyang itu di dalam waktunya, dan jika ia tiada tunaikan sembahyang itu dan tiada pula ia berazam dan berqasadkan pada mengerjakan sembahyang itu di dalam waktunya.  Maka ia telah membuat dosa dan jika ia telah berazam hendak mengerjakan sembahyang itu di dalam waktunya, dan tiada pula ia kerjakan sembahyang itu dan ia mati pada hal waktu sembahyang itu ada luas,   maka tiadalah ia berdosa, sebab sembahyang itu ada mempunyai waktu yang tertentu atau terhad dan jika ia melewati waktu yang terhad itu dengan tiada mengerjakan sembahyang itu nescaya ia berdosa.

3.         Harus bagi orang mukallaf itu melewatkan sembahyang Zhuhur dari awal waktu, kerana sembahyang Zhuhur itu ada mempunyai suatu waktu yang terhad dan harus baginya mengerjakan sembahyang Zhuhur itu bila-bila masa dari waktu yang terhad bagi Zhuhur itu dan wajiblah ia berazam atau berqasad mengerjakan Zhuhur itu di dalam waktunya pada awal waktu Zhuhur itu.

4.         Harus bagi orang mukallaf itu sembahyang beberapa sembahyang dari fardhu yang lima itu dengan satu wudhu selagi wudhunya itu belum batal atau belum ia berhadas kerana satu dari syarat-syarat sembahyang itu bahawa orang yang sembahyang itu hendaklah ada dalam keadaan bersuci dari hadas kecil dan besar.

5.         Dan lagi wajib di atas seseorang itu ketika ia baligh bahawa ia berazam pada mengerjakan segala perkara yang wajib.  Dan ia berazam pada meninggalkan segala maksiat dan dosa dan jika ia tiada berazam di atas yang demikian, nescaya ia berdosa.  Barangsiapa luput pada berbuat yang demikian maka sah ia berbuat dan berazam akan yang demikian kemudian, sebagaimana telah berlaku pada kebanyakkan orang.

Inilah kaola petik dari kitab حاشية الباجورى dan حاشية الجمل dan شرح الروض.

والله أعلم
[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam


Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei

No comments:

Post a Comment