ADAKAH
WAJIB QADHA SEMBAHYANG FARDHU YANG LIMA DAN SEMBAHYANG QADHA KETIKA MENGERJAKAN
HAJI FARDHU
Soalan:
1. Adakah sembahyang yang
saya telah tinggalkan 10 tahun itu harus atau wajib saya qadha atau sebaliknya?
2. Kalaulah sembahyang yang
telah saya tinggalkan 10 tahun itu harus atau wajib saya qadha atau bayar,
bagaimana?
3. Bagaimana cara-cara saya
melaksanakannya (qadha atau bayar sembahyang).
4. Bagaimana caranya saya
tahu yang sembahyang saya 10 tahun itu telah habis atau selesai saya qadha atau
bayar, iaitu tidak perlu saya sembahyang qadha atau bayar lagi.
5. Bilakah masa atau
waktunya sembahyang qadha atau bayar itu boleh dilakukan (masa qadha atau
membayar sembahyang). Saya sebagai orang
masih qadha atau berhutang dalam sembahyang:-
6. Bolehkah saya menjadi
imam atau mengimamkan dalam sembahyang berjemaah?
7. Apakah jenis-jenis
sembahyang yang tidak boleh saya lakukan atau sertakan baik sembahyang
berseorangan atau berjemaah. Dalam kita
menunaikan sembahyang 5 waktu sehari semalam:-
8. Bagaimanakah cara kita
atau mengetahui batas-batas atau sempadan waktu-waktu sembahyang diantara satu
waktu kesatu waktu umpamanya waktu Dzuhur mulai jam 12.30 hingga jam . . . .
dan seterusnya.
9. Bilakah masa atau
waktunya kita ditegah bersembahyang, baik sembahyang waktu (fardhu) sunat dan
sembahyang qadha.
10. Apakah tidak menyalahi
jika seseorang itu tidak bersembahyang di masjid baik sembahyang bersendirian
atau berjemaah dia atau mereka bersembahyang di rumah sedangkan rumah mereka
berhampiran dengan masjid, walaupun mereka atau dianya mendengar suara azan
sekalipun dari masjid dia atau mereka tidak mengindahkan dia atau mereka masih
tetap bersembahyang di rumah juga.
11. Berapakah agak jarak jauh
tempat atau rumah seseorang itu dengan masjid, walaupun terdengar suara azan,
maka seseorang itu tidak perlu pergi ke masjid untuk menunaikan sembahyang
berjemaah di masjid.
Saya sebagai seorang
yang masih dalam qadha sembahyang, dalam masa berada di Mekkah nanti (kira‑kira
40 hari) apakah boleh saya melakukan perkara‑perkara tersebut:-
12. Sembahyang qadha (bayar)
dan bila masanya boleh dilakukan.
13. Sembahyang Tahyatul Masjid
(sunat masjid), sunat Tawaf, sunat Ihram Umrah dan sunat Ihram Haji dan
sembahyang sunat lainya.
14. Apakah jenis-jenis amal
atau ibadat atau sembahyang yang tidak boleh atau ditegah dilakukan oleh
seseorang yang masih dalam qadha sembahyang (Jemaah Haji) iaitu orang yang
seumpama saya.
15. Mengikut pengelaman dari
ramai jemaah-jemaah Haji yang telah pernah menunaikan ibadat Haji. Doa qunut dalam sembahyang Subuh tidak
dilakukan di Mekkah, sedangkan kita di sini melakukan doa qunut, apakah kita
mengikut seperti di Mekkah dengan tidak perlu doa qunut atau kita wajib juga
dengan doa qunut, apakah ini tidak merosakan sembahyang kita.
Jawapan:
الحمد
لله ، اللهم صل وسلم على سيدنا محمد واله وصحبه ، اللهم هداية للصواب
1. Ya. Wajib diatas orang
mukallaf mengqadhakan sembahyang fardhu yang lima, yang telah ia tinggalkan
pada hal ketika itu ia orang mukallaf dari semenjak ia baligh sama ada dengan
keluar mani atau haid, atau sampai umur 15 tahun Qamariah.
2. Wajib diqadhakan segala
sembahyang yang luput daripada orang mukallaf dengan sengaja, dan tiada apa-apa
uzur pada syara’, sama ada ia tahu atau tiada, kerana orang-orang mukallaf
laki-laki dan perempuan wajib ia belajar hukum-hukum ugama dari jenisfardhu
‘ain, seperti dalam ibadat-ibadat, jualbeli, dalam berniaga, berusaha, nikah
yang sedang berlaku diatas dirinya, dan wajib dan mesti diatas ibu bapa, dan
orang-orang Islam mengajar dan menyuruh orang mukallaf belajar hukum‑hukum
fardhu ‘ain dalam Islam. Dan wajib di
atas Raja, dan pegawai yang bertanggung jawab hal umat Islam mengajak dan
mengarahkan umat Islam belajar hukum-hukum dari jenis fardhu ‘ain dari
hukum-hukum Islam, dan mengadakan guru-guru yang mengajar hukum-hukum fardhu
‘ain.
3. Menurut kiraan
Al-A'llamah Al-Syeikh Muhammad Tahir Jalaluddin, dan ahli falak yang masyur dan
sahabat ayahanda kita dan kita rahmatullah ta’ala ‘alaihi bahawa satu
tahun hijiriyyah harinya 354 hari pada tahun Basitah, dan 355 hari pada tahun
Kabisah. Dipetik dari kitabnya
Natijahtul ‘Umr.
Maka Awang kira 355 hari
x 10 tahun = berjumlah 3550 hari jadi dalam 3550 hari wajib di atas Awang
mengqadhakan sembahyang lima waktu.
4. Wajib qadha sembahyang
sepanjang masa melainkan masa yang tiada dapat tiada dibuat seperti waktu kerja
mencari nafkah dan sara hidup bagi diri sendiri, dan nafkah bagi orang yang
wajib Awang tanggong dan sarakan hidupnya, seperti isteri, anak kecil yang
fakir, dan ibu bapa yang fakir, dan melainkan waktu tidur biasa dan waktu qadha
hajat, dan melainkan masa ia terpaksa membuat perkara yang wajib yang tiada
boleh tidak, kalau tiada dikerjakan maka perkara wajib itu akan luput seperti
sembahyang Dzuhur yang hadhir dan sembahyang Juma’at dan seumpamanya.
5. Jawabnya seperti jawab
(4).
6. Awang boleh jadi imam
dalam sembahyang berjemaah.
7. Awang wajib qadhakan
sembahyang yang luput itu dan haram di atas Awang mengerjakan sebarang
sembahyang sunat.
8. Rasullullah Shallallahu
'alaihi wasallam telah mengajar umat Islam cara mengetahui waktu-waktu bagi
dikerjakan sembahyang fardhu yang lima itu bagaimana disebutkan oleh ulama
Islam.
Tersebut dalam kitab
Al-Minhaj karangan Al-Imam An‑Nawawi rahimahullahu ta’ala pakar dalam ilmu
Islam, dan pakar dalam mazhab kita Ash-Syafi’i radhiallahu 'anhu yang
diiktimadkan kitanya bagi dibuat fatwa dan diambil hukum-hukum Islam.
Katanya: sembahyang Dzuhur awal waktunya dengan
tergelincir matahari dari langit dari timur ke barat, dan akhir waktu Dzuhur
itu apabila bayang sesuatu itu sendiri dan sama kadarnya dengan sesuatu itu
(seperti bayang pensil sama kadar dengan pensil itu), dan bayang yang ada waktu
matahari tergelincir itu dari tengah langit itu, hendaklah dibuang dan jangan
ambil kira, bayang itu dinamakan bayang Zillul Istiwa’.
Awal waktu Asar, apabila
bayang sesuatu itu seperti sama dengan sesuatu itu, dan kekal waktu Asar itu
sehingga terbenam segala bulatan matahari di bawah dasar laut, dan di bawah
ufuq.
Awal waktu Isyak itu
dengan hilang mambang merah dari tepi langit dan kekal waktu Isyak itu hingga
terbit fajar sidek.
Awal waktu Subuh itu
terbit fajar sidek, iaitu awan putih yang melintang di arah langit, dan kekal
waktu Subuh itu sehingga terbit matahari sekalipun sedikit. Di ambil dengan ringkas.
Awang boleh dapatkan
jadual waktu sembahyang lima waktu dari Jabatan Ehwal Ugama Brunei, atau boleh
didengar azan dari radio serta Awang berhati-hati membandingkan dengan jadual
waktu dan jam yang betol, kerana setengah-setengah negeri juru hebah itu lalai
sehingga salah menghebahkan azan itu.
9. Orang yang meluputkan
sembahyang fardhu yang lima dengan sengaja wajib ia qadha sembahyang itu
sepanjang masa.
Orang yang tiada
mempunyai qadha, maka ditegah ia sembahyang sunat haram ia sembahyang sunat itu
pada waktu:
1. Lepas sembahyang Suboh sehingga naik
matahari sekadar satu galah di atas langit.
2. Waktu matahari betul-betul di tengah
langit, melainkan pada hari Juma’at.
3. Lepas sembahyang Asar sehingga tenggelam
matahari, melainkan sembahyang yang ada sebab yang tiada kemudian, seperti
sembahyang qadha sunat, sembahyang Tahyattul Masjid, sembahyang sunat wudhuk,
sembahyang gerhana dan sujud syukur, melainkan di tanah haram Mekkah, maka
boleh ia sembahyang sunat pada waktu-waktu yang tersebut yang dilarang itu.
Orang yang mempunyai
qadha sembahyang yang luput dengan sebab ada uzur syara’, maka ia boleh buat
qadha sembahyang itu pada waktu, yang dilarang itu, sebab sembahyang qadha itu
ada mempunyai sebab terdahulu dari waktu-waktu yang dilarang itu.
10. (i). Mendirikan sembahyang fardhu berjemaah
adalah menjadi fardhu kifayah keatas orang-orang laki-laki yang mukallaf yang
bermukim pada sesuatu tempat. Sekarang
orang-orang Islam laki-laki yang bermukim, banyak yang tiada mengambil hirau
mendirikan sembahyang berjemaah yang wajib di atas mereka mendirikan jemaah dan
yang wajib mengajak orang-orang berjemaah.
(ii). Juga wajib didirikan sebuah rumah atau
diadakan suatu tempat bagi mendirikan sembahyang berjemaah fardhu yang lima
itu, oleh orang-orang Islam laki-laki yang bermukim itu jika ada mereka
kira-kira 30 orang laki-laki Islam bermukim di situ.
(iii). Rumah tempat sembahyang berjemaah itu
hendaklah bebas sekira-kira orang-orang yang datang sembahyang berjemaah dengan
bebas tiada ada gangguan dan tiada segan datang berjemaah di situ, dan bukan
rumah orang kerana tiada kebebasan memasuki rumah seperti rumah itu, melainkan
rumah orang itu bebas dari segala gangguan.
Tiadalah memadai
mendirikan sebuah masjid dalam satu-satu negeri dengan tiada mendirikan
tempat-tempat sembahyang berjemaah, jika besar sesuatu negeri dan kawasan itu
hendaklah didirikan tempat-tempat sembahyang berjemaah atau surau, beberapa
tempat‑tempat ibadat atau beberapa surau.
Jadi dalam sesuatu
negeri itu ada satu masjid dan beberapa-beberapa surau.
Dari itu kita didapati
sekarang orang-orang Islam mendirikan masjid-masjid tetapi lengah dan lalai
dari mendirikan surau-surau atau tempat-tempat ibadat berjemaah di suatu tempat
itu, mereka adalah berdosa tiada menjalankan fardhu kifayah.
Sabda Rasullullah Shallallahu
'alaihi wasallam:
ما من
ثلاثة فى قربة أوبدولا تقام فيهم الجماعة الا استحون عليهم الشيطان ، فعليك
بالحماعة ، فانما يأكل الذئب من الغنم القاصية
Hadits ini diriwayatkan
oleh Al-Imam Abu Daud, An‑Nasa’i dan ditashihkan hadits ini Al-Imam Ibnu Hibban
dan Al-Hakim.
Ertinya: Tiga orang laki-laki ada dalam satu kampong
atau dalam satu tanah lapang, tiada mendirikan sembahyang fardhu yang lima
dengan berjemaah, melainkan mereka akan dikuasai dan ditawan oleh syaitan, maka
wajiblah di atas kamu ada di dalam kumpulan umat Islam yang sembahyang
berjemaah kerana serigala akan makan kambing yang memencilkan diri dari
kumpulan kambing-kambing itu.
Begitulah orang Islam
yang ada di satu kampong atau ada pada satu tanah lapang jika kiranya tiada
mendirikan sembahyang berjemaah akan dikuasai oleh syaitan dan ajen-ajen jahat,
kumpulan subasif dan ahli samsing, maka menganas, mencuri, merompak, makan
dadah, merogol, lacor, berjudi, berjoget dan berdansing, berkhalwat dan
sebagainya sebab tiada berjemaah, dan tiada berhimpun, dan tiada mendengar
nasihat dan tiada bertemu muka diantara penduduk-penduduk kampong itu, maka
syaitan pun datang mengasut dengan fikiran jahat, pelan-pelan liar, dan
perbuatan ganas dan pakatan‑pakatan anti ketenteraman, dan kelakuan luar budi
bahasa, dan luar lunas-lunas Islam, ini dipetik dari At-Tuhfah dan Al-Iqna’.
Seorang sahabat saya
datang mengadu, bahawa orang-orang Islam mendirikan masjid-masjid
cantik-cantik, dan tiada mengambil berat pada membangunkan surau-surau dan
tempat-tempat ibadat diantara masjid-masjid yang berjauhan itu, katanya itu seperti
kelakuan orang-orang Kristian mendirikan gereja berjauh-jauhan denga tiada
surau seperti surau umat Islam. Ini
katanya jangan kita ikut kelakuan orang-orang dimurkai Allah dan orang‑orang
yang disesatkan Allah seperti dalam Al‑Fatihah
غير الماغضوب عليهم ولاالضالين امين
(iv). Hasil dan dapat sembahyang berjemaah itu
dengan seorang imam dan seorang makmum.
(v). Sembahyang berjemaah di masjid lebih afdhal
dari sembahyang berjemaah di rumah, kerana syara’ Islam mengambil berat pada
mengamarahkan masjid, menurut pendapat Al-Imam Ibnu Hajar rahimahullahu
ta’ala.
11. (i). Kadar jauh pergi ke tempat berjemaah dari
rumah itu iaitu memadailah sekira-kira seseorang itu keluar dari rumahnya
menuju ke tempat jemaah itu, dengan sekira‑kira ia tiada dapat kesusahan yang
zahir dan menanggong keberatan yang nyata, pada mendapatkan sembahyang jemaah
itu.
(ii). Berkata Al-Imam Ibnu Hajar dalam
At-Tuhfah: Sunat bagi imam itu berusaha
sembahyang pada awal waktu, tetapi sesudah berlalu masa kadar orang-orang
datang berhimpun, dan mereka membuat perkara-perkara sebab bagi menunaikan
sembahyang sekadar masa yang adat biasa, kemudian imam sembahyang dengan orang‑orang
yang ada itu, sekali pun sedikit.
Begitulah juga seperti
yang tersebut dalam Al-Mughni Lil Khatib dan An-Nihayah Lil Ramli dan lain-lain
kitab Fiqh.
Berkata Al-Imam Al-Habib
Abdullah bin Umar bin Yahya Al-Alwi Al-Husaini dalam kumpulan fatwanya, ketika
mengulas ibarat di atas ini:
Ketahuilah dari
perkataan-perkataan yang di atas ini, bahawa sunat bagi imam itu bersegera
mendirikan sembahyang pada awal waktu, dengan orang-orang yang telah hadhir
itu, dan jangan menunggu makmum lebih dari kadar itu, dan menunggu yang sunat
itu, ialah kadar zaman ada masa dari lepas masuk waktu itu sekira-kira sempat
orang yang sederhana kelakuannya itu pergi qadha hajat, dan bersuci Taharah,
dan sembahyang sunat Ratibah Qabliah sekadar masa serendah-rendah kamal
sembahyang (Adnal-Kamal) dan bagi mendekatkan pada faham luas waktunya itu,
iaitu sekadar masa membaca setengah juzu Al-Qur'an iaitu sekadar suku jam,
melainkan pada sembahyang Maghrib, kerana Maghrib itu sempit, maka sunat
diceraikan diantara azan Maghrib dan akamat sekadar masa yang sedikut jua, maka
itulah kadar waktu yang sunat bagi imam melewatkan sembahyang dari lepas masuk
waktu sehingga kadar itu, maka jika ia lewatkan lebih dari kadar itu, maka dia
telah menyalahi sunat Rasullullah, dan jika lekaskan dari kadar itu, maka ia
juga telah menyalahi sunat perjalanan Rasullullah Shallallahu 'alaihi wasallam. Dan masuk imam itu dalam golongan imam-imam
yang disabdakan Rasullullah Shallallahu 'alaihi wasallam iaitu imam‑imam
yang mematikan sembahyang, bagaimana hadits-hadits yang diriwayatkan oleh
Al-Imam Muslim.
Diambil dengan ringkas.
12. Melakukan qadha sembahyang
itu pada bila-bila masa sama ada di Mekkah Al-Mukarramah atau di Madinah
Al-Munawarah, kerana qadha sembahyang yang diluputkan dengan sengaja itu wajib
disegerakan, kecuali masa mengerjakan fardhu yang hadhir seperti sembahyang
fardhu yang lima yang hadhir dan kecuali kerja-kerja haji yang wajib
ditunaikan.
13. Awang lakukan dan kerjakan
sembahyang qadha ganti sembahyang sunat dan tawaf sunat, yang awang sebutkan
itu.
14. Buat dan selesaikan qadha
sembahyang sepanjang masa Awang itu, juga sembahyang di tanah haram Mekkah
adalah besar dan berganda-ganda pahalanya sekira-kira 100,000 ganda sembahyang
dari sembahyang di luar tanah haram Mekkah.
Dan satu sembahyang di masjid Nabi diberi pahala 1,000 ganda.
15. Boleh buat qunut biasa
kalau sempat salam bersalam bersama-sama imam, dan boleh buat qunut ringkas
seperti
اللهم
اغفرلى فانك غفور رحيم
Kemudian terus duduk ikut
duduk bersama-sama imam dan bertahayat akhir.
Makmum
boleh mufarakah dengan niat mufarakah meninggalkan imam dan membaca qunut dan
makmum boleh tinggalkan qunut, kerana mengikut imam, dan tiadalah ia kena suhud
shawi, kerana imam menanggung perbuatan meninggalkan qunut itu, sebagai ia
makmum kepada imam itu, demikianlah bagaimana yang dapat difahamkan dari kitab
Al-Manhaj dan At-Tuhfah. Wallahu A’alam.
والله أعلم بالصواب وهو المعين ولا معين سواه الحمد لله رب العالمين
والله أعلم
[YDM. PEHIN
DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL
BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti
Kerajaan,
Negara
Brunei Darussalam
Pejabat Mufti, Brunei
|
Mufti Kerajaan Brunei
|
No comments:
Post a Comment