(Dengan nama Allah, Segala puji bagi
Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam,
keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Pernahkah
kita terfikir bahawa dengan mengingati Allah itu akan mententeramkan jiwa,
meredakan kesibukan dan melapangkan segala kesempitan? Ini telah dinyatakan
sendiri oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirnya:
“Ketahuilah! Dengan
Zikrullah itu tenang tenteramlah hati manusia”.
(Surah ar-Ra‘du:28)
Kembalilah
menyegerakan diri kepada perkara-perkara yang mendekatkan diri kepadaNya, sesungguhnya
ia adalah keutamaan segala yang utama. Memelihara yang wajib itu suatu
kemestian; rebutlah pula peluang untuk mengerjakan amalan-amalan yang sunat.
Sebagai permulaan, luangkan sedikit masa di waktu pagi dengan mengerjakan
sembahyang Dhuha.
Sembahyang
Dhuha sebagai Sembahyang Awwabin
Sembahyang
Dhuha adalah termasuk dalam rangkuman sembahyang Awwabin. Imam
Ibnu Hajar mentafsirkan Sembahyang Dhuha itu Sembahyang Awwabin.
Secara takrif, Awwabin bererti orang-orang yang kembali semula kepada
Allah dengan melakukan perkara-perkara keta‘atan dan meninggalkan urusan-urusan
yang kosong daripada zikrullah. Dalam istilah yang lain ia juga disebut
sebagai Sembahyang Ghaflah yang membawa maksud sembahyang yang
dikerjakan ketika manusia pada kebiasaannya terleka atau lalai daripada
mengingati Allah.
Justeru,
jika sembahyang Dhuha itu mengandungi sifat-sifat sembahyang Awwabin,
maka amat wajarlah ia dikerjakan selalu apatah lagi waktu mengerjakannya adalah
waktu di mana manusia begitu sibuk dengan aktiviti dan kepentingan
masing-masing. Lazimnya, segala kesibukkan tersebut mengakibat seseorang itu alpa
dalam mengingati Allah. Fungsi sembahyang Dhuha dicerminkan melalui
waktu mengerjakannya yang paling afdhal iaitu pada seperempat siang. Menurut
ulama’, antara hikmah ia dikerjakan pada waktu tersebut ialah agar tidak ada
waktu di siang hari yang akan sunyi daripada mengingati Allah. Seperempat yang pertama diisi dengan sembahyang
Subuh, keduanya sembahyang Dhuha, ketiga sembahyang Zuhur dan keempat
sembahyang Asar.
Hukum
Sembahyang Dhuha
Sembahyang
Dhuha hukumnya sunat yang sangat dianjurkan. Walau bagaimanapun, ia
tidak sunat dikerjakan secara berjema’ah.
Abu
Hurairah Radhiallahu ‘anhu berkata:
أَوْصَانِي
خَلِيْلِيْ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِثَلاَثِ صِيَامٍ ثَلاَثَةِ أيَّامٍ
مِنْ كُلِّ شَهْرٍ وَرَكْعَتَيِ الضُّحَى وَأَنْ أُوْتِرَ قَبْلَ أَنْ أَنَامَ
)رواه البخارى والمسلم(
Maksudnya:
“Kekasihku (Rasulullah) memberi
wasiat (pesanan) kepadaku dengan mengerjakan puasa tiga hari pada setiap bulan,
mengerjakan sembahyang Dhuha dua raka‘at dan mengerjakan sembahyang witir
sebelum aku tidur”.
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Dalam
satu hadis daripada Ummu Hani’ meriwayatkan bahawa Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam tidak melazimkan sembahyang Dhuha pada setiap hari.
Ini bagaimanapun tidaklah boleh dijadikan sandaran ibadat itu bukan termasuk
dalam anjuran. Sebaliknya, seperti yang dikemukakan oleh Imam Nawawi Rahimahullah,
perlakuan Rasulullah tersebut adalah atas dasar berjaga-jaga agar ia tidak
dianggap suatu kefardhuan sebagaimana yang baginda lakukan ketika menyatakan
kedudukan sembahyang Tarawih.
Fadhilat
Sembahyang Dhuha
Anjuran
untuk mengerjakan sembahyang Dhuha boleh diselami melalui hadis-hadis
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasalam yang menjelaskan tentang fadhilat
sembahyang ini. Antara hadis-hadis tersebut adalah seperti berikut:
1. Daripada Abu Zar Radhiallahu ‘anhu yang berkata
bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلاَمَى مِنْ أَحَدِكُمْ
صَدَقَةٌ ، فَكُلُّ تَسْبِيْحَةٍ صَدَقَةٌ ، وَكُلُّ تَحْمِيْدَةٍ صَدَقَةٌ ، وَكُلُّ
تَهْلِيْلَةٍ صَدَقَةٌ ، وَكُلُّ تَكْبِيْرَةٍ صَدَقَةٌ ، وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوْفِ
صَدَقَةٌ ، وَنَهْيٌ عَنِ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ ، وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ
يَرْكَعُهُمَا مِنَ الضُّحَى
)رواه مسلم وأبو داود(
Maksudnya: “Setiap
sendi di tubuhmu adalah merupakan sedekah. Setiap tasbih itu sedekah, setiap
tahmid itu sedekah, setiap tahlil itu sedekah, dan setiap takbir itu adalah
sedekah. Ajakan pada perkara kebajikan adalah sedekah, dan cegahan daripada
kemungkaran adalah juga sedekah. Semua itu adalah memadai dengan hanya
melakukan dua raka‘at sembahyang Dhuha”.
(Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)
2. Daripada Abu Buraidah Radhiallahu ‘anhu bahawa
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
فِي اْلإِنْسَانِ ثَلاَثُمِائَةٍ وَسِتُّونَ مَفْصِلاً
، فَعَلَيْهِ أَنْ يَتَصَدَّقَ عَنْ كُلِّ مَفْصِلٍ مِنْهُ بِصَدَقَةٍ ، قَالُوْا
وَمَنْ يُطِيْقُ ذَلِكَ يَا نَبِيَّ اللهِ ؟ قَالَ : النُّخَاعَةُ فِي الْمَسْجِدِ
تَدْفِنُهَا ، وَالشَّيْءَ تُنَحِّيْهِ عَنِ الطَّرِيْقِ ، فَإِنْ لَمْ تَجِدْ فَرَكْعَتَا
الضُّحَي تُجْزِئُكَ
)رواه أحمد
وأبو داود وابن حبان(
Maksudnya: “Dalam
setiap tubuh manusia ada tiga ratus enam puluh sendi. Maka hendaklah dia
bersedekah pada setiap sendi-sendinya itu”. Mereka berkata, “Siapakah yang
berdaya melakukannya wahai Nabi Allah?” Rasulullah menjawab: “(Dengan) menimbus
kahak yang berada di kawasan masjid dan (dengan) menjauhkan duri di jalanan.
Jika kamu tidak menjumpai perkara itu, maka memadailah bersembahyang Dhuha dua raka‘at”.
(Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Hibban)
3. Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu bahawa
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
مَنْ حَافَظَ عَلَى شُفْعَةِ الضُّحَى غُفِرَ لَهُ
ذُنُوبُهُ وِإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ
)رواه الترمذى(
Maksudnya: “Barangsiapa
melazimkan dua raka‘at sembahyang Dhuha, maka diampuni dosanya meskipun
banyaknya seperti buih di lautan”.
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Dalam sanad (urutan perawi) hadis ini terkandung
Nahhas bin Qahm. Menurut Imam al-Hafiz Abu al-‘Ula Muhammad Abdul Rahman bin
Abdul Rahim pengarang kitab Tuhfah al-Ahwazi, Nahhas bin Qahm ini adalah dikenali
sebagai seorang perawi hadis yang lemah.
Walau bagaimanapun, hadis seperti di atas boleh
dipegang sekadar dalam menyatakan kelebihan sesuatu amalan. Ini dilakukan
sendiri oleh para ulama’ termasuklah Imam an-Nawawi Rahimahullah. Hadis ini
turut dihimpun oleh al-Imam al-Hafiz al-Munziri dalam kitabnya at-Targhib wa
at-Tarhib dalam menyatakan kelebihan sembahyang Dhuha.
Sembahyang
Dhuha menolak kepapaan, kunci pintu rezeki
Dalam
satu hadis daripada Abu Zar Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda, “Allah Tabaraka wa ta‘ala berfirman:
اِبْنَ آدَمَ ارْكَعْ لِي أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مِنْ أَوَّلِ
النَّهَارِ أَكْفِكَ آخِرُهُ
)رواه أحمد وأبو داود والترمذى والنسائى(
Maksudnya:
“Hai Anak Adam! Rukuklah untuk-Ku
empat raka‘at di awal siang, nescaya Aku cukupkan (keperluan-keperluan) engkau
sehingga ke akhirnya”.
(Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud, at-Tirmidzi dan an-Nasa’i)
Sumber
rezeki adalah keperluan utama bagi setiap individu. Hakikatnya, tidak semua
dapat mengecapi nikmat kepuasan rezeki yang mereka perolehi. Ia suatu realiti
yang tidak dapat dijejaki dengan penjelasan yang mudah. Berapa ramai yang gigih
berusaha tetapi amat sukar memperolehi hasil yang banyak. Betapa ramai pula
yang memiliki kepintaran untuk menjawat pekerjaan yang baik tetapi akhirnya
sentiasa merasa tidak puas dengan pendapatannya. Dalam masa yang sama kita juga
dapat melihat orang-orang yang berada merasa gelisah diburu hutang piutang di
keliling pinggang sedang yang miskin pula bahagia kerana secupak rezeki yang
mereka nikmati.
Di
sinilah tempatnya di mana faktor keberkatan rezeki itu sangat perlu diambil
kira. Betapa tidak, wang nota seringgit waimapun sedikit akan dapat memenuhi
keperluan tuan empunyanya jika ianya diberkati. Sebaliknya jumlah yang banyak
belum tentu dapat memuaskan segala tuntutan jika ia hampa daripada nikmat
keberkatan tersebut.
Sejauh
mana keberkatan itu dapat dijana, ia berkait rapat dengan amal ibadat seseorang
yang mendekatkan dirinya kepada redha Allah Subhanahu wa ta‘ala iaitu
yang Maha Pemberi segala punca rezekinya. Hadis qudsi di atas menjelaskan
sembahyang Dhuha itu adalah salah satu wadah menuju matlamat keberkatan
tersebut. Allah Subhanahu wa ta‘ala menerangkan sesiapa yang mengamalkan
sembahyang empat raka‘at di waktu pagi, nescaya akan dicukupi keperluannya
sepanjang hari itu.
Inilah
yang telah diambil berat oleh para salaf salih dahulu kala yang terkenal dengan
sikap mereka yang ‘abid dan zuhud. Setiap kali mereka mempelajari
anjuran-anjuran agama seumpama ini, mereka selalu menegakkannya dengan amalan
yang berterusan. Mungkin oleh sebab itu rezeki mereka diberkati dan sentiasa
mencukupi, walaupun sedikit. Selain dapat memenuhi keperluan-keperluan asasi,
mereka masih mampu bersedekah dan membelanjakan harta mereka bagi menyebarkan
syiar agama Islam. Ini banyak diceritakan dalam kisah-kisah agung pejuang Islam
yang sangat mencintai agama mereka yang suci.
Lazimkanlah
sembahyang Dhuha, mulakan langkah sekarang! Ia boleh merawat duka
kesempitan walaupun tanpa terduga.
Waktu
Mengerjakannya
Sembahyang
Dhuha bermula ketika matahari naik pada kadar satu galah di waktu pagi dan
berakhir dengan tergelincirnya matahari. Kadar satu galah itu ialah ketika matahari
sedang naik kira-kira tujuh hasta pada pandangan mata. (Sila rujuk takwim
hijriah yang dikeluarkan oleh inistitusi yang diiktiraf untuk menentukan waktu
permulaan Dhuha yang tepat). Sebagaimana dijelaskan, waktu yang paling
baik untuk mengerjakan sembahyang Dhuha ialah setelah berlalu seperempat
siang iaitu ketika matahari meninggi dan hari menjadi panas. Ini bersandarkan
hadis yang diriwayatkan daripada Zaid bin Arqam Radhiallahu ‘anhu bahawa
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
صَلاَةُ اْلأَوَّابِيْنَ إِذَا تَرْمَضُ اْلفِصَالُ
)رواه المسلم وأحمد والترمذى(
Maksudnya:
“Sembahyang Awwabin (Dhuha) (waktunya)
ialah ketika anak unta kepanasan”.
(Riwayat Muslim, Ahmad dan at-Tirmidzi)
Ungkapan
yang disebutkan dalam hadis di atas ialah kiasan waktu di siang hari ketika
suhu udara panas terik. Ini dijelaskan dalam Kitab Shahih Muslim bi Syarh
an-Nawawi yang menyatakan jangka waktu itu digambarkan melalui kepanasan bumi di
mana anak-anak unta mula tidak dapat duduk diam disebabkan pasir tempat mereka
berpijak menjadi panas disimbahi cahaya matahari. Oleh itu, berdasarkan
kandungan maksud hadis ini serta pendapat ulama’ yang menyatakan waktu yang
afdhal ialah setelah berlalu seperempat siang, anggaran waktu mengerjakan
sembahyang Dhuha yang terbaik mengikut kiraan tempatan ialah dalam
lingkungan 9.30 hingga ke 10.00 pagi.
Sebagaimana
ibadat sembahyang yang lain, sembahyang Dhuha juga afdhal dilakukan
dalam masjid. Bagaimanapun, jika bertembung keutamaan melengahkan sembahyang Dhuha
dengan fadhilat mengerjakannya dalam masjid, adalah lebih awla mendapatkan
kelebihan waktu. Contohnya: Tidak mengapa melupakan kelebihan mengerjakannya
dalam masjid jika kesempatan tidak mengizinkan untuk pergi ke masjid yang
berdekatan, bahkan kerjakan ia di mana sahaja asalkan dapat dicapai waktunya
yang afdhal. Begitu juga, tidak perlu menanti dalam masjid begitu lama sehingga
tiba waktu afdhalnya sedang keperluan-keperluan lain juga menghendaki untuk
dipenuhi. Kelebihan waktu adalah yang utama dari kelebihan tempat dalam hal
ini.
Bilangan
Raka‘at
Bilangan
raka‘at yang paling sedikit ialah dua raka‘at. Bilangan yang sekadar sempurna (adna
al-kamal) ialah empat raka‘at. Lebih sempurna daripada itu ialah enam raka‘at.
Menurut
Imam Ibnu Hajar al-Haitami, bilangan raka‘at yang maksima bagi sembahyang Dhuha
ialah dua belas raka‘at. Ini turut dinyatakan oleh Imam Nawawi dalam kitabnya Ar-Raudhah,
walaupun dalam kitab Al-Majmu‘ beliau mengatakan lapan adalah raka‘at terbanyak.
Mengikut As-Sayyid Al-Bakri dalam kitabnya I‘anah at-Thalibin, pendapat Imam Ibnu
Hajar itu adalah pendapatnya yang muktamad. Ketika menyatakan pendiriannya, Imam
Ibnu Hajar bersandar kepada hadis yang diriwayatkan daripada Abu Zar Radhiallahu
‘anhu walaupun ini menyebabkan kebanyakkan ulama’ tidak sehaluan dengannya
kerana hadis tersebut tidak terkeluar daripada menerima kritikan. Imam Ibnu
Hajar berpendapat bahawa berpegang kepada hadis yang sedemikian sifatnya adalah
tidak mengapa dalam persoalan ini. Beliau juga berpendapat, lapan raka‘at ialah
bilangan raka‘at yang paling afdhal dilakukan, tetapi bukannya had terbanyak
sebagaimana yang dipegang oleh kebanyakkan ulama’ yang lain.
Sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana yang diriwayatkan
daripada Abu Zar Radhiallahu ‘anhu:
إِنْ
صَلَّيْتَ الضُّحَى رَكْعَتَيْنِ لَمْ تُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِيْنَ ، وَإِنْ صَلَّيْتَهَا
أَرْبَعًا كُتِبَتْ مِنَ الْمُحْسِنِيْنَ ، وَإِنْ صَلَّيْتَهَا سِتًّا كُتِبَتْ مِنَ
الْقَانِتِيْنَ ، وَإِنْ صَلَّيْتَهَا ثَمَانِيًا كُتِبَتْ مِنَ الْفَائِزِيْنَ ، وَإِنْ
صَلَّيْتَهَا عَشْرًا لَمْ يُكْتَبْ لَكَ ذَلِكَ الْيَوْمَ ذَنْبٌ ، وَإِنْ صَلَّيْتَهَا
ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بَنَى اللهُ لَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ
)رواه البيهاقى(
Maksudnya:
“Sesiapa mengerjakan sembahyang
Dhuha dua raka‘at dia akan ditulis dari kalangan orang-orang yang tidak lalai
daripada mengingati Allah. Sesiapa menunaikannya empat raka‘at dia akan ditulis
dari kalangan orang-orang muhsinin (orang-orang yang sering melakukan kebaikan).
Sesiapa menunaikannya enam raka‘at dia akan ditulis dari kalangan orang-orang
yang ta’at mengerjakan ibadat. Sesiapa menunaikannya lapan raka‘at Allah akan
menulisnya dari kalangan orang-orang yang berjaya. Sesiapa menunaikannya
sepuluh raka‘at tidak ditulis baginya pada hari itu walau satu dosa sekalipun,
dan sesiapa menunaikannya dua belas raka‘at Allah akan membina baginya sebuah rumah
di syurga”.
(Hadis riwayat al-Baihaqi)
Mengikut
As-Sayyid Al-Bakri, sembahyang Dhuha tidak boleh dikerjakan lebih
daripada bilangan raka‘atnya yang paling maksima. Jika ia dikerjakan lebih
daripada bilangan raka‘at yang terbanyak itu dengan hanya sekali takbiratul
ihram, sedang yang mengerjakannya itu tahu akan larangan tersebut, keseluruhan
sembahyangnya adalah batal. Jika ia dikerjakan setiap dua atau empat raka‘at,
cuma raka‘at-raka‘at terakhir yang melebihi had maksima sahaja tidak dikira
sah. Sebaliknya, jika dia tidak mengetahui akan larangan itu, raka‘at yang
selebihnya itu adalah termasuk dalam amalan yang diberi pahala sunat.
Ketika
mengerjakan sembahyang Dhuha lebih daripada dua raka‘at, yang afdhal
dilakukan ialah memberi salam setiap dua raka‘at. Ini berdasarkan hadis Ummu
Hani’ yang meriwayatkan:
صَلَّى سُبْحَةَ الضُّحَى ثَمَانِ رَكْعَاتٍ يُسَلِّمُ مِنْ
كُلِّ رَكْعَتَيْنِ
)رواه البيهقى(
Maksudnya:
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam mengerjakan sembahyang Dhuha lapan raka‘at dengan memberi salam setiap
dua raka‘at”.
(Hadis riwayat al-Baihaqi)
Sembahyang
Dhuha juga harus dikerjakan sekaligus dengan hanya sekali takbiratul ihram
dan sekali duduk tahiyat di raka‘at terakhir. Juga boleh dikerjakan
dengan duduk bertahiyat, seperti tahiyat awal sembahyang fardhu
atau sunat empat raka‘at, pada setiap dua, empat, enam raka‘at atau seterusnya.
Surah
yang sunat dibaca
Mengikut
Imam Ibnu Hajar, sunat membaca surah asy-Syams dan surah adh-Dhuha selepas surah al-Fatihah. Jika melebihi dari
dua raka‘at, memadai dengan membaca surah al-Kafirun dan surah al-Ikhlas selepas itu. Manakala Syeikh Ar-Ramli pula
menjelaskan lebih utama membaca surah al-Kafirun dan surah al-Ikhlas daripada surah-surah yang lain hatta pada dua raka‘at
yang pertama.
Sebagai
alternatif, adalah lebih awla menggabungkan surah-surah yang dianjurkan oleh
ulama’-ulama’ di atas untuk mendapatkan kesemua fadhilat-fadhilatnya. Ini
disarankan sendiri oleh penulis kitab I‘anah at-Thalibin sebagaimana anjurannya
untuk membaca surah asy-Syams dan
surah al-Kafirun pada raka‘at yang pertama selepas al-Fatihah,
dan kemudian surah adh-Dhuha dan
surah al-Ikhlas pada raka‘at kedua. Pada raka‘at yang seterusnya
bolehlah dibaca surah al-Kafirun dan
surah al-Ikhlas sahaja.
Perlu
diingatkan, jika sembahyang dikerjakan empat raka‘at, tidak perlu membaca surah
yang lain lagi mengiringi al-Fatihah selepas duduk tahiyat awal
pada raka‘at yang kedua.
Bolehkah
Sembahyang Dhuha diqadha’?
Menurut
Syeikh Ar-Ramli, sunat mengqadha’ sembahyang Dhuha jika ia luput
dari waktunya. Ini turut dijelaskan oleh Imam Nawawi yang mengatakan ia adalah
sembahyang yang terikat dengan waktu. Apabila luput waktunya, sunat ia diqadha’
sebagaimana sembahyang fardhu lima
waktu dan sembahyang-sembahyang sunat yang lain. Ini juga berdasarkan hadis
daripada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana yang
diriwayatkan daripada ’Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu:
مَنْ نَسِيَ صَلاَةً فَلْيُصَلِّ إِذَا ذَكَرَهَا
)رواه البخاري والمسلم(
Maksudnya:
“Barangsiapa terlupa menunaikan
sembahyang, maka hendaklah dia mengerjakannya apabila dia ingat”.
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Doa sembahyang Dhuha
Bagi
menyempurnakan sembahyang Dhuha, terdapat beberapa doa yang boleh
dijadikan amalan sebagaimana yang dianjurkan oleh ulama’. Antara doa’ tersebut
adalah seperti berikut:
1. Do‘a ini disebutkan dalam Kitab
I‘anah at-Thalibin oleh pengarangnya Abu Bakar bin Muhammad Shatta al-Dimyathi
yang terkenal dengan gelaran as-Sayyid al-Bakri:
اللّهُمَّ
إِنَّ الضَّحَاءَ ضَحَاؤُكَ ، وَالْبَهَاءَ بَهَاؤُكَ ، وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ ،
وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ ، وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ ، وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ .
اللّهُمَّ
إِنْ كَانَ رِزْقِيْ فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ ، وَإِنْ كَانَ فِي اْلأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ
، وَإِنْ كَانَ مُعْسِرًا فَيَسِّرْهُ ، وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ ، وَإِنْ
كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ ، بِحَقِّ ضَحَائِكَ وَبَهَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ
وَقُدْرَتِكَ ، آتِنِي مَا آتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ .
Ertinya:
“Ya Allah! Bahawasanya waktu Dhuha
itu ialah Dhuha-Mu, kecantikan itu ialah Kecantikan-Mu, keindahan itu ialah Keindahan-Mu,
kekuatan itu ialah Kekuatan-Mu, kekuasaan itu ialah Kekuasaan-Mu, dan
perlindungan itu ialah Perlindungan-Mu.
Ya
Allah! Jika sekiranya rezekiku masih di langit, turunkanlah ia. Jika ia ada di
perut bumi, keluarkanlah ia. Jika sukar, maka mudahkanlah ia. Jika ianya
(daripada yang) haram, maka sucikanlah ia. Jika ia masih jauh, maka dekatkanlah
ia dengan berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan-Mu.
Berikanlah kepadaku sepertimana yang telah Engkau berikan pada hamba-hamba-Mu
yang shalih”.
Juga boleh dijadikan amalan membaca
doa ini sebanyak empat puluh atau seratus kali selepas doa di atas:
رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَارْحَمْنِيْ وَتُبْ عَلَيَّ إِنَّكَ أَنْتَ
التَّوَّابُ الرَّحِيْمِ
Ertinya:
“Ya Allah! Ampunilah aku,
rahmatilah hamba-Mu ini dan terimalah taubatku. Sesungguhnya Engkau Maha
Penerima Taubat lagi Maha Mengasihani”.
2) Do‘a ini pula dikumpulkan oleh
Muhammad bin ‘Umar bin ‘Ali Nawawi al-Jawi Abu Abdul Mu‘ti dalam kitabnya
Nihayah az-Zain fi Irsyad al-Mubtadi’in:
اللّهُمَّ
فَكِّ أَقْفَالَ قُلُوْبِنَا بِمَشِيْئَتِكَ ، وَأَحْسِنْ تَوْفِيْقَنَا بِدَوَامِ
الصِّدْقِ فِي إِرَادَتِكَ , وَانْشُرْ عَلَيْنَا فِي هَذِهِ السَّاعَةِ رَايَةَ هِدَايَتِكَ
, وَقَلِّدْنَا بِسُيُوْفِ وِلاَيَتِكَ , وَتَوِّجْنَا بِتِيْجَانِ مَعْرِفَتِكَ ,
وَأَمْطِرْ عَلَيْنَا مِنْ سَحَائِبِ رَحْمَتِكَ ، وَاسْقِنَا مِنْ شَرَابِ مَحَبَّتِكَ
، وَأَثْبِتْنَا فِي دِيْوَانِ خَاصَّتِكَ ، وَأَوْقِفْنَا فِي مِيْدَانِ مُلاَحَظَتِكَ
، وَصَفِّ سَرَائِرَنَا ، وَنَوِّرْ أَبْصَارَنَا ، وَاجْمَعْنَا فِي حَظَائِرِ قُدْسِكَ
، وَآنِسْنَا بِلَطِيْفِ أُنْسِكَ ، وَلاَ تَقْطَعْنَا بِغَيْرِكَ عَنْ نَفْسِكَ .
اللّهُمَّ
مَا كَانَ مِنَّا مِنْ إِقْبَالٍ إِلَى غَيْرِكَ ، وَإِعْرَاضٍ عَنْكَ تَعَمُّدًا
أًوْ خَطَأً أَوْ نِسْيَانًا فَأَزِلْهُ عَنَّا ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٍ
.
Ertinya:
“Ya Allah! Bukakanlah kunci-kunci
yang menutupi pintu hati kami dengan kehendak-Mu, berikanlah kami taufik-Mu agar
kami sentiasa membenarkan kemahuan-Mu, pancarkan kami saat ini dengan naungan
hidayat-Mu, persiapkanlah kami dengan pedang kekuasaan-Mu, mahkotakanlah kami
dengan mahkota ilmu pengetahuan-Mu, cucuri kami dengan limpahan rahmat-Mu,
simbahi kami dengan curahan kasih sayang-Mu, tetapkan kami dalam himpunan
kebaikan-Mu, tempatkan kami agar sentiasa berada dalam peliharaan-Mu.
jernihkanlah segala yang terbatin dalam diri kami, cahayakanlah pemandangan
kami, himpunkan kami dalam lingkungan Kesucian-Mu, selesakan diri kami dengan kebaikan-Mu,
dan janganlah pisahkan kami daripada-Mu dengan apa-apa sekutu selain-Mu.
Ya
Allah! Apa yang datang dari perlakuan kami menerima sesuatu selain Engkau, dan
menolak Engkau daripada kami samada dengan senghaja, tersilap atau lupa, maka
hindarkanlah semua itu daripada kami. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa
terhadap tiap sesuatu”.
Sembahyang
Dhuha sebab segala kebaikan
Sembahyang
Dhuha adalah satu wadah bertaqarrub kepada Allah Subhanahu wa
ta‘ala yang istimewa. Di samping kelebihan yang tidak mampu disembunyikan
lagi, ibadat ini menjadi penjalin akrabnya keta‘atan seseorang dalam mengingati
Penciptanya yang Maha Pemberi segala sebab-sebab kebaikan kepadanya. Seperti
disebutkan, ia membuka pintu rezeki dan menolak kepapaan. Siapakah yang bakal
mengaut untungnya selain daripada pengamalnya sendiri? Ia sudah tertulis,
tinggal lagi kepada kita untuk merebutnya. Dalam satu hadis ada meriwayatkan:
إِنَّ
فِى الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الضُّحَى ، فَإِذَا كَانَ يُوْمُ الْقِيَامَةِ
نَادَى مُنَادٍ : أَيْنَ الَّذِيْنَ كَانُوْا يُدِيْمُوْنَ عَلَى صَلاَةِ الضُّحَى
؟ هَذَا بَابُكُمْ فَادْخُلُوْهُ بِرَحْمَةِ اللهِ
)رواه الطبرانى(
Maksudnya:
“Sesungguhnya dalam syurga ada
satu pintu yang dipanggil Dhuha. Apabila tiba hari kiamat, seseorang akan
menyeru: “Di manakah orang-orang yang selalu mendirikan sembahyang Dhuha?
Inilah pintu kamu. Masuklah ke dalamnya dengan Rahmat Allah”.
(Hadis riwayat at-Thabarani)
Rebutlah
peluang ini, jangan lepaskan peluang untuk memperolehi keistimewaan sembahyang
Dhuha. Mulakanlah sekarang, dan tingkatkan usaha dalam menuju matlamat
redha Allah Subahanhu wa ta‘ala.
alhamdulillah atas pencerahan nya..
ReplyDeleteKalau smbahyang dhuha atu dlakukan pada jam 6pgi masih bolehkah?
ReplyDeleteDi dlm jadual waktu solat Brunei ada sdh tu dmklumkn waktu bila dhuha bermula tu kita.. in sha Allah ☺️
DeleteIngin pencerahan lagi.. Boleh kah dua raakat ptama.. . Raakat ptama al fatihah mbca surah al kafirun dan raakat kedua. Surah al iklas?? Kerana saya selalu mbuat sembahyang sunat dhuha dua raakat sahaja..
ReplyDeleteIn sha Allah.. bulehh... Apasaja surah buleh. Tpi kalau mau kelebihan lgi dri surah atu, seperti yg di nyatakan diatas tdi.. surah as syams sma surah dhuha tu lagi bisai. In sha Allah ☺️
ReplyDeletesusah ye nak baca doa dhuha selepas solat boleh ke baca dalam rumi sahaja..
ReplyDeletemasa akhir untuk solat dhuha ialah sebelum solat zohor?
ReplyDeleteAlhamdulillah Terima kasih atas Pencerahannya
ReplyDeleteAlhamdulillah. Terima kasih diatas pencerahan serta ilmu yang dikongsikan.
ReplyDeleteAssalamualaikum bolehkah selepas 2 rakaat di selangi dengan melakukan sesuatu contohnya baca alquran. Kemudian sambung balik sembahyang dhuha tersebut, adakah dikira 4 rakaat atau sebaliknya?
ReplyDeleteTerima kasih ilmunya,jadzakalloh khairan.
ReplyDelete