Thursday, May 14, 2015

SEMBAHYANG QADHA DAN TUNAI

PERKARA: MANA LEBIH AFDAL DIDAHULUKAN SEMBAHYANG QADHA DAHULU KEMUDIAN BAHARU SEMBAHYANG TUNAI


Soalan:

Apabila masuk waktu sembahyang , yang mana lebih afdhal, adakah sembahyang qadha dahulu kemudian baharu sembahyang tunai atau sembahyang tunai dahulu baharu sembahyang qadha.

Jawapan:

الحمدلله


Berkata Al-‘Allâmah Bi Afdhal (العلامة بافضل) dan Ba’isyan (باعشن): Sunat bersegera pada mengadhakan sembahyang yang telah diluputkan dengan ada uzur syar‘ie seperti tidur dan lupa yang tiada melampaui pada keduanya, bagi segera menyelesaikan tanggungan dan kerana ada perintah berbuat begitu, dan sunat juga ditertibkan pada qadha sembahyang itu (seperti dahulukan Zuhur dari Asar, dan Asar dari Maghrib, dan Maghrib dari Isyak, dan Isyak dari Subuh), dan sunat dahulukan sembahyang qadha yang ada uzur dari sembahyang tunai yang telah sedia ada, yang tiada takut luput waktu sembahyang yang sedia ada, dan wajib disegerakan sembahyang qadha yang diluputkan dengan tiada apa-apa uzur. Dan wajib didahulukan qadha sembahyang yang luput, dari qadha sembahyang yang luput dengan ada uzur, sekalipun dengan tertib padanya.

Maka menurut nash ulama yang di atas ini, maka wajib dibuat sembahyang qadha lebih dahulu jika sembahyang itu luput dengan tiada apa-apa uzur, sekalipun sudah masuk waktu sembahyang fardhu yang lain, kiranya waktu sembahyang fardhu yang lain itu tiada luput dengan mengerjakan qadha dalam waktu sembahyang yang lain itu, dan sunat disegerakan sembahyang qadha yang luput dengan ada uzur itu dari mengerjakan sembahyang fardhu yang lain yang sudah masuk waktunya seperti qadha sembahyang Subuh dalam waktu Zuhur.

وَاللهُ اَعْلَمْ بِالصَّوَابِ

[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam


Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei

No comments:

Post a Comment