Thursday, May 14, 2015

WAKTU AZAN SEMBAHYANG JUMAAT

ADZAN SEMBAHYANG JUM‘AT DI NEGARA Brunei DARUSSALAM TETAP PADA WAKTU 12.45 TENGAH HARI DAN TIADA MENGIKUT AWAL-AWAL WAKTUNYA MENURUT TAKWIM WAKTU SEMBAHYANG.



Jawab:

اَلحَمْدُ للهِ


1.     Ulama berkata apabila masuk waktu sembahyang, maka bilal adzan menyeru orang Islam pergi menyempurnakan sembahyang fardhu di masjid tempat mereka berada.

Imam hendaklah tunggu makmum datang ke masjid sehingga makmum-makmum itu bersuci dan mengambil air sembahyang dan memakai pakaian sembahyang dan sembahyang sunat qabliyah iaitu di lewatkan dari awal waktu sekedar kira-kira 15 minit, kemudian imam itu mendirikan sembahyang fardhu berjemaah.

Dari kenyataan ini bahawa bila masuk waktu sembahyang maka bila adzan dan imam tunggu makmum-makmum sehingga selesai makmum-makmum itu bersuci berwudhu memakai pakaian dan menhadap qiblat sembahyang sunnat qabliyah iaitu sekedar kira-kira 15 minit lebih kurang dan tiada boleh lewat dari kadar 15 minit itu. Ini sembahyang berjemaah lain dari Jumaat yakni sekedar membaca Qur’an setengah juz.

2.     Adapun pada sembahyang Jumaat dan waktu sembahyang itu berubah-ubah masanya mengikut peredaran matahari sepanjang tahun, maka kementerian hal ehwal agama mengesyorkan ditetapkan 12.45 dimulakan adzan pada tiap-tiap jum‘at setelah mendapat anugerah titah perintah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Dipertuan negara Brunei أَيَّدَهُ الله تعالى, sebagai menjaga kepentingan umat Islam yang wajib menunaikan sembahyang Jumaat kerana wajib sembahyang Jumaat ada mempunyai syarat-syarat lebih dari syarat-syarat sembahyang fardhu.

3.     Perintah raja wajib ditaatkan kerana ia menjaga muslihat orang ramai, menurut ‘Aqidah Ahl Sunah Wa Al-Jamaah.

4.     Apabila bilal adzan Jumaat maka hendaklah orang-orang yang wajib berjemaah pergi sembahyang Jumaat menurut nash Qur’an.

إِذَا نُودِي لِلصَّلاَةِ مِن يَومِ الجُمُعَةِ فَاسعَوا إِلَى ذِكرِ اللَّهِ وَذَرُوا البَيعَ

Tafsirnya: “Apabila dipanggil kamu kerana sembahyang jum‘at pada hari jum‘at, maka hendaklah kamu pergi jum‘at itu yang ada di dalam sembahyang jum‘at itu dzikrullah dan ingatkan Allah dan tinggalkan jual beli.”

Ertinya apabila adzan kedua dilaungkan maka haram membuat kerja jual beli dan lain kerja, hanya pergi segera ke masjid kerana menunaikan sembahyang Jumaat.

5.     Jadi dengan adzan yang kedua Jumaat itu maka semua kerja adalah dilarang dan haram hanya kerja pergi sembahyang Jumaat dan sebab waktu dzuhur itu berubah mengikut peredaran matahari sepanjang tahun dan kerana menjaga muslihat orang ramai pergi mengerjakan Jumaat, maka dari itu ditetapkan 12.45 tengah hari melakukan upacara Jumaat itu, supaya semua orang dapat mengerjakan Jumaat dengan selesa dengan tentu masanya.

6.     Dengan tujuan begitu, maka tiadalah ada apa-apa masalah melanggar syarak’ atau bertentang dengan syarak yang diragu-ragukan oleh tuan penyoal itu dengan minta dalil dari Qur’an dan hadits dan perbuatan Khalifah-Khalifah Rasyidin Abu Bakar, Umar, Utsman, dan Ali Radhiyallahu ‘anhum dan melambat-lambatkan sembahyang Jumaat dari awal waktunya. 

وَاللهُ أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ


PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA AWANG HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ
Mufti Kerajaan ,
Negara Brunei Darussalam .


Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei

No comments:

Post a Comment