MELAMBATKAN
SEMBAHYANG DENGAN SENGHAJA
DAN TINDAKAN WAJAR.
DAN TINDAKAN WAJAR.
Soal :
Melambatkan solat dengan
senghaja. Apakah hukumnya jika seseorang ketua senghaja tidak memberi peluang
masa bagi menyelesaikan sembahyang wajib mereka sebelum aktiviti sosial
dijalankan bahkan aktiviti sosial itu boleh dilambatkan untuk masa
bersembahyang. Aktiviti sosial itu tidak termasuk dalam golongan aktiviti yang
dianggap tugas.
MENGELUARKAN SEMBAHYANG DARI WAKTUNYA.
(1) Berkata Al-Imam Ibnu Hajar dalam Az-Zawajir
bahawa dosa besar yang ketujuh puluh tujuh 77 ialah senghaja mengeluarkan
sembahyang dari waktunya itu:
(2) Dalil dari Al-Qur’an :
1.
Firman Allah Ta‘ala dalam Surah Maryam ayat 59.
y#n=smú .`ÏB öNÏdÏ÷èt/ ì#ù=yz (#qãã$|Êr& no4qn=¢Á9$# (#qãèt7¨?$#ur ÏNºuqpk¤¶9$#
Tafsirnya: Maka lepas nabi-nabi ‘Alaihimussalam itu
pergi dan mati, maka datang satu jema‘ah dan kumpulan kemudian daripada mereka
yang meninggalkan sembahyang seperti orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani
yang meninggalkan sembahyang yang ada pada agama mereka yang diajarkan oleh
nabi-nabi mereka supaya sembahyang, dan mereka membuat berbagai-bagai dosa dan
maksiat dan kejahatan mengikut hawa nafsu mereka.
2.
Firman Allah Ta‘ala:
$pkr'¯»t
tûïÏ%©!$#
(#qãZtB#uä
w
ö/ä3Îgù=è?
öNä3ä9ºuqøBr&
Iwur
öNà2ß»s9÷rr&
`tã
Ìò2Ï
«!$#
4
`tBur
ö@yèøÿt
y7Ï9ºs
y7Í´¯»s9'ré'sù
ãNèd
tbrçÅ£»yø9$#
Surah Al-Munafiqun ayat 9.
Tafsirnya: Hai mereka yang beriman, jangan
melalaikan sembahyang lima waktu oleh harta kamu dengan sebab kamu mengusahakan
harta kamu dengan berniaga, dan berusaha atau dengan sebab anak-anak kamu, maka
barangsiapa berbuat begitu maka dia ada dalam golongan orang yang rugi.
3.
فَوَيلٌ لِلمُصَلِّينَ ، الَّذِينَ هُم عَن صَلاَتِهِم
سَاهُونَ
Surah Al-Ma‘ûn ayat 4-5.
Tafsirny: Maka Neraka Wail bagi
orang-orang yang sembahyang yang mereka lalai mereka sembahyang di luar waktu.
(2) Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam dalam perkara senghaja
mengeluarkan sembahyang di luarnya atau sembahyang di luar waktu.
1.
Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam :
أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ العَبدُ يَومَ القِيَامَةِ
مِن عَمَلِهِ صَلاَتُهُ ، فَإِن صَلَحَتْ فَقَدْ أَفلَحَ وَأَنجَحَ ، وَاِن نَقَصَتْ
فَقَد خَابَ وَخَسِرَ .
Ertinya: Mula perkara yang dikira
hamba Allah pada Hari Kiamat akan amalnya
ialah sembahyang kurang (seperti di luar waktu) maka dia telah hampa dan
rugi.
2.
Diriwayatkan oleh Al-Imam Ahmad dengan sanad bagus dan At-Thabarani dan
Ibnu Hibban dalam Shahîhnya bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi
wasallam telah bercakap dalam
perkara sembahyang pada suatu hari maka Baginda bersabda :
مَن حَافَظَ عَلَيهَا
، كَأَنَّكَ لَهُ نُورًا وَ بُرهَانًا وَ نَجَاةً يَوْمَ الِقيَامَةِ ، وَمَن لَم
يُحَافِظ عَلَيهَا لمَ يَكُن لَهُ نُورَ وَلاَ بُرهَانَ وَلاَ نَجَاةً يَومَ القِيَامَةِ
مَعَ قَارُونَ وَفِرعَونَ وَهَامَانَ وَأُبَِىّ بن خَلَف.
Ertinya: Barangsiapa memelihara
sembahyang dengan tiada melewatkan dari waktunya dan sebagainya, maka melihat
itu menjadi cahaya baginya , menjadi berjaya dan hujah baginya dan menjadi
sebab selamat dan sejahtera ia pada Hari Kiamat, dan barangsiapa tiada
memelihara sembahyang, maka tiadalah baginya cahaya dan hujah dan selamat pada
Hari Kiamat, dan dia ditempatkan bersama-sama hartawan Qarun, raja Firaun,
menteri Haman dan peniaga Ubaiy bin Khalaf
bangsa
Quraisy, yakni mereka ahli Neraka dan kepala ahli Neraka.
Ini
setengah ayat-ayat Qur’an dan hadis yang memberi amaran pada melewatkan
sembahyang dari waktunya.
(3)
Menahan orang dari membuat sembahyang, adalah perbuatan salah dan melampau dan
aniaya dan zalim, akibat orang zalim buruk padahnya kerana doa orang yang kena
zalim itu mudah dan lekas dikabulkan Allah Ta‘ala dan akibat bala itu akan
menimpa kepala orang yang berbuat zalim itu.
(4)
Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam dan sahabat waktu berperang telah
sembahyang lima waktu dan tiada meninggalkan sembahyang lima waktu, maka
sembahyang dalam peperangan, sembahyang dalam masa huru-hara dan sebagainya itu
telah disebutkan di dalam kitab-kitab Fiqeh, mereka namakan sembahyang dalam
ketakutan shalatul Khauf, boleh sembahyang dalam masa bertugas dan
bergilir-gilir, boleh sembahyang dalam masa menembak dan berjuang, boleh
sembahyang dengan pakaian askar dan
dengan pakai sepatu, boleh mengambil air sembahyang dengan menyapu air
sembahyang di atas dua sepatu yang tebal ganti membasuh dua tapak kaki mengikut
syarat-syaratnya, boleh sembahyang dalam kereta perisai dalam kapal terbang,
kiranya tiada dapat sujud boleh isyarat dengan sujud itu. Sila lihat dalam Babus
Shalatul Khauf (Sembahyang masa
ketakutan).
(5)
Kata ulama sembahyang tiadalah dapat dicuai-cuaikan selagi ada akal pada orang mukallaf
itu.
(6)
Ada beberapa kemudahan diberi Allah Ta‘ala kepada askar-askar yang bertugas dan
kemudahan-kemudahan itu boleh disesuaikan di mana-mana masa dan tempat dan
keadaan sayugialah diambil perhatian perkara sembahyang dalam ketakutan dan jamâ‘
sembahyang dalam masa sakit dan masa pelayaran, menyapu di atas sepatu Khuff
iaitu kemudahan kepada mereka yang
terpaksa mengharung kesusahan dan wajib
pada menyempurnakan sembahyang.
(7)
Kemenangan-kemenangan dan pertolongan-pertolongan Allah Ta‘ala diberi kepada
hamba-hambaNya bila mereka taat kepada Allah dalam masa yang sukar-sukar dan
genting sebagaimana Allah Ta‘ala kurniakan kepada nabi dan sahabat dalam
peperangan Badar yang berlaku pada bulan Ramadhan, dan kepada Indonesia yang
menang di atas penjajah pada bulan Ramadhan, dan tentera Palestin menang di
atas Israel pada bulan Ramadhan, bulan lapar tapi ia bulan rahmat dan
kebahagiaan bagi umat Islam. Sila rebut kemudahan-kemudahan Allah Ta‘ala yang
diberi kepada askar menerusi sembahyang ketakutan dan menerusi najis yang
dimaafkan yang tiada dapat dielakkan, dan menerusi menyapu sepatu khuff dan menerusi isyarat sujud kiranya tiada dapat
sujud dalam keadaan mendesak dan kesusahan bila lihat kitab-kitab Fiqeh . والله أعلم .
(8)
Jawapan ini mengikut mazhab Ahli Sunnah Wal Jama‘ah dan mengikut dan bersetuju
dengan mazhab yang empat .
والله أعلم
[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti
Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam
|
Mufti Kerajaan
|
No comments:
Post a Comment