(Dengan nama Allah,
Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Waktu di antara dua sembahyang fardhu Maghrib dan ‘Isya’ adalah antara semulia-mulia dan seafdhal-afdhal waktu untuk dimakmurkan dengan amal ibadat serta menjauhi segala kelalaian dan kebathilan. Oleh kerana itu, elok benar jika ia diisi dengan amalan yang boleh mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala seperti membaca Al-Qur’an, bezikir dan lain-lain seumpamanya. Lupakan hiruk-pikuk dunia dengan segala macam perkara yang melalaikan!
Menurut
ulama, antara amalan yang paling afdhal dikerjakan pada waktu tersebut ialah
mendirikan sembahyang sunat. Sembahyang yang sunat dikerjakan pada waktu
tersebut ialah sembahyang sunat Awwabin. Antara para sahabat yang dikhabarkan
mengerjakan sembahyang sunat Awwabin ini antaranya ialah Abdullah bin Mas‘ud,
Abdullah bin ‘Amru, Salman Al-Farisi, Abdullah bin ‘Umar dan Anas bin Malik Radhiallahu
‘anhum.
Apakah
dia sembahyang sunat Awwabin itu dan bagaimana kaifiat mengerjakannya?
Siapakah Mereka Golongan
Awwabin Itu?
Awwabin
bermaksud orang-orang yang bertaubat dan kembali kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala,
penuh keikhlasan dalam ketaatan mereka terhadap-Nya dan meninggalkan
kecenderungan serta dorongan hawa nafsu insani semata-mata kerana-Nya.
Sembahyang ini dinamakan juga dengan nama sembahyang sunat Ghaflah kerana
orang-orang yang mengerjakannya bertaubat, mengingati serta kembali kepada Allah Subhanahu wa
Ta‘ala tatkala orang lain lalai dari mengingati-Nya pada waktu tersebut kerana
makan malam ataupun kerana kesibukan menyediakannya, tidur dan sebagainya.
Firman
Allah Ta‘ala dalam Surah Adz-Dzaariyaat:
N…éST߆VÒ ¾„~YÕWTÎ WÝYQÚ XÔTT`~TPVÖ@… †WÚ WÜéSÅW•`äWÿ (17)
(سورة الذاريات: 17)
Tafsirnya:
“Mereka sentiasa mengambil sedikit
sahaja: masa dari waktu malam, untuk mereka tidur.”
(Surah Adz-Dzaariyat: 17)
Sebahagian
ulama berpendapat bahawa ayat ini diturunkan kepada mereka yang menghidupkan
waktu di antara dua sembahyang fardhu Maghrib dan ‘Isya’ dengan mengerjakan sembahyang.
Allah
Ta‘ala berfirman lagi:
óÝYQÚ XÔTT`åVK… gˆHTWTYÑ<Ö@… bàTQWÚRK… bàWÙMXú:†WTÎ WÜéSTÕ`WTÿ gŒHTWTÿ…ƒò JðY/@… ƒò:†WTß…ƒò XÔTT`~PVÖ@… óØSåWè WÜèSŸS•ó©WTÿ (113)
(سورة ال عمران: 113)
Tafsirnya:
“Di antara ahli-ahli Kitab itu ada
golongan yang (telah memeluk Islam dan) tetap (berpegang kepada ugama Allah
yang benar); mereka membaca ayat-ayat Allah (Al-Qur’an) pada waktu malam,
semasa mereka sujud (mengerjakan sembahyang).”
(Surah A-li ‘Imraan: 113)
Imam
Sufyan Ats-Tsauri berkata: “Telah dikhabarkan kepadaku bahawa golongan yang
dimaksudkan dalam ayat di atas ialah orang-orang yang mengerjakan sembahyang di
antara waktu Maghrib dan ‘Isya’.”
Awwabin
bermaksud membuat amal ibadat dengan bersembahyang dan menghadap Allah Ta‘ala
dan digelarkan ia sembahyang sunat Awwabin kerana pada waktu di antara Maghrib
dan ‘Isya’, pada lazimnya jiwa manusia lebih cenderung untuk berehat setelah
penat berkerja di siang hari dan sebilangannya pula lebih cenderung pada waktu
tersebut untuk menikmati ataupun menyediakan jamuan makan malam.
Kaifiat
Sembahyang Sunat Awwabin
Sembahyang
sunat Awwabin ialah sembahyang sunat yang tidak disunatkan berjemaah. Ianya
sunat dikerjakan selepas sembahyang fardhu Maghrib dan berakhir dengan masuknya
waktu ‘Isya’ dan afdhal sembahyang ini dikerjakan segera setelah selesai sahaja
dari mengerjakan zikir-zikir sembahyang fardhu Maghrib berserta Ba‘diyyahnya.
Tidak dinamakan sembahyang sunat Awwabin jika ia dikerjakan sebelum mengerjakan
sembahyang fardhu Maghrib, kerana waktu untuk menunaikan sembahyang sunat
Awwabin belum lagi masuk, begitu juga jika waktu Maghrib sudah habis kerana
waktu sembahyang sunat Awwabin itu mengikut waktu sembahyang fardhu Maghrib.
Begitu
juga sunat diqadha jika tidak berpeluang menunaikan dalam waktunya kerana sembahyang
sunat Awwabin ini terikat dengan waktu (An-Naflu Al-Mu’aqqat).
Pada
ghalibnya (kebiasaannya), sembahyang sunat Awwabin ini dikerjakan
sebanyak enam rakaat, akan tetapi ianya boleh juga dikerjakan
sekurang-kurangnya dua rakaat, ataupun empat rakaat, dan sebanyak-banyaknya
pula ialah dua puluh rakaat dan lebih baik dikerjakan secara dua-dua rakaat
sepertimana zahir sabda Baginda Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam:
صَلاَةُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ مَثْنَى مَثْنَى.
(رواه أبو
داود والترمذي وإبن ماجه وإبن حبان)
Maksudnya: “Sembahyang (sunat) waktu malam dan siang itu
dua-dua rakaat.”
(Hadits riwayat Imam Abu Daud, At-Tirmidzi,
Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)
Niat Sembahyang Sunat Awwabin
أُصَلِّي سُنَّةَ الأَوَّابِينَ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ
تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja
aku sembahyang sunat Awwabin dua rakaat kerana Allah Ta‘ala.”
Surah-Surah Yang Diamalkan
Oleh Ulama
Tidak terdapat mana-mana
nas hadits shahih mahupun hasan yang menyebutkan tentang surah-surah yang sunat dibaca ketika
melakukan sembahyang sunat Awwabin. Kebanyakan haditsnya bertaraf sangat dhaif
dan sebilangannya pula maudhu‘ (hadits yang senghaja direka-reka).
Bagaimanapun, dalam
kitab Fath Al-‘Allam disebutkan surah-surah yang diamalkan oleh para ulama,
antaranya ialah pada tiap-tiap rakaat selepas membaca Surah Al-Fatihah dibaca Surah
Al-Ikhlas enam kali, kemudian membaca Surah Al-Falaq sekali dan kemudian Surah An-Naas
sekali.
Sebilangan ulama pula membaca
ayat Al-Kursi atau Surah Al-Qadr, kemudian membaca Surah Al-Ikhlas, kemudian
membaca Surah Al-Falaq dan Surah An-Naas.
Sebilangannya pula
membaca Surah Al-Kaafirun pada rakaat pertama dan Surah Al-Ikhlas pada rakaat
kedua berdasarkan pendapat Imam Ibnu Hajar Al-Haitami yang mengatakan bahawa Surah
Al-Kaafirun dan Surah Al-Ikhlas ini sunat dibaca dalam mana-mana sembahyang
sunat yang tidak dikhususkan bacaannya.
Selepas memberi salam,
terdapat beberapa amalan doa yang biasa menjadi amalan para ulama, antaranya
ialah:
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ إِيمَانِي فِي حَيَاتِي ، وَعِنْدَ
مَمَاتِي ، وَبَعْدَ مَمَاتِي فَاحْفَظْهُ عَلَيَّ ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. (3
kali)
Ertinya:
“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon
permeliharaan-Mu atas keimananku di waktu hidupku, dan ketika matiku, dan
selepas matiku, maka peliharakanlah ia (imanku) atas diriku. Sesungguhnya
Engkau Maha Berkuasa atas tiap sesuatu.”
اَللَّهُمَّ أَسْتَوْدِعُكَ دِينِي فَاحْفَظْهُ عَلَيَّ فِي حَيَاتِي
، وَعِنْدَ مَمَاتِي ، وَبَعْدَ وَفَاتِي. (3 kali)
Ertinya: “Ya
Allah, aku memohon pemeliharaan-Mu atas agamaku, maka peliharakanlah ia (agamaku)
atas diriku di waktu hidupku, dan ketika matiku dan selepas matiku.”
Fadhilat Sembahyang Sunat
Awwabin
Banyak hadits yang
menjanjikan ganjaran yang indah dan lumayan kepada mereka yang mengamalkan
sembahyang sunat Awwabin ini. Akan tetapi, hadits-hadits tersebut kebanyakannya
sangat dhaif dan tidak kurang pula yang maudhu‘. Hadits-hadits sebegini
tidak boleh dijadikan iktibar apatah lagi sebagai sandaran.
Maka sebagai jalan untuk
menjaga kesucian hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ini,
adalah lebih baik dan selamat dalam perkara fadhilat sembahyang sunat Awwabin
ini, kita bersandar sahaja kepada hadits-hadits yang benar-benar shahih dan
tsabit daripada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengenai
fadhilat sembahyang sunat secara umum. Antaranya hadits yang diriwayatkan oleh Rabi‘ah bin Ka‘ab Al-Aslami
Radhiallahu ‘anhu, bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
telah bersabda kepadanya:
سَلْ ، فَقُلْتُ : أَسْأَلُكَ مُرَافَقَتَكَ فِي الْجَنَّةِ . فَقَالَ
: أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ . فَقُلْتُ: هُوَ ذَاكَ . قَالَ : فَأَعِنِّي عَلَى نَفْسِكَ
بِكَثْرَةِ السُّجُودِ.
(رواه الإمام مسلم)
Maksudnya: “Pohonlah
sesuatu (kepadaku). Lalu aku (Rabi‘ah) berkata: Aku memohon kepada Tuan untuk
menemani Tuan di syurga. Lalu Baginda bersabda: Ada lagi? Lalu aku (Rabi‘ah) menjawab: Itu
sahaja. Baginda bersabda: Bantulah aku (untuk memperbaiki) dirimu dengan
memperbanyakkan sujud (sembahyang sunat).”
(Hadits riwayat Imam Muslim)
Imam Ahmad pula
meriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, bahwasanya
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
إِنَّ أَوَّلَ مَا
يُحَاسَبُ بِهِ النَّاسُ يَوْمَ القِيَامَةِ مِنَ الصَّلاَةِ . قَالَ رَبُّنَاَ
لِلْمَلاَئِكَةِ ، وَهُوَ أَعْلَمُ : اُنْظُرُواْ
فِى صَلاَةِ عَبْدِي أَتَمَّهَا أَمْ نَقَصَهَا ؟ فَإِنْ كَانَتْ تَامَّةًكُتِبَتْ
لَهُ تَامَّةً ،
وَإِنْ كَانَ انْتَقَصَ مِنْهَا شَيْئًا قَالَ : اُنْظُرُوْا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ
تَطَوُّعٍ ؟ فَإِنْ كَانَ لَهُ تَطَوُّعٌ . قَالَ : أَتِمُّواْ لِعَبْدِي فَرِيْضَتَهُ مِنْ
تَطَوُّعِهِ ، ثُمَّ تُؤْخَذُ الأَعْمَالُ عَلَى ذَلِكُم.
(رواه الإمام أحمد)
Maksudnya
: “Sesungguhnya yang pertama sekali akan dihisab segala amal perbuatan
manusia pada hari qiamat ialah tentang sembahyangnya. Allah berfirman kepada
Malaikat-Nya, sedang Dia Lebih
Mengetahui: Periksalah sembahyang hamba-Ku,
apakah cukup ataupun kurang? Kalau cukup catatlah cukup, dan kalau kurang (sembahyang
fardhu mereka), maka Allah berfirman lagi: Periksalah adakah hamba-Ku ini
mempunyai amalan (sembahyang) sunat? Jika ternyata terdapat amalan sembahyang
sunatnya, lalu Allah berfirman lagi: Cukupkanlah kekurangan sembahyang fardhu
hamba-Ku itu dengan amalan sembahyang sunatnya. Kemudian diperhitungankanlah
amal perbuatannya itu menurut cara sedemikian.”
(Hadits riwayat Imam Ahmad)
No comments:
Post a Comment