(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat
dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat
dan para pengikut Baginda)
Perintah
supaya bertasbih disebut di beberapa tempat dalam al-Quran termasuk penentuan
waktunya iaitu pagi dan petang.
Amat
rugi sekiranya manusia tidak bertasbih kepada Allah sedang langit yang tujuh,
bumi dan segala isi di dalamnya bertasbih kepadaNya, tiada ada sesuatu
melainkan bertasbih dengan memuji Allah, hanya sanya manusia tidak dapat
mengerti dan memahami tasbih mereka itu.
Bertasbih
adalah salah satu daripada bentuk zikir dalam rangka mengingati Allah. Bahkan
sering juga dipakai perkataan tasbih itu untuk menggantikan perkataan zikir
yang banyak macamnya itu.
Salah
satu cara mengingati Allah itu ialah melalui sembahyang sunat Tasbih. Dinamakan
ia sebagai sembahyang sunat Tasbih kerana mengingat banyaknya lafaz-lafaz
tasbih yang diucapkan dalam sembahyang itu. Oleh yang demikian, maka ruangan
Irsyad Hukum kali ini akan mengupas dan menerangkan apakah yang dimaksudkan dengan sembahyang
sunat Tasbih itu, dan cara melakukannya dan fadhilat-fadhilatnya serta
lain-lain hukum yang berkaitan dengannya.
Fadhilat
Membaca Tasbih
Bertasbih
adalah di antara jalan untuk kita ingat kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala,
ia juga mempunyai fadhilat yang besar sebagaimana diterangkan oleh al-Quran dan
hadis;
1.
Firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Tafsirannya:
“Dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta
orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah
menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.”
(Surah
al-Ahzaab 35)
2.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang
diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu:
Maksudnya: “Ada dua kalimah yang
ringan disebut dengan lisan tetapi sangat berat timbangannya, dan ia sangat
disukai Allah Tuhan yang Rahman.
Kedua kalimah itu ialah
ucapan: (سُبْحَانَ اللَّهِ
وَبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ) ertinya “Maha Suci Allah dan segala puji hanya bagiNya,
Maha Suci Allah yang Maha Agung.”
(Hadis riwayat Imam
al-Bukhari)
3.
Daripada Abu Malik al-Asy‘ari
Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Bersuci itu sebahagian daripada iman, dan ucapan "الحمدلله" dapat memenuhi daun timbangan dan ucapan "سبحان الله والحمدلله" dapat memenuhi kedua daun timbangan itu, atau memenuhi apa yang
terdapat di antara langit dan bumi.”
(Hadits riwayat Imam Muslim)
4.
Hadis yang lain, daripada Abu
Hurairah Radhiallahu ‘anhu telah meriwayatkan:
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: “Demi sesungguhnya saya berkata: "سبحان الله
والحمدلله ولااله إلا الله والله أكبر" adalah kerana saya lebih suka
daripada matahari naik (yakni dunia dan isinya, kerana dunia akan pergi
sementara pahala zikir-zikir ini tetap kekal tiada putus-putus).”
(Hadits riwayat Imam Muslim)
Menghitung Tasbih Dengan Jari
Antara perkara yang berkaitan dengan
tasbih itu ialah bagaimana cara menghitungnya. Ada bermacam-macam cara menghitungnya, antaranya
menghitung dengan jari sebagaimana yang diterangkan dalam hadis.
Maksudnya: “Daripada
Abdullah bin ‘Amr berkata: “Saya melihat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam menyimpulkan (menghitungkan) tasbih pada tangan Baginda.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Dalam hadis yang lain Yusairah Radhiallahu
‘anha daripada golongan Muhajirin meriwayatkan bahawa Baginda Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Hendaklah
kamu tetap membaca tasbih, tahlil dan taqdis, dan simpullah (hitunglah)
bacaanmu itu dengan anak-anak jari, kerana sesungguhnya jari-jari itu akan
bertanggungjawab tentang perbuatannya dan janganlah kamu abaikan, nanti kamu
lupa akan rahmat.”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Berdasarkan hadis-hadis di atas maka
membaca tasbih dengan menghitungnya dengan jari itu hukumnya adalah sunat
kerana ia adalah sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Walau bagaimanapun harus juga menghitung
tasbih dengan sesuatu yang diperbuat daripada batu, kayu atau biji kurma atau
tali disimpul sebagaimana yang dibuat oleh sahabat dan ulama yang mana perkara
ini disebut oleh Imam as-Suyuthi.
Mudah-mudahan setiap kali melihat
buah tasbih itu mengingatkan bahawa tasbih itu adalah alat untuk mengingat
Allah Ta‘ala.
Riwayat Hadis Mengenai Sembahyang Sunat Tasbih
Mengikut
riwayat hadis di bawah ini sembahyang sunat tasbih boleh dilakukan dalam dua
kaifiyat:
-
Kaifiyat yang pertama sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma yang mana kaifiyat bacaan tasbih di dalam hadis ini bermula selepas
membaca surah al-Fatihah dan surah selepasnya:
Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda kepada Abbas bin Abdul Muthalib: “Wahai Abbas, bapa
saudaraku, apakah suka ku
beri kurnia. Ku beri hadiah istimewa, ku ajari sepuluh macam
keistimewaan yang mana jika engkau membuatnya dihapuskan oleh Allah bagi engkau
sepuluh macam dosa, baik yang terdahulu mahupun yang sekarang, yang sudah lama
mahupun yang baru, yang tidak disengaja mahupun yang sengaja, yang kecil mahupun
yang besar, yang tersembunyi mahupun yang terang.
Sepuluh
macam keistimewaan itu ialah: Hendaklah engkau sembahyang empat rakaat, pada setiap
rakaat membaca al-Fatihah dan satu surah (ayat al-Quran). Setelah selesai daripada
membaca pada rakaat pertama dan engkau
dalam keadaan berdiri
maka bacalah سبحان
الله، والحمدلله، ولااله إلا الله، والله أكبر (Maha Suci Allah, segala puji
bagi Allah, tiada Tuhan yang patut disembah melainkan Allah dan Allah Maha
Besar) sebanyak 15 kali. Kemudian engkau rukuk, dan dalam rukuk engkau baca kalimah
tasbih itu 10 kali. Kemudian engkau angkatlah kepala dari rukuk dan bacalah kalimah
tasbih itu 10 kali. Kemudian engkau sujud dan bacalah kalimah tasbih itu 10
kali. Kemudian angkatlah kepala dari sujud (duduk antara dua sujud) dan bacalah
kalimah tasbih itu 10 kali. Kemudian engkau sujud kembali selepas itu bacalah
tasbih 10 kali. Kemudian angkatlah kepala dari sujud (duduk istirahah sebelum
berdiri untuk rakaat selanjutnya) dan bacalah kalimah tasbih 10 kali. Seluruh kalimah
tasbih itu dibaca 75 kali pada setiap rakaat, dan kerjakanlah di dalam empat
rakaat.”
(Hadis riwayat Abu
Daud)
Daripada
hadis di atas, jelas bahawa sembahyang sunat Tasbih ialah salah satu sembahyang
sunat yang diajarkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam kepada
bapa saudaranya Saiyidina Abbas Ibnu Abdul Muthalib, dan dilakukan dengan empat
rakaat dan kaifiyat bacaan tasbih itu adalah pada rukun-rukun tertentu bermula selepas
membaca surah al-Fatihah dan surah selepasnya dibaca tasbih tersebut sebanyak
15 kali, kemudian selepas membaca tasbih rukuk dibaca 10 kali, begitu juga
semasa i‘tidal dibaca 10 kali, kemudian selepas membaca tasbih sujud pertama dibaca
10 kali, kemudian selepas membaca doa duduk antara dua sujud dibaca 10 kali,
kemudian selepas membaca tasbih sujud kedua dibaca 10 kali dan semasa duduk istirahah
atau selepas tahiyat awal (jika mengerjakan 4 rakaat dengan satu salam) dibaca 10
kali tasbih, semua tasbih itu dibaca sebanyak 75 kali tasbih pada setiap rakaat
dan jumlah keseluruhan tasbih dalam empat rakaat sebanyak 300 kali tasbih.
Kaifiyat
sembahyang sunat Tasbih yang pertama dan diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma inilah yang arjah (lebih tepat) sepertimana yang diterangkan
dalam kitab Fath al-‘Allam.
-
Kaifiyat kedua pula sebagaimana hadis yang diriwayatkan daripada
Abdullah bin Mubarak yang mana di dalam hadis ini kaifiyat bacaan tasbih itu
bermula selepas mengangkat takbiratul ihram dan sebelum membaca surah al-Fatihah.
Maksudnya:
“Ahmad bin Abdah Adh-Dhabbi
menceritakan kepada kami, Abu Wahb memberitahukan kepada kami, ia berkata:
“Saya bertanya kepada Abdullah bin al-Mubarak tentang sembahyang yang
didalamnya ada bacaan tasbih”. Dia menjawab: “Dia (Orang yang bersembahyang)
mengangkat takbir kemudian membaca:
"سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ وَتَبَارَكَ اسْمُكَ
وَتَعَالَىجَدُّكَ وَلاَ إِلَهَ غَيْرُكَ"
(Maha Suci
Engkau Ya Allah dan dengan memujiMu dan Maha Suci NamaMu dan Maha Luhur
PangkatMu, Tidak ada Tuhan selain Engkau). Kemudian membaca lima belas kali:
سُبْحَانَ
اللهِ، وَالْحَمْد ُلِلَّهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ،
وَاللهُ أَكْبَرُ
(Maha Suci
Allah, segala puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah, Allah Maha Besar).
Kemudian membaca Ta‘awwudz, membaca Basmalah, membaca surah al-Fatihah dan
membaca surah yang lainnya. Kemudian membaca tasbih itu sepuluh kali lagi.
Kemudian rukuk dan membaca tasbih itu sepuluh kali, kemudian mengangkat kepala
(dari rukuk) dan membaca tasbih itu sepuluh kali, kemudian sujud dan membaca tasbih
itu sepuluh kali, kemudian mengangkat kepala (dari sujud) dan membaca tasbih
tersebut sepuluh kali, kemudian sujud yang kedua dan membaca tasbih itu sepuluh
kali.
Dia bersembahyang
empat rakaat dengan bacaan sebanyak tujuh puluh lima kali tasbih pada setiap rakaat. Dimulai pada
setiap rakaat dengan lima belas kali bacaan tasbih, kemudian membaca (surah al-Fatihah
dan surah tertentu) dan kemudian membaca tasbih lagi sebanyak sepuluh kali
lagi, jika dikerjakan pada waktu malam, yang lebih disukai adalah mengucapkan salam
pada setiap dua rakaat dua rakaat, dan jika dikerjakan di waktu siang ucaplah
salam jika mahu (pada setiap dua rakaat), dan jika tidak mahu, janganlah
ucapkan salam (setiap dua rakaat tetapi setelah empat rakaat).”
(Hadis riwayat at-Tirmidzi)
Hadis
ini menjelaskan bahawa bacaan tasbih itu bermula selepas mengangkat takbir dan sebelum
membaca surah al-Fatihah dan surah selepas al-Fatihah 15 kali dan membaca 10
kali lagi setelah selesai membaca surah al-Fatihah dan surah selepasnya,
kemudian selepas membaca tasbih rukuk 10 kali, begitu juga semasa i‘tidal 10 kali,
kemudian selepas membaca tasbih sujud pertama 10 kali, selepas membaca doa
duduk antara dua sujud 10 kali dan selepas membaca tasbih sujud kedua 10 kali.
Walaubagaimanapun
kaifiyat sembahyang sunat Tasbih yang pertama itu adalah arjah (lebih
tepat) akan tetapi kaifiat sembahyang sunat Tasbih yang kedua ini juga boleh
dilakukan sepertimana riwayat hadis di atas, dan kedua-dua kaifiyat ini juga
diamalkan di sebahagian masjid-masjid di negara kita khususnya pada malam
sepuluh terakhir bulan ramadhan untuk menghidupkan malam tersebut dan
mengharapkan kehadiran Lailatul Qadar.
Kaifiyat
(Cara) Mengerjakan Sembahyang
Sunat Tasbih
Bagi
kemudahan para pembaca didetilkan kaifiyat sembahyang sunat Tasbih yang sebagaimana
yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu:
1.
Lafaz niat sembahyang sunat Tasbih jika dua rakaat satu salam ialah:
أُصَلِّيْ
سُنَّةَ التَّسْبِيْحِ رَكَعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja
aku sembahyang sunat Tasbih dua rakaat kerana Allah ta‘ala.”
Atau jika dilakukan empat rakaat:
أُصَلِّيْ سُنَّةَ التَّسْبِيْحِ أَرْبَعَ
رَكَعَاتٍ لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja
aku sembahyang sunat Tasbih empat rakaat kerana Allah ta‘ala.”
2.
Membaca doa Iftitah.
- (Peringatan: Mengikut kaifiyat sembahyang sunat Tasbih yang kedua,
bacaan tasbih yang pertama sebanyak 15 kali bermula selepas takbiratul ihram
dan membaca doa iftitah iaitu sebelum membaca surah al-Fatihah.)
3.
Membaca Ta‘awwudz. أَعُوْذُ بِاللهِ
مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ.
4.
Membaca surah al-Fatihah.
5.
Membaca surah al-Hadid atau surah at-Takatsur pada rakaat pertama
(boleh juga membaca surah-surah yang lain).
Begitu juga pada rakaat kedua afdhal membaca surah
al-Hasyr atau surah al-‘Asr, pada rakaat ketiga surah as-Shaff atau surah
al-Kafirun dan pada rakaat keempat surah al-Jumu‘ah atau surah al-Ikhlas.
6.
Setelah selesai membaca al-Fatihah
dan surah selepasnya dan sebelum rukuk membaca tasbih sebanyak 15 kali.
سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ،
وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ، وَاللهُ أَكْبَرُ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ
بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ.
- (Peringatan: Mengikut
kaifiyat sembahyang sunat Tasbih yang kedua bacaan tasbih itu dibaca lagi selepas
surah al-Fatihah dan surah selepasnya sebanyak 10 kali kemudian rukuk. Bacaan
tasbih seterusnya dibaca semasa rukuk, i‘tidal, sujud pertama, duduk antara dua
sujud dan sujud kedua adalah sama sebanyak 10 kali, tetapi bacaan tasbih
semasa duduk istirahah sebelum bangun untuk rakaat kedua tidak dibaca begitu
juga semasa tahiyat akhir pada rakaat kedua juga tidak dibaca.)
7.
Rukuk dan membaca tasbih rukuk 3 kali.
سُبْحَانَ
رَبِّيَ الْعَظِيْمِ وَبِحَمْدِه.ِ
8.
Setelah selesai membaca tasbih rukuk terus sambung membaca tasbih 10
kali.
9.
I‘tidal sambil membaca tasmi‘
kemudian tahmid.
سَمِعَ
اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ.
10. Membaca tasbih selepas membaca tahmid i‘tidal 10
kali.
11. Sujud dan membaca tasbih sujud 3
kali.
سُبْحَانَ
رَبِّيَ اْلأَعْلَى وَبِحَمْدِهِ.
12. Membaca tasbih selepas tasbih
sujud 10 kali.
13. Duduk antara dua sujud dan
membaca doa.
رَبِّ اغْفِرْلِيْ وَارْحَمْنِيْ وَاجْبُرْنِيْ
وَارْفَعْنِيْ وَارْزُقْنِيْ وَاهْدِنِيْ وَعَافِنِيْ وَاعْفُ عَنِّيْ.
14. Membaca tasbih selepas membaca
doa duduk di antara dua sujud 10 kali.
15. Sujud kedua dan membaca tasbih
sujud 3 kali.
16. Membaca tasbih selepas tasbih
sujud kedua 10 kali.
- (Peringatan: Disinilah bacaan tasbih terakhir bagi kaifiyat
sembahyang sunat Tasbih yang kedua. Begitulah seterusnya pada rakaat kedua,
ketiga dan keempat.)
17. Bangkit dari sujud yang kedua
iaitu duduk istirahah (duduk sebelum berdiri untuk rakaat yang
seterusnya) dan membaca tasbih 10 kali.
18. Ulangilah bacaan tasbih itu pada
rakaat kedua, ketiga dan keempat pada tempat yang sama sepertimana bacaan pada
rakaat pertama kecuali:
- Jika
sembahyang sunat Tasbih itu dikerjakan pada waktu malam lebih utama dikerjakan
setiap dua rakaat sekali salam. Oleh yang demikian hendaklah dibaca tasbih
pada rakaat kedua itu sebelum atau selepas membaca tahiyat akhir.
- Begitu juga jika sembahyang sunat
Tasbih itu dikerjakan di waktu siang adalah lebih afdhal dikerjakan empat
rakaat sekali salam. Oleh yang demikian hendaklah dibaca tasbih terakhir
pada rakaat kedua sebelum atau selepas tahiyat awal dan pada rakaat keempat
hendaklah membaca tasbih terakhir sebelum atau selepas tahiyat akhir.
19. Begitulah kaifiyat membaca tasbih
dalam sembahyang sunat Tasbih, kesemua jumlah tasbih yang dibaca dalam empat
rakaat adalah sebanyak 300 tasbih iaitu 75 tasbih pada setiap rakaat.
20. Kemudian sunat membaca doa
selepas tahiyat akhir dan sebelum salam.
Doa masyhur sepertimana yang diterangkan oleh Imam
Kurdi dan Syarqawi di dalam kitab Fath al-‘Allam selepas tahiyat akhir dan
sebelum salam ialah:
اَللَّهُمَّ إِناَّ نَسْأَلُكَ
تَوْفِيْقَ أَهْلِ الْهُدَى وَأَعْمَالَ أَهْلِ الْيَقِيْنِ، وَمُنَاصَحَةَ أَهْلِ
التَّوْبَةِ، وَعَزْمَ أَهْلِ الصَّبْرِ، وَجِدَّ أَهْلِ الْخَشْيَةِ، وَطَلَبَ
أَهْلِ الرَّغْبَةِ، وَتَعَبُّدَ أَهْلِ الْوَرَعِ، وَعُرْفَانَ أَهْلِ الْعِلْمِ،
حَتَّى نَخَافَكَ.
اَللَّهُمَّ إِناَّ نَسْأَلُكَ مَخَافَةً
تَحْجِزُنَا عَنْ مَعَاصِيْكَ، حَتَّى نَعْمَلَ بِطَاعَتِكَ عَمَلاً نَسْتَحِقُّ
بِهِ رِضَاكَ، وَحَتَّى نُنَاصِحَكَ فِي التَّوْبَةِ خَوْفاً مِنْكَ، وَحَتَّى نَخْلِصَ
لَكَ النَّصِيْحَةَ حُبّاً لَكَ، وَحَتَّى نَتَوَّكَلَ عَلَيْكَ فِي اْلأُموْرِ
كُلِّهَا حُسْنَ ظَنٍّ بِكَ سُبْحَانَ خَالِقِ النُّوْرِ.
Ertinya: “Ya Allah! Kami bermohon dariMu taufiq seperti
golongan yang mendapat pertunjuk, ibadat golongan yang yakin, ketulusan
golongan yang bertaubat, keazaman golongan yang sabar, kewaspadaan golongan
yang takut, pengharapan golongan yang tekun, peribadatan golongan yang wara’,
kebijaksanaan golongan yang berilmu sehingga kami menjadi takut kepadamu.”
“Ya Allah! Kami bermohon kepadaMu sifat takut yang
akan menjadikan benteng dari berbuat maksiat kepadaMu, (kami bermohon kepadaMu)
amalan yang dengannya kami mendapat keredhaanmu sehingga (menjadikan) kami
dapat beramal dengan penuh ketaatan, (kami bermohon) rasa takut kepadaMu
sehingga (menjadikan) kami memohon nasihat kepadaMu di dalam taubat, (kami
bermohon) rasa cinta kepadaMu sehingga (menjadikan) kami ikhlas
kepadaMu dalam meminta nasihat, (kami bermohon)
bersangka baik kepadaMu Tuhan yang Maha Suci pencipta nur (cahaya)
sehingga (menjadikan) kami bertawakkal kepadaMu di dalam setiap urusan.”
Di dalam riwayat yang lain ada juga yang menambah
dengan doa ini:
رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُوْرَنَا وَاغْفِرْلَنَا
إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.
Ertinya: Wahai Tuhan
kami sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada
kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu dengan rahmatMu
wahai Tuhan yang Maha Pengasih dari sekalian yang mengasihi.
Doa ini dilakukan setiap kali sebelum salam, jika
melakukan sembahyang sunat Tasbih ini setiap dua rakaat sekali salam hendaklah
membaca doa ini dua kali iaitu setiap kali sebelum memberi salam, dan jika
dilakukan dengan empat rakaat sekali salam hendaklah membaca doa ini sekali
sahaja. Sepertimana perkataan Syabramillisi: “Doa ini dibaca sekali jika
melakukan sembahyang sunat Tasbih dengan sekali takbiratul ihram dan dibaca doa
ini dua kali jika melakukannya dengan dua kali takbiratul ihram.”
21. Kemudian memberi salam ke kanan
dan ke kiri.
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ
اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.
22. Kemudian selepas mengucapkan
salam bolehlah memohon dengan membaca doa-doa lain supaya diperkenankan segala
hajat.
Begitulah
kaifiyat sembahyang sunat Tasbih dan bacaan tasbih sepertimana yang diterangkan
dalam hadis di atas dan ditambah dengan bacaan:
"وَلاَ حَوْلَ
وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ"
Sebagaimana
yang disebut dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj bi Syarh al-Minhaj.
Hukum Sembahyang Sunat
Tasbih
Menurut
Ibnu Hajar al-Haitami di dalam kitabnya Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyah, sembahyang
sunat Tasbih adalah di antara sembahyang sunat mutlak yang tidak berkaitan
dengan masa dan sebab tertentu, maka sunat dilakukan pada setiap masa, sama ada
di waktu malam ataupun siang dan haram dilakukan di dalam waktu-waktu yang
diharamkan bersembahyang.
Sembahyang
sunat Tasbih ini dianjurkan melakukannya, sehinggakan jika mampu, afdhal dikerjakan
pada tiap-tiap hari. Jika tidak mampu, bolehlah dikerjakan sekali pada setiap Jumaat.
Jika tidak mampu juga, bolehlah dikerjakan sebulan sekali. Jika tidak mampu,
bolehlah dikerjakan setahun sekali dan jika tidak mampu juga, bolehlah dikerjakan
seumur hidup sekali. Sepertimana yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma:
Maksudnya: “Jika engkau mampu mengerjakannya sekali setiap hari
maka kerjakanlah, jika engkau tidak mampu membuatnya maka kerjakanlah sekali setiap
Jumaat, jika engkau tidak mampu, maka kerjakanlah sekali sebulan, jika engkau tidak
mampu maka kerjakanlah sekali setahun, jika engkau tidak mampu juga maka
kerjakanlah sekali seumur hidup.”
(Hadis riwayat Abu
Daud)
Oleh
yang demikian, sunat dilakukan sembahyang sunat Tasbih itu berulang kali
walaupun dalam masa yang berdekatan.
Surah-Surah
Yang Sunat Dibaca Dalam Sembahyang Sunat Tasbih
Sunat
dibaca surah at-Takatsur pada rakaat pertama, surah al-‘Asr pada rakaat yang
kedua, surah al-Kafirun pada rakaat yang ketiga dan surah al-Ikhlas pada rakaat
yang keempat.
Menurut
setengah ulama pula, surah yang lebih utama dibaca ialah surah yang pada
permulaan ayatnya disebut perkataan tasbih iaitu surah al-Hadid pada rakaat
pertama, surah al-Hasyr pada rakaat kedua, surah as-Shaff pada rakaat ketiga
dan surah al-Jumu‘ah pada rakaat keempat. Jika tidak mampu, maka bolehlah
membaca surah az-Zalzalah pada rakaat pertama, surah al-‘Adiyaat pada rakaat
kedua, surah at-Takatsur pada rakaat ketiga dan surah al-Ikhlas pada rakaat
keempat.
Boleh
juga membaca surah-surah lain jika tidak hafal semua surah yang di atas, akan
tetapi surah-surah di atas itu adalah yang lebih afdhal atau lebih utama dan
mendapat pahala mengikut keutamaan surah-surah tersebut.
Bilangan Rakaat
Sembahyang Sunat Tasbih Dan Waktunya
Sembahyang
sunat Tasbih dikerjakan pada bila-bila masa sebanyak empat rakaat. Jika
dikerjakan pada waktu siang adalah lebih baik dikerjakan empat rakaat itu
dengan satu salam. Jika dikerjakan pada waktu malam adalah lebih baik
dikerjakan empat rakaat itu dengan dua salam.
Fadhilat Sembahyang Sunat Tasbih
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam ada mengajarkan kepada bapa saudaranya
bahawa kelebihan sembahyang sunat Tasbih itu sangatlah besar sebagaimana hadis
Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma:
Maksudnya: “Jika engkau membuat yang sedemikian itu, Allah
menghapuskan dosamu, baik yang terdahulu, yang sekarang, yang sudah lama, yang
baru, yang tidak disengaja, yang sengaja, yang kecil, yang besar, yang
tersembunyi mahupun yang terang-terangan.”
(Hadits riwayat Abu
Daud)
Menurut
Imam Taj as-Subki dan ulama-ulama yang lain, apabila orang telah mendengar
kelebihan sembahyang sunat Tasbih itu, dan ia tinggalkan yakni tidak membuatnya
maka ia tergolong daripada orang yang mencuaikan agama.
Bolehkah
Sembahyang Sunat Tasbih Diqadha?
Sebagaimana
yang dijelaskan terdahulu bahawa sembahyang sunat Tasbih adalah sembahyang
sunat mutlak yang tidak berkaitan dengan waktu dan sebab dan sunat melakukan di
waktu malam dan siang selain waktu yang diharamkan bersembahyang, ia juga boleh
dilakukan pada setiap masa dan dianjurkan supaya selalu mengerjakannya walaupun
dalam masa yang berdekatan kerana ia mempunyai fadhilat yang sangat besar.
Dari
itu, sembahyang sunat Tasbih tidaklah dapat diqadha disebabkan ianya adalah
sembahyang sunat mutlak yang tidak ada waktu tertentu.
Hukum
Bacaan Tasbih Dalam Sembahyang Sunat Tasbih Dan Dalam Sembahyang-Sembahyang
Sunat Selainnya
Bacaan
tasbih dalam sembahyang sunat Tasbih itu adalah dikategorikan sebagai sunat hai’ah
seperti bacaan takbir dalam sembahyang dua Hari Raya. Jika tertinggal bacaan
tasbih tersebut itu dalam sembahyang, tidaklah disunatkan menggantikannya
dengan sujud sahwi.
Begitu
juga jika seseorang berniat untuk mengerjakan sembahyang sunat Tasbih, akan
tetapi dia tidak membaca tasbih tersebut semasa sembahyang, sembahyangnya
adalah dikira sah dengan syarat tempoh masa i‘tidal, dan duduk di antara dua
sujud dan duduk istirahah tidak dipanjangkan, kerana perkara sedemikian
boleh membatalkan sembahyang. Dengan demikian menjadilah ia sembahyang sunat
mutlak sahaja bukanlah sembahyang sunat Tasbih.
Jika
sekiranya seseorang berniat untuk sembahyang sunat biasa sahaja, kemudian
mendatangkan bacaan tasbih-tasbih tersebut dalam sembahyangnya itu, maka dalam
perkara ini diharuskan baginya membaca tasbih berkenaan selagi dia tidak
memanjangkan rukun yang pendek seperti i’tidal kerana niatnya itu niat
sembahyang sunat biasa sahaja bukan sembahyang sunat Tasbih. Dengan demikian
ianya tetap dianggap sebagai sembahyang sunat mutlak biasa bukannya sembahyang
sunat Tasbih.
Selain
itu, disunatkan mengisrarkan (tidak menyaringkan) bacaan tasbih itu,
sama ada ianya dilakukan di waktu malam ataupun di waktu siang. Adapun
bacaan-bacaan lain dalam sembahyang sunat Tasbih itu disunatkan juga membaca
dengan israr jika dilakukan di waktu siang akan tetapi disunatkan
membaca dengan bacaan pertengahan antara jahr (dinyaringkan) dan israr
jika dikerjakan di waktu malam sepertimana sembahyang sunat-sunat yang lain.
Akan
tetapi jika bernazar untuk menyaringkan bacaan tasbih itu dalam sembahyang
sunat Tasbih tersebut, maka menjadilah bacaan jahr itu wajib disebabkan
nazar itu, sepertimana yang disebutkan dalam bab nazar.
Jika
sekiranya terlupa membaca tasbih dalam rukun tertentu sehingga berpindah pada
rukun selepasnya, tidak harus kembali kepada rukun tersebut untuk membacanya. Sekiranya
dia tahu akan perkara itu dan dengan sengaja mengulang rukun itu, maka batallah
sembahyangnya.
Oleh
kerana tidak dapat mengulang rukun tasbih tersebut untuk membaca tasbih, maka gantilah
bacaan tasbih itu pada rukun seterusnya selain semasa i‘tidal, duduk antara dua
sujud dan duduk istirahah. Ini kerana memanjangkan tiga rukun ini boleh
membatalkan sembahyang walaupun dalam sembahyang sunat Tasbih, sebab bacaan
tasbih dalam tiga rukun tersebut di dalam sembahyang sunat Tasbih hanyalah dikhususkan
untuk bacaan yang asal sahaja.
Oleh
itu, jika sekiranya terlupa membaca tasbih ketika rukuk, maka janganlah diganti
bacaan tasbih yang tertinggal itu semasa i‘tidal, kerana tidak boleh
memanjangkan bacaan padanya akan tetapi gantilah bacaan itu semasa sujud,
kerana sujud adalah dikategorikan sebagai rukun yang panjang sebagaimana yang
dikatakan oleh al-Baghawi.
Manakah
Yang Lebih Afdhal, Washl Atau Fashl?
Washl
ialah sembahyang sunat Tasbih dikerjakan
secara bersambung iaitu empat rakaat dengan satu salam. Sementara fashl ialah
sembahyang sunat Tasbih dikerjakan secara bercerai iaitu setiap dua rakaat
sekali salam.
Ibnu
Hajar mengatakan dalam kitabnya Fatawa Kubra al-Fiqhiyah, kedua cara tersebut
ada diterangkan di dalam hadis. Oleh yang demikian, harus melakukan kedua cara
tersebut, akan tetapi Imam Ghazali mengatakan dalam kitabnya Ihya ‘Ulumiddin,
jika dikerjakan di waktu siang sambungkanlah empat rakaat dengan satu salam,
dan jika dikerjakan di waktu malam ceraikanlah empat rakaat dengan dua salam, sepertimana
sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam apabila Baginda ditanya
oleh seorang lelaki tentang bagaimana sembahyang malam itu, Baginda pun
menjawab:
Maksudnya: “Sembahyang malam itu dua rakaat dua rakaat.”
(Hadis Imam Ahmad)
Haruskah
Sembahyang Sunat Tasbih Dilakukan Secara Berjemaah?
Selain
daripada sembahyang fardhu, ada juga sembahyang sunat yang disebut dalam kitab
fiqh sebagai sembahyang at-tathawwu‘ dan an-nawafil.
Sembahyang-sembahyang
an-nawafil itu menurut pengertiannya dari segi bahasa ialah tambahan,
kerana ia merupakan tambahan ke atas sembahyang-sembahyang yang telah
difardhukan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Ia terbahagi kepada dua
bahagian:
1. Yang sunat dilakukan secara
berjemaah, seperti sembahyang Hari Raya, sembahyang Gerhana Bulan dan Matahari,
sembahyang Witir pada bulan Ramadhan.
2. Yang tidak sunat dilakukan secara
berjemaah, seperti sembahyang ar-rawatib yang mengiringi
sembahyang-sembahyang fardhu, sembahyang Witir bukan di bulan Ramadan dan
sembahyang Dhuha, sembahyang Tahajjud, sembahyang Tasbih.
Ketika
mengulas tentang sembahyang sunat yang tidak disunatkan berjemaah, asy-Syeikh
Muhammad al-Khathib asy-Syarbini dalam kitab beliau Mughni al-Muhtaj
menjelaskan, adapun sebab ianya tidak disunatkan berjemaah kerana muwazhabah
(kebiasaan) Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam melakukannya
secara bersendirian. Adapun sunatnya itu hendaklah tidak dilakukan secara
berjemaah, tetapi tidak dihukumkan makruh, kerana Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma pernah mengikut Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersembahyang sunat Tahajjud di rumah emak saudaranya, Maimunah.
Imam
Jalaluddin al-Mahalli dalam Syarh al-Minhaj berkata ketika menjelaskan bahagian
sembahyang sunat yang tidak disunatkan berjemaah:
Ertinya: “Bahagian yang tidak disunatkan berjemaah itu,
jika dilaksanakan secara berjemaah tidaklah makruh. Demikian menurut Imam
an-Nawawi di dalam kitab ar-Raudhah.”
Asy-Syeikh
Qalyubi di dalam Hasyiyatan ketika mengulas perkataan Imam Jalaluddin
al-Mahalli “tidaklah makruh” di atas, katanya:
Ertinya: “Bahkan ia (bersembahyang sunat yang tidak disunatkan berjemaah
jika dilakukan secara berjemaah) menyalahi yang utama (khilaf al-awla) dan maksudnya, tidak
disunatkan dilakukan berjemaah secara berterusan.”
Dengan
penjelasan di atas, maka dapatlah dirumuskan bahawa sembahyang sunat Tasbih
walaupun tidak disunatkan berjemaah, namun apabila ia dilakukan secara
berjemaah tidaklah ia makruh, dan jauh sekali dianggap sebagai bid‘ah, hanyalah
ia khilaf al-awla yakni menyalahi
yang utama sahaja.
Orang
ramai boleh memilih melakukannya secara berjemaah ataupun bersendirian.
Melakukannya secara berjemaah itu tetaplah mendapat pahala kerana berjemaah.
Sebagaimana telah dinaqal oleh asy-Syeikh Abdul Hamid asy-Syarwani daripada Ali
asy-Syabramallisi katanya:
Ertinya: “Dan diberi ganjaran pahala berjemaah secara
mutlak, akan tetapi adalah awla (lebih utama) meninggalkannya yakni berjemaah
itu.”
Penutup
Dari
penjelasan yang di atas dapatlah difahami bahawa sembahyang sunat Tasbih
mempunyai fadhilat yang tersendiri selain dapat mendekatkan diri kita kepada
Allah Ta‘ala dengan bertasbih, tahmid, tahlil dan takbir, sembahyang
sunat Tasbih juga dapat menghapuskan segala dosa.
Oleh
yang demikian, janganlah kita abaikan, kerana sesiapa yang mengetahui akan
fadhilat dan kelebihan sembahyang sunat Tasbih ini tetapi tidak mengerjakannya,
maka orang itu tergolong di antara orang yang mencuaikan agama sebagaimana yang
dikatakan oleh Imam Taj as-Subki dan ulama-ulama yang lain. Dari itu, kerjakanlah
sembahyang sunat Tasbih itu walaupun sekali seumur hidup.
Sah ke kalau solat tasbih baca 'subhanallah' sahaja
ReplyDeleteSah ke kalau solat tasbih baca 'subhanallah' sahaja
ReplyDeletebacaan yang biasa nabi baca" subhanallah walhamdulillan walailahaillah wallahuakbar walahaulawala quata illahbillah aliyul adzhim" sebanyak 300 kali keseluruhan bacaan.
ReplyDeletebacaan yang ni nabi sarankan, barulah sempurna. insyallah
ReplyDeletekalau selama ni dh baut subhanallah je, tukar la plak...anggap la Allah swt terima disebabkan kekurangan fahaman ilmu yg kita ada
ReplyDeletemaha suci Allah semoga diriku ini dpt melaksanakn solat tasbih 1 bulan sekali. insyaallh
ReplyDeleteJika hendak melakukan sunat tasbih dalam 2 salam, maka berapa lama dibenarkan selepas salam dan utk bangun mengangkat takbiratul ihram bagi 2 rakaat yg kedua?
ReplyDeleteSangat bermanfaat...terima kasih
ReplyDeleteKalau baca tasbih lebih daripada bilangan boleh tak
ReplyDelete