HARUSKAH SEMBAHYANG SUNAT TASBIH
DILAKUKAN SECARA BERJEMAAH?
Soalan:
Pada masa
ini kebanyakkan masjid-masjid mendirikan solat sunat tasbih dengan berjemaah
bagi mengisi acara pada malam-malam 10 terakhir bulan Ramadan. Sejauh yang kaola tahu bahawa tidak ada nash
Al-Qur‘an dan hadis yang kaola pernah baca dalam kitab-kitab / buku fiqh yang
membolehkan solat sunat tasbih didirikan dengan berjemaah. Solat sunat tasbih ini dikategorikan termasuk
solat yang dilakukan secara bersendirian sahaja. Persoalannya, apakah perkara ini tidak
menyalahi sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi
wasallam jika ia dilakukan
dengan berjemaah dan mungkinkah hal ini termasuk perkara bid‘ah, apakah
tindakan pihak Jabatan Pehin mengenai hal ini untuk pihak kaola dapat sampaikan
kepada pengetahuan pihak Jabatan Hal Ehwal Masjid, Kementerian Hal Ehwal
Ugama. Kalau pula ia diharuskan dan
tidak bertentangan dengan sunnah, dapatkah dengan ihsan pihak Pehin menyatakan
dalil yang menyatakan keharusan berjemaah itu.
Daripada:
Mudim Haji Amran bin Haji Md.
Salleh,
Masjid Omar Ali Saifuddien,
Bandar Seri Begawan,
Negara Brunei Darussalam.
Jawapan:
الحمد لله الفتاح الوهاب الهادى الى الحق والصواب,
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد الفاتح لما اغلق والخاتم لما سبق والناصر الحق
بالحق والهادى الى صراطك المستقيم صلى الله عليه وآله وأصحابه حق قدره ومقداره
العظيم
Selain daripada sembahyang
fardhu, ada juga sembahyang sunat yang disebut dalam kitab fiqh sebagai shalat
at-Tathauwu‘ dan an-Nawafil.
Sembahyang-sembahyang an-Nawafil
itu menurut pengertiannya dari segi
bahasa ialah tambahan kerana ia merupakan tambahan ke atas
sembahyang-sembahyang yang telah difardhukan oleh Allah Subhanahu wa
Ta‘ala. Ia terbahagi kepada
dua bahagian:
1. Disunatkan
melakukannya secara berjemaah iaitu seperti sembahyang Hari Raya, sembahyang
Gerhana Bulan dan Matahari, sembahyang Meminta Hujan, sembahyang Tarawih
dan sembahyang Witir pada bulan Ramadan.
2. Tidak
disunatkan melakukannya secara berjemaah iaitu seperti Ar-Rawatib yang
mengiringi sembahyang-sembahyang fardhu dan yang tidak mengiringi sembahyang
fardhu iaitu seperti sembahyang Witir bukan di bulan Ramadan dan
sembahyang Dhoha, begitu juga dengan Ghair Ar-rawatib seperti sembahyang
Tahajjud, Tasbih dan seumpamanya.
Ketika mengulas tentang
sembahyang sunat yang tidak disunatkan berjemaah Asy-Syeikh Muhammad Al-Khatib
Asy-Syirbini dalam kitab beliau Mughni Al-Muhtaj menjelaskan bahawa
adapun sebab ianya tidak disunatkan berjemaah kerana muwazhabah
(kebiasaan) Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam melakukannya
secara bersendirian. Adapun sunatnya itu
hendaklah tidak dilakukan secara berjemaah walaupun ianya harus dilaksanakan
secara berjemaah tanpa dihukumkan makruh kerana Ibnu Abbas Radhiallahu
‘anhuma pernah mengikut Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersembahyang sunat Tahajjud di rumah emak saudaranya, Maimunah. (1:219-220)
Imam Jalaluddin Al-Mahalli dalam
Syarah Al-Minhaj berkata ketika menjelaskan bahagian sembahyang sunat yang
tidak disunatkan berjemaah:
لا تسن فيه
الجماعة، فلو صلى جماعة لم يكره، قاله فى الروضة
(حاشيتان، قليوبى - عميرة 1:240)
Maksudnya: “Bahagian yang tidak disunatkan berjemaah
itu, jika dilaksanakan secara berjemaah
tidaklah makruh. Demikian menurut Imam An-Nawawi di dalam kitab Ar-Raudhah”
Asy-Syeikh Qalyubiy di dalam
Hasyiyatan ketika mengulas perkataan Imam Jalaluddin Al-Mahalliلم يكره) di atas, katanya:
بل
هو خلاف الأولى والمراد أنه لا تسن الجماعة فيه على الدوام
Maksudnya: “Bahkan ia (bersembahyang sunat yang tidak
disunatkan berjemaah jika dilakukan secara berjemaah) menyalahi yang utama خلاف الأولى
dan maksudnya tidak disunatkan dilakukan berjemaah secara berterusan.
Dengan penjelasan di atas, maka
dapatlah dirumuskan bahawa sembahyang Sunat Tasbih walaupun tidak disunatkan
berjemaah, namun apabila ia dilakukan secara berjemaah tidaklah ia makruh, dan
jauh sekali dianggap sebagai bid’ah, hanyalah ia خلاف الأولى yakni menyalahi yang
utama sahaja.
Orang ramai boleh memilih
melakukannya secara berjemaah atau pun bersendirian. Melakukannya secara berjemaah itu tetaplah mendapat
pahala kerana berjemaah, sebagaimana telah dinaqal oleh Asy-Syeikh Abdul Hamid
Asy-Syarwani daripada Ali Asy-Syibramalissi katanya:
ويثاب على ذلك
مطلقا لكن الأولى ترك الجماعة
Ertinya: “Dan diberi
ganjaran pahala berjemaah secara mutlak, akan tetapi adalah awla (lebih utama)
meninggalkannya yakni berjemaah itu.”
(Hawasyi
Asy-Syarwani Wa Ibn Qasim Al-‘Abbadi 2:220).
وَاللهُ أَعْلَمُ
بِالصَّوَابِ
[PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO PADUKA SERI
SETIA
USTAZ HAJI AWANG ABDUL AZIZ BIN JUNED]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam.
No comments:
Post a Comment