(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat
dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat
dan para pengikut Baginda)
Apabila
berlakunya kematian terdapat empat perkara yang berkaitan dengan pengurusan
jenazah yang wajib dilakukan oleh orang yang hidup. Empat perkara itu ialah
memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan menguburkan mayat simati. Harapan
orang hidup pula ialah semoga simati akan berada dalam rahmat Allah Ta‘ala,
terhindar daripada siksa kubur dan bersemadi dengan tenang di alam barzakh.
Maka salah satu cara untuk membantu simati bagi meringankan bebannya di alam
berzakh ialah dengan doa yang dibaca ketika menyembahyangkan jenazahnya.
Inilah
yang dilakukan oleh Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika bersembahyang ke atas
jenazah, Baginda mendoakan orang yang meninggal itu supaya mendapat rahmat dan
keampunan. Berdoa untuk mayat adalah tujuan utama dalam sembahyang jenazah.
Secara
umum kaifiat sembahyang jenazah berbeza dengan sembahyang-sembahyang yang lain
kerana dalam sembahyang jenazah tidak terdapat ruku’ dan sujud. Ia dilakukan
dengan berdiri sahaja dan dengan empat kali takbir.
Sembahyang
ke atas jenazah orang Islam hukumnya adalah
fardhu kifâyah berdasarkan hadits riwayat daripada Ibnu ‘Umar Radhiallahu
‘anhuma bahawa Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
صَلُّوا عَلَى صَاحِبِكُمْ.
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Sembahyanglah kamu ke atas (jenazah) sahabat kamu.”
(Hadits riwayat al-Bukhari)
Sembahyang
jenazah boleh dikerjakan pada bila-bila masa dan tidak makruh mengerjakannya
pada waktu-waktu yang ditegah melakukan sembahyang. Ini kerana sembahyang
jenazah adalah merupakan antara sembahyang yang mempunyai sebab. Namun, makruh
melambatkan sembahyang tersebut sehingga sampai pada waktu-waktu yang ditegah
itu.
Syarat-syarat
sembahyang jenazah
Syarat-syarat
dalam sembahyang jenazah adalah seperti syarat-syarat dalam sembahyang yang
lain iaitu menutup aurat, suci daripada hadas kecil dan besar, bersih daripada
najis pada badan, pakaian dan tempat sembahyang dan menghadap qiblat.
Sembahyang
jenazah memadai jika dilakukan oleh seorang sahaja walaupun dikerjakan oleh
seorang kanak-kanak yang mumaiyiz. Ini kerana sembahyang jenazah itu tidak
disyaratkan berjemaah akan tetapi sunat hukumnya jika dilakukan secara
berjemaah. Tidak memadai jika sembahyang jenazah itu dilakukan oleh perempuan
apabila terdapat dari kalangan yang hadir itu kaum lelaki sama ada yang dewasa
atau kanak-kanak yang mumaiyiz. Namun jika sekiranya tidak ada kaum lelaki pada
ketika sembahyang jenazah itu hendak dilakukan, maka wajib ke atas kaum perempuan
melakukan sembahyang jenazah itu. Dalam hal ini, tuntutan fardhu kifayah itu
sudah dianggap terlaksana. Begitu juga, sunat ke atas kaum perempuan itu
melaksanakan sembahyang jenazah itu secara berjemaah.
Kedudukkan
imam dan kedudukkan jenazah ketika disembahyangkan
Dalam
perkara meletakkan jenazah ketika menyembahyangkannya adalah disyaratkan
jenazah itu diletakkan di hadapan imam. Begitu juga jika sembahyang jenazah itu
dilakukan di atas tanah perkuburan, maka hendaklah kedudukkan kubur simati berada
di hadapan imam dengan imam itu menghadap ke arah qiblat.
Sunat
bagi Imam berdiri menghadap pada bahagian kepala jenazah jika jenazah itu
lelaki. Jika jenazah itu perempuan maka sunat imam menghadap pada bahagian
pinggul atau tulang rusuk.
Jika
jenazah itu lelaki maka afdhal meletakkan kedudukkan kepalanya di bahagian sebelah
kiri imam dan kedudukkan bahagian kakinya di bahagian sebelah kanan imam, jika
jenazah itu perempuan maka afdhal meletakkan kedudukkan kepalanya di bahagian sebelah
kanan bagi imam dan kedudukkan kakinya di bahagian sebelah kiri imam seperti mana
disebutkan oleh Imam Ibnu Hajar Rahimahullahu Ta‘ala dalam kitab Tuhfah
al-Muhtaj.
Jika
jenazah itu ramai dan bercampur mayat lelaki, perempuan dan kanak-kanak, maka boleh
disembahyangkan secara serentak dengan meletakkan mayat-mayat itu di hadapan
imam mengikut keutamaan mereka. Kedudukan mayat lelaki lebih dekat dengan imam,
kemudian diikuti mayat kanak-kanak, kemudian diikuti mayat khuntsa dan akhirnya
diikuti mayat perempuan.
Namun
adalah afdhal jika jenazah yang ramai itu disembahyangkan seorang demi seorang.
Demikian pendapat al-Imam an-Nawawi Rahimahullahu Ta‘ala dalam kitab al-Majmu‘.
Beliau menyatakan bahawa lebih afdhal menyembahyangkan jenazah yang ramai itu
seorang demi seorang kerana akan memperbanyakkan amalan dan amalan yang banyak
lebih diharapkan akan diterima.
Dari
sudut yang lain, menyembahyangkan mayat seorang demi seorang akan lebih
memudahkan kepada makmum yang tidak tahu berbahasa arab, kerana jika mayat yang
disembahyangkan itu lebih dari seorang umpamanya, maka akan berubahlah ganti nama
yang merujuk kepada mayat yang disembahyangkan yang terkandung di dalam doa
sembahyang jenazah itu dan hendaklah ditukar kepada ganti nama dua orang sama
ada lelaki atau perempuan, iaitu seperti (اَللَّهُمَّ اغْفِرْ
لَهُمَا...). Begitu juga jika jenazah itu ramai dan terdiri dari kalangan
orang-orang lelaki, maka doa dalam sembahyang mayat itu hendaklah ditukar
kepada ganti nama jama‘ (ramai) bagi lelaki iaitu seperti (اَللَّهُمَّ اغْفِرْ
لَهُمْ...). Manakala jika jenazah itu ramai dan terdiri dari kalangan
orang-orang perempuan, maka doa dalam sembahyang mayat itu hendaklah ditukar
kepada ganti nama jama‘ (ramai) bagi perempuan iaitu seperti (اَللَّهُمَّ
اغْفِرْ لَهُنَّ...).
Rukun
sembahyang jenazah
Rukun
sembahyang jenazah ada tujuh perkara, iaitu:
1.
Niat
Waktu
berniat bagi sembahyang jenazah ini adalah sama seperti mana sembahyang-sembahyang
lain iaitu wajib niat itu beriringan dengan takbiratul ihram. Memadai
niat itu dengan menyebut perkataan fardhu sahaja tanpa menyebut
perkataan kifayah, contohnya:
أُصَلِّي عَلَى هَذَا الْمَيِّتِ أَرْبَعَ
تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضًا لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang ke atas mayat lelaki ini
empat takbir fardhu kerana Allah Ta‘ala.”
Niat
sembahyang bagi jenazah perempuan ialah,
أُصَلِّي عَلَى هَذِهِ الْمَيِّتَةِ
أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضًا لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang ke atas mayat perempuan ini
empat takbir fardhu kerana Allah Ta‘ala.”
Tidak
wajib dalam niat itu menentukan atau menyebut nama mayat yang disembahyangkan,
umpamanya Zaid atau Umar melainkan dalam niat sembahyang jenazah ghaib. Jika ditentukan
nama mayat dalam sembahyang jenazah yang hadir, kemudian nama yang ditentukan
itu ternyata salah, maka batal atau tidak sah sembahyang jenazah itu.
Adalah
memadai bagi makmum jika berniat dalam sembahyang jenazah dengan niat
sembahyang ke atas jenazah yang disembahyangkan oleh imam, contohnya:
أُصَلِّي عَلَى مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ
اْلإِمَامُ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ مَأْمُومًا فَرْضًا لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang ke atas jenazah yang
disembahyangkan oleh imam empat takbir fardhu menjadi makmum/ mengikut imam
kerana Allah Ta‘ala.”
2. Berdiri
Hendaklah
berdiri ketika melakukan sembahyang jenazah bagi yang mampu berdiri.
3.
Mengangkat empat kali takbir
Hendaklah
dilakukan sembahyang jenazah itu dengan empat kali takbir termasuk takbiratul
ihram.
4.
Membaca surah Al-Fatihah
Selepas
takbir pertama iaitu takbiratul ihram hendaklah dibaca surah al-Fatihah sebagaimana
disebutkan dalam sebuah hadits:
لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ
بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ.
(رواه
البخاري )
Maksudnya: “Tidak (sah) sembahyang bagi sesiapa yang tidak
membaca Fatihah al-Kitab (surah al-Fatihah).”
(Hadits riwayat al-Bukhari)
5.
Membaca salawat ke atas Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Selepas
takbir kedua hendaklah dibaca salawat ke atas Rasullullah Shallallahu
‘alaihi wasallam. Sekurang-kurang bacaan salawat itu ialah:
اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ.
Ertinya: “Ya Allah, limpahkanlah salawat kepada Nabi
Muhammad.”
Adapun mengucapkan salawat ke atas kaum kerabat Baginda
seperti bacaan dalam tahiyyyat akhir adalah tidak wajib akan tetapi disunatkan
sahaja.
6. Doa bagi
jenazah
(i)
Doa selepas takbir ketiga.
Selepas takbir ketiga hendaklah dibaca doa khusus
untuk jenazah itu. Tidak memadai dengan hanya mendoakan mayat orang-orang yang
beriman. Berdoa inilah sebenarnya tujuan utama dalam sembahyang jenazah, sebagaimana
sabda Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh Abu
Hurairah Radhiallahu ‘anhu:
إِذَا صَلَّيْتُمْ عَلَى الْمَيِّتِ فَأَخْلِصُوا لَهُ الدُّعَاءَ.
(رواه
ابو داود)
Bermaksud: “Apabila kamu sembahyang ke atas jenazah maka
berdoalah untuknya dengan ikhlas.”
(Hadits riwayat Abu
Daud)
Sekurang-kurang doa bagi jenazah lelaki selepas takbir
ketiga ialah:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ.
Jika jenazah itu perempuan:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهَا وَارْحَمْهَا.
Ertinya: “Ya Allah, ampunkanlah dia dan rahmatilah dia.”
Sunat
memperbanyakkan doa untuk mayat selepas mengangkat takbir ketiga ini. Antara
doa-doa yang ma’tsur yang pernah dibaca oleh Rasullullah Shallallahu
‘alaihi wasallam ialah seperti:
-
Doa bagi jenazah lelaki:
اَللَّهُمَّ
اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ، وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ، وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ،
وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ، وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ
مِنَ الْخَطَايَا، كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ،
وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ،
وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، وَأَعِذْهُ مِنْ
عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ.
Ertinya: “Ya Allah,
ampunkanlah dia dan rahmatilah dia, selamatkanlah dia, maafkanlah dia,
muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah tempat masuknya, mandikanlah dia
dengan air salji dan air embun, bersihkanlah dia dari dosa-dosa sebagaimana
engkau bersihkan pakaian putih dari kotoran. Gantikanlah baginya rumah yang
lebih baik dari rumahnya, keluarga yang lebih baik dari keluarganya, isteri/
suami yang lebih baik dari isterinya/ suaminya, masukkanlah dia ke dalam
syurga, lindungilah dia dari seksa kubur dan seksa (api) neraka.”
Boleh juga ditambah dengan doa
berikut:
اَللَّهُمَّ هَذَا عَبْدُكَ، وَابْنُ عَبْدَيْكَ، خَرَجَ مِنْ رَوْحِ الدُّنْيَا وَسَعَتِهَا،
وَمَحْبُوبِهِ وَأَحِبَّائِهِ فِيْهَا، إِلَى ظُلْمَةِ الْقَبْرِ، وَمَا هُوَ لاَقِيْهِ، كَانَ يَشْهَدُ
أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ، وَأَنْتَ
أَعْلَمُ بِهِ، اَللَّهُمَّ إِنَّهُ نَزَلَ بِكَ، وَأَنْتَ خَيْرُ مَنْزُوْلٍ
بِهِ، وَأَصْبَحَ فَقِيْراً إِلَى رَحْمَتِكَ، وَأَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهِ،
وَقَدْ جِئْنَاكَ رَاغِبِيْنَ إِلَيْكَ، شُفَعَاءَ لَهُ، اَللَّهُمَّ إِنْ كَانَ
مُحْسِناً فَزِدْ فِي إِحْسَانِهِ، وَإِنْ كَانَ مُسِيئاً فَتَجَاوَزْ عَنْهُ، وَلَقِّهِ بِرَحْمَتِكَ رِضَاكَ، وَقِهِ فِتْنَةَ الْقَبْرِ
وَعَذَابَهُ، وَأَفْسِحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ، وَجَافِ اْلأَرْضَ عَنْ جَنْبَيْهِ،
وَلَقِّهِ بِرَحْمَتِكَ اْلأَمْنَ مِنْ عَذَابِكَ، حَتىَّ تَبْعَثَهُ إِلَى
جَنَّتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.
Maksudnya: “Ya Allah, inilah hambaMu, anak kedua orang hambaMu, yang telah keluar
dari kesenangan dunia, keluasannya, semua yang disukainya di dunia, dan
orang-orang yang dikasihinya di dunia, menuju kegelapan alam kubur dan semua
apa yang akan dia jumpai di dalamnya. Dia telah bersaksi bahawa tidak ada Tuhan
selain Engkau, dan bahawa Muhammad adalah hamba dan RasulMu. Engkau lebih
mengetahui tentangnya. Ya Allah, sesungguhnya dia beristirehat di sisiMu, dan
Engkaulah sebaik-baik tempat untuk beristirehat baginya. Kini dia sangat
memerlukan rahmatMu, dan Engkau Maha Kaya dari mengazabnya. Sesungguhnya kami
datang kepadaMu dengan penuh harapan kepadaMu, (memohon) syafaat baginya. Ya
Allah, jika dia adalah orang yang baik, maka tambahkanlah pada kebaikannya,
jika dia bukan orang yang baik-baik, maka maafkanlah dia, berikan dia dengan
rahmatMu keredhaanMu, peliharalah dia dari fitnah kubur dan siksanya,
lapangkanlah dia di dalam kuburnya, renggangkanlah tanah dari kedua sisi
tubuhnya, serta limpahkanlah dengan berkatMu rasa aman kepadanya dari siksaMu,
sehingga Engkau mengirimkannya ke SyurgaMu, wahai Yang Maha Pengasih di antara yang
mengasihi.”
Boleh juga ditambah lagi dengan doa
berikut:
اَللَّهُمَّ
اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا، وَصَغِيْرِنَا وَكَبِيْرِنَا، وَذَكَرِنَا
وَأُنْثَانَا، وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا، اَللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهُ مِنَّا
فَأَحْيِهِ عَلَى اْلإِسْلاَمِ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى اْلإِيْمَانِ.
Ertinya: “Ya Allah,
ampunkanlah bagi orang-orang yang hidup dan bagi orang-orang yang mati dari
kalangan kami, kanak-anak, orang-orang dewasa, kaum lelaki, kaum wanita,
orang-orang yang hadir, orang-orang yang
ghaib (tidak hadir bersama-sama kami), Ya Allah, siapa yang Engkau hidupkan
dari kalangan kami, maka hidupkanlah dia di jalan Islam, dan siapa yang Engkau
matikan dari kalangan kami, maka matikanlah dia dalam iman.”
-
Doa
bagi jenazah perempuan:
اَللَّهُمَّ
اغْفِرْ لَهَا وَارْحَمْهَا، وَعَافِهَا وَاعْفُ عَنْهَا، وَأَكْرِمْ نُزُلَهَا،
وَوَسِّعْ مُدْخَلَهَا، وَاغْسِلْهَا بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ،
وَنَقِّهَا مِنَ الْخَطَايَا، كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ
الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهَا دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهَا، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ
أَهْلِهَا، وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهَا، وَأَدْخِلْهَا الْجَنَّةَ،
وَأَعِذْهَا مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ.
Boleh juga ditambah lagi dengan doa
berikut:
اَللَّهُمَّ هَذِهِ أَمَتُكَ، وَابْنَةُُ عَبْدَيْكَ، خَرَجَتْ مِنْ رَوْحِ
الدُّنْيَا وَسَعَتِهَا، وَمَحْبُوبِهَا وَأَحِبَّائِهَا فِيْهَا، إِلَى ظُلْمَةِ
الْقَبْرِ، وَمَا هِيَ لاَقِيَتُهُ، كَانَتْ تَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ
أَنْتَ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ، وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهَا،
اَللَّهُمَّ إِنَّهَا نَزَلَتْ بِكَ، وَأَنْتَ خَيْرُ مَنْزُوْلٍ بِهِ، وَأَصْبَحَتْ فَقِيْرَةً
إِلَى رَحْمَتِكَ، وَأَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهَا، وَقَدْ جِئْنَاكَ
رَاغِبِيْنَ إِلَيْكَ، شُفَعَاءَ لَهَا، اَللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ مُحْسِنَةً
فَزِدْ فِي إِحْسَانِهَا، وَإِنْ كَانَتْ مُسِيئَةً فَتَجَاوَزْ عَنْهَا، وَلَقِّهَا بِرَحْمَتِكَ رِضَاكَ، وَقِهَا فِتْنَةَ الْقَبْرِ
وَعَذَابَهُ، وَأَفْسِحْ لَهَا فِي قَبْرِهَا، وَجَافِ اْلأَرْضَ عَنْ
جَنْبَيْهَا، وَلَقِّهَا بِرَحْمَتِكَ اْلأَمْنَ مِنْ عَذَابِكَ، حَتىَّ
تَبْعَثَهَا إِلَى جَنَّتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.
Boleh juga ditambah lagi dengan doa
berikut:
اَللَّهُمَّ
اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا، وَصَغِيْرِنَا وَكَبِيْرِنَا، وَذَكَرِنَا
وَأُنْثَانَا، وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا، اَللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهَا مِنَّا
فَأَحْيِهَا عَلَى اْلإِسْلاَمِ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهَا مِنَّا فَتَوَفَّهَا عَلَى
اْلإِيْمَانِ.
-
Doa
bagi jenazah kanak-kanak lelaki:
Selain doa di
atas untuk jenazah orang dewasa sama ada lelaki dan perempuan ia juga boleh dibacakan
untuk jenazah kanak-kanak lelaki dan perempuan dan boleh ditambah lagi dengan
doa berikut:
اَللَّهُمَّ
اجْعَلْهُ فَرَطاً لأَبْوَيْهِ، وَسَلَفاً وَذُخْراً، وَثَقِّلْ بِهِ
مَوَازِيْنَهُمَا، وَأَفْرِغِ الْصَبْرَ عَلَى قُلُوبِهِمَا، وَلاَ تَفْتِنْهُمَا
بَعْدَهُ، وَلاَ تَحْرِمْهُمَا أَجْرَهُ.
Ertinya: “Ya
Allah, jadikan dia mayat kanak-kanak ini sebagai suatu pendahuluan bagi kedua
ibu bapanya, pertaruhan dan simpanan (pahala), beratkanlah dengannya timbangan
(amal baik) kedua (ibu bapanya), curahkanlah kesabaran pada hati kedua (ibu
bapanya), janganlah Engkau menguji kedua (ibu bapanya) selepasnya, dan
janganlah Engkau menghalangi kedua (ibu bapanya) daripada mendapat pahalanya.”
-
Doa
bagi jenazah kanak-kanak perempuan:
اَللَّهُمَّ
اجْعَلْهَا فَرَطاً لِأَبْوَيْهَا، وَسَلَفاً وَذُخْراً، وَثَقِّلْ بِهَا
مَوَازِيْنَهُمَا، وَأَفْرِغِ الْصَبْرَ عَلَى قُلُوبِهِمَا، وَلاَ تَفْتِنْهُمَا
بَعْدَهَا، وَلاَ تَحْرِمْهُمَا أَجْرَهَا.
(ii)
Doa selepas takbir keempat.
Selepas
takbir keempat sunat pula dibaca doa, sekurang-kurang doa bagi jenazah lelaki
ialah:
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ
وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهُ.
-
Jika jenazah itu perempuan:
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهَا
وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهَا.
Ertinya: Ya
Allah, janganlah Engkau menghalangi kami dari mendapat pahalanya dan janganlah
Engkau menguji kami selepasnya.”
7.
Mengucapkan salam
Setelah
selesai dari semua takbir dan zikir-zikir dalam sembahyang jenazah hendaklah
mengucapkan salam.
Orang yang lebih utama menjadi imam
dalam sembahyang jenazah
Orang yang paling utama menjadi imam
dalam sembahyang jenazah ialah ayah jenazah dan kemudian datuknya. Kemudian
baharulah anaknya, kemudian cucu lelakinya, kemudian adik beradik lelakinya
yang seibu-sebapa, kemudian adik beradik lelakinya yang sebapa, kemudian anak
adik beradiknya lelaki yang seibu sebapa, kemudian anak adik beradiknya lelaki
yang sebapa, kemudian ‘ashabah iaitu keluarga sebelah bapa mengikut urutan
ahli waris seperti adik beradik bapanya, anak dari adik beradik bapanya dan
seterusnya ahli keluarga yang terdekat seperti adik beradik neneknya sebelah
emak, kemudian adik beradik neneknya sebelah bapa dan seterusnya.
Walaupun sembahyang jenazah ini
hukumnya fardhu kifayah dan tuntutan melakukannya memadai dengan dilakukan oleh
sebahagian orang Islam sahaja, akan
tetapi mereka yang datang menziarahi saudaranya yang meninggal dunia tidak
seharusnya hanya memerhatikan dan membiarkan hanya sebahagian daripada mereka yang
melakukan sembahyang jenazah. Mereka yang hadir wajar ikut serta melakukannya
sebagai salah satu amalan untuk memohonkan rahmat buat saudara kita yang telah
meninggalkan kita. Janganlah sampai perkara kurang pandai untuk melakukan
sembahyang jenazah itu menjadi alasan untuk tidak menyertai melakukan
sembahyang jenazah kerana sembahyang jenazah itu bukanlah suatu perkara yang
susah dan mudah dipelajari dalam masa yang singkat. Bukankah elok dan lebih
baik jika sembahyang jenazah itu dilakukan dengan lebih ramai jemaahnya.
Kelebihan sembahyang jenazah dengan
beramai-ramai itu, disamping mendapat pahala bagi orang yang melakukannya ia
juga boleh meringankan azab jenazah di alam kubur dengan permohonan rahmat dan
keampunan daripada doa yang kita baca dalam sembahyang jenazah itu. Rasullullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda dalam sebuah hadits:
مَا
مِنْ رَجُلٍ مُسْلِمٍ يَمُوتُ فَيَقُومُ عَلَى جَنَازَتِهِ أَرْبَعُونَ رَجُلاً لاَ
يُشْرِكُونَ بِاللَّهِ شَيْئًا إِلاَّ شَفَّعَهُمُ اللَّهُ فِيهِ.
(رواه ابو داود)
Maksudnya:
“Tidak dari seorang lelaki Islam
mati, lalu didirikan sembahyang jenazah ke atas mayatnya itu oleh empat puluh
orang lelaki yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu (yang lain) melainkan
Allah memberikan ke atas mereka itu syafaat baginya (simati).”
(Hadits riwayat Abu Daud)
Assalamualaikum..
ReplyDeletebagaimana mahu niat jika jenazah yang ada di depan adalah jenazah lelaki dan wanita. sebagai contoh, keluarga yang meninggal sekaligus.. macam mana cara niatnya..?
jamaq kan guna domir mereka dalam niat tu
ReplyDeleteNiat untuk jenazah kanak-kanak lelaki dan permpuan yg meninggal sekali..mcm mana ye?
ReplyDeleteBolehkah sembahyang jenazah di lakukan ketika kita mendatangi haid?
ReplyDeleteHaram hukumya
DeleteApa hukum jika penduduk kampung tidak mahu solatkan jenazah termasuk imam sekali..
ReplyDeleteapa hukumnya setelah solat jenazah dilakukan, orang ramai mengerjakan solat asar dan meninggalkan jenazah seorang diri di dalam van..
ReplyDeleteBolehkah solat jenazah dengan solat duduk bagi yang tak mampu solat berdiri..
ReplyDeleteBolehkah suami jadi imam solat jenazah utk isterinya. Apakah hukumnya?
ReplyDeleteAssalamualaikum... Dimanakah tempat yang lebih afdhal untuk solat jenazah?
ReplyDeleteAdakah di rumah, surau yang berdekatan rumah atau masjid?
Mohon memberi penjelasan.
assalamualaikum....apa hukumnya kalau makmum tidak membaca doa langsung setelah takbir yang ketiga dalam sembahyang jenazah?
ReplyDelete