SEMBAHYANG
QADHA DI BELAKANG IMAM
SEMBAHYANG
TARAWIKH
Soalan:
Pertanyaan daripada Awang
Shahminan bin Haji Awang Tengah, beralamat Rumah Sakit Besar, Brunei. Surat
pertanyaan 7.7.83.
Jawapan:
الحمد
لله
1. Disini saya bawa perkataan ulama daripada
kitab-kitab Fiqh yang menjadi keterangan dan petunjuk kepada Awang dalam
perkara makmum mengikut imam sembahyang, yang sembahyang masing-masing makmum
dan imam berlainan tiada sama seperti makmum sembahyang Dzuhur dan imam
sembahyang Asyar dan makmum sembahyang Suboh dan imam sembahyang Maghrib dan
makmum sembahyang qadha dan imam sembahyang adaan dan sebaliknya.
Berkata Al-Imam
An-Nawawi dalam kitabnya Al-Minha: Sah
orang sembahyang tunai mengikut imam yang sembahyang qadha, dan sah orang
sembahyang fardhu mengikut imam yang sembahyang sunat, dan sah orang sembahyang
Dzuhur mengikut imam yang sembahyang Asar, dan sebaliknya, begitu juga sah
orang sembahyang Dzuhur mengikut imam sembahyang Suboh atau sembahyang Maghrib,
dan sah makmum sembahyang Dzuhur di belakang imam sembahyang Subuh atau Maghrib
sebagai orang masbok, hendaklah ia selesaikan sembahyang Dzuhurnya lepas salam
imam dari sembahyang Subuh atau Maghrib itu, tiadalah mengapa ia mengikut imam
pada bersama-sama berqunut dan bersama-sama duduk yang akhir pada sembahyang
Maghrib itu, dan makmum boleh mufaraqah dan meninggalkan imam apabila itu
membuat qunut dan duduk akhir pada sembahyang Maghrib itu tetapi mengikut imam
lebih afdhal dari mufaraqah dan harus makmum sembahyang Subuh mengikut imam
yang sembahyang Dzuhur menurut qaul Al-Azhar, maka apabila imam bangkit kerana
rakaat yang ketiga, maka makmum jika ia suka, ia mufaraqah meninggalkan imam
dan ia memberi salam, dan jika ia suka ia tunggu imam supaya ia memberi salam
bersama-sama imam itu. Kata Al-Imam
An-Nawawi pada pendapat saya: Makmum itu
tunggu imam lebih afdhal dan lebih kelebihan dari mufaraqah wallahu a’alam. Dan jika ia boleh qunut dalam rakaat kedua
maka dia qunut, dan jika ia tiada boleh qunut maka ia tinggalkan qunut itu dan
tiadalah ia sujud sahwi, dan ia boleh mufaraqah meninggalkan imam (mana-mana
mufaraqah meninggalkan imam hendaklah dengan ada niat mufaraqah itu), kerana
membuat qunut.
Jika sembahyang kedua
makmum dan imam bersalah‑salahan seperti sembahyang fardhu yang lima dengan
sembahyang gerhana matahari atau sembahyang fardhu lima dengan sembahyang
jenazah maka tiadalah sah makmum mengikut imam dalam sembahyang
bersalah-salahan kelakuannya itu menurut qaul Assashih. Tamat.
2. Maka menurut kaedah yang
disebutkan Al-Imam An‑Nawawi itu maka makmum yang sembahyang qadha Subuh di
belakang imam sembahyang Tarawikh maka ia memberi salam bersama-sama imam
memberi salam Tarawikh, dan selesai sembahyangnya dan jika makmum qadha
sembahyang Maghrib, apabila imam Tarawikh memberi salam ia bangkit menyudahkan
sembahyang Maghrib itu, dan dia sebagai makmum masbok yakni makmum yang
dahulukan oleh imam pada sebahagian sembahyang begitu juga makmum buat pada
sembahyang Dzuhur atau Asar atau Isya bila berimam dengan imam yang sembahyang
Tarawikh dan telah maklum sembahyang Tarawikh dibuat dua-dua rakaat dan
tiap-tiap dua rakaat disudahi dengan salam.
3. Makmum yang sembahyang
qadha sembahyang lima waktu di belakang imam yang sembahyang Tarawikh, tiadalah
berbangkit perkara mufaraqah dan perkara menunggu, bagaimana yang disebutkan
oleh Al-Imam An-Nawawi Rahimahullahu Ta’ala itu. Wallahu A’alam.
4. Apa yang diniatkan pada
berjemaah sembahyang qadha dengan berimamkan imam yang sembahyang Tarawikh itu,
moga-moga Allah beri pahala pada niat itu, kerana Allah Ta’ala maha pemurah dan
maha luas kelebihan dan anugerahnya.
5. Sila baca kaedah
dibentangkan oleh Al-Imam An‑Nawawi yang di atas dalam perkara afdhal
atau tiada afdhal, dalam perkara makmum masbok sama ada dia mahu menunggu atau
mufaraqah.
والله
أعلم
[YDM. PEHIN
DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL
BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti
Kerajaan,
Negara
Brunei Darussalam
Pejabat
Mufti, Brunei
|
Mufti
Kerajaan Brunei
|
No comments:
Post a Comment