Thursday, May 14, 2015

LUPA MENGUCAP TAKBIR RAYA

Imam sembahyang raya lupa mengucap takbir raya dan terus membaca Bismillah Hirrahmanirrahim


Soal

Memohon penjelasan dan maklum mengenai perkara diatas masaalah telah timbul pada sembahyang sunat hari raya yang baharu lalu.

Masalahnya seperti berikut:

Sesudah rakaat pertama selesai, Imam membaca Allahu Akbar dan terus berdiri pada rakaat kedua dan membaca Bismillah dan masa itu bilal menegur dengan kata Subhanallah selepas itu imam meneruskan bacaan Subhanallah Walhamdulillah walaa ilaaha illallah wallahu akbar belum sempat imam mengangkat takbir seorang makmum menegur subhanallah dalam masa yang sama seorang makmum dibarisan hadapan keluar dari barisan terus menekup bahu imam mengatakan batal dan imam tergamam tanpa meneruskan takbur kedua makmum yang menepuk bahu imam tadi mengatakan sembahyang semula.

Persoalannya:

Dari segi mana dan apa yang membatalkan sembahyang tersebut tidak boleh diteruskan, adakah teguran bilal atau teguran makmum yang kedua tadi.

Apa yang telah berlaku bahawa pihak makmum dan orang ramai yang bersembahyang pada masa itu tertanya-tertanya dimanakah satu asas atau pegangan yang membatalkan sembahyang diatas tadi.

الحمد لله

1.       Imam dan makmum sembahyang raya bertakbir pada rakaat yang pertama tujuh kali serta ia angkat dua tangannya bagaimana takbiratul ihram selain dari takbiratul ihram, iaitu selepas ia baca doa alfatihah dan sebelum ia membaca Auzubillah atau ta’auzmenurut hadis yang diriwayatkan oleh Al Imam Attarmizi bahawa Nabi Sallallahu Alaihi Wasalam bertakbir dalam dua sembahyang raya pada rakaat yang pertama tujuh kali sebelum membaca Fatihah dan pada rakaat yang kedua baginda takbir lima kali selain takbir berdiri sebelum membaca Fatihah. Dan Takbiratul Ihram itu bukan dari takbir tujuh kali itu dan baginda baca diantara tiap-tiap dua takbur itu Subhanallah Wal hamdulillah walaa ilaha illallah wallahu akbar kemudian baginda berta’uz dan membaca Fatihah.

2.       Jikalau ia lupa akan tabir raya itu dan ia mulakan membaca Fatihah sekalipun Fatihah belum sempurna atau belum selesai dibaca fatihah, maka tiadalah imam itu akan mengucap takbir raya itu dan jikalau ia ingat akan takbir-takbir raya itu sesudah membaca Auzubillahiminasyaitan nirajiim atau ta’uz dan sebelum membaca fatihah, maka ia bertakbir raya. Jikalau ia membaca Auzubillahi sebelum membaca doa Iftitah maka ia tiada bawa takbir raya itu.

Hendaklah diketahui takbir-takbir raya itu adalah ia sunat Hai’ah seperti Ta’uz dan doa iftitah, bukan ia fardhu dan bukan sunat Ab’aad, maka tiadalah dibuat sujud sahwi sebab meninggalkan takbir-takbir raya itu.

Adalah Imam atau yang sembahyang raya itu syak akan bilangan takbir-takbir raya itu, maka ia pakai yang lebih kurang dalam ingatannya, sebagaimana orang sembahyang syak pada rakaat-rakaat sembahyang.

Orang sembahyang raya itu nyaringkan takbir-takbir raya itu dan ia angkat dua belah tangannya sebagai perbuatan sunat dalam semua takbir-takbir raya itu sebagaimana lain takbir dalam sembahyang dan sunat ia letakkan tangan diatas tangan kiri dibawah dada diantara dua takbir raya itu sebagaimana meletakkan tangan pada takbiratul ihram. Dari al-‘ikna’

Perkara Makmum

3.       Masa bertakbir tujuh kali itu dengan yakin diantara doa iftitah dan ta’uz, apabila Imam mula membaca Fatihah sebelum imam itu mengucap takbir raya maka luputlah takbir itu dan tiadalah ia bawa takbir itu kerana dia sudah masuk pada mengerjakan fardhu iaitu membaca Fatihah, jikalau Imam itu mengucap takbir raya itu lepas ia baca Fatihah, maka sunat bagi Imam baca semula fatihah atau imam itu takbir raya maka batal sembahyang raya itu jika ia ketahui berbuat begitu batal sembahyang serta dengan senghaja.

Makmum Muafik ia ikut akan imamnya kiranya imamnya mengucap takbir tiga kali atau enam kali, maka makmum tiadalah mengucap lebih atau mengucap kurang sebagai sunat mengikut kelakuan imam pada tiga atau enam kali itu. Dan jikalau Imam tinggalkan takbir raya itu, maka makmum tiada mengucap takbir raya itu dan makmum masbuk, maka dia mengucap takbir raya akan bilangan yang sempat ia dapat ikut tinggal takbir dari takbir yang tujuh melainkan satu takbir lagi maka ia takbir sekali bersama-sama imamya, dan jangan ia takbir lebih dari sekali takbir itu. Jikalau makmum masbuk, dapat dengan imam pada awal rakaat yangkedua masa makmum takbir lima kali bersama-sama imamnya, dan makmum takbir lima kali juga pada rakaatnya yang kedua itu. Dari Al Minhaaj AlKhawim, lihat Matla’ AlBadrain.

Jawab pertanyaan dalam soal yang dikemukakan itu begini:

4.                 Jikalau imam atau orang yang sembahyang raya itu, membaca takbir raya sesudah ia membaca fatihah, maka sunat baginya membaca semula fatihah atau selepas ruku’ yakni ia berdiri tegak dari ruku’ dan ia hendak bawa takbir raya itu, maka batal sembahyang itu, jika kiranya ia ketahui dilarang berbuat begitu dan ia senghaja berbuat begitu.

Atau ibarat yang lain: jikalau ia lupa takbir-takbir raya dan ia terus baca fatihah, sekalipun ia tiada sempurnakan fatihah itu maka tiadalah ia menyonsong takbir-takbir raya itu dan tiada sunat ia buat takbir-takbir raya itu, kerana dia sudah masuk pada mengerjakan fardhu fatihah itu. Dan jika ia kembali dan baca takbir-takbir raya itu, maka tiada batal sembahyangnya itu.

Adapun jikalau ia ingat takbir-takbir raya itu ketika ia ruku’ atau lepas ia ruku’ dan ia kembali berdiri semula supaya ia baca takbir-takbir raya itu pada hal ia ketahui tiada boleh berbuat begitu dan senghaja ia berbuat begitu maka batal sembahyangnnya.

5.       Sembahyang raya yang dipersoalkan dalam soal diatas ini iaitu Imam lupa bertakbir dan terus ia membaca Bismillah apabila bilal mengingatkan dia dan dia bangun bertakbir raya, maka sembahyangnya raya itu tiada batal. والله أعلم

Sayugia mandaras Kitab Fiqh dari masa ke semasa.

6.       Berkata Al Imam AlAsnawi dalam mula-mula kitab almuhammat: setengah-setengah guru kami telah bercerita darihal setengah-setengah daripada guru-gurunya, maka ia membaca kitab al washiat kitab fiqh oleh Al Imam Al Ghazali tiap-tiap tahun, dan guru itu tiada menyentuh masalah-masalah lain, dan guru itu berkata: Tiadalah elok bagi orang yang bekerja kerana memberi fatwa atau mengajar itu jauh masanya dari satu bab, dari bab-bab fiqh itu lebih dari satu tahun.

Berkata Al Imam al-Muzanni: saya mendengar Al Imam As-syafi’e berkata: Barangsiapa belajar Ilmu Qur’an, maka tinggi martabatnya, dan barangsiapa melihat dan mengkaji ilmu fiqh, maka mulia darjatnya yakni luas pahamannya. Barangsiapa tiada menjaga dirinya maka tiadalah berguna ilmunya itu. Dari al-fawaid al-makkiyah

7.       Saya nasihatkan imam-imam, juru-juru nikah, Bilaal dan marbut (nuja)  mandaras mana-mana kitab fiqh umpama dalam bahagian Taharah atau sembahyang atau sembahyang jemaah atau sembahyang raya dari satu kesatu masa, bagaimana nasihat Al Imam Al Asnawi Assyafi’e yang cerdik yang selalu namanya disebutkan dalam kitab-kitab fiqh, supaya sentiasa masalah-masalah fiqh itu ada dalam ingatan pegawai-pegawai itu dan tiada berbangkit kelemahan pegawai-pegawai yang ditugaskan sesuatu jawatan.

والله أعلم

[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam

Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei


No comments:

Post a Comment