Tiada ada
kebenaran Syara’ pada mendirikan Sembahyang Juma‘at dengan sembahyang Zohor,
kerana nendirikan Sembahyang Juma‘at ditempat bukan ditempat orang-orang tiada
bermastautin sekalipun cukup sempurna syarat 40 empat puluh orang ahli Jemaah,
tiada sah menurut pendapat ‘ulama padanya, bagaimana didalam al-Majmu’ oleh
al-Imam an-Nawawi.
Berkata al-Imam an-Nawawi : Adapun penghuni khemah,
jika kiranya mereka berpindah dari tempat mereka itu pada musim sejuk atau
musim panas maka tiadalah sah Juma‘at mereka dengan tiada khilaf ‘ulama
padanya, dan jikalu mereka kekal di rumah-rumah khemah itu musim sejuk dan
musim panas dan khemah-lhemah itu berhimpun diantara satu dengan lain maka
padanya ada dua sebagaimana dihikayatkan oleh al-Imam-al-Imam ak-Qadhi Abu
al-‘Iddah, asy-Syasyi dan lain ‘ulama Syafi’eyah.
Berkata al-Imam an-Nawawi:
Menurut Qaul yang telah
lebih ashah dari dua qaul itu bahawa tiada wajib mereka mendirikan Juma‘at dan
tiada sah Juma‘at mereka, dan dengan qaul ashah itu juga berkata al-Imam Malik
dan al-Imam Abu Hanifah.
Qaul yang kedua wajib diatas
mereka mendirikan Juma‘at dan sah Juma‘at daripada mereka, ini dinashkan dia
didalam al-Buaithi. والله أعلم بالصواب .
Menurut diatas ini adalah
askar-askar yang diam di khemah Berakas itu, hukum mereka seperti hukum
orang-orang ‘Arab Pedalaman yang diam dalam khemah-khemah mereka yang sentiasa
berpindah dari satu tempat ke satu tempat menurut musim sejuk dan musim panas
kerana mencari kehidupan sehari-hari, kerana kampung halaman mereka bukan di
khemah Berakas dan mereka bila-bila masa akan balik ketempat asal mereka, dari
itu mereka bukan orang-orang mastautin diam tetap di Berakas, sebagaimana penduduk
kampung diam tetap di kampung mereka.
Berkata al-Imam an-Nawawi:
Berkata ‘Ulama Syafi’eyah: Disyaratkan sah mendirikan Juma‘at itu hendaklah
didirikan Juma‘at dicelah-celah atau diantara rumah-rumah kediaman orang yang
bermastautin yang rumah-rumah itu berhimpun diantara satu dengan lain (tiada
berjauh-jauh), dengan orang-orang yang ter’aqad Sembahyang Juma‘at dengan
mereka.
Berkata al-Imam an-Nawawi:
Berkata al-Imam asy-Syafi’e dan ‘ulama Syafi’eyah sama ada rumah-rumah itu dari
batu atau kayu atau tanah atau buluh atau daun dan pelafah atau lain, sama ada
negeri yang ramai yang mempunyai pasar-pasar atau di kampung-kampung yang
kecil, di gua-gua di gunung-gunung dijadikan tempat kediaman tetap (bagaimana
saya lihat gua-gua yang besar, dijadikan tempat kediaman di Mesir pada zaman
dahulu kala).
Jika rumah-rumah itu
berjauh-jauh diantara satu dengan satu, maka tiadalah sah didirikan Juma‘at di
rumah-rumah berjauh-jauh itu dengan tiada Khilaf ‘ulama padanya kerana tiada
dinamakandia kampung atau desa, dan diketahui berhimpun rumah-rumah atau
berjauh-jauh rumah-rumah itu dengan jalan ‘urf dan adat.
Ini perkataan al-Imam
an-Nawawi Rahimahullahu Ta’ala.
4.
Mendirikan Juma‘at pada tempat orang-orang mastautin tetap dan ahli
jemputannya tiada sampai 40 empat puluh orang pada satu-satu ketika itu ada
khilaf ‘ulama pada sah Juma‘at mereka.
Adapun askar yang mendiami
khemah di Berakas itu bukan seperti penduduk kampung yang kurang 40 empat puluh
ahli Juma‘at pada satu-satu ketika itu, padahal mereka orang-orang bermastautin
tetap diam kampung.
Ringkasannya askar yang
mendiami khemah di Berakas itu ada hukumnya bersendiri dan penduduk kampung
yang bermastautin yang tiada cukup 40 empat puluh ahli Juma‘at pada satu ketika
ada hukumnya bersendiri.
5.
Tiada sah didirikan Juma‘at di Surau atau Masjid Kem Berakas itu sama
ada ditimbal Zohor atau tiada, kerana tiada syarat sah mendirikan Juma‘at di
Kem Berakas itu.
والله
أعلم بالصواب
[YDM.
PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI
ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti
Kerajaan,
Negara
Brunei Darussalam
Pejabat Mufti, Brunei
|
Mufti Kerajaan Brunei
|
No comments:
Post a Comment