Thursday, May 14, 2015

SONGKOK, KHUSYU', WAS-WAS

ORANG MUDA SEMBAHYANG TIADA BERSONGKOK DAN RAMBUTNYA PANJANG MENUTUP DAHI TEMPAT SUJUD, SEORANG MENGANGKAT TAKBIRATUL IHRAM SEMBAHYANG DENGAN NYARING MENYEBABKAN MAKMUM SEBELAHNYA HILANG KHUSYU’, IMAM WAS-WAS MENGANGKAT TAKBIRATUL IHRAM.


Soalan:

  1. Pada satu hari kaola telah datang sembahyang berjemaah di masjid. Ketika hendak mendirikan sembahyang itu ada dua atau tiga orang jemaah muda tidak memakai songkok (kopiah). Rambut mereka panjang dan menutup dahi.  Apakah hukum sembahyang mereka itu?
  2. Semasa kaola sembahyang Fardhu Juma’at kaola telah ditakdirkan berdiri bersebelahan (satu saaf) dengan seorang jemaah tua. Ketika beliau mengangkat takbir, beliau dua atau tiga kali (berulang-ulang) melakukannya dengan suara yang agak keras (nyaring) dan menyebabkan kaola hilang “khusyu” (tidak aman). Apakah hukumnya sembahyang kaola itu  ?.
  3. Imam kelihatannya sukar untuk mengangkat niat sembahyangnya. Sehingga menyebabkan dia berulang kali melakukannya.  Kaola serba salah jadinya. Terasa ingin mendirikan sembahyang seorang diri. Tetapi mengenangkan pahala jemaah itu 27 kali ganda untungnya serta tidak suka melukakan perasaannya, kaola terus menjadi makmum. Apakah hukum sembahyang kaola itu  ?.



Jawab:

الحمد لله اللهم صل وسلم على سيدنا محمد واله وصحبه ومن والاه ، اللهم هداية للصواب

1.     Sembahyang dengan menutup anggota sujud iaitu bahagian dahi yang diletakkan diatas tikar tempat sujud, maka sembahyang itu tiada sah, satu dari syarat sembahyang hendaklah mana-mana bahagian dahi yang diletakkan diatas tikar sujud maka ia terbuka dan tiada tertutup dengan rambut atau kain atau serban.

2.     Perbuatan menganggu makmum lain dengan suara yang nyaring oleh seseorang makmum itu adalah makruh dan kata setengah-setengah ‘Ulama adalah ia haram.

AMARAN KEPADA ORANG YANG MENINGGALKAN SEMBAHYANG

Berkataقطب الدعوة الإرشاد   Al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad Al-Haddad dalam kitabnya: النصائح الدينية .

Dari perkara yang sangat-sangat mungkar dan dari sebesar-besar dosa besar dan seburuk-buruk perkara haram ialah meninggalkan oleh setengah-setengah orang Islam akan sembahyang yang fardhu lima waktu, telah datang Hadits-Hadits Shahih daripada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam menyatakan kufur orang yang meninggalkan sembahyang fardhu itu.


Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam:

العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة ، فمن تركها فقد كفر

Ertinya:   Aman atau tanggungjawab diantara kita orang Islam dengan mereka orang kafir ialah sembahyang, maka barang siapa meninggalkan sembahyang, maka dia telah menjadi kafir.

Sabda Rasulullah:

من ترك الصلاة متعمدا فقد كفر جهارا

Ertinya:   Barang siapa meninggalkan sembahyang dengan senghaja, maka sesungguhnya ia telah menjadi kafir dengan terang-terang.

Pada suatu Hadits yang lain:

من ترك الصلاة متعمدا فقد برئت منه ذمة الله وذمة رسوله

Ertinya:   Barang siapa meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka sesungguhnya dia telah lepas dan keluar dari tanggongan Allah dan tanggongan Rasulnya.

Sabda Rasulullah :

من حافظ على الصلاة كانت له نورا وبرهانا ونجاة يوم القيامة ، ومن لم يحافظ عليها لم تكن له نورا ولا برهانا ولا نجاة ، وكان يوم القيامة مع فرعون وقارون وهامان وأبي بن خلف.

Ertinya: “Barangsiapa memelihara sembahyang, maka adalah sembahyang itu menjadi nur kepadanya, dalil dan hujah, dan selamat baginya Hari Qiamat, dan barangsiapa tiada memelihara sembahyang maka tiadalah baginya nur, dan tiada ada hujjah baginya, dan tiada ada selamat baginya dan adalah dia pada Hari Qiamat bersama-sama Fir‘aun, Qarun, dan haman (Menteri Fir‘aun) dan Ubai bin Khalaf.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menegaskan akan kufur orang yang meninggalkan sembahyang lima waktu, begitu juga telah datang daripada sahabat-sahabat dan Ulama Assalafushshalih, mengatakan kufur orang Islam yang meninggalkan sembahyang, sehingga mereka berkata: Saya tiada dengar sahabat-sahabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam berkata pada suatu perkara atau suatu ‘amal, kiranya ditinggalkan menjadikan kufur.

Sekarang jauhi oleh mu jangan meninggalkan sembahyang atau meninggalkan sesuatu dari sembahyang itu, maka kiranya kamu lakukan, maka kamu tentu akan binasa masuk dalam golongan orang-orang yang binasa, rugilah kamu di dunia dan di akhirat dengan sebesar-besar rugi dan binasa (kerana sembahyang itu Tiang Ugama Islam).

Sebagaimana wajib keatas kamu memelihara sembahyang, maka wajib diatas kamu jangan mencuaikan sembahyang, begitu juga wajib diatas kamu mengerasi diatas ahli rumah kamu, dan anak-anak kamu, dan siapa jua yang kamu ada berkuasa diatas mereka, mengerah mendirikan sembahyang, dan jangan kamu terima suatu uzur pada tiada mendirikan sembahyang, dan barangsiapa daripada mereka yang tiada mendengar kata, maka hendaklah kamu beri amaran kepadanya, dan kamu marah akan mereka lebih dari kamu marah apabila harta kamu dibinasakan, kiranya kamu tiada berbuat begitu, maka kamu adalah orang yang meringan-ringankan kewajiran Allah dan ugama Allah dan Iman .

Barangsiapa tiada mengikut kata kamu, dan ia tiada insaf, halaukan dia, kerana dia itu syaitan, tiada ada kebajikan padanya dan tiada ada berkat padanya, dan haram diatas kamu berbuat baik kepadanya dan melayankannya, dan wajib diatas kamu tinggalkan dia, kerana dia orang‑orang yang melawan Allah dan Rasulnya.

Firman Allah:
surah al-Mujadalah: ayat 22

Tafsirnya: Kamu tiada dapati suatu kaum yang beriman kepada Allah dan pada hari Qiamat kasih dan berkawan dengan mereka yang melawan Allah dan Rasulnya, sekalipun mereka bapa-bapa mereka atau anak-anak mereka atau saudara mereka atau saudara mara mereka atau kaum mereka.

Maka Allah Ta‘ala telah nafikan iman diantara orang yang kasihkan Allah dan Rasulnya dengan orang yang melawan Allah dan Rasulnya sekalipun mereka sedekat-dekat orang kepadanya.

Adapun orang awam yang lalai yang tenggelam dalam syahwat dan dunianya, walau bagaimanapun sembahyang telah luput daripada mereka, maka hendaklah mereka qadhakan sembahyang itu serta ia bertaubat dan mengaku salah dan berhenti dari membuat salah dan tiada dan tiada sembahyang itu, dan mencuaikan sembahyang itu tiada boleh, dan mengeluarkan dari sembahyang dari waktunya adalah suatu dosa yang besar, sekalipun ia bersegera qadhakan sembahyang itu.

Tiadalah ada sesuatu uzur dengan sebab sibuk mengerjakan perkara hal dunia, dan lain-lain perkara, lalu ia lalai dari waktu sembahyang dan dari sembahyang, sehingga luput sembahyang itu.

Hendaklah diketahui tiada ada sesuatu uzur pada meninggalkan sembahyang melainkan uzurnya sebab tidur dan sebab lupa akan waktu sembahyang dan sembahyang itu. Itulah dua uzur pada meluputkan sembahyang.

Wajib diatas pegawai-pegawai kerajaan yakni pegawai-pegawai daerah dan penghulu-penghulu dan ketua-ketua kampong, ketua-ketua asrama, ketua-ketua pejabat mengarahkan orang awam dan orang dibawah kuasa mereka pada mendirikan sembahyang fardhu yang lima, dan wajib diatas pemerintah menghukum orang yang meninggalkan sembahyang itu dengan cara malas itu dengan hukum bunuh, setelah diminta daripada yang meninggalkan sembahyang itu bertaubat dan kembali pada mengerjakan sembahyang dan dia degil tiada mahu bertaubat dan sembahyang.

Pegawai-pegawai kerajaan dan ketua-ketua pejabat dan penghulu‑penghulu dan ketua-ketua kampong menanggung dosa, apabila meraka diam diri padahal ia tahu ada orang mencuaikan sembahyang, dan mereka cuai pada menyuruh itu dan tiada sesuatu kebenaran dan kelonggaran pada diam diri dan tiada menyuruh sembahyang itu, dan juga pada lain-lain perkara ugama. Al-Hamdulillah tamat kata al-Habib ‘Abdullah al-Hadad yang panjang dan tepat dan cermat dan berhati-hati pada nasihatnya itu والله أعلم وهو ولى التوفيق  . al-Habib ‘Abdullah al-Hadad itu telah mati pada tahun 1132H di Negeri tarim Hadhar Maut Selatan Tanah Arab Rahimahullahu Ta‘ala.

3.       Sunat bertutur dengan niat sembahyang seperti ia kata أصلى فرض الظهر مأموما  ertinya sahaja aku sembahyang Fardhu Zuhur Makmuman kerana bertutur dengan niat itu sebelum mengucap Takbiratul Ihram iaitu Allahu Akbar, supaya lidah itu menolong hati pada niat, dan kerana berbuat begitu menjauhkan was-was hati yang digoda oleh Syaitan bahawa katanya niat sembahyang kamu itu belum sah. Dan kiaskan kata أصلى فرض العصر  dan al-Maghrib dan al-Isya’ dengan kata أصلى فرض الظهر مأموما  dan pada Jumaat أصلى فرض الجمعة إماما  Imam (bagi Imam) dan مأموما (bagi Makmum).

Wajib disertakan niat hati iaitu sahaja aku sembahyang fardu zuhur makmum dengan Takbiratul Ihram “Allahhu Akbar”. Iaitu orang sembahyang itu menghadirkan dalam ingatannya akan niat yang tersebut dari mula ia Takbir Allahhu Akbar dan jangan ia lalai sehingga selesai Takbir Allahhu Akbar itu.

Kata al-Imam an-Nawawi dan Ibnu Ref‘ah dan as-Subki mengikut pendapat al-Imam al-Ghazali dan Imam al-Haramain memadalah serta niat dengan takbir itu dengan serta عرفي atau مقارنة عرفية bagi orang awam seperti kebanyakkan orang Islam sekira-kira dikatakan dia telah menghadirkan qashadkan sembahyang Fardhu Zhuhur atau ‘Ashar atau lain Imam atau makmum dalam hati berserta dengan Takbir Allahu Akbar itu.

Berkata Al-Imam Al-Qalyubi مقارنة عرفية itu iaitu ia tiada lalai dengan mengingatkan niat ketika menyebut Allahu Akbar itu serta ia bersungguh-sungguh pada ingatkan niat itu.

Kalau imam dalam soal ini memakai مقارنة عرفية maka dia tiada akan berulang-ulang kali mengucap Takbiratul Ihram ketika ia hendak mulakan sembahyang fardhu yang dihadapannya itu dan merisaukan ma’mun yang ada berdiri dibelakangnya itu.

Dan sembahyang di belakang imam itu adalah shah dan dapat pahala jemaah kiranya ada cukup syarath rukun dan ikhlas dan khusyu‘ dalam sembahyang makmum yang mengikut imam itu dan dapat pahala di atas sabarnya pada sembahyang berjema‘ah dengan imam itu.


والله أعلم

[YDM. PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO SERI UTAMA
HAJI ISMAIL BIN OMAR ABDUL AZIZ]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei Darussalam


Pejabat Mufti, Brunei
Mufti Kerajaan Brunei

No comments:

Post a Comment