MERASA WASWAS
AKAN KENTUT KETIKA DALAM SEMBAHYANG, HUKUM SEMBAHYANG ZUHUR BAGI LAKI-LAKI YANG
CUKUP SYARAT SEDANGKAN IA TIADA PERGI SEMBAHYANG JUMAAT, PEREMPUAN TELAH
SEMBAHYANG JUMAAT, ADAKAH IA WAJIB 
SEMBAHYANG ZUHUR, IA SEDANG SEMBAHYANG IA MERASA HENDAK KENCING TETAPI
IA WAS-WAS,  HUKUM AIR KENCING KELUAR
SEDANG IA SEMBAHYANG TETAPI TIDAK MENGETAHUINYA KERANA IA WASWAS.
Soal:
1        Apakah hukum sembahyang kita jika kita
merasa waswas akan kentut kita keluar atau tidak?  Adakah batal atau tidak sembahyang kita?
2.       (a)   Apakah
hukum sembahyang Zuhur pada hari Jumaat bagi lelaki yang cukup syaratnya
sedangkan ia tidak mengerjakan sembahyang fardhu Jumaat dengan tidak ada
keuzuran?
         (b) 
Adakah wajib ke atas perempuan menunaikan sembahyang fardhu Zuhur pada
hari Jumaat jika ia telah mengerjakan sembahyang fardhu Jumaat berjemaah di
masjid.
3.        Apakah hukum sembahyang seseorang itu
jika ia pada tengah-tengah ia mengerjakan sembahyang ia merasa bahawa ia telah
terkencing sedikit tetapi ia merasa waswas? 
Apa pula hukumnya jika air kencing itu keluar dalam keadaan
bersembahyang, tetapi ia tidak mengetahuinya kerana ia merasa waswas?
Jawab:
الحمد لله رب العالمين
1.       Bila ada waswas hendak kentut, tetapi
belum terang ada kentut ketika dalam sembahyang, maka sembahyang itu belum
batal dan Awang teruskan sembahyang itu sehingga selesai.
2.        
(i)  Sembahyang Jumaat wajib dan
fardhu ‘ain di atas tiap-tiap orang mukallaf laki-laki yang merdeka bukan hamba
orang, bermukim tiada belayar, tiada sakit dan tiada ada lain uzur seumpamanya.
                 Orang
yang wajib sembahyang Jumaat dan ia tiada pergi sembahyang Jumaat, maka orang
itu hatinya dicap oleh Allah dengan kejahatan tiada masuk kebajikan ke dalam
hatinya.
                 Daripada
sahabat Abu Ja’dil Dhamri Radhiallahu
‘anhu daripada Nabi Shallallhu
‘alaihi wasallam telah bersabda:
من ترك ثلاث جمع تهاونا بها طبع الله على قلبه
                 Diriwayatkan oleh Al-Imam
Ahmad, Abu Daud, Al-Nasaie, Al-Termizi, katanya hadis ini hasan, Ibnu Majah, Ibnu Khuzimah, Ibnu Hibban dan Al-Hakim
dan katanya hadith ini shahih
menurut syarat Muslim.
                 Ertinya:
Barangsiapa meninggalkan tiga Jumaat,
dengan meringan-ringankan sembahyang Jumaat itu, nescaya Allah Ta’ala capkan di
atas hatinya dengan segala kejahatan, dan tiadalah ada tempat bagi lutf Allah
dan rahmat Allah di dalam hatinya.
                 Daripada
sahabat Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma telah
berkata:  
مَن تَرَكَ الجُمعَةَ  ثلاث
جمع مُتوَاليَات ،  فَقَد نبذ الاسلاَم وَرَاء
ظهره
                 Hadis
ini diriwayatkan oleh Al-Imam Abu Ya’la mauqûfan
dengan isnâd yang shahih.
                 Ertinya: Barangsiapa meninggalkan tiga Jumaat
berturut-turut, maka nescaya ia telah melontarkan Islam dibelakangnya, yakni
dia bukan sebenar-benar orang Islam.
                 Dan kata setengah-setengah
sahabat dan setengah-setengah Al-Tâbi’ein dan Al-Salaf:  Bahawa orang yang tiada sembahyang itu orang
kafir, kerana orang yang tiada sembahyang pada zaman itu ialah orang kafir atau
orang munafiq.
          (ii)   Wajib ia sembahyang Zuhur, kalau ia tiada
sembahyang Jumaat.
          (iii)  Perempuan
yang sembahyang Jumaat pada hari Jumaat berjemaah di masjid tiadalah wajib ia
sembahyang Zuhur, sebagaimana laki-laki apabila telah sembahyang Jumaat di
masjid berjemaah maka tiadalah wajib ia sembahyang Zuhur pada hari Jumaat itu.
3.        Jikalau ia merasa hendak kencing
ditengah-tengah sembahyan, tetapi ia waswas ada kencing atau tiada, maka
dihukumkan dia tiada kencing dan masih di dalam air sembahyang.
Apabila ia
ketahui air kencing telah keluar waktu ia tengah-tengah sembahyang maka
batallah sembahyang itu, dan wajib ia mengambil air sembahyang dan sembahyang
semula jika sembahyang itu fardhu.
والله أعلم
[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL
BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti
Kerajaan,
Negara
Brunei Darussalam
| 
Pejabat
  Mufti, Brunei | 
Mufti
  Kerajaan Brunei | 
No comments:
Post a Comment