DI MANA KEDUDUKAN KITA
DALAM SEMBAHYANG
بِسْمِ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ، وَعَلَى الِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ وَالاَهُ
Sembahyang itu tiang agama, kedudukannya sangat
penting selepas Dua Kalimah Syahadah.
Kedudukan sembahyang itu dalam agama seperti kedudukan kepala, nisbah
kepada badan.
Kerana pentingnya sembahyang itu, maka barangsiapa
meninggalkannya, dia telah melakukan dosa yang paling besar, mungkar yang
paling buruk dan haram yang paling dahsyat.
Allah telah menceritakan di dalam Al-Qur’an tentang
nasib penghuni neraka:
مَا سَلَكَكُم فِى سَقَرَ ¡قَالُواْ لَـم نَكُ
مِنَ الـمُصَلّينَ ¡
(سورة
المدثر : 42-43)
Tafsirnya: (Setelah melihat
orang-orang yang bersalah, mereka berkata): “Apakah yang menyebabkan kamu masuk
ke dalam Saqar (neraka)?” Orang-orang yang bersalah itu menjawab: “Kami
tidak termasuk dalam kumpulan orang-orang yang mengerjakan sembahyang.”
(Surah Al-Muddatstsir:
42-43)
Sementara itu, di antara hadits Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam yang menjelaskan kedudukan orang-orang yang meninggalkan
sembahyang itu ialah:
بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّركِ أَو
الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ.
(رواه
مسـلم)
Maksudnya: “Di antara seorang dan di
antara syirik atau kufur itu ialah meninggalkan sembahyang.”
(Hadits riwayat Muslim)
لَيْسَ بَيْنَ الْعَبْدِ وَبَيْنَ
الْكُفْرِ إِلاَّ تَرْكُ الصَّلاَةِ
(رواه أبو داود
والنسائى)
Maksudnya: “Tidak ada di antara hamba
dan di antara kufur melainkan meninggalkan sembahyang.”
(Hadits riwayat Abu
Daud dan Nasâ’i)
كَانَ
أَصْحَابُ مُـحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لاَ يَرَوْنَ شَيْئًا
مِنَ الأَعْمَالِ تَرْكُهُ كُفْرٌ غَيْـرَ الصَّلاَةِ.
(رواه
التـرمذى)
Maksudnya: “Sahabat-sahabat Muhammad
Shallallahu ‘alaihi wasallam tidak melihat sesuatu perbuatan (jika)
meninggalkannya menyebabkan kufur selain daripada sembahyang.”
(Hadits riwayat
Tirmidzi)
Kepentingan sembahyang itu jika dilihat dari sudut
yang lain ialah untuk melahirkan manusia mukmin yang berjaya. Di antara
unsur penting kejayaan itu ialah mereka yang khusyu‘ dalam
sembahyangnya. Di samping itu sembahyang
juga dapat mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan satu sembahyang
kepada sembahyang yang lain adalah menjadi tebusan dosa di antara keduanya,
selama dijauhi dosa-dosa besar. Inilah di antara peranan sembahyang untuk
melahirkan insan yang bertaqwa.
Oleh kerana itu, untuk mencapai matlamat yang
terkandung dari tuntutan sembahyang itu, maka hendaklah sembahyang itu
senantiasa dinilai, diperbaiki dari masa ke semasa. Penilaian itu berkisar dalam perkara berikut:
(i) Memelihara sembahyang setiap waktu, jangan ada yang dikerjakan di luar waktu,
kerana melewatkan sembahyang sehingga luput waktunya atau mengerjakan
sebahagian daripadanya di luar waktunya adalah haram dan berdosa. Asas tuntutan
mengerjakan sembahyang dalam waktunya itu ialah firman Allah:
حَـفِظُواْ عَلَى الصَّلَوَتِ
وَالصَّلَوةُ الوُسطَى وَقُومُواْ لِلَّهِ قَنِتِينَ
(سورة
البقرة : 238)
Tafsirnya: “Peliharalah
sembahyang-sembahyang dan sembahyang wustha serta tegaklah berdiri mematuhi
perintah Allah.”
(Surah Al-Baqarah: 238)
فَخَلَفَ
مِن بَعدِهِم خَلف أَضَاعُواْ الصَّلَوةَ وَاتَّبَعُواْ الشَّهَوَتِ فَسَوفَ
يَلقَونَ غَيـًّا
(سورة مـريـم : 59)
Tafsirnya: “Kemudian mereka digantikan oleh
keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan
melakukan maksiat), maka mereka akan menghadapi azab (dalam neraka).”
(Surah Maryam: 59)
Menurut Ibnu Mas‘ud: “Bukanlah makna mencuaikan sembahyang
itu meninggalkan seluruhnya, akan tetapi hanyalah melewatkannya dari waktunya.”
Berkata pula Sa‘id bin Al-Musayyab (Imam Al-Tâbi‘în): “Seorang itu
tidak mengerjakan sembahyang Zhuhur
sehingga datang waktu ‘Ashar dan tidak mengerjakan sembahyang‘Ashar
sehingga datang waktu Maghrib ............”
(ii) Di antara syarat memelihara dan mendirikan sembahyang itu ialah
menyegerakan pelaksanaannya pada awal
waktunya, selain memperolehi pahala yang besar juga untuk memperolehi atau mencari
keredhaan Allah dan kasih sayangNya. Dalam kitab Nashâ’ih Al‑Diniyyah
ada menyebutkan bahawa tuntutan ini berdasarkan Sabda Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam:
أَوَّلُ
الْوَقْتِ رِضْوَانُ اللَّهِ وَآخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ ، وَإِنَّ الْعَبْدَ
لَيُصَـلِّى الـصَّلاَةَ وَلَـمْ يُـخْرِجْهَـا عَنْ وَقْـتِـهَا ، وَلَـمَّا
فَاتَـهُ مِنْ أَوَّلِ الْوَقْتِ خَـيْـرٌ لَهُ مِنَ الدُّنْيَا وَمَـا فِيْهَـا.
Maksudnya: “Sembahyang pada awal waktunya
mendapat keredhaan Allah, dan pada akhirnya mendapat keampunannya dan selagi
seseorang hamba itu akan mengerjakan sembahyang, dan tiada meluputkannya dari
waktunya, dan tiada melambatkannya pula dari awal waktunya, adalah lebih utama
baginya daripada dunia dan seisinya.”
(iii) Khusyu‘ dalam sembahyang ialah hakikat batin yang
sebenar-benar bagi suatu sembahyang itu, sedangkan hakikat lahirnya pula ialah
berdiri, membaca, ruku‘, sujud dan
lain tugas yang
lahir. Kedua-duanya mestilah
dilaksanakan dengan sempurna.
Untuk lebih jelas lagi cara memelihara sembahyang itu,
ialah menimbulkan khusyu‘ dalam diri dengan sebaik-baiknya, menghadirkan
hati, meneliti bacaan-bacaan serta memahami makna-maknanya, merasa rendah hati dan rendah diri ketika dalam
ruku‘ dan sujud, meliputkan hati dengan kebesaran Allah dan kesucianNya ketika
bertakbir, dan ketika bertasbih pada seluruh gerak-geri dalam sembahyang,
meninggalkan segala fikiran dan lintasan hati yang berkaitan dengan urusan
dunia, dan membelakangi perbicaraan dalam diri pada waktu sembahyang. Hendaklah segala perhatian dalam sembahyang
itu tertumpu hanya kepada mendirikan dan menunaikannya dengan baik, sebagaimana
yang diperintahkan oleh Allah Ta‘ala.
Sebab sembahyang dengan hati yang lalai, dan tanpa khusyu‘ dan
hadir diri adalah tiada berguna dan tidak bermanfaat.
Akibat bersembahyang dalam keadaan lalai itu diancam oleh
Allah dengan firmanNya:
فَوَيل لّلمُصَلّينَ ¡
اَلَّـذِينَ هُم عَن صَلاتِهِم سَاهُونَ ¡
(سورة الماعون : 4-5)
Tafsirnya:
“Maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang (iaitu) mereka
yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya.”
(Surah Al-Mâ‘ûn: 4-5)
(iv) Kekhusyu‘an sembahyang itu berkait langsung dengan perbuatan di mana pelaksanaan
sembahyang itu dilakukan dalam keadaan thuma’nînah. Thuma’nînah dalam ruku‘,
sujud dan lain-lain rukun fi‘li
(perbuatan). Jangan lupa thuma’nînah, sembahyang seperti disimbat-simbat atau
sambil lewa apatah lagi jika seperti ayam
mematuk padi tidak akan memberi makna dalam menuju kebahagiaan dan kemenangan dunia dan akhirat, bahkan sebaliknya suatu ancaman dan seksaan pula balasannya.
Thuma’nînah itu adalah gambar awal kekhusyu‘an sembahyang itu
sendiri.
Perhatikanlah Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam:
إِنَّـمَـا الصَّلاَةُ تَـمَسْكُنٌ
وَتَـخَضُّعٌ وَتَـخَشُّعٌ
(رواه الترمذى)
Maksudnya: “Sesungguhnya sembahyang itu adalah
ketenangan hati dan keredhaan diri serta kekhusyu‘an hati.”
(Hadits riwayat Tirmidzi)
Suatu peristiwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
telah melihat seorang yang sedang memintal-mintal janggutnya dalam sembahyang,
maka ujar Baginda: “Sekiranya hati orang ini khusyu‘ nescaya khusyu‘lah
seluruh anggotanya.”
Sesungguhnya khusyu‘ itu nadi kepada kesempurnaan
sembahyang, bahkan di antara syarat-syarat kemenangan orang mukmin itu ialah
yang khusyu‘ dalam sembahyangnya.
(v) Selain daripada memelihara sembahyang pada tiap-tiap waktunya,
maka mendirikannya dalam keadaan berjemaah adalah suatu tuntutan. Sembahyang
berjemaah itu adalah di antara syi‘ar
agama. Masjid didirikan tiap-tiap kampung, mukim dan bandar supaya dapat
dizahirkan syi‘ar agama di mana di
dalamnya didirikan bersembahyang berjemaah.
Selain itu, sembahyang berjemaah melebihi sembahyang
seorang diri dengan dua puluh tujuh darjat dan lain-lain fadhilat tambahan
seperti pahala kerana beri‘tikaf, pahala belajar hatta pahala kerana
hadir ke masjid.
Oleh kerana itu, barangsiapa memandang sepi terhadap
keuntungan akhirat yang diperolehi dari sembahyang berjemaah, padahal dia tidak
perlu berpenat lelah, maka dia termasuk orang-orang yang rugi.
Pernah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
hampir-hampir membakar rumah-rumah orang yang meninggalkan sembahyang jemaah,
sebagaimana yang tersebut di dalam sebuah hadits.
Sepanjang yang diketahui, Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam belum pernah meninggalkan sembahyang jemaah. Bahkan para sahabat yang meminta keuzuran
(supaya tidak) hadir ke masjid Madinah pada masa itu, telah tidak dibenarkan oleh Baginda. Ini terdapat
peristiwa bahawa Ibnu Ummi Maktum yang buta matanya telah datang mengadu kepada
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, bahawasanya dia tidak punya
seorang pemimpin (penunjuk jalan) serta mengingatkan Baginda lagi, bahawa di
kota Madinah ketika itu terdapat perigi dan binatang-binatang yang
merayap. Di samping itu pula,
rumahnya terlalu jauh dari masjid, agar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam dapat menguzurkannya untuk datang bersembahyang jemaah
di masjid. Mula-mula Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam menerima keuzurannya setelah mendengar semua alasannya.
Tetapi apabila Ibnu Ummi Maktum bangun hendak pergi, lalu dia dipanggil Baginda
sekali lagi. Baginda bertanya kepadanya:
“Adakah engkau dengar seruan muadzdzin Hayya ‘alâ al‑Shalâh, Hayya
‘alâ al-Falâh?” Jawab Ibnu Ummi Maktum: “Aku mendengar!” Ujar
Baginda pula: “Kalau begitu, hendaklah engkau datang segera untuk
bersembahyang. Tidak ada uzur bagimu
lagi.”
Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
lagi:
مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَمْ
يُـجِبْهُ فَلاَ صَلاَةَ لَهُ إِلاَّ مِنْ عُذْرٍ
(رواه أحمد و ابن حزم)
Maksudnya: “Barangsiapa mendengar
azan, lalu dia tidak memenuhi seruannya (tidak datang bersembahyang berjemaah),
maka tiada sembahyang (yang sempurna) baginya melainkan kerana ada uzur.”
(Hadits riwayat
Ahmad dan Ibnu Hazm)
Walau bagaimanapun seseorang itu dianggap uzur tidak
dapat berjemaah ke masjid dalam perkara-perkara berikut:
(i) Hujan yang bersangatan sampai membasahkan pakaian.
(ii) Jalan berlumpur tidak dapat dielak dari terkena kotorannya
ketika berjalan atau mudah tergelincir.
(iii) Cuaca amat panas.
(iv) Cuaca amat sejuk.
(v) Amat gelap di malam hari.
(vi) Bersangatan sakit.
(vii) Menahan atau senantiasa berhadats,
kencing atau berak atau kentut. Sembahyang dengan menahan hadats
hukumnya makruh.
(viii) Tiada ada pakaian yang layak baginya, sekalipun telah ada pakaian untuk menutup auratnya.
(ix) Takut kepada orang akan menzalimi dirinya, atau terhadap orang
yang berhak dilindunginya, baik mengenai kehormatannya atau jiwa (nyawanya),
mahupun hartanya.
(x) Penghutang yang belum mampu
membayar, takut akan ditahan pemiutangnya.
(xi) Mendampingi kerabat yang sedang sakit yang ditakuti membawa
kematiannya.
(xii) Sangat mengantuk di waktu menunggu jemaah.
(xiii) Buta di mana tidak didapati ada orang yang menunjuk jalan memandu dengan upah, sekalipun dapat berjalan
sendiri dengan memakai tongkat.
Keuzuran-keuzuran ini juga mengharuskan seseorang
itu terlepas dari tuntutan melaksanakan sembahyang Jum‘at.
Haruslah diingat semua uzur
di atas ini telah menghilangkan
hukum makruh kerana meninggalkan sembahyang jemaah, jika sembahyang berjemaah
itu dikatakan sebagai sunat. Dan menghilangkan
daripada berdosa jika sembahyang berjemaah itu dikatakan sebagai wajib.
Jika meninggalkan jemaah tanpa keuzuran yang
diharuskan oleh syara‘ adalah berhak menerima ancaman, maka meninggalkan
sembahyang Jum‘at pula lebih-lebih lagi berhak menerima ancaman.
Meninggalkan Jum‘at tanpa uzur adalah berat, suatu dosa besar, kerana sembahyang Jum‘at itu adalah
fardhu ‘ain dengan ijma‘ ulama.
Dalil fardhunya sembahyang Jum‘at itu dapat
dilihat dalam firman Allah:
يـأيـُّهَـا
الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوةِ مِن يَـومِ الـجُمعَةِ فَـاسعَواْ
إِلَـى ذِكرِ اللَّهِ وَذَرُواْ البَيعَ ذلِكُم خَـيـر لَّكُم إِن كُنتُم
تَعلَمُونَ
(سـورة الجمعة : 9)
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang
beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat,
maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan
mengerjakan sembahyang Jum‘at) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu);
yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang
sebenarnya).”
(Surah
Al-Jumu‘ah: 9)
Sementara ancaman yang dimaksudkan ialah sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
مَنْ تَرَكَ ثَلاَثَ جُـمَعٍ
تَهَـاوُنًـا بِـهَا طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قَلْبِهِ
(رواه
أبو داود)
Maksudnya: “Barangsiapa meninggalkan
tiga Jum‘at berturut-turut dalam keadaan memudah-mudahkan (cuai tanpa uzur),
nescaya Allah akan meterikan hatinya (menghalang dari sampai kebajikan
kepadanya atau ditulis ke atasnya sebagai orang munafiq).”
(Hadits riwayat
Abu Daud)
Lain-lain hadits-hadits yang seumpama ini dapat
dirujuk dalam kitab Al-Zawâjir.
Di antara ancaman kerana meninggalkan sembahyang
tanpa uzur yang sebenar-benarnya ialah dicap sebagai seorang munafiq,
penyeleweng dari jalan benar dan
hak. Hatinya telah terlindung dari
cahaya kebesaran Allah yang Maha Agung, sehingga dia tidak mengenal lagi
hak-hak ketuhanan Allah, yang mana seseorang hamba tidak akan mencapai
kemuliaan, kebahagiaan dan keberuntungan di dunia dan di akhirat, melainkan
setelah mendirikannya, melazimkan diri dengan mengerjakannya serta senantiasa
memeliharanya dengan baik. Malah tidak ada keselamatan, dan tidak ada
pertolongan dari azab dan kemurkaan Allah Ta‘ala, melainkan dengan mendirikan
kewajipan itu serta memeliharanya.
Dengan berpandukan keterangan-keterangan di atas,
maka marilah kita sama-sama menilai sejauh mana kedudukan dan hubungan kita
dengan sembahyang yang kita lakukan selama ini. Penilaian ini mudah-mudahan
dapat membawa perubahan kepada yang lebih baik, apatah lagi peranan
sembahyang itu dapat memberi kesan
kepada lain-lain ibadat. Di akhirat,
amal ibadat yang mula-mula sekali akan dinilai ialah sembahyang kita sebagaimana
sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
إِنَّ أَوَّلَ مَـا يُـحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ
يَـوْمَ الْقِيَـامَةِ مِنْ عَـمَلِهِ صَلاتُهُ فَـإِنْ صَلَحَتْ فَقَدْ أَفْـلَحَ
وَأَنْجَحَ، وَإِنْ فَـسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَـسِرَ، فَإِنِ انْتَقَصَ مِنْ
فَرِيْضَتِهِ شَىْءٌ قَـالَ الرَّبُّ: انْظُرُوا
هَـلْ لِعَبْدِى مِنْ تَطَوُّعٍ فَيُكَمَّلُ بِهَـا مَـا انْتَقَصَ مِنَ
الْفرِيْضَةِ ثُمَّ يَكُونُ سَائِرُ عَمَلِهِ عَلَى ذلِكَ
(رواه الـترمذى والنسائى وابن ماجه)
Maksudnya: “Perkara yang
pertama dihitung ke atas seseorang hamba dari pekerjaannya di
Hari Kiamat ialah sembahyangnya, jika sembahyangnya betul maka menang dan
berjayalah dia, dan jika rosak (sembahyangnya), maka hampa dan rugilah dia,
jika sembahyangnya kurang Allah berfirman: “Lihat oleh kamu adakah bagi hambaKu
sembahyang sunat untuk menutupi (menampal) dengan sembahyang sunatnya itu apa
yang kurang daripada sembahyang fardhunya, kemudian demikianlah lain-lain
amalannya untuk dilihat.”
(Hadits riwayat
Tirmidzi, Nasâ’i dan Ibnu Majah)
No comments:
Post a Comment