Wednesday, May 6, 2015

SEMBAHYANG SUNAT



SEMBAHYANG SUNAT:
BOLEH DIQADHA!


 (Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Sembahyang sunat ialah sembahyang yang dituntut ke atas orang Islam yang mukallaf dan dilakukan secara rela hati serta kemahuan sendiri di mana jika ianya dilakukan akan mendapat pahala dan jika ditinggalkan pula tiadalah berdosa.

Walaupun tidak berdosa, setiap seseorang muslim patutlah merasa kesal dan rugi kerana tidak mengerjakan sembahyang sunat. Ini kerana tiap-tiap sembahyang sunat mempunyai fadhilah atau kelebihannya tersendiri.

Tidak mengerjakan sembahyang sunat bererti seseorang muslim itu akan kehilangan fadhilat atau kelebihan sembahyang sunat itu.

Daripada Aishah Radhiallahu 'anha, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:

رَكْعَتاَ الْفَجْرِ خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيْهَا
(رواه الترمذي)


Maksudnya:"Sembahyang sunat dua rakaat Fajar lebih baik daripada dunia dan segala apa yang ada di dalamnya".
(Hadits riwayat Imam At-Tirmidzi)

Diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada An-Nu'man bin Salim Radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:

مَنْ صَلَّىٰ فِي يَوْمٍ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ سَجْدَةً تَطَوُّعاً، بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي الْجَنَّةِ
(رواه مسلم)

Maksudnya:"Barangsiapa yang bersembahyang dua belas rakaat dalam sehari secara tathawwu' (sembahyang sunat), dibuat untuknya sebuah rumah di dalam syurga.
(Hadits riwayat Imam Muslim)


Dari Abu Dzar Radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:

يُصْبِحُ عَلَىٰ كُلِّ سُلاَمَىٰ مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ، فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ، وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ، وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ، وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ، وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ، وَنَهْيٌ عَنِ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ، وَيُجَزِىءُ مِنْ ذٰلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنَ الضُّحَىٰ                                  
(رواه مسلم)

Maksudnya:"Setiap tulang yang ada pada tubuh kamu merupakan sedekah. Maka setiap tasbih adalah sedekah, dan setiap tahmid adalah sedekah, dan setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah, dan menyuruh untuk berbuat baik adalah sedekah, dan melarang dari berbuat kemungkaran adalah sedekah. Memadai kesemuanya ini dengan bersembahyang sunat dua rakaat 'Dhuha.
(Hadits riwayat Imam Muslim)

Sembahyang sunat juga dianggap sebagai tambahan kepada sembahyang-sembahyang fardhu sama ada ianya beriringan dengan sembahyang-sembahyang fardhu seperti sembahyang sunat Rawaatib iaitu sembahyang yang lebih dikenali sebagai sembahyang sunat Qabliyyah dan Ba'diyyah ataupun sembahyang sunat yang lain seperti sembahyang sunat Hajat, Tarawih, 'Dhuha, Tahajjud dan sebagainya.

Sembahyang sunat disebut juga dalam Bahasa Arab sebagai sembahyang nawafil, tathawwu' dan mustahab. Kesemua ini membawa maksud yang sama sepertimana pengertian sembahyang sunat di atas.

Kelebihan Sembahyang Sunat

Sembahyang sunat amat besar fadhilatnya di mana selain dari mengharapkan rahmat serta maghfirah, ia juga sebagai cara terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah. Selain itu ianya juga dapat menambal mana-mana kekurangan yang mungkin tidak disedari terdapat di dalam sembahyang-sembahyang fardhu kita, sebagaimana riwayat Imam Ahmad dari Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu, bahwasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ النَّاسُ يَوْمَ القِيَامَةِ مِنَ الصَّلاَةِ. قَالَ رَبُّنَاَ لِلْمَلاَئِكَةِ، وَهُوَ أَعْلَمُ:اُنْظُرُواْ فِى صَلاَةِ عَبْدِى أَتَمَّهَا أَمْ نَقَصَهَا؟ فَإِنْ كَانَتْ تَامَّةًكُتِبَتْ لَهُ تَامَّةً، وَإِنْ كَانَ انْتَقَصَ مِنْهَا شَيْئًا قَالَ:اُنْظُرُوْا هَلْ لِعَبْدِى مِنْ تَطَوُّعٍ؟ فَإِنْ كَانَ لَهُ تَطَوُّعٌ قَالَ:أَتِمُّواْ لِعَبْدِى فَرِيْضَتَهُ مِنْ تَطَوُّعِهِ، ثُمَّ تُؤْخَذُ  الأَعْمَالُ عَلَى ذَلِكُم.                             
(رواه أحمد)

Maksudnya :"Sesungguhnya yang pertama sekali akan dihisab segala amal perbuatan manusia pada hari qiamat ialah tentang sembahyangnya. Allah berfirman kepada MalaikatNya, sedang Dia  Lebih Mengetahui:  "Periksa lah sembahyang hambaKu,
apakah cukup ataupun kurang? Kalau cukup catatlah cukup, dan kalau kurang (sembahyang fardhu mereka), maka Allah berfirman lagi: "Periksalah adakah hambaKu ini mempunyai amalan (sembahyang) sunat? Jika ternyata terdapat amalan sembahyang sunatnya, lalu Allah berfirman lagi: Cukupkanlah kekurangan sembahyang fardhu hambaKu itu dengan amalan sembahyang sunatnya. Kemudian diperhitungankanlah amal perbuatannya itu menurut cara sedemikian".
(Hadits riwayat Imam Ahmad)

Sembahyang sunat juga dianggap sebagai ibadah sunat secara fizikal yang paling afdhal selepas ibadah jihad fi sabilillah.

Menurut kitab Ma'thalibu Ulinnuhaa Fi Syarhi Ghayatil Muntaha  (مطالب أولى النهى فى شرح غاية المنتهى)karangan Syeikh Mousthapa As-Suyuti Ar-Rahibani dan Syeikh Hassan As-Syathi menyebutkan bahawa amalan sembahyang sunat dianggap sebagai ibadah sunat secara fizikal yang paling afdhal selepas jihad kerana dalam sembahyang terhimpun berbagai-bagai jenis ibadah:Keikhlasan, qira'ah ayat-ayat Al-Qur'an, rukuk dan sujud, bermunajat ke hadrat Ilahi, menghadap Qiblat, tasbih dan tahmid, selawat ke atas Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam dan banyak lagi.

Imam Ahmad berkata:"Aku tidak mengetahui mana-mana amalan sunat yang lebih afdhal selepas amalan-amalan fardhu selain daripada jihad".

Dari Thauban Radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:

وَاعْلَمُوا أَنَّ خَيْرَ أَعْمَالِكُم الصَّلاَة
(رواه إبن ماجه)

Maksudnya:"Ketahuilah bahwasanya sebaik-baik amalan kamu itu ialah sembahyang".
(Hadits riwayat Imam Ibnu Majah)

Berdasarkan hadits ini, dapatlah diqiaskan bahawa sebagaimana sembahyang fardhu itu adalah seafdhal-afdhal ibadah, maka ibadah sunatnya juga dianggap seafdhal-afdhal amalan sunat.

Jelas sekali di sini bahawa ibadah sembahyang sunat itu sangat besar fadhilat serta ganjarannya di sisi Allah Subhanahu wa Ta'ala. Bagaimanapun bagi sebahagian atau mungkin kebanyakan umat Islam adalah sukar untuk mengamalkan secara   mudawamah (berterusan) terhadap ibadah tersebut, ini disebabkan kesibukan tugas seharian dan sebagainya.

Bagi mereka yang tidak berkesempatan untuk mengerjakannya atau terluput, adakah boleh sembahyang sunat itu diqadha?

Menqadha Sembahyang

Apakah yang dimaksudkan dengan menqadha  sembahyang itu?
Di dalam kitab Al-Mausu'ah Al-Feqhiah disebutkan, 'qadha sembahyang' bermaksud mengerjakan sembahyang di luar dari waktunya yang telah ditetapkan oleh syara'.

Sembahyang fardhu yang ditinggalkan wajib diqadha sama ada disebabkan lupa, tidur, meninggalkannya dengan senghaja atau orang murtad yang kembali semula kepada Islam.

Imam Abu Ishaq As-Syirazi ada menulis di dalam kitabnya Al-Muhazzab, barangsiapa yang telah wajib ke atasnya sembahyang fardhu lalu dia belum menunaikannya sehingga luput waktunya, maka wajib hukumnya menqadha sembahyang tersebut berdasarkan sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam:

مَنْ نَسِىَ صَلاَةً فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا
(رواه إبن ماجه)

Maksudnya:"Sesiapa yang terlupa untuk bersembahyang,maka hendaklah dia mendirikan sembahyangnya itu apabila dia sudah teringat".
(Hadits riwayat  Imam Ibnu Majah)
Persoalannya ialah bolehkah sembahyang sunat itu diqadha?

Mengenai persoalan ini terdapat beberapa buah hadits yang menyatakan  bahawa   sembahyang    sunat       boleh    diqadha,
antaranya:

Imam Bukhari meriwayatkan di dalam Shahihnya:

قَضَى رَكْعَتَى سَنَّةَ الظُّهْرِ المُتَأَخِّرَةِ بَعْدَ العَصْرِ
(رواه البخاري)

Maksudnya:"Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah menqadha sembahyang sunat Ba'diyyah Zuhur selepas bersembahyang Asar".
(Hadits riwayat Imam Bukhari)

Diriwayatkan oleh Imam Muslim,dari Anas bin Malik Radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:

إِذَا رَقَدَ أَحَدُكُمْ عَنِ الصَّلاَةِ أَوْ غَفَلَ عَنْهَا، فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا. فَإِنَّ الله يَقُولُ: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي.
(رواه مسلم)

Maksudnya:"Jika tertidur seseorang daripada kamu sehingga tertinggal sembahyangnya ataupun terlalai daripadanya, maka hendaklah dia mendirikan sembahyangnya itu apabila dia sudah teringat, sesungguhnnya Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman:Dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku".
(Hadits riwayat Imam Muslim)

Dari Abu Sa'id Al-Khudri Radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:

مَنْ نَامَ عَنِ الوِتْرِ أَوْ نَسِيَهُ فَلْيُصَلِّ إِذَا ذَكَرَ وَإِذَا اسْتَيْقَظَ
(رواه الترمذي)

Maksudnya:"Barangsiapa yang tertidur sehingga terlepas Witirnya ataupun terlupa menunaikannya maka hendaklah ia mendirikannya apabila dia teringat dan sesudah dia terbangun".
(Hadits riwayat  Imam At-Tirmidzi)

Berdasarkan hadits-hadits di atas, para ulama telah mengambil kesimpulan, antaranya Imam Al-Khatib As-Syarbini, seorang ulama mazhab Syafie' yang telah menyebutkan dalam kitabnya Mughni Al-Muhtaj, bahawa adalah sunat hukumnya menqadha sembahyang sunat yang ada ditentukan masa untuk mengerjakannya oleh syara' (النَفْلُ المُؤَقَّت), sama ada sembahyang sunat tersebut diharuskan untuk berjemaah seperti sembahyang sunat Hari Raya ataupun tidak, seperti sembahyang sunat 'Dhuha. Sembahyang-sembahyang sunat ini sunat untuk diqadha meskipun ketika sedang bermusafir.

Imam As-Syathi dan Imam Ar-Rahibani, iaitu ulama daripada mazhab Hanbali menyebutkan bahawa sunat menqadha sembahyang sunat Rawaatib kerana Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah menqadha sembahyang sunat Fajar akibat tertidur dan menqadha sembahyang sunat Ba'diyyah Zuhur selepas sembahyang Asar. Perkara ini bolehlah diqiaskan terhadap sembahyang-sembahyang sunat Rawaatib yang lain. Disunatkan juga menqadha sembahyang Witir berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi dari Abu Sa'id Al-Khudri Radhiallahu 'anhu bahwasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah menyuruh untuk menqadha sembahyang sunat Witir jika tertidur atau terlupa untuk menunaikannya apabila sudah terbangun.

Adakah Semua Sembahyang Sunat Boleh Diqadha?

Sebagaimana disebutkan terdahulu bahawa menqadha sembahyang-sembahyang sunat yang telah ditetapkan waktunya oleh syara' hukumnya sunat, seperti sembahyang sunat 'Dhuha, Witir, Rawaatib dan sembahyang-sembahyang sunat Hari Raya. Adapun sembahyang-sembahyang sunat yang tidak ditetapkan waktunya seperti sembahyang sunat Tahiyyatul Masjid, sembahyang sunat Hajat dan sembahyang Gerhana, tiadalah terdapat mana-mana nash dari Al-Quran mahupun Sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam yang menunjukkan bahawa sembahyang-sembahyang sunat berkenaan boleh diqadha. Ini sesuai dengan maksud qadha sembahyang  itu   sendiri   yang   mana      pengertiannya    ialah
"mengerjakan sembahyang di luar dari waktunya yang telah ditetapkan oleh syara'". Dengan perkataan lain sembahyang-sembahyang sunat yang tidak ditentukan waktunya seperti sembahyang sunat Hajat dan Gerhana tidaklah termasuk dalam sembahyang-sembahyang yang boleh diqadha.

Dalam perkara ini Imam Ibnu Hajar Al-Haitami ada menyatakan bahawa sunat menqadha sembahyang-sembahyang sunat yang berwaktu (yang ditetapkan waktunya oleh syara). Ini kerana sembahyang-sembahyang sunat yang tidak ditentukan masanya itu tidak dapat diqadha kerana waktu untuk mendirikannya tidak terbatas sehingga ianya dapat didirikan (diqadha) di luar dari waktunya.

Disunatkan juga untuk menqadha sembahyang-sembahyang sunat mutlak seperti sembahyang sunat Tahajjud jika ianya sudah menjadi kebiasaan kepada seseorang dalam kehidupan sehariannya. Adapun sembahyang-sembahyang sunat yang didirikan atas sebab-sebab yang mendatang seperti sembahyang sunat Gerhana, sembahyang sunat Istisqa' dan sembahyang sunat Tahiyyatul Masjid, tidaklah disyari'atkan untuk menqadhanya kerana sembahyang-sembahyang sunat tersebut tidak lagi dituntut apabila penyebabnya sudah tiada.

Waktu Yang Dibolehkan Untuk Menqadha Sembahyang-Sembahyang Sunat

Menurut kebanyakan ulama Syafi'e adalah sunat hukumnya menqadha sembahyang-sembahyang sunat sekalipun pada  waktu-waktu yang ditegah untuk bersembahyang seperti selepas sembahyang Asar dan Subuh. Ini kerana ada hadits yang menyatakan bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah menqadha sembahyang sunat Ba'diyyah Zuhur di waktu yang ditegah untuk menunaikan sembahyang sunat iaitu selepas sembahyang fardhu Asar.



Imam Bukhari meriwayatkan:

قَضَى رَكْعَتَى سَنَّةَ الظُّهْرِ المُتَأَخِّرَةِ بَعْدَ العَصْرِ
(رواه البخاري)

Maksudnya:"Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah menqadha sembahyang sunat Ba'diyyah Zuhur selepas bersembahyang Asar".
(Hadits riwayat Imam Bukhari)

Dalam riwayat yang lain dari Qais bin Amrin Radhiallahu 'anhu:

رَأَى رَسُولُ الله صلى الله عليه وسلم رَجُلاً يُصَلِّي بَعْدَ صَلاَةِ الصُّبْحِ ركْعَتَيْنِ فَقال رَسُولُ الله صلى الله عليه وسلم:صلاةُ الصُّبْحِ رَكْعَتَانِ، فَقالَ الرَّجُلُ:إِنِّي لَمْ أَكُنْ صَلَّيْتُ الرَّكْعَتَيْنِ اللَّتَيْنِ قَبْلَهُمَا فَصَلَّيْتُهُمَا الآنَ، فَسَكَتَ رَسُولُ الله صلى الله عليه وسلم                     
(رواه أبو داود)

Maksudnya:"Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah terlihat seorang lelaki bersembahyang dua rakaat selepas mendirikan sembahyang Subuh, lalu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam pun berkata kepadanya: "Sembahyang Subuh (hanya) dua rakaat", lalu lelaki itu pun berkata: "Aku belum menunaikan sembahyang sunat dua rakaat sebelum Subuh" (sembahyang sunat Fajar), maka Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam hanya berdiam diri".
(Hadits riwayat Imam  Abu Daud)

Berdasarkan hadits-hadits serta penjelasan-penjelasan yang telah disebutkan di atas, dapatlah diambil kesimpulan bahawa  sembahyang-sembahyang sunat yang ditentukan kadar masa untuk mengerjakannya dan sembahyang-sembahyang sunat mutlak yang sudah menjadi kebiasaan seharian bagi seseorang adalah sunat diqadha pada bila-bila masa jika tidak dapat menunaikannya di waktu-waktunya yang telah ditetapkan oleh syara'.

Oleh yang demikian, sama-samalah kita merebut peluang dan janganlah memandang ringan akan amalan sembahyang sunat ini kerana ianya akan menjadi bekalan yang dapat membantu  mencukupkan amalan sembahyang fardhu jika terdapat kekurangan padanya di hari akhirat kelak.
















No comments:

Post a Comment