(Dengan nama Allah,
Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Sembahyang
sunat Tahiyyat Masjid ialah sembahyang dua rakaat sebelum duduk apabila masuk
ke dalam masjid sebagai menghormati masjid. Sembahyang ini disunatkan
mengerjakannya berulang kali apabila berulangnya masuk ke dalam masjid.
Akan
tetapi tidak disunatkan sembahyang sunat tahiyyat masjid dalam rumah yang
disediakan untuk beribadat (ribath), sekolah, surau, di atas tanah
lapang yang disediakan khas untuk mengerjakan sembahyang Hari Raya, melainkan
di atas tanah yang diratakan untuk dijadikan tempat duduk (dakkah) yang
diwakafkan untuk masjid maka hukumnya sama dengan hukum masjid.
Sabda Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam:
إِذَا دَخَلَ أَحَدُكُمُ الْمَسْجِدَ
فَلاَ يَجْلِسْ حَتَّى يُصَلِّيَ
رَكْعَتَيْنِ.
(رواه
البخاري)
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu masuk ke dalam
masjid, maka janganlah dia duduk sehinggalah dia mendirikan sembahyang dua
rakaat (tahiyyat) terlebih dahulu.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Dalam
hadis ini Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam melarang duduk sebelum
mengerjakan sembahyang Tahiyyat Masjid apabila masuk ke dalam masjid. Ini
adalah kerana apabila seseorang telah duduk dalam jangka masa yang lama iaitu
kira-kira dalam jangka masa boleh mengerjakan sembahyang lebih dari dua rakaat
sebelum mengerjakan sembahyang Tahiyyat Masjid setelah masuk masjid, atau duduk
dalam jangka masa yang pendek secara sengaja, bukan kerana terlupa, maka
terluputlah ke atasnya sembahyang tersebut dan tidaklah disunatkan lagi.
Menurut
Ibnu Hajar Rahimahullahu Ta‘ala, tidak terluput sembahyang sunat
Tahiyyat Masjid jika duduk kerana hendak minum, kerana minum dalam keadaan
berdiri hukumnya adalah makruh.
Begitu
juga, tuntutan sembahyang ini akan terluput dengan sebab berdiri di dalam
masjid dalam jangka waktu yang panjang (kira-kira dalam jangka masa boleh
mendirikan sembahyang lebih dari dua rakaat) sebelum sempat mendirikannya.
Akan
tetapi sekiranya masjid itu terlalu luas tetapi ingin melakukan sembahyang
Tahiyyat di mihrab, maka perjalanan yang jauh menuju ke mihrab itu tidaklah
meluputkan tuntutan sembahyang Tahiyyat Masjid.
Surah-surah yang dibaca dan lafaz niatnya
Sunat
membaca surah al-Kafirun pada rakaat pertama dan surah al-Ikhlas pada rakaat
kedua sebagaimana juga sembahyang-sembahyang sunat yang lain seperti sembahyang
sunat Thawaf, Istikharah, Dhuha dan seumpamanya.
Lafaz
niat sembahyang sunat Tahiyyat Masjid:
أُُصَلِّيْ
سُنَّةَ تَحِيَّةِ الْمَسْجِدِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ
تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja
aku sembahyang sunat Tahiyyat Masjid dua rakaat kerana Allah Ta‘ala.”
Hukum
meninggalkan sembahyang sunat Tahiyyat Masjid
Meninggalkan
sembahyang ini tanpa sebarang keuzuran seperti sakit ataupun menjadi khatib (jika
masuk masjid dan terus berkhutbah) hukumnya adalah makruh.
Sunat
bagi sesiapa yang meninggalkan sembahyang sunat Tahiyyat Masjid membaca tasbih,
tahmid, tahlil dan takbir sebanyak sekali
atau empat kali sebagai menggantikan tempat sembahyang sunat Tahiyyat Masjid
sepertimana menggantikan tempat sujud tilawah. Bacaannya ialah:
سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُللهِ، وَلاَ
اِلََهَ إِلاَّ الله، وَاللهُ أَكْبَرُ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ
الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ.
Ertinya: “Maha Suci
Allah, segala puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah, Allah maha Besar,
tiada daya dan upaya hanya bagi Allah Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.”
Menjawab
azan terlebih dahulu atau terus sembahyang sunat Tahiyyat Masjid?
Seseorang
yang masuk ke dalam masjid disunatkan melakukan sembahyang sunat Tahiyyat Masjid.
Hukum sunat ini berlaku sebelum duduk atau sebelum diam yang lama dalam masjid.
Tetapi jika azan sedang dikumandangkan ketika masuk masjid bolehkah dia berdiri
sahaja untuk menjawab azan, kemudian barulah melakukan sembahyang sunat Tahiyyat
Masjid setelah selesai azan?
Menurut
al-‘Allamah asy-Syeikh Sa’id bin
Muhammad Ba ‘Asyn Rahimahullahu Ta‘ala: “Sunat menangguhkan sembahyang
sunat Tahiyyat Masjid sehingga selesai menjawab azan.”
Asy-Syabramallisi
Rahimahullahu Ta‘ala menyebutkan ketika beliau menukilkan perkataan Ibn
Qasim, andainya seseorang yang memasuki masjid pada hari Jumaat ketika azan
sedang dikumandangkan setelah khatib naik ke mimbar, maka bolehlah dia menjawab
azan itu dengan berdiri sahaja. Kemudian selepas azan selesai barulah dia mendirikan
sembahyang sunat Tahiyyat Masjid dengan ringkas (sekadar mengerjakan yang wajib
sahaja) supaya dia sempat mendengar awal khutbah tersebut.
Adab
masuk masjid ketika Khutbah Juma‘at disampaikan
Makruh
melakukan sembahyang Tahiyyat Masjid ketika khutbah sudah hampir selesai kerana
ditakuti akan terluput mengangkat takbiratul ihram sembahyang Jumaat bersama
imam, akan tetapi jika tiada anggapan sedemikian maka tidaklah makruh bahkan
sunat hukumnya melakukan sembahyang Tahiyyat Masjid atau sembahyang sunat Qabliyyah
Juma‘at jika belum mengerjakannya. Sebaiknya niatkanlah sembahyang Tahiyyat
Masjid bersama Qabliah Jumaat.
Rasullullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah menegur seorang sahabat bernama
Sulaik al-Ghathafani Radhiallahu ‘anhu kerana tidak melakukan sembahyang
Tahiyyat ini. Diriwayatkan daripada Jabir Radhiallahu ‘anhu, beliau
berkata:
جَاءَ
سُلَيْكٌ الْغَطَفَانِيُّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ، وَرَسُولُ اللّهِ يَخْطُبُ،
فَجَلَسَ. فَقَالَ لَهُ: يَا سُلَيْكٌ، قُمْ فَارْكَعْ رَكْعَتَيْنِ وَتَجَوَّزْ
فِيهِمَا. ثُمَّ قَالَ: إِذَا جَاءَ أَحَدُكُمْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ، وَالإِمَامُ
يَخْطُبُ، فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ، وَلْيَتَجَوَّزْ فِيهِمَا.
(رواه
مسلم)
Maksudnya: “Pernah datang Sulaik al-Ghathafani (seorang
sahabat Nabi) pada hari Juma‘at, sedang Nabi Shallalahu ‘alaihi wasallam
berkhutbah, maka Sulaik pun duduk, lalu baginda bersabda kepadanya: “Hai Sulaik,
bangunlah engkau kembali, lalu sembahyanglah engkau dua rakaat dan pendekkanlah
bacaan pada keduanya”, kemudian baginda bersabda lagi: “Bila kamu datang pada
hari Juma‘at sedang imam berkhutbah, maka hendaklah kamu sembahyang dua rakaat
dan pendekkanlah bacaan pada keduanya.”
(Hadis riwayat
Muslim)
Adab
masuk Masjid al-Haram
Sesiapa
yang masuk mana-mana masjid hendaklah dia beradab dengan melakukan sembahyang
sunat Tahiyyat Masjid. Tetapi jika dia masuk ke Masjidil Haram, maka adabnya
ialah dengan melakukan thawaf terlebih dahulu, dan salah satu perkara yang
disunatkan selepas thawaf ialah sembahyang sunat thawaf di belakang Maqam Nabi Ibrahim
atau di mana-mana di sekitar Baitullah.
Oleh
kerana Baitullah terletak di dalam Masjidil Haram, maka berhimpunlah di
dalamnya dua tahiyyat; tahiyyat Baitullah dan tahiyyat masjid. Untuk melakukan kedua-dua
jenis tahiyyat ini, jika seseorang itu thawaf bermakna dia telah melakukan tahiyyat
Baitullah, dan jika sembahyang sunat thawaf, bermakna dia telah melakukan Tahiyyat
Masjid. Jadi kedua-dua tahiyyat telah dapat dilakukan dan dihimpunkan.
Thawaf
hanya dapat dilakukan di Baitullah, sembahyang sunat Tahiyyat Masjid boleh
dilakukan di mana-mana yang dinamakan masjid.
Jika dipersoalkan mana yang lebih afdal dilakukan ketika masuk Masjidil Haram
di antara thawaf atau sembahyang sunat Tahiyyat Masjid, maka jawapannya ialah thawaf,
bukan sembahyang Tahiyyatnya.
Imam
az-Zarkasyi Rahimahullahu Ta‘ala berkata: “Sesungguhnya tahiyyat mana-mana masjid ialah sembahyang dan tahiyyat
Baitullah pula ialah thawaf.” (I’lam as-Sajid, hlm.107)
Bolehkah diqadha sembahyang sunat Tahiyyat
Masjid?
Sembahyang-sembahyang sunat yang didirikan atas sebab-sebab yang
mendatang seperti sembahyang sunat Gerhana Matahari atau Gerhana Bulan,
sembahyang sunat Istisqa' dan sembahyang sunat Tahiyyat Masjid, tidaklah
disyari'atkan untuk menqadhanya kerana sembahyang-sembahyang sunat tersebut
tidak lagi dituntut apabila penyebabnya sudah tiada.
Oleh yang demikian, sembahyang sunat Tahiyyat Masjid adalah di
antara sembahyang yang didirikan atas sebab-sebab yang mendatang. Dari itu
tidaklah disunatkan mengqadha sembahyang tersebut.
Adakah seseorang itu akan mendapat pahala sembahyang sunat
Tahiyyat Masjid sedangkan dia tidak melakukannya dan terus sahaja melakukan
sembahyang qadha atau lainnya?
Berkata
ulama Syafi‘e: Tidaklah disyaratkan seseorang yang masuk masjid berniat
sembahyang Tahiyyat Masjid dua rakaat, bahkan jika dia sembahyang dua rakaat
dengan niat sembahyang mutlak atau sembahyang sunat rawatib atau bukan rawatib
atau sembahyang fardhu tunai atau qadha atau nazar, maka memadai yang demikian
itu dan baginya apa yang dia niatkan dan hasillah juga sembahyang Tahiyyat Masjid
secara ‘dhimnan’ (termasuk juga).
Tiada khilaf dalam perkara ini.
Berkata
lagi ulama Syafi‘e: Jikalau seseorang itu berniat sembahyang fardhu dan Tahiyyat
Masjid atau sembahyang Rawatib dan Tahiyyat Masjid, maka hasil semuanya tanpa
khilaf ulama. المجموع للنووى: 4: 45))
Walau
bagaimanapun sembahyang Tahiyyat Masjid tidak terlaksana dengan mengerjakan
sembahyang yang lain yang hanya serakaat, sembahyang jenazah, sujud tilawah dan
sujud syukur.
Manakah yang lebih afdhal,
sembahyang sunat Tahiyyat Masjid atau sembahyang sunat Wudhu’?
Apabila seseorang mengambil wudhu’
di luar masjid, kemudian setelah selesai mengambil wudhu’ dia masuk ke dalam
masjid, apakah yang lebih utama dilakukannya, mendirikan sembahyang sunat
Tahiyyat Masjid atau sembahyang sunat Wudhu’?
Menurut al-Allamah asy-Shawbari Rahimahullahu
Ta‘ala, memadailah dikerjakan sembahyang dua rakaat dengan meniatkan
kedua-dua sembahyang sunat tersebut.
Menurut Imam asy-Syabramallisi Rahimahullahu Ta‘ala pula,
memadailah dikerjakan sembahyang dua rakaat dengan niat salah satu dari niat kedua
sembahyang itu ataupun dengan meniatkan kedua-duanya.
Walaubagaimanapun adalah afdhal jika
dilakukan kedua-dua sembahyang sunat tersebut dengan mendahulukan sembahyang
sunat Tahiyyat Masjid dan kemudian sembahyang sunat Wudhu’.
Keadaan afdhal ini adalah
berdasarkan banyaknya amalan tersebut iaitu melakukan sembahyang empat rakaat
sudah tentu lebih pahalanya daripada melakukan sembahyang dua rakaat.
Penutup
Sembahyang
sunat amat besar fadhilatnya di mana selain dari mengharapkan rahmat serta maghfirah
iaitu keampunan, ia juga sebagai cara terbaik untuk mendekatkan diri kepada
Allah Ta‘ala. Selain itu ianya juga dapat menambal mana-mana kekurangan
yang mungkin tidak disedari terdapat di dalam sembahyang-sembahyang fardhu yang
kita lakukan, sebagaimana riwayat Imam Ahmad dari Abu Hurairah Radhiallahu
'anhu, bahawasanya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah
bersabda:
إِنَّ
أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ النَّاسُ يَوْمَ القِيَامَةِ مِنَ الصَّلاَةِ. قَالَ
رَبُّنَاَ لِلْمَلاَئِكَةِ، وَهُوَ أَعْلَمُ: اُنْظُرُواْ فِى صَلاَةِ عَبْدِى
أَتَمَّهَا أَمْ نَقَصَهَا؟ فَإِنْ كَانَتْ تَامَّةًكُتِبَتْ لَهُ تَامَّةً،
وَإِنْ كَانَ انْتَقَصَ مِنْهَا شَيْئًا قَالَ:اُنْظُرُوْا هَلْ لِعَبْدِى مِنْ
تَطَوُّعٍ؟ فَإِنْ كَانَ لَهُ تَطَوُّعٌ قَالَ:أَتِمُّواْ لِعَبْدِى فَرِيْضَتَهُ
مِنْ تَطَوُّعِهِ، ثُمَّ تُؤْخَذُ
الأَعْمَالُ عَلَى ذَلِكُم.
(رواه أحمد)
Maksudnya: "Sesungguhnya
yang pertama sekali akan dihisab segala amal perbuatan manusia pada hari qiamat
ialah tentang sembahyangnya. Allah berfirman kepada MalaikatNya, sedang
Dia Lebih Mengetahui: "Periksa lah sembahyang hambaKu,
apakah
cukup ataupun kurang? Kalau cukup catatlah cukup, dan kalau kurang (sembahyang
fardhu mereka), Allah berfirman lagi: "Periksalah adakah hambaKu ini
mempunyai amalan (sembahyang) sunat? Jika ternyata terdapat amalan sembahyang
sunatnya, lalu Allah berfirman lagi: Cukupkanlah kekurangan sembahyang fardhu
hambaKu itu dengan amalan sembahyang sunatnya. Kemudian diperhitungankanlah
amal perbuatan (yang lain) menurut cara sedemikian".
(Hadits riwayat Imam Ahmad)
No comments:
Post a Comment