(Dengan nama
Allah, segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Sebagaimana
yang kita maklumi, ibadat sembahyang mempunyai beberapa rukun yang mesti dilaksanakan
dengan baik dan sempurna. Kegagalan seseorang melakukan rukun sembahyang dengan
baik dan sempurna, walaupun satu rukun daripadanya, boleh menyebabkan
sembahyangnya tidak sah. Rukun-rukun sembahyang itu pula ada yang dilakukan
dengan lintasan di dalam hati iaitu niat, ada juga yang dilakukan dengan
gerakan anggota tubuh badan seperti berdiri betul, ruku‘, sujud dan lain-lain,
dan ada juga yang dilakukan dengan gerakan lisan atau membaca bacaan tertentu
seperti membaca takbiratul ihram, membaca surah al-Fatihah pada setiap rakaat
dan lain-lain lagi.
Menyentuh
mengenai rukun yang dilakukan dengan gerakan lisan atau membaca bacaan
tertentu, sebahagian orang mungkin sudah terbiasa dengan membaca bacaan-bacaan
dalam sembahyang tanpa didengar oleh telinganya sendiri. Perkara membaca bacaan
dalam sembahyang seperti ini tidak semestinya hanya berlaku kepada orang yang sembahyang
secara bersendirian ataupun orang orang yang menjadi makmum, bahkan juga mungkin
berlaku kepada imam. Jadi perkara ini perlu diambil perhatian kerana dikhuatiri
ibadat sembahyang yang dilakukan itu disangkakan sah namun sebenarnya tidak demikian.
Bacaan dalam
sembahyang boleh dibahagi kepada dua iaitu bacaan wajib (rukun qauli) dan
bacaan sunat. Kedua-dua jenis bacaan ini mempunyai hukum yang berbeza yang
perlu diketahui bagi memastikan ibadat sembahyang yang kita lakukan itu sah
ataupun tidak.
·
Bacaan-Bacaan Wajib
(Rukun Qauli)
Bacaan
wajib atau rukun qauli itu ialah takbiratulihram, surah
al-Fatihah, tasyahhud akhir, selawat ke atas Nabi Shallallahu
‘alaihi wasallam selepas membaca tasyahhud akhir dan salam pertama. Kesemua
bacaan wajib atau rukun qauli ini wajib dibaca pada kadar suara yang
boleh didengar oleh diri sendiri. Jika bacaan tersebut dibaca pada kadar suara
yang tidak boleh didengar oleh diri
sendiri maka ibadat sembahyang tersebut menjadi tidak sah. Perkara ini ada
disebutkan dalam kitab ‘Ianah ath-Thalibin:
وَيَجِبُ إِسْمَاعُهُ نَفْسَهُ كَسَائِرِ رُكْنٍ قَوْلِيٍّ.
(كتاب إعانة الطالبين:
1/217)
Ertinya: “Dan
wajib diperdengarkannya
(takbiratulihram) itu kepada dirinya sendiri sepertimana kesemua rukun qauli
yang lain.”
(Kitab
I‘anah ath-Thalibin: 1/217)
Oleh
itu, jika seseorang itu tidak melafazkan bacaannya dengan suara yang dapat
didengar oleh dirinya sendiri seperti membaca bacaan-bacaan wajib itu di dalam
hati maka sembahyang yang dikerjakannya itu tidak sah kerana bacaan rukun qauli
itu wajib dilafazkan dengan kadar bacaan yang boleh didengar olehnya sendiri
bukannya di dalam hati.
·
Bacaan-Bacaan
Sunat
Manakala
bacaan-bacaan sunat dalam sembahyang itu banyak, antaranya ialah doa al-iftitah,
at-ta‘awwudz, ayat atau surah dari al-Qur’an yang dibaca selepas surah
al-Fatihah, tasyahhud awal dan lain-lain. Bacaan-bacaan
sunat ini juga dituntut untuk dibaca dengan suara yang dapat didengar oleh diri
sendiri bagi mendapatkan pahala sunat. Namun jika tidak dilafazkan dengan suara
yang dapat didengar oleh diri sendiri tidaklah membatalkan ibadat sembahyangnya,
hanya dia tidak mendapat pahala sunat.
Maka dari
penjelasan itu dapatlah difahamkan bahawa bacaan wajib atau rukun qauli
dalam sembahyang iaitu takbiratulihram, surah al-Fatihah, tasyahhud
akhir, selawat ke atas Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam selepas
membaca tasyahhud akhir dan salam
pertama itu wajib dibaca dengan suara yang boleh didengar oleh diri sendiri.
Jika bacaan rukun qauli itu tidak dilafazkan dengan kadar bacaan yang
boleh didengar oleh diri sendiri atau tidak didengar oleh diri sendiri maka
sembahyang seseorang itu tidak sah.
Manakala
bacaan-bacaan sunat pula seperti doa al-iftitah, at-ta‘awwudz,
ayat atau surah dari al-Qur’an selepas surah al-Fatihah dan tasyahhud awal
jika dibaca dengan kadar bacaan yang tidak dapat didengar oleh diri sendiri
tidaklah menjejaskan ibadat sembahyang, namun sunat jika bacaan-bacaan sunat seperti
yang disebutkan itu tadi dibaca dengan kadar bacaan yang boleh didengar oleh
dirinya sendiri. Dengan berbuat demikian, dia akan mendapat pahala sunat.
Bagaimanakah
jika ada halangan yang menyebabkan tidak dapat didengar bacaan-bacaan wajib
atau rukun qauli itu?
Walaupun hukum
memperdengarkan kepada diri sendiri bacaan-bacaan yang wajib atau setiap rukun qauli
adalah wajib iaitu dengan kadar suara yang boleh didengar oleh diri sendiri,
namun kadang-kadang terdapat beberapa keadaan tertentu yang menghalang
seseorang dari mendengar bacaan-bacaan wajib atau rukun qauli itu,
sebagai contoh:
·
Mempunyai
masalah pendengaran
Jika seseorang
itu menghadapi masalah pendengaran seperti tuli atau pekak, maka orang sebegini
tidaklah diwajibkan mendengar rukun qauli yang dibacanya itu, namun dia tetap wajib melafazkan bacaannya dengan
suara yang sekira-kira boleh didengarnya ketika keadaan pendengarannya baik
atau ketika keadaan tidak bising.
Disebutkan juga
di dalam kitab I‘anah ath-Thalibin:
إِذَا لَمْ يَكُنْ
صَحِيْحَ السَّمْعِ، بِأَنْ كَانَ أَصَمَّ، فَلاَ يَجِبُ عَلَيْهِ ذَلِكَ، بَلْ يَجِبُ
عَلَيْهِ أَنْ يَرْفَعَ صَوْتَهُ بِقَدْرِ مَا يَسْمَعُهُ لَوْ كَانَ صَحِيْحَ السَّمْعِ.
(كتاب إعانة الطالبين: 1/217)
Ertinya: “Jika
seseorang itu tidak mempunyai pendengaran yang baik seperti tuli, maka tidak
wajib ke atasnya yang sedemikian itu (iaitu memperdengarkan kepada dirinya
sendiri bacaan rukun qauli) bahkan wajib baginya mengangkat suaranya dengan
kadar suara yang dapat didengar olehnya jika dia mempunyai pendengaran yang baik.”
(Kitab
I‘anah ath-Thalibin: 1/217)
·
Keadaan bising
Begitu juga jika
seseorang itu mendirikan sembahyang di tempat yang bising sehingga dia tidak
dapat mendengar bacaan wajib yang dibacanya secara jelas maka tidaklah wajib
baginya memperdengarkan kepada dirinya sendiri rukun qauli itu. Namun
begitu hendaklah dia juga melafazkan bacaannya dengan kadar suara sekira-kira
yang boleh didengar olehnya sendiri ketika dalam keadaan tidak bising walaupun
suaranya itu tidak berapa jelas disebabkan gangguan keadaan yang bising tersebut.
Disebutkan juga
di dalam kitab I‘anah ath-Thalibin:
فََلَوْ كَانَ هُنَاكَ عَارِضٌ لَمْ يَجِبْ عَلَيْهِ الإِسْمَاعُ وَلَكِنْ
يَجِبُ عَلَيْهِ مَا مَرَّ.
(كتاب إعانة الطالبين: 1/217)
Ertinya: “Jika
terdapat gangguan tidaklah wajib ke atasnya memperdengarkan kepada dirinya
sendiri bacaan rukun qauli, akan tetapi wajib ke atasnya apa yang terdahulu (wajib ke
atasnya mengangkat suaranya dengan kadar suara yang dapat didengar jika dalam
keadaan tidak ada gangguan).”
(Kitab
I‘anah ath-Thalibin: 1/217)
Dengan
demikian, berdasarkan apa yang dijelaskan bahawa memperdengarkan bacaan ke telinga
sendiri ketika melakukan sembahyang adalah antara tuntutan yang perlu dibuat
bagi kesempurnaan ibadat sembahyang seseorang.
Assalamualaikum.....
ReplyDeleteSesetengah orang ada masalah untuk merendahkan suara, jika direndahkan, bunyi akan terputus,hanya bunyi angin seperti berbisik shj dan berselang2 bunyi dengan bunyi yg tertentu yg dapat bertolenransi dengan peti suara.
Biasanya yg dah berumur, pita dlm peti suara sudah tidak mampu bertolenransi dgn frekuensi tertentu dan nada yg rendah....oleh itu untuk mendapatkan bunyi yg tepat, terpaksalah suara dikuatkan.
Apakah pandangan tuan dengan perkara sebegini?