Thursday, May 14, 2015

SEMBAHYANG SUBUH

BERHUBUNG DENGAN SEMBAHYANG SUBUH


Soalan:

1.       Seorang bangun dari tidur sebelah pagi kira-kira jam 7.00 terus mengambil wudhu’. Kemudian sembahyang Subuh dengan menyaringkan suara.  Adakah sah sembahyang Subuh itu?

2.       Seorang bangun dari tidur sebelah pagi kira-kira jam 7.00 terus mengambil wudhu’ lepas itu berdiri sembahyang qadha Subuh.  Adakah mendapat atau dianggap sembahyang qadha Subuh itu sama juga dengan sembahyang Subuh?

Jawapan:

الحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، اللهم هداية للصواب

1.       Seorang bangun dari tidur, pada hal waktu Subuh sudah keluar maka ia terus mengambil wudhu’ dan sembahyang Subuh, maka sembahyang Subuh itu adalah ia sembahyang Subuh qadha di luar waktu Subuh, dan sembahyang Subuh qadha itu sah, dan sunat ia jangan menyaringkan suara pada tempat-tempat yang sunat dinyaringkan suara iaitu pada bacaan Fatihah dan pada bacaan surah, jika ia sembahyang Subuh sudah keluar matahari, dan jika ia sembahyang Subuh sebelum keluar matahari maka sunat ia baca Fatihah dan surah dengan nyaring iaitu sekira-kira bacaan itu didengar oleh orang lain yang ada di sisinya.

2.       Melewatkan sembahyang Subuh dari waktunya, ada kalanya kerana sebab suatu uzur pada syara‘ seperti sakit, penat dan terlena tiada sedar, dan ada kalanya dengan tiada apa-apa sebab atau uzur. Maka ia sembahyang Subuh dengan qadha atau sembahyang Subuh di luar waktunya, dengan sebab ada sesuatu uzur pada syara‘, maka sembahyang Subuh qadha itu samalah pahalanya dengan sembahyang Subuh dalam waktunya, dan jika ia lewatkan sembahyang Subuh dari waktunya dengan tiada sesuatu uzur pada syara‘ maka tiadalah sama pahalanya, kerana sembahyang Subuh dalam waktunya ada mempunyai kelebihan-kelebihan dan pahala-pahala yang tertentu, dan dengan tiada sembahyang Subuh di dalam waktunya ia telah luput akan kelebihan-kelebihan dan pahala-pahala itu, tambahan pula ia mendapat dosa dan telah menderhaka kerana mengeluarkan sembahyang dari waktunya dengan tiada uzur pada syara‘, dan qadha sembahyangnya itu hanya menunaikan perintah qadha itu, dan ia diberi pahala di atas menunaikan perintah qadha sembahyang itu, sekalipun ia mendapat dosa pada mengeluarkan sembahyang Subuh dari waktunya, kerana tiap-tiap sembahyang atau tiap-tiap amal atau tiap-tiap ibadat diberi pahala kepada siapa yang mengerjakannya.

          Daripada Sayyidatina ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha daripada Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:  ركعتا الفجر خير من الدنيا وما فيها  diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim, Ertinya: dua rakaat sembahyang sunat sebelum sembahyang Subuh itu, lebih baik dari dunia dan dari segala isinya, dan pada suatu riwayat daripada Al-Imam Al-Bukhari dan Muslim: أحب الى من الدنيا جميعا, Ertinya:  Dua raka‘at sunat sembahyang Shubuh sebelum sembahyang Shubuh itu, lebih saya suka akannya lebih dari dunia segala-galanya.

          Hadis ini menunjukkan kelebihan sembahyang sunat Subuh dan kelebihan sembahyang Subuh.

وَاللهُ اَعْلَمْ بِالصَّوَابِ

 [YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam

Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei




No comments:

Post a Comment