IBADAT SEMBAHYANG :
Kelebihannya, Kelebihan Jum‘at Dan Kerugian Apabila Lambat Ke Masjid Pada Hari Jum‘at
Matlamat hidup manusia adalah untuk mencari
kebahagiaan di dunia dan akhirat. Kebahagiaan itu pula akan dijamin datang
apabila manusia mahu melaksanakan perintah dan suruhan Allah Subhanahu wa
Ta‘ala.
Antara perintah dan suruhan Allah Subhanahu
wa Ta‘ala yang wajib ditunaikan ialah sembahyang. Hal ini dijelaskan oleh
Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam firmanNya:
Tafsirnya: “Sesungguhnya berjayalah orang-orang
yang beriman, iaitu mereka yang khusyu‘ dalam sembahyangnya; Dan mereka yang
mejauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan yang sia-sia”.
(Surah Al-Mukminun: 1-3)
Berdasarkan ayat di atas, jelaslah kepada
kita bahawa kebahagiaan dan kemenangan
hidup itu hanya dapat dicapai oleh orang-orang yang beriman, orang-orang
yang menjaga sembahyangnya dan orang-orang yang menjauhkan dirinya daripada
perbuatan sia-sia.
Sembahyang merupakan salah satu daripada
rukun Islam dan merupakan suatu ibadat yang sangat penting dalam Islam. Malah
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menegaskannya dalam sabda
Baginda:
Maksudnya: “Mahukah kamu Aku memberitahukan
bahawa dasar (punca) segala urusan, tiangnya dan puncaknya? Aku menjawab: “Ya!
Wahai Rasulullah”, lalu Baginda bersabda: “Dasar (punca) segala urusan adalah
Islam (dua kalimah shahadat) dan tiangnya ialah sembahyang dan puncaknya ialah
jihad”.
(Hadis riwayat Al-Tirmizi)
Dengan demikian sembahyang merupakan suatu
suruhan yang wajib ditunaikan oleh
setiap orang Islam. Orang yang menunaikan sembahyang ini akan diberi ganjaran
pahala kerana mematuhi suruhan Allah Subhanhu wa Ta‘ala. Hidupnya
sentiasa mendapat nikmat dan rahmat dari Allah Subhanahu wa Ta‘ala dan
di akhirat nanti akan dimasukkan ke dalam syurga bersama-sama dengan
orang-orang soleh.
Kewajipan Sembahyang Jum‘at
Sembahyang Jum‘at adalah salah satu diantara kewajipan yang termaklum berdasarkan al-Qur‘an dan Al-Sunnah, orang-orang yang mengingkarinya dihukumkan kufur.
Al-Qur‘an menjelaskan mengenai kewajipan sembahyang
Jum‘at, Allah Subhanhu wa Ta‘ala berfirman;
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila
diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jum‘at,
maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan
mengerjakan sembahyang Jum‘at) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu);
yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang
sebenarnya)”.
(Surah Al-Jum‘at: 9)
Berdasarkan ayat ini dan ayat-ayat
berikutnya, Allah Subahanhu wa Ta‘ala memerintahkan umat Islam bersegera
ke tempat sembahyang Jum‘at (masjid) sebaik-baik sahaja mendengar seruan azan serta
meninggalkan kerja masing-masing seperti berjual beli dan kerja-kerja lain,
untuk pergi ke masjid mendengar khutbah dan mengerjakan sembahyang Jum‘at.
Setelah selesai sembahyang, mereka digalakkan meneruskan usahanya mencari
rezeki sambil banyak mengingati Allah
dalam segala keadaan. Mereka yang mematuhi ajaran Allah yang demikian
itu akan beroleh kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
juga mejelaskan mengenai kewajipan
sembahyang Jum‘at tersebut berdasarkan sabda Baginda:
Maksudnya: “Sembahyang Jum‘at adalah hak yang wajib ke
atas setiap orang Islam dengan (mengadakannya) secara berjemaah kecuali empat
iaitu seorang hamba, perempuan, kanak-kanak dan orang sakit”.
(Hadis riwayat Abu Daud dan
Al-Hakim)
Oleh itu, Allah Subhanahu wa Ta‘ala
menetapkan hari Jum‘at sebagai hari besar mingguan bagi umat Nabi Muhammad Shallallahu
‘alaihi wasallam serta memerintahkan mengadakan satu sembahyang yang khas
menandakan kebesaran hari Jum‘at, bagi menggantikan sembahyang Zuhur.
Kelebihan Hari Jum‘at
Di antara kebesaran dan kelebihan hari
Jum‘at itu ialah penghulu segala hari.
Pada hari Jum‘at telah dijadikan bapa segala manusia iaitu Adam ‘alaihissalam.
Pada hari itu juga diberikan satu saat di mana segala doa dan permintaan akan
dikabulkan kecuali perkara-perkara yang maksiat sebagaimana Rasulullah
bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya hari Jum‘at adalah
penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sis Allah Subhanhu wa Ta
‘ala iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah,
pada hari Jum‘at itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam
‘alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada
hari itu juga wafatnya Adam ‘alaihissalam, dan Allah mengurniakan satu saat di
mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jum‘at juga akan
terjadinya hari Kiamat”.
(Hadis riwayat Ibnu Majah)
Hari Jum‘at juga adalah hari pengampunan daripada Allah Subhanahu wa
Ta‘ala kepada umat Islam baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggal
dunia. Dalam hal ini Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menjelaskan
kelebihan orang yang berwudhu di rumahnya kemudian pergi ke masjid untuk
menunaikan sembahyang Jum‘at dalam sabda Baginda:
Maksudnya: “Sesiapa
yang berwudhu dan menyempurnakan wudhunya, kemudian dia (pergi ke masjid) untuk
menunaikan Jum‘at, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah
dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jum‘at itu dan
hari Jum‘at berikutnya dan ditambah tiga hari lagi. Dan sesiapa
yang bermain-main dengan anak-anak batu (ketika khutbah) telah berbuat
sia-sia”.
(Hadis riwayat Muslim)
Orang-orang yang meninggal dunia pada hari
Jum‘at juga akan mendapat rahmat dan aman daripada segala azab kubur, perkara
ini telah dijelaskan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya: “Sesiapa yang meninggal pada hari Jum‘at atau
malam Jum‘at, dia akan dicop dengan cop iman dan terpelihara daripada siksa
kubur”
(Hadis riwayat Al-Baihaqi)
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
juga mengkhabarkan bahawa ganjaran pahala yang besar kepada orang-orang yang
pergi berjemaah ke masjid termasuk untuk
menunaikan sembahyang Jum‘at, sabda Baginda:
Maksudnya: “Apabila seseorang berwudhu lalu dia
memperelokkan wudhunya kemudian dia keluar (pergi) ke masjid, dia tidak keluar
kecuali untuk menunaikan sembahyang, tidak dia melangkah satu langkah kecuali
ditinggikan satu darjat baginya dan dihapuskan baginya satu kesalahan, apabila
dia bersembahyang Malaikat sentiasa memberi rahmat ke atasnya selama mana dia
masih di tempat sembahyang dan belum berhadas, Malaikat memohonkan: “Wahai
Allah berilah rahmat ke atasnya, wahai Allah sayangilah dia!”
(Hadis riwayat Al-Bukhari)
Dalam hadis ini mengandungi beberapa perkara yang
penting. Pertama ganjaran pahala yang besar akan diperolehi oleh orang‑orang
yang pergi berjemaah di masjid dengan
sedia berwudhu lalu pergi ke masjid untuk bersembahyang. Maka setiap langkahnya
akan dikira sebagai penghapus dosa-dosanya dan menaikkan darjatnya. Para
Malaikat juga sentiasa memohonkan keampunan dan rahmat kepada orang-orang
sedemikian. Kedua, orang yang berwudhu di rumah
itu menggambarkan bahawa mereka
sentiasa menjaga ketepatan waktu sembahyang kerana telah bersedia lebih awal
lagi.
Oleh yang demikian hari Jum‘at adalah hari yang mengandungi banyak kelebihan dan kebesaran
yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala kepada umat Nabi Muhammad Shallallahu
‘alaihi wasallam.
Hadir Jum‘at Lebih Awal
Sesungguhnya kita dituntut agar menepati waktu sembahyang
dan dilarang melengahkannya. Ini kerana bukan sahaja menepati waktu sembahyang
itu merupakan tuntutan agama malahan orang yang menepati waktu sembahyang itu
akan mendapat ganjaran yang besar. Hal ini disabdakan oleh Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam:
Maksudnya: “Orang-orang yang bersembahyang pada
waktunya dan menyempurnakan wudhunya, menyempurnakan (tegak) berdirinya,
menyempurnakan khusyu‘nya, ruku‘nya dan sujudnya, maka sembahyang itupun naik
(ke langit) dalam keadaan putih dan cemerlang. Sembahyang itupun berkata:
“Semoga Allah menjaga dirimu sebagaimana engkau menjaga aku (memperelokkan
kelakuan sembahyang itu)”. Tetapi sesiapa yang bersembahyang tidak dalam
waktunya yang ditentukan dan tidak pula memperelokkan wudhunya, khusyu‘nya,
ruku‘nya dan sujudnya, maka sembahyang itupun naik (ke langit) dalam keadaan
hitam legam sambil berkata: “Semoga Allah mensia-siakan dirimu sebagaimana
engkau mensia-siakan aku”. Sehinggakan setelah sembahyang itu berada di suatu
tempat sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah, lalu iapun dilipatkan
sebagaimana dilipatnya baju yang koyak-koyak kemudian dipukulkanlah ke
mukanya”.
(Hadis riwayat Al-Thabarani)
Ulama Syafe‘i juga sepakat mengatakan bahawa sunat (mustahab) menghadirkan diri lebih awal ke masjid pada
hari Jum‘at. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menjelaskan tentang
kelebihan orang-orang yang menghadirkan diri lebih awal ke masjid pada hari
Jum‘at, Baginda bersabda:
Maksudnya: “Apabila datang hari Jum‘at, maka setiap
pintu masjid ada Malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut
urutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para Malaikat menutup
buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah). Perumpamaan
orang yang hadir ke masjid lebih awal adalah bagaikan orang yang menyembelih
hadyi (korban) seekor unta, kemudian seperti menyembelih seekor sapi, kemudian
seperti menyembelih seekor kambing, kemudian seperti menyembelih seekor ayam,
kemudian seperti orang yang memberikan sedekah sebiji telur”.
(Hadis riwayat Muslim)
Berdasarkan hadis-hadis di atas jelas kepada kita bahawa
orang yang meghadirkan diri ke masjid lebih awal pada hari Jum‘at adalah sangat
dituntut dan mempunyai ganjaran dan balasan yang besar. Sembahyang tepat pada
waktunya juga dianggap sebagai memelihara sembahyang kerana jika dilenggahkan
waktu sembahyang tersebut, kemungkinan akan tertinggal atau terlepas waktu yang
ditentukan itu.
Malah Allah Subhanahu wa Ta‘ala juga telah
menjelaskan bahawa antara sifat-sifat orang yang mendapat kebahagiaan itu ialah
orang-orang yang tetap mengerjakan sembahyang pada waktunya dengan cara yang
sempurna. FirmanNya:
Tafsirnya: “Dan mereka yang tetap memelihara
sembahyangnya”
(Surah Al-Mukminun: 9)
Kesimpulannya, sembahyang dengan khusyu‘ dan tawadhu‘
serta menjaga dan memelihara waktu adalah satu kewajipan. Maka adalah
disunatkan kepada orang yang wajib atasnya sembahyang Jum‘àt supaya
menghadirkan diri lebih awal ke masjid bagi mengelak daripada terlepas pahala
atau fadilat datang awal ke masjid seperti mana maksud hadis di atas.
Lambat hadir yang mendatangkan kerugian itu termasuklah
hadir setelah imam naik ke atas mimbar untuk membaca khutbah. Hal ini telah
diceritakan dalam hadis di atas yang menyebutkan:
Maksudnya: “Apabila imam telah duduk (di atas mimbar)
para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir
(khutbah)”.
Ini bererti para Malaikat yang khusus bertugas mencatat
kelebihan hadir awal ke masjid pada hari Jum‘at itu menghentikan catatannya
kerana hendak sama-sama mendengar khutbah. Orang yang sedemikian hanya akan
tersenarai dalam orang-orang yang hadir Jum‘at sahaja, tetapi tidak tersenarai
dari orang-orang yang mendapat kelebihan yang seolah-olah berkorban seekor unta
atau sapi seperti yang disebut dalam hadis di atas.
Dari itu sayugialah kita datang awal ke
masjid pada hari Jum‘at itu dan ketika dalam perjalanan menuju ke Masjid
hendaklah dengan khusyu‘ dan merendah diri. Apabila sampai di masjid jangan
lupa berniat iktikaf ketika hendak masuk ke masjid. Dengan datang awal itu juga
kita berkesempatan melakukan perkara-perkara sunat yang lain seperti sembahyang
sunat Tahiyyat al-Masjid, membaca Al-Qur‘an, beristighfar, berzikir dan
berdoa, kerana pada hari Jum‘at itu mempunyai kelebihan dan kebesaran yang
banyak dan ganjaran yang berlipat ganda.
No comments:
Post a Comment