(Dengan nama Allah,
Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Surah
al-Fatihah merupakan salah satu rukun sembahyang. Jika surah al-Fatihah itu
tidak dibaca, maka sembahyang tersebut tidak sah.
Sementara
membaca doa pula, secara umumnya adalah dituntut oleh syara‘, malah sesiapa
yang enggan berdoa adalah dimurkai Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ لَمْ يَسْأَلِ اللهَ يَغْضَبْ
عَلَيْهِ
(رواه الترمذي)
Maksudnya: “Sesiapa
yang tidak memohon (meminta) kepada Allah, Dia (Allah) murka kepadanya.”
(Hadits riwayat at-Tirmidzi)
Dalam
sembahyang, memperbanyakkan doa ketika sujud adalah digalakkan, sebagaimana
sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ
رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ فَأَكْثِرُوا الدُّعَاءَ
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Sehampir-hampir hamba dari (rahmat dan fadhilat) Tuhannya
adalah (ketika) dia sujud, maka kamu perbanyakkanlah doa.”
(Hadits riwayat Muslim)
Sementara
membaca doa selepas surah al-Fatihah, seperti membaca “ رَبِّ
اغْفِرْ لِي ”, adakah ia disunatkan ataupun sebaliknya? Oleh
itu, eloklah dijelaskan hukum membaca doa selepas surah al-Fatihah di dalam
sembahyang.
Hukum
Membaca Doa Selepas Surah Al-Fatihah
Orang
yang membaca surah al-Fatihah, sama ada al-Fatihah itu dibaca ketika sembahyang
atau di luar sembahyang, adalah disunatkan untuknya membaca doa memohon keampunan
bagi dirinya iaitu: “ رَبِّ اغْفِرْ لِي ” atau membaca doa memohon keampunan bagi dirinya, ibu bapanya
dan keseluruhan umat Islam iaitu: “ وَلِِوَالِدَيَّ
وَلِجَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ رَبِّ اغْفِرْ لِي
”.
Waktunya antara selepas membaca “ وَلاَ الضَّالِّيْنَ ” dan sebelum
mengucapkan “ آمين ” sebagaimana kata Syaikh ‘Ali asy-Syibramallisi
Rahimahullah.
Bagaimana pula jika doa itu tadi ditambah atau
diganti dengan doa-doa lain seperti doa penerang hati dan sebagainya?
Dalam hal ini, Imam Zainuddin al-Malibari Rahimahullah
menjelaskan mengenainya, ketika mensyarahkan perkataan pengarang kitab Fath
al-Mu‘in ( سِوَى رَبِّ
اغْفِرْ لِي ) ertinya, “ kecuali bacaan
رَبِّ اغْفِرْ لِي
” katanya:
أَي أَنَّهُ يُسْتَثْنَى مِنَ التَّلَفُّظِ بِشَيْءٍ التَّلَفُّظُ
بِرَبِّ اغْفِرْ لِي، فَإِنَّهُ لاَ يَضُرُّ لِلْخَبَرِ الْحَسَنِ: أَنَّهُ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ عَقِبَ ( وَلاَ الضَآلِّيْنَ ) رَبِّ اغْفِرْ لِي
Ertinya: “Iaitu dikecualikan
daripada melafazkan sesuatu bacaan ( selepas membaca وَلاَ
الضَّالِّيْنَ dan sebelum menyebut آمين ) melafazkan lafaz doa ( رَبِّ
اغْفِرْ لِي ), maka sesungguhnya ia ( bacaan رَبِّ
اغْفِرْ لِي itu ) tidak memudharatkan ( tidak
menghilangkan hukum sunat menyebut آمين ) berdasarkan hadits “ hasan ”, bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam
pernah mengucapkan sesudah membaca ( وَلاَ الضَآلِّيْنَ
), lafaz doa
( رَبِّ
اغْفِرْ لِي ).”
Daripada nas di atas dapat diketahui hukum
melafazkan sesuatu bacaan sama ada ia zikir atau doa, boleh menghilangkan hukum
sunat menyebut ‘amin’. Akan tetapi jika bacaan itu doa yang lafaznya “ رَبِّ
اغْفِرْ لِي ”, maka ia terkecuali daripada terjejasnya hukum mengaminkan bacaan
al-Fatihah.
Syaikh ‘Ali asy-Syibramalissi Rahimahullah
pula menjelaskan kedudukan hukum jika lafaz doa “ رَبِّ
اغْفِرْ لِي ” itu ditambah dengan lafaz yang
lain, sebagaimana katanya:
وَيَنْبَغِى أَنَّهُ لَوْ زَادَ عَلَى
ذَلِكَ وَلِِوَالِدَيَّ وَلِجَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ لَمْ
يَضُرَّ أَيْضًا
Ertinya: “Dan sayugia bahawasanya jika dia menambah ( lafaz ) itu, ( رَبِّ
اغْفِرْ لِي ) dengan lafaz bacaan ( وَلِِوَالِدَيَّ
وَلِجَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ ),
ia juga tidak memudharatkan ( tidak menggugurkan hukum sunat menyebut آمين
). ”
Ma’mum
Hanya Dituntut Mengaminkan Al-Fatihah Imam
Adapun
ma‘mum yang mendengar bacaan al-Fatihah imam, tidak disunatkan membaca “ رَبِّ
اغْفِرْ لِي ” ini. Ma‘mum
yang mendengar bacaan al-Fatihah imam hanyalah disunatkan mengaminkan bacaan
al-Fatihah imam itu.
Dalam kitab Bughyah al-Mustarsyidin
menyebutkan bahawa Asy-Syarif Al-‘Allamah Thahir bin Husein Rahimahullah
berkata:
لاَ
يُطْلَبُ مِنَ الْمَأْمُوْمِ عِنْدَ فَرَاغِ إِمَامِهِ مِنَ الْفَاتِحَةِ قَوْلُ
رَبِّ اغْفِرْ لِي وَإِنَّمَا يُطْلَبُ مِنْهُ التَّأمِيْنُ فَقَطْ وَقَوْلُ رَبِّ
اغْفِرْ لِي مَطْلُوْبٌ مِنَ الْقَارِئِ فَقَطْ فِى السَّكْتَةِ بَيْنَ آخِرِ
الْفَاتِحَةِ وَآمِيْنَ
Ertinya: “Tidak
dituntut daripada ma‘mum ketika imam selesai membaca al-Fatihah, bacaan “ رَبِّ اغْفِرْ لِي
” bahkan
hanya dituntut mengaminkannya sahaja, dan bacaan “ رَبِّ
اغْفِرْ لِي ” itu hanya disunatkan bagi pembaca
al-Fatihah sahaja sewaktu diam seketika (saktah) di antara bacaan ayat terakhir
surah al-Fatihah dan bacaan amin.”
Oleh
itu, dapatlah disimpulkan bahawa orang yang membaca surah al-Fatihah dalam
sembahyang disunatkan berdoa sebelum menyebut amin, memohon keampunan bagi diri, ibu bapa dan sekalian
umat muslimin, iaitu: “ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِِوَالِدَيَّ
وَلِجَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ ” adalah
tidak menghilangkan atau menggugurkan hukum sunat mengaminkan al-Fatihah ( menyebut
آمِيْنَ ).
Namun
menambah doa memohon keampunan bagi diri, ibu bapa dan sekalian umat muslimin tersebut
dengan doa yang lain seperti doa penerang hati, doa memohon diberikan ilmu dan
sebagainya, adalah menghilangkan atau menggugurkan hukum sunat mengaminkan
al-Fatihah ( menyebut آمِيْنَ ).
Adakah doa tersebut dilafazkan atau didalam hati sahaja. Mohon penjelasan.
ReplyDelete