Saturday, May 9, 2015

ISTHIHADHAH




SEMBAHYANG PEREMPUAN YANG BERISTIHADHAH



بِسْمِ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ، وَعَلَى الِهِ وَصَحْبِهِ وَوَالاَهُ


Pengertian Istihâdhah

Dari segi bahasa, istihâdhah itu bererti: Darah yang sentiasa keluar dari kemaluan perempuan selepas dari hari-hari haidhnya yang biasa.

Dari segi syara‘ pula ia membawa erti: Pengaliran darah yang berlaku bukan pada waktu biasa, berpunca daripada penyakit atau yang terbit dari urat yang dikenali sebagai al-‘adzil.

Al-Barkawi berkata: “Istihâdhah itu ialah darah - walau secara hukum - yang keluar dari bahagian dalam kemaluan perempuan dan tidak keluar dari rahim”. Ibnu ‘Abidin pula berpendapat: “Tanda darah istihâdhah itu ialah bahawa ia tidak mempunyai bau sedangkan darah haidh pula mempunyai bau dan mereka menamakan darah istihâdhah itu darah penyakit dan darah haidh itu darah sihat”.

Wudhu’ Perempuan Yang Beristihâdhah

Jika perempuan yang beristihâdhah mahu menunaikan sembahyang, terlebih dahulu dia hendaklah mengambil berat tentang kebersihan dirinya sama ada dari hadats mahupun dari najis. Dia hendaklah membasuh kemaluannya sebelum mengambil wudhu’, kemudian menyumbatnya dengan kapas atau secarik kain untuk menahan najis dari menitis keluar dan untuk mengurangkannya. Jika darahnya yang keluar itu sedikit dan tertahan dengan hanya menyumbatnya, maka tidaklah perlu dengan cara yang lain untuk menahannya.

Jika cara yang demikian itu satu-satunya tidak dapat menahan darah dari menitis keluar, maka hendaklah diikat kapas atau kain tadi dan dijadikan cawat. Caranya, dengan mengikat kain atau seumpamanya di tengah-tengah kemaluan seperti mengikat tali seluar, kemudian diambil sehelai kain yang lain yang berbelah di hujungnya, lalu dimasukkan di celah-celah paha di antara kedua pipi dubur (kelangkang) dan diikat kedua-dua hujung kain tadi, yang satu diikat di depan pada pusat dan yang satu lagi diikat di belakang. Ikatan itu hendaklah kuat dan kapas yang ada di atas kemaluan hendaklah melekat dengan kuat pada kain tadi.

Para ulama Syafi‘e berkata bahawa segala apa yang disebutkan sebelum ini daripada perbuatan menyumbat dan mengikat cawat pada kemaluan itu hukumnya wajib melainkan dalam dua keadaan sebagaimana pendapat imam Al-Rafi‘e: “Pertama, jika perempuan itu merasa sakit dan darah yang terkumpul menyebabkannya terasa panas. Kedua, jika perempuan itu berpuasa, maka hendaklah dia mengelakkan diri daripada menyumbatkan sesuatu ke dalam kemaluannya pada waktu siang, akan tetapi dia dibolehkan mengikat atau memasang cawat sahaja.”

Para ulama Syafi‘e juga mengatakan bahawa wajib mendahulukan perbuatan mengikat dan memasang cawat itu sebelum berwudhu’ dan hendaklah dia berwudhu’ sebaik sahaja dia selesai mengikat tanpa berlengah-lengah.

Jika seorang perempuan yang beristihâdhah telah mengikat dengan mengikut cara-cara yang tersebut di atas, namun darah masih juga tetap keluar tetapi hanya sedikit, maka wudhu’ dan sembahyangnya tidak batal dan dia boleh bersembahyang sunat seberapa banyak yang dia suka.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada seorang perempuan yang beristihâdhah:

فَإِذَا أَقْبَلَتِ الْحَيْضَةُ فَدَعِى الصَّلاَةَ وَإِذَا أَدْبَرَتْ فَاغْسِلِى عَنْكِ الدَّمَ وَصَلِّى

(رواه الترمذى)

Maksudnya: “Maka apabila datang (bermula) haidh itu, maka tinggalkanlah sembahyang dan apabila putus (haidh) itu maka basuhlah darimu darah itu dan sembahyanglah.”
(Hadits riwayat Tirmidzi)

Hadits ini adalah dalil kepada semua yang disebutkan sebelum ini.

Adapun jika darah yang keluar itu berpunca daripada kecuaiannya dalam mengikat atau berpunca daripada tanggalnya pembalut kerana ikatannya yang longgar, lalu bertambah-tambah banyak darah itu keluar, maka ini membatalkan wudhu’nya. Sekiranya keadaan seperti ini berlaku semasa dia sedang bersembahyang, maka batallah sembahyangnya. Sekiranya ia berlaku sesudah dia selesai mengerjakan sembahyang fardhu, maka dia tidak boleh lagi bersembahyang sunat.

Dalam perkara membaharui (mengulangi semula) perbuatan membasuh kemaluan, membalut dan mengikatnya pada setiap kali dia hendak mengerjakan sembahyang fardhu, perlu kepada pengamatan dan penelitian. Jika penyumbat itu lari dari tempatnya atau hilang yang boleh meninggalkan kesan atau ada kesan darah di tepi-tepi penyumbat, maka dia wajib memperbaharuinya. Ketentuan ini tiada perselisihan pendapat di antara para ulama.

Imam Al-Haramain dan lain-lainnya menyatakan persetujuan mereka dalam hal ini dengan mengatakan bahawa darah yang ada itu banyak dan boleh dikurangkan dan dihindari, maka wajib diperbaharui penyumbatnya.

Jika penyumbat itu masih berada di tempatnya dan tidak nampak kesan-kesan darah padanya, dalam hal ini ulama Al‑Khurasaniun mempunyai dua pendapat. Pendapat yang ashah (lebih diterima) di sisi mereka ialah pendapat yang mengatakan wajib membaharuinya sebagaimana dia wajib membaharui wudhu’.

Pendapat kedua mengatakan bahawa tidak wajib membaharuinya kerana perbuatan menghilangkan najis itu tidak akan bermakna dalam keadaan darah masih berterusan keluar, lain halnya dalam perkara membaharui perbuatan bersuci dari hadas dalam keadaan hadas masih berterusan. Jika hilang atau tanggal penyumbat itu, pada pendapat mereka hilangnya itu tidak memberi kesan apa-apa, yang memberi kesan itu adalah perbuatan membaharui penyumbat yang bernajis itu.

Imam Al-Haramain membidas pendapat ini dengan mengatakan bahawa pendapat ini tidak betul kerana tidak ada perbezaan di antara kedua masalah yang dihuraikan.

Berkata Al-Baghawi dan Al-Rafi‘e: Perselisihan ini berlaku dalam keadaan apabila wudhu’ perempuan itu batal (seperti dia berkentut) sebelum dia menunaikan sembahyang dan dia memerlukan kepada berwudhu’ lagi, maka wajib ke atasnya membaharui wudhu’. Akan tetapi dalam perkara membaharui penyumbat, inilah yang menjadi perselisihan di antara mereka.

Adapun jika batal wudhu’nya itu disebabkan dia berkencing, maka wajib dia menukar penyumbat dengan yang baru kerana najis yang ada itu jelas dapat dilihat. Ketetapan ini tiada perselisihan di antara para ulama.

Sembahyang Perempuan Yang Beristihâdhah

Dalam mazhab Syafi‘e, seorang perempuan yang beristihâdhah tidak boleh bersembahyang lebih dari satu sembahyang fardhu dengan sekali wudhu’, sama ada sembahyang fardhu itu dikerjakannya tunai atau qadha’. Namun begitu dia diharuskan mengerjakan sembahyang sunat seberapa banyak yang dia mahu dengan satu kali wudhu’. Begitu juga dia diharuskan mengerjakan sembahyang sunat sebelum atau selepas sembahyang fardhu dengan sekali wudhu’.

Dalil bagi ketetapan ini ialah Hadits yang diriwayatkan oleh Sayyidatina ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha, bahawa Fatimah binti Hubaisy Radhiallahu ‘anha telah beristihâdhah, lalu Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda perihalnya:

تَدَعُ الصَّلاَةَ أَيَّامَ أَقْرَائِهَا الَّتِى كَانَتْ تَحِيضُ فِيهَا ثُمَّ تَغْتَسِلُ وَتَتَوَضَّأُ عِنْدَ كُلِّ صَلاَةٍ وَتَصُومُ وَتُصَلِّى
(رواه الترمذى)

Maksudnya: “Hendaklah dia meninggalkan sembahyang pada hari-hari haidhnya yang dia datang haidh padanya, kemudian dia mandi dan mengambil wudhu’ pada tiap kali hendak sembahyang, dan dia berpuasa dan bersembahyang.”
(Hadits riwayat Tirmidzi)

Dalam mazhab Syafi‘e juga ada menyebut bahawa thahârah (bersuci) perempuan yang beristihâdhah itu ialah dengan berwudhu’, dan tidak diwajibkan ke atasnya mandi pada setiap kali dia hendak menunaikan sembahyang melainkan hanya sekali sahaja iaitu pada masa terhenti haidhnya.

Dalil mereka dalam perkara ini ialah bahawa asal bagi tiap sesuatu itu adalah tidak wajib, maka tidaklah wajib mandi itu kecuali ada nash yang menyebutkan tentang wajibnya, dan juga adalah tidak benar bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam menyuruh perempuan yang beristihâdhah itu mandi pada setiap kali dia hendak menunaikan sembahyang melainkan hanya sekali sahaja. Ini jelas sebagaimana sabda Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam di dalam hadits terdahulu.

Dalam menentukan adakah terangkat hadas perempuan yang beristihâdhah itu dengan wudhu’nya, para ulama telah berbeza pendapat. Di antara pendapat-pendapat yang banyak itu, yang shahîh adalah pendapat yang mengatakan bahawa tidak terangkat sesuatupun dari hadasnya, akan tetapi oleh kerana darurat dia diharuskan bersembahyang dan lain-lainnya dalam keadaan berhadats.

Cara berniat bagi wudhu’ perempuan yang beristihâdhah itu juga terdapat beberapa pendapat mengenainya. Pendapat yang ashah mengatakan wajib dia berniat dengan niat mengharuskan sembahyang dan tidak wajib ke atasnya berniat dengan niat mengangkat hadats.

Tidak sah wudhu’ perempuan yang beristihâdhah yang ingin menunaikan sembahyang fardhu, jika dia berwudhu’ sebelum masuk waktunya. Dalil mereka, bahawa wudhu’ perempuan yang beristihâdhah itu adalah thahârah kerana darurat, jadi tidaklah harus baginya untuk melakukan sesuatu sebelum waktunya kerana ketiadaan darurat ketika itu.

Imam-imam mazhab Syafi‘e mengatakan bahawa hendaklah disegerakan bersembahyang sebaik sahaja selesai berwudhu’. Jika dilengah-lengahkan pula, terdapat empat pendapat mengenainya. Pendapat yang shahîh mengatakan bahawa jika dia melewatkannya kerana kesibukannya dengan satu sebab dari sebab-sebab yang berkaitan dengan sembahyang seperti menutup aurat, azan, iqamat, berijtihad di dalam menentukan kiblat, pergi ke masjid yang lebih besar, berusaha mencari pendinding tempat dia bersembahyang, menunggu sembahyang berjemaah dan sebagainya, maka harus dia melewatkannya. Sementara itu jika dia melewatkannya tanpa sesuatu keuzuran, maka batallah wudhu’nya kerana dia telah melampaui batas yang telah ditentukan.

Sebelum ini telah dijelaskan bahawa jika seorang perempuan yang beristihâdhah berwudhu’ untuk membuat sesuatu yang fardhu, dia diharuskan mengerjakan sembahyang sunat seberapa banyak yang dia suka dan keharusan ini berkekalan selama mana waktu sembahyang fardhu itu masih ada.

Dalam masalah jika seorang perempuan yang beristihâdhah berwudhu’, kemudian terhenti darahnya yang mendatangkan kesembuhan kepadanya dari penyakit dan hilang istihâdhahnya, maka dalam hal ini perlu dilihat; jika berlaku keadaan ini di luar sembahyang iaitu berlaku sesudah dia menunaikan sembahyang, maka sembahyangnya dikira sah, akan tetapi batal wudhu’nya dan dia tidak diharuskan bersembahyang sunat selepas itu. Jika berlaku sebelum dia menunaikan sembahyang, maka batal wudhu’nya dan tidak harus baginya mengerjakan sembahyang dan lain-lainya.

Adapun jika terhenti darah istihâdhahnya ketika dia sedang sembahyang, dalam hal ini terdapat dua pendapat. Pendapat yang shahîh di antara keduanya ialah pendapat yang mengatakan batal sembahyangnya dan juga wudhu’nya.

Semua hukum yang disebutkan di atas adalah berkaitan dengan apabila terhentinya darah istihâdhah yang membawa kepada sembuhnya perempuan yang beristihâdhah.

Manakala itu jika perempuan yang beristihâdhah berwudhu’, kemudian terhenti darahnya dan dia dapat menjangkakan terhentinya dan datangnya semula, atau tidak dapat menjangkakannya akan tetapi diberitahu tentangnya oleh pakar yang boleh dipercayai, maka dalam hal ini hendaklah diperhatikan:

(i)      Jika masa terhentinya itu dalam jangka masa yang singkat yang tidak menyempatinya untuk berwudhu’ dan bersembahyang, maka hendaklah dia terus saja mengerjakan sembahyang kerana terhentinya darah itu tidak mendatangkan kesan apa-apa kepadanya dan lagi pada zahirnya darah itu akan keluar semula dalam masa yang singkat yang tidak membolehkannya untuk menyempurnakan wudhu’ dan sembahyangnya dalam keadaan suci daripada hadas.

Jika terhentinya berlarutan, tidak seperti biasanya atau bersalahan dengan apa yang dikhabarkan kepadanya, maka batal wudhu’nya dan wajib dia mengqadha sembahyang yang telah dikerjakannya.

(ii)     Jika masa terhentinya darah itu panjang, membolehkannya untuk berwudhu’ dan sembahyang, maka wajib dia mengulangi wudhu’nya kerana kemampuannya untuk berbuat demikian dengan sempurna.

Jika darah keluar semula, tidak seperti biasanya sebelum dia sempat menghabiskan wudhu’nya, maka dalam perkara adakah dia wajib mengulangi wudhu’nya atau tidak, terdapat dua pendapat. Pendapat yang ashah di antara keduanya mengatakan bahawa tidak wajib dia mengulanginya. Jika dia mula bersembahyang selepas terhenti darahnya dalam keadaan dia tidak mengulangi wudhu’nya, kemudian darah keluar sebelum dia menghabiskan sembahyangnya, maka wajib ke atasnya mengqadha sembahyangnya pada pendapat yang ashah, kerana semasa dia mula bersembahyang, dia dalam keadaan ragu sama ada wudhu’nya masih ada atau tidak dan merasa ragu sama ada sembahyangnya sah atau tidak.

Adapun jika terhenti darah perempuan yang beristihâdhah (semasa berwudhu’) dalam keadaan dia tidak mengetahui adakah darahnya akan datang semula atau tidak, dan pakar yang boleh dipercayai memberitahunya tentang hal tersebut, maka dia disuruh berwudhu’ semula pada ketika itu juga, dan dia tidak harus bersembahyang dengan wudhu’nya yang terdahulu kerana adalah diandaikan bahawa terhentinya darah itu menandakan kesembuhannya dan pada asalnya terhentinya itu adalah berpanjangan. Jika darahnya keluar semula sebelum dia selesai berwudhu’, menurut pendapat yang ashah bahawa wudhu’nya sah dengan keadaannya itu.

Hukum Yang Berkaitan Dengan Orang Yang Sentiasa Keluar Air Kencing Dan Air Mazi

Hukum bagi orang yang sentiasa mengalami keluar air kencing (air kencing menitis) dan bagi orang yang sentiasa keluar air mazinya adalah sama dengan hukum yang telah ditentukan kepada perempuan yang beristihâdhah dalam perkara wajib membasuh najis, menutup kepala zakar, membalut dan mengikatnya dengan kain, berwudhu’ pada setiap kali hendak menunaikan sembahyang fardhu dan bersegera menunaikannya selepas berwudhu’, hukum apabila terhenti air kencing atau air mazinya dan lain-lain lagi.

Semua perkara yang telah disebutkan di atas adalah mengenai air kencing dan air mazi yang sentiasa keluar yang menjadi kebiasaan kepada diri orang yang menghidapnya atau yang berpunca daripada penyakit.

Adapun bagi orang yang keluar air mazinya dengan sebab berlakunya sesuatu perkara seperti dengan sebab dia melihat perempuan atau menciumnya, maka dalam hal ini hukumnya adalah sama seperti hukum hadas-hadas yang lain dalam perkara wajib membasuhnya dan berwudhu’ semasa hendak mengerjakan sembahyang kerana tidak ada masalah baginya berbuat demikian. Sementara bagi orang yang terbuka rongga (saluran) kencingnya atau saluran najisnya yang menyebabkan air kencingnya atau najisnya atau kentutnya sentiasa keluar, hukumnya adalah sama dengan hukum yang ditentukan kepada perempuan yang beristihâdhah. Ketentuan ini disepakati oleh para ulama mazhab Syafi‘e.

Orang yang menghidap penyakit air kencing menitis, jika dia sembahyang berdiri akan mengalir keluar air kencingnya, sebaliknya jika dia duduk, air kencingnya akan tertahan, menurut pendapat yang ashah hendaklah dia sembahyang duduk sebagai cara untuk menjaga thahârahnya.



No comments:

Post a Comment