Saturday, May 9, 2015

THUMA'NINAH



THUMA’NINAH DAN AKIBAT MENCUAIKANNYA
DI DALAM SEMBAHYANG



(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Sembahyang fardhu lima waktu sememangnya mempunyai kedudukan yang sangat penting di dalam Islam. Perkara pertama yang akan dihisab bagi setiap orang Islam pada hari Kiamat ialah sembahyangnya. Orang yang sempurna sembahyangnya, nescaya akan berjaya dan bahagia di akhirat kelak. Akan tetapi jika sebaliknya, nescaya dia akan kecewa dan rugi sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
                                                                                                                    
إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلاتُهُ فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ فَإِنْ انْتَقَصَ مِنْ فَرِيضَتِهِ شَيْءٌ قَالَ الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ: انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ تَطَوُّعٍ فَيُكَمَّلَ بِهَا مَا انْتَقَصَ مِنْ الْفَرِيضَةِ ثُمَّ يَكُونُ سَائِرُ عَمَلِهِ عَلَى ذَلِكَ
(رواه الترمذي)

Maksudnya: “Perkara yang pertama sekali dihisab atau dihitung ke atas seorang hamba pada hari Kiamat adalah sembahyangnya. Jika (sembahyangnya itu) baik, maka dia termasuk orang yang bahagia dan berjaya. Namun jika (sembahyangnya itu) rosak, maka dia termasuk orang kecewa dan rugi. Jika terdapat kekurangan sedikit daripada sembahyang fardhunya, Allah ‘Azza wajalla berfirman: “Lihatlah (wahai malaikat) adakah hambaKu ini mengerjakan sembahyang sunat, maka sembahyang sunatnya itulah yang menyempurnakan kekurangan yang ada pada sembahyang fardhu. Kemudian demikian juga (perkara fardhu jika ada kekurangan) pada semua amalnya (akan sempurna dengan perkara sunat).”
(Hadits riwayat at-Tirmidzi)

Dalam meraih kesempurnaan itu, perkara utama yang perlu diberi perhatian dan dipelihara ialah rukun-rukun sembahyang. Ini termasuklah menitikberatkan perkara-perkara yang diwajibkan bagi setiap rukun tersebut. Antaranya adalah thuma’ninah.

Thuma’ninah merupakan perkataan yang cukup sinonim dengan ibadat sembahyang. Namun sejauhmanakah kita mengetahui maksud dan mempraktikkan thuma’ninah itu dengan betul di dalam sembahyang?

Apa Yang Dimaksudkan Dengan Thuma’ninah?

Thuma’ninah dari segi bahasa ialah ketenangan. Dikatakan hati itu tenang ialah apabila hati itu di dalam keadaan reda, tidak bimbang, tidak resah mahupun gusar.

Manakala dari segi istilah fiqh pula thuma’ninah bererti kestabilan atau penetapan sejenak anggota badan pada satu masa.

Hukum Thuma’ninah

Menurut pendapat jumhur ulama termasuk ulama mazhab asy-Syafi‘e, thuma’ninah itu wajib dilakukan di dalam sembahyang sama ada sembahyang fardhu atau sembahyang sunat.

Terdapat empat rukun sembahyang yang diwajibkan padanya thuma’ninah iaitu ruku‘, i‘tidal, sujud dan duduk antara dua sujud.

Ketetapan hukum ini adalah bersandarkan kepada hadits shahih yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, ketika Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam membetulkan sembahyang seorang lelaki, Baginda bersabda:

إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ فَكَبِّرْ، ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنْ الْقُرْآنِ، ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَعْتَدِلَ قَائِمًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا، ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلاَتِكَ كُلِّهَا
(رواه مسلم)

Maksudnya: “Jika engkau mendirikan sembahyang maka bertakbirlah, kemudian bacalah ayat al-Qur’an yang mudah bagimu (surah al-Fatihah). Kemudian ruku‘lah sehingga ruku‘ dengan thuma‘ninah. Kemudian bangkitlah sehingga berdiri dengan i‘tidal. Kemudian sujudlah sehingga sujud dengan thuma‘ninah. Kemudian bangkitlah sehingga duduk dengan thuma‘ninah. Kemudian lakukanlah yang demikian itu kesemuanya dalam sembahyangmu.”
(Hadits riwayat Muslim)

Thuma’ninah dalam ruku‘

Maksud thuma’ninah ketika ruku‘ adalah tenang atau tetap sekalian anggota semasa melakukan ruku‘ sekira-kira ada masa yang memisahkan di antara pergerakan tunduk untuk melakukan ruku‘ dengan pergerakan bangkit daripada ruku‘ sekurang-kurangnya dengan kadar bacaan tasbih “ سبحان الله.    

Bermula thumani’nah dalam ruku‘ itu adalah sebaik sahaja tetap dan berhenti sekalian anggota dari pergerakan ketika hendak melakukan ruku‘.

Thuma’ninah dalam i‘tidal

Thuma’ninah ketika i‘tidal adalah tenang atau tetap sekalian anggota seperti keadaannya sebelum ruku‘ sekira-kira ada masa yang memisahkan di antara perbuatan bangkit daripada ruku‘ dengan berdiri untuk melakukan i‘tidal.

Bermula thumani’nah dalam i‘tidal itu adalah apabila sahaja badan kembali kepada keadaan asalnya sebelum ruku‘ dan tetap sekalian anggota setelah bangkit daripada ruku‘.

Thuma’ninah dalam sujud

Thuma’ninah ketika sujud adalah tenang atau tetap sekalian anggota sekira-kira ada masa yang memisahkan di antara pergerakan tunduk untuk sujud dengan bangkit daripada sujud sekurang-kurangnya dengan kadar bacaan tasbih “ سبحان الله.

Bermula thumani’nah dalam sujud itu adalah apabila sahaja tetap sekalian anggota setelah melakukan pergerakan tunduk untuk sujud.

Yang dikatakan sujud yang tetap itu adalah dengan memberatkan bahagian hadapan kepala iaitu dahi dengan tenang di tempat sujud sehingga dapat menetap. Seandainya tempat sujud tersebut terdapat kapas, pasir, rumput atau selainnya, maka ia akan kemek atau kempis serta akan nampak kesan sujud tersebut pada tangan seandainya diletakkan di atas tangan itu.

Thuma’ninah dalam duduk antara dua sujud

Thuma’ninah ketika duduk antara dua sujud adalah tenang atau tetap sekalian anggota, sekira-kira ada masa yang memisahkan di antara setiap pergerakan sekurang-kurangnya dengan kadar bacaan tasbih “ سبحان الله tanpa terlalu lama.

Bermula thumani’nah dalam duduk antara dua sujud itu adalah apabila sahaja tetap sekalian anggota setelah bangkit dari melakukan sujud.

Kadar dan permasalahan mengenai Thuma’ninah

Jumhur ulama termasuk ulama mazhab asy-Syafi‘e mengatakan bahawa sekurang-kurang thuma’ninah itu adalah dengan tetap atau berhenti sekalian anggota. Ulama mazhab asy-Syafi‘e menjelaskan dengan lebih lanjut lagi bahawa sekurang-kurang thuma’ninah itu hendaklah sekalian anggota seorang yang sedang sembahyang itu berada dalam keadaan diam, dan pergerakannya untuk tunduk atau membongkok terpisah daripada pergerakan bangkit.

Menurut Imam an-Nawawi Rahimahullahu Ta‘ala, tidak berlaku thuma’ninah dan tidak memadai thuma’ninah itu dilakukan hanya dengan memanjangkan tempoh pada pergerakan tunduk atau bongkok, walaupun melebihi dari kadar sekurang-kurang ruku‘ atau sujud, kemudian terus sahaja bangkit dengan pergerakan yang bersambung dan tidak tetap. Maka dalam hal yang demikian ini, tidak berlaku thuma’ninah padanya dan thuma’ninah tidak akan dikira dengan perbuatan memanjangkan pergerakan tersebut.

Dalam hal i‘tidal pula, hendaklah ia dilakukan dengan tidak terlalu lama. Jika seseorang berdiri i‘tidal sehingga sama dengan atau melebihi kadar dia membaca surah al-Fatihah, maka batal sembahyangnya kecuali pada i‘tidal yang terakhir daripada sembahyang Subuh kerana pada saat itu disunatkan membaca doa qunut.

Demikian juga halnya dengan duduk antara dua sujud, hendaklah ia dilakukan dengan tidak terlalu lama. Jika seseorang duduk sehingga sama atau melebihi zikir yang dituntut di dalamnya iaitu kadar sekurang-kurang tasyahhud, maka batal sembahyangnya jika dia tahu dan sengaja melakukannya.

Jika seseorang itu melakukan sembahyang dengan cara berdiri, lalu dia melakukan ruku‘ akan tetapi ketika ruku‘ dia terjatuh sebelum dia sempat melakukan thuma’ninah, maka dalam hal ini wajib dia kembali semula melakukan ruku‘ dengan thuma’ninah, kemudian baharulah dia bangkit melakukan i‘tidal.

Setelah itu hendaklah dia bangkit untuk melakukan i‘tidal jika dia terjatuh setelah melakukan ruku‘ yang disertai dengan thuma’ninah setelah i‘tidal baharulah dia melakukan sujud.

Demikian juga wajib kembali bangkit melakukan i‘tidal jika seseorang itu terjatuh ketika melakukan i‘tidal sebelum lagi dia sempat melakukan thuma’ninah.

Jika seseorang melakukan ruku‘ dan terjatuh setelah sempat melakukan thuma’ninah, maka dalam hal ini hendaklah dia kembali bangkit melakukan i‘tidal dan tidak perlu bangkit melakukan ruku‘.

Zikir-zikir yang sunat dibaca ketika melakukan rukun-rukun yang diwajibkan thuma’ninah padanya

Dalam setiap rukun dan perbuatan di dalam sembahyang semestinyalah tidak sunyi daripada zikir. Disyari‘atkan zikir-zikir tertentu yang sunat dibaca ketika ruku‘, i‘tidal, sujud dan duduk antara dua sujud, iaitu semasa dalam tempoh melakukan thuma’ninah.

Zikir ketika ruku‘

Antara zikir yang sunat dibaca ketika ruku‘ iaitu apabila sahaja tetap sekalian anggota ialah tasbih (سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ) atau  سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي)) sebanyak tiga kali.

Bacaan sebanyak tiga kali itu adalah sekurang-kurang kadar yang sempurna (أدنى الكمال). Kemudian diikuti dengan lima kali, kemudian tujuh kali, kemudian sembilan kali dan paling sempurna ialah sebanyak sebelas kali. Sekurang-kurang bacaan untuk mendapat pahala sunat bertasbih itu ialah dibaca sebanyak sekali sahaja.

Zikir ketika i‘tidal

Antara zikir yang sunat dibaca ketika i‘tidal iaitu setelah berdiri tegak, kedua tangan lurus di bawah serta tetap sekalian anggota ialah membaca tahmid seperti berikut:

رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ مِلْءَ السَّمَاوَاتِ وَمِلْءَ اْلأَرْضِ وَمِلْءَ مَا بَيْنَهُمَا وَمِلْءَ مَا شِئْتَ مِنْ شَيْءٍ بَعْدُ

Ertinya: “Ya Allah ya Tuhan kami, bagiMu segala pujian, sepenuh langit, dan sepenuh bumi, dan sepenuh apa yang di antara keduanya (langit dan bumi), dan sepenuh apa yang Engkau mahukan daripada sesuatu selepas (langit dan bumi) itu.”

Zikir ketika sujud

Antara zikir yang sunat dibaca ketika sujud iaitu setelah tetap sekalian anggota ialah membaca tasbih
(سُبْحَانَ رَبِّيَ الأَعْلىٰ وَبِحَمْدِهِ)  sebanyak tiga kali sepertimana juga disunatkan di dalam ruku‘.
              
Zikir ketika duduk antara dua sujud

Antara zikir yang sunat dibaca ketika duduk antara dua sujud iaitu setelah tetap sekalian anggota ialah membaca tasbih
(رَبِّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي وَاجْبُرْنِي وَارْفَعْنِي وَارْزُقْنِي وَاهْدِنِي وَعَافِنِي) dan boleh ditambah  (وَاعْفُ عَنِّي).   
              
Meninggalkan zikir atau tasbih yang telah disebutkan tidaklah membatalkan sembahyang, sebaliknya meninggalkan thuma’ninah itu pula boleh membawa kepada batalnya sembahyang seseorang.

Akibat meninggalkan atau mencuaikan thuma’ninah

Antara akibat yang paling besar dan amat merugikan dari perbuatan meninggalkan atau mencuaikan thuma’ninah itu adalah sembahyang menjadi tidak sempurna.

Thuma’ninah wajib disertakan di dalam empat rukun sembahyang iaitu ruku‘, i‘tidal sujud dan duduk antara dua sujud. Sebahagian ulama mengira thuma’ninah itu sebagai rukun sembahyang. Berdasarkan ketetapan ini, adalah jelas bahawa kedudukan thuma’ninah itu sangat penting dalam sembahyang kerana ia merupakan sifat yang mengikut rukun sembahyang atau komponen yang terkandung di dalamnya. Sembahyang yang tidak ada thuma’ninah adalah umpama badan tanpa kepala.

Oleh kerana itu, orang yang meninggalkan thuma’ninah dalam sembahyangnya hendaklah dia mengulang sembahyang tersebut. Ini berdasarkan hadits shahih yang menyatakan bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah menolak salam seorang lelaki yang baru sahaja selesai mendirikan sembahyang dan menyuruhnya sembahyang semula. Baginda bersabda:

ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ
(رواه البخاري)

Maksudnya: “Kembali dan sembahyanglah, sesunggguhnya engkau belum sembahyang.”
(Hadits riwayat al-Bukhari)

Suruhan untuk kembali sembahyang itu berulang sebanyak tiga kali sehinggalah lelaki berkenaan meminta agar Rasulullah mengajar dan membetulkannya. Maka setelah itu Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ فَكَبِّرْ، ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنْ الْقُرْآنِ، ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَعْتَدِلَ قَائِمًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا، ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلاَتِكَ كُلِّهَا
(رواه البخاري)

Maksudnya: “Jika engkau mendirikan sembahyang maka bertakbirlah, kemudian bacalah ayat al-Qur’an yang mudah bagimu (surah al-Fatihah). Kemudian ruku‘lah sehingga ruku‘ dengan thuma‘ninah. Kemudian bangkitlah sehingga berdiri dengan i‘tidal. Kemudian sujudlah sehingga sujud dengan thuma‘ninah. Kemudian bangkitlah sehingga duduk dengan thuma‘ninah. Kemudian lakukanlah yang demikian itu kesemuanya dalam sembahyangmu.”
(Hadits riwayat al-Bukhari)

Jelas berdasarkan hadits ini, sembahyang yang dilakukan dengan tidak sempurna thuma’ninah adalah tidak memadai dan tidak dikatakan sembahyang dan hendaklah diulang semula.

Ketetapan ini disokong lagi dengan sebuah hadits bahawa tidak dikira sembahyang seseorang yang tidak i‘tidal dengan betul setelah dia bangkit daripada ruku‘. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

لاَ تُجْزِئُ صَلاَةُ الرَّجُلِ حَتَّى يُقِيمَ ظَهْرَهُ فِي الرُّكُوعِ وَالسُّجُودِ
(رواه أبو داود)

Maksudnya: “Tidak dikira sembahyang seseorang sehinggalah tegak atau lurus belakangnya daripada (bongkok) ruku‘ dan sujud.”
(Hadits riwayat Abu Daud)

Perbuatan tidak sempurna i‘tidal dan thuma’ninah ini adakalanya kelihatan berlaku di kalangan segelintir orang sama ada kerana sengaja ataupun tidak sengaja kerana jahil tentangnya. Sebagai contoh, perbuatan bangkit dari melakukan ruku‘ tanpa berhenti atau tetap seketika terlebih dahulu ataupun  bangkit dengan tidak sampai had badan yang seimbang untuk melakukan i‘tidal atau hanya sehingga paras tiga suku berdiri sahaja, kemudian terus bergerak tunduk untuk melakukan sujud.

Selain dari sembahyang tidak sempurna, sembahyang yang dilakukan tanpa thuma’ninah juga menyalahi cara yang diajarkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana sabda Baginda:

صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي
(رواه البخاري)

Maksudnya: “Tunaikanlah sembahyang sepertimana kamu melihat aku sembahyang.”
(Hadits riwayat al-Bukhari)
Suruhan di dalam hadits tersebut juga dinisbahkan kepada umat Islam yang kemudian walaupun tidak pernah melihat Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam, tetapi mereka hendaklah mengikutnya dengan mengikut panduan para ulama dan kitab-kitab muktabar. 
Hudzaifah Radhiallahu ‘anhu pernah melihat seorang lelaki yang tidak menyempurnakan ruku‘ dan sujud ketika sembahyang, lantas dia berkata kepada lelaki itu:
مَا صَلَّيْتَ وَلَوْ مُتَّ مُتَّ عَلَى غَيْرِ الْفِطْرَةِ الَّتِي فَطَرَ اللَّهُ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَيْهَا
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Kamu belum sembahyang, seandainya kamu mati (dengan amalan menjejaskan thuma’ninah), nescaya kamu mati di luar fitrah dan jalan yang difitrahkan Allah kepada Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam  (sunnah).” 

Oleh yang demikian, perkara thuma’ninah dalam menunaikan rukun sembahyang ini perlu diambil perhatian berat. Walaupun nampak kecil dan remeh, tetapi peranan dan akibatnya terhadap sembahyang adalah sangat besar.




2 comments:

  1. Alhamdulillah, faham. Syukran jazilan

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah sangat membantu orang awam seperti saya, harap kerajaan Brunei dapat upgrade blogspot seperti ini kepada versi website yang lebih rasmi

    ReplyDelete