Thursday, May 14, 2015

JAMA' QASHAR LEBIH 3 HARI

Sembahyang Jama’ Dan Qasar Dalam Masa Lebih
Dari Masa Tiga Hari


Soalan:

Kita boleh sembahyang jama’ dan qasar selama mana kita bermusafir dan bukan sekadar tiga hari tiga malam seperti dalam mazhab Syafi’e kerana berpegang hujah yang para sahabat pernah bersembahyang jamak dan qasar selama enam bulan ketika mengepung Rome?

Jawab:

الحمد لله ، اللهم صل على سيدنا محمد واله وصحبه وسلم   اللهم هداية للصواب

Jikalau orang belayar berniat iqamah dan bermukim semata-mata mukim atau bermukim 4 empat hari pada suatu tempat, maka habislah tempoh pelayarannya dengan sampai ia pada tempat itu, dan tiadalah dikira 4 empat hari itu akan hari masuk ketempat itu dan hari keluar dari tempat itu menurut qaul yang sahih.

Jikalau orang yang belayar itu bermukim di suatu negeri dengan niat dia akan bertolak dari situ, apabila telah dapat ia tunaikan hajatnya yang diharap-harapkan tempat itu, sebelum empat hari betul, maka ia boleh qasar selama 18 delapan belas hari, atau dia ketahui hajatnya tiada dapat ditunaikan melainkan dalam tempoh lebih dari empat hari betul, maka tiadalah boleh ia qasar kerana dia ketika itu jauh dari rupa orang belayar.

Adapun qaul mengatakan orang yang berjuang yang bimbangkan bertempur boleh ia qasar selama-lamanya selagi ia berjuang, maka yang di’itibarkan ialah ada pelayaran dan orang berjuang itu tiada belayar, dan ada qaul mengatakan bahawa orang berjuang yang bimbangakan bertempur itu boleh qasar selama-lamanya.

Dari Kitab at-Tuhfah oleh al-Imam Ibnu Hajar di atas Kitab al-Minhaj oleh al-Imam an-Nawawi Rahimullahu Ta’ala.

والله أعلم بالصواب

[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam

Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei


No comments:

Post a Comment