Thursday, May 14, 2015

WAKTU MAGHRIB

WAKTU SEMBAHYANG MAGHRIB,


Soal:

Pehin,

Dikeluaran kali ini sukacita Kaola membentangkan lagi beberapa masalah yang masih meragukan kepada Kaola,

Bilakah masuknya waktu sholat fardhu Maghrib dan bilakah akan berakhir  seperti yang  tersiar di dalam radio dan televisyen waktu berakhir bagi sholat fardhu Maghrib apabila saja akan masuk waktu sholat fardhu  Isya’ sedangkan di dalam kitab ada menyatakan waktu sholat fardhu Maghrib itu adalah sangat pendek kadar sholat fardhu dengan di tambah dengan empat raka‘at sholat sunat adakah? melalui Radio dan Televisyen itu betul dan jika tidak bolehkah pihak Pehin menjelaskannya.

Jawab:

الحمدلله رب العالمين اَللَّهُمَّ هداية للصواب .

Hendaklah diketahui bahawa tiap-tiap pekerjaan dan pertukangan itu ada orangnya, maka kalau sakit sila datang berjumpa doktor, dan kalau hendak buat jambatan atau titi sila minta nasihat jurutera. Kalau hendak buat rumah sila berunding dengan tukang pelan, kalau hendak menghantar surat saman sila serahkan kepada juruhantar saman, kalau motokar rosak pergi berjumpa  tukang baiki motokar begitulah seterusnya.                                                            

Kalau hendak tahu hukum agama pergi berjumpa guru agama dan ahli ilmu agama, yang benar-benar tahu perkara itu, jangan pergi kepada sebarang orang nanti kedua-dua yang bertanya dan menjawab tanya itu sesat,  kalau tak tahu atau musykil hukum-hukum perkara mengerjakan haji tanya orang-orang yang benar-benar tahu hukum haji itu dan jangan ikut kata orang-orang jahil di Makkah itu atau orang-orang haji yang cuma dapat melepaskan dirinya dalam perkara haji itu.

Jangan dengar orang-orang berkata begitu dan berkata begini di dalam sesuatu hukum agama atau hukum sembahyang itu, jangan lekas dengar cakap-cakap orang dalam perkara hukum agama atau lekas percaya bila membaca sesuatu hukum ditulis oleh orang dalam majalah atau akhbar atau buku atau siaran atau diceramahkan oleh orang sekalipun ia profesor atau pengarah atau dato’ atau encik atau pehin atau lebai, sila lebih dahulu selidik dan lihat kitab-kitab agama yang berkenaan , kerana ulama yang pakar-pakar itu telah membukukan masalah atau seumpama masalah itu dalam kitab-kitab mereka.

Kalau ada musykil hukum (waktu Maghrib), dari mana mulanya dan sampai ke mana sudahnya, sila baca Kitabul Mathla‘ Al-Badrain atau kitab Kasyful Litham atau Kifayatul Muhtadî atau lain-lain kitab seumpamanya atau kitab Fathul Qarib, atau kitabul Yaqut An-Nafîs atau Safinatun Najâ atau Matanuz Zaid atau Minhaj atau Bi afdhal dan seumpamanya kitab-kitab itu dipakai dan dii‘tiqâdkan jangan lekas dengar cakap-cakap orang yang bodoh atau cuma pandai bercakap sahaja kerana menurut kaedah tiap-tiap kerja ada tukangnya dan tiap-tiap perkara ada ahlinya.

Hukum-hukum Islam itu telah matang dan masak, kerana telah ia diambil daripada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam  dan sahabat-sahabat Baginda dan Tabi‘ien  dan Tabi‘ Tabi‘ien hingga sampai zaman iman-iman yang empat dengan cermat dan teliti dan ditapis mengikut kaedah mashthalahul hadis, kemudian pengikut-pengikut imam-imam yang empat menghalusi dan mengkaji hukum-hukum yang dihimpunkan oleh imam-imam yang empat dan lain-lain imam-imam yang besar, kemudian pengikut-pengikut imam itu berijtihad dan ? dan istinbath  dan mengeluarkan hukum-hukum pada perkara-perkara yang berlaku pada masa mereka dan perkara yang berlaku pada masa dahulu tetapi tiada sampai kepada mereka atau belum terang perkara itu kepada mereka.

2.   Segala perkara yang berlaku dan hukum-hukum yang dikeluarkan ulama Islam di atas perkara itu, sama ada ijtihad itu tepat atau tiada tepat, maka mereka merekodkan dalam kitab-kitab karangan mereka supaya orang yang datang kemudian ketahui bahawa perkara seperti itu telah berlaku dan ulama-ulama Islam memberikan hukum Islam padanya : Ada kala hukum-hukum dan ijtihad itu berubah dan dapat dalil-dalil dan keterangan-keterangan  yang lanjut maka semuanya itu direkodkan.

Direkodkan supaya jangan ada orang-orang yang kemudian berkata saya sudah ijtihad pada perkara ini padahal ijtihad seumpama itu pada perkara itu telah dibahaskan oleh ulama-ulama pada zaman-zaman yang lalu, mana yang betul dipakai oleh orang kemudian dan mana yang salah dan tiada tepat direkodkan dalam kitab-kitab supaya orang kemudian membuat sempadan dan jangan dijadikan hukum dan buat pegangan.

3.       (1)   Ulama telah membuat keputusan berdasarkan hadis-hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam  maka awal waktu Maghrib ialah dari terbenam segala bulatan matahari dalam ufuk dengan ijmâ‘  ulama Islam.

          (2)   Habis waktu Maghrib itu ialah hilang syafa‘ merah atau cahaya merah dari ufuk. Ini pendapat mazhab Al-Imam Abi Hanifah , Malik dan Al-Imam Ahmad bin Hanbal.

          (3)   Adapun dalam mazhab Al-Imam As-Syafi‘e , maka bagi Al-Imam As-Syafi‘e ada dua Qaul atau dua pendapat maka menurut pendapat Al-Imam As-Syafi‘e masa ia di Baghdad, maka akhir waktu maghrib itu ialah manakala hilang syafa‘ merah dari ufuk.

Kemudian pendapat Al-Imam As-Syafi‘e pada masa ia di Mesir, maka ia berpendapat bahawa Maghrib itu adalah ia satu waktu iaitu awal waktu.

Kata Al-Imam An-Nawawi : Satu waktu itu iaitu apabila tenggelam matahari  dan berlalu kadar bersuci, kadar menutup aurat, dan kadar azan dan iqamah dan kadar lima raka‘at sembahyang.

Maka ulama Syafi‘eyyah telah mengkaji hadis-hadis itu bagi dalil waktu Maghrib itu, maka berdalil dengan hadis yang mengatakan satu waktu itu adalah lemah, maka hadis-hadis yang mengatakan akhir waktu Maghrib  berakhir sehingga hilang syafaq merah adalah shahîh dan banyak.        

Berkata Al-Imam An-Nawawî dalam Al-Minhaj beserta At-Tuhfah oleh Al-Imam Ibnu Hajar , waktu Maghrib itu masuk dengan hilang segala bulatan matahari sekalipun masih ada cahayanya.

Dan kekallah waktu Maghrib itu sehingga hilang syafaq merah menurut  Qaul Qadim bagi Al-Imam As-Syafi‘e , ialah menurut hadis-hadis yang shahîh yang sarih dan tegas padanya.  

Menurut Qaul Al-Jadid bagi Al-Imam As-Syafi‘e , ialah sekadar waktu berwudhu’, mandi, tayamum , mencari air, dan menghilangkan najis dari badan, pakaian dan tempat sembahyang yakni najis mughallazah , dan menutup aurat, dan mencari Kiblat dan azan dan iqamah, dan membuat perkara yang sunat dahulu dari sembahyang dan kadar lima raka‘at bahkan tujuh raka‘at (ini dia kadar waktu Maghrib menurut Qaul Al-Jadid)

Dalilnya kerana Sayyidina Jibril sembahyang dua hari bersama-sama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam  di Makkah dengan begitu, tetapi hadis-hadis yang shahîh  yang terkemudian dari Makkah itu berlaku di Madinah dan hadis-hadis itu banyak rawinya dan lebih sah sanadnya maka hadis-hadis ini dahulukan dari hadis yang berlaku di Makkah itu dan dipakai hadis-hadis masa Al-Madinah itu dan ditinggalkan hadis-hadis yang berlaku di Makkah itu.

Ertinya : Hadis yang menyebutkan sembahyang Sayyidina Jibril ‘Alaihissalam  dengan Rasulullah di Makkah dalam masa dua hari itu,  ialah sembahyang pada waktu fadhilat bukan menunjukan kadar masa Maghrib begitu.

Ada banyak hadis-hadis yang menunjukan kadar Maghrib, kemudian dari masa di Makkah itu iaitu waktu masa di Madinah dan masa di Madinah kemudian dari masa di Makkah iaitu hadis –hadis  menunjukkan kadar lanjut waktu maghrib itu sehingga hilang syafaq merah dari ufuk.

 Ringkasnya :

1.     Akhir waktu Maghrib itu berlanjut sehingga habis syafaq merah.
2.     Sunat sembahyang Maghrib itu pada waktu fadhilat iaitu awal waktunya dan sembahyang pada lain dari waktu fadhilat itu .
3.     Makruh melambatkan sembahyang Maghrib dari waktu fadhilat iaitu awal waktunya dan sembahyang pada lain dari waktu fadhilat itu.

Berkata Al-Imam  An-Nawawi : kata saya Qaul Al-Qadim itu lebih zahir kerana Al-Imam As-Syafi‘e Radhiallahu ‘anhu sendiri telah berkata kiranya hadis itu shahîh maka telah sah hadis-hadis pada Qaul Al-Qadim itu.

Ertinya : Al-Imam As-Syafi‘e memakai Qaul Al-Jadid  itu dengan bersyarat kiranya hadis Qaul Al-Jadid itu shahîh  dan ulama telah  memeriksa hadis – hadis bagi Qaul Al-Jadid dan Al-Qadim maka didapati hadis-hadis Qaul Al-Qadim itu lebih utama dan lebih banyak dari hadis-hadis Qaul Al-Jadid dan lebih sah. Jadi ertinya Al-Imam As-Syafi‘e memakai Qaul Qadim bukan Qaul Al-Jadid.

Jadi dalam masalah akhir waktu Maghrib ialah hilang syafaq merah pada imam-imam yang empat itu iaitu Al-Imam-Al-Imam As-Syafi‘e, Abu Hanifah , Malik dan Ahmad bin Hanbal.

Ringkasnya akhir waktu maghrib hilang syafaq merah dari ufuk dengan itfaq ulama yang empat , dan itfaq mereka pada sunat sembahyang Maghrib di awal-awal waktu dan Makhruh menambah-melambat-lambatkan dari awal-awal waktu.
Berkata Al-Imam Ibnu Hajar dalam At-Tuhfah :

Makruh dilambatkan sembahyang Maghrib dari waktu fadhilat awal-awal waktu, sebagaimana telah dinaqalkan oleh Al-Imam At-Tirmidzi daripada kalangan sahabat dan ulama yang kemudian.

Dan orang-orang yang berpegang dengan Qaul Al-Jadid berkata begitu bahawa makhruh dita’khirkan sembahyang Maghrib dari waktu fadhilat awal-awal waktu.

Ini difahamkan dari Al-Minhaj , At-Tuhfah, An-Nihayat oleh Al-Imam Ar-Ramlî, dan Al-Mughnî Li Ibnî Qadamah Al-Hanbalî dan lain-lain kitab Fiqeh Syafi‘eyyah.

          (4)   Orang yang menegur dan menyalahkan  orang-orang yang berkata akhir waktu Maghrib itu sehingga hilang syafaq merah itu, adalh salah dan suka  menegur dengan  tiada siasat dan dengan tiada baca kitab-kitab yang muktabar lebih dahulu dan fahamkan kata-kata ulama Islam lebih dahulu dan bertanya kepada guru-guru yang faham perkara seperti akhir waktu Maghrib itu.

والله أعلم

[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam

Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei



No comments:

Post a Comment