ELAKKAN PERKARA MAKRUH DALAM SEMBAHYANG
|
(Dengan nama
Allah, segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Ibadat
sembahyang terdiri daripada syarat-syarat, rukun-rukun, perkara-perkara sunat
dalam sembahyang dan lain-lain lagi yang wajib dipelajari dengan mendalam oleh
setiap muslim agar tidak akan berlaku kesilapan ketika melaksanakannya. Kesilapan
yang dilakukan dalam sembahyang akan mendatangkan kerugian kerana ianya
merosakkan kesempurnaan pahala sembahyang.
Salah
satu jalan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala sembahyang adalah dengan mengelakkan
diri dari melakukan perkara makruh dalam sembahyang.
Makruh
ialah meninggalkan sesuatu perkara yang dibenci dan akan diberi ganjaran pahala
bagi orang yang meninggalkannya, sementara itu tidak pula berdosa bagi yang
melakukannya. Walaubagaimanapun, melakukannya akan mendatangkan kerugian kerana kehilangan
pahala.
Perkara
Makruh Dalam Sembahyang
Melakukan
perkara makruh dalam sembahyang boleh mendatangkan kesan kepada kesempurnaan pahala
sembahyang. Oleh yang demikian, dengan mempelajari secara mendalam tentang
setiap perkara yang berkaitan dengan sembahyang akan dapat mengelakkan
seseorang dari melakukan perkara makruh dalam sembahyang itu.
Antara
perkara makruh dalam sembahyang:
1.
Meninggalkan perkara sunat dalam sembahyang
2.
Menoleh
Makruh
menoleh ke kanan atau ke kiri ketika dalam sembahyang jika tidak ada hajat.
Dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan dari ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha, katanya:
سَأَلْتُ
رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
عَنِ الالْتِفَاتِ فِي الصَّلاَةِ، فَقَالَ: هُوَ اخْتِلاَسٌ يَخْتَلِسُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ
صَلاَةِ الْعَبْدِ
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Saya bertanya kepada Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam tentang menoleh dalam sembahyang. Maka Baginda
bersabda: “Ianya adalah satu curian, iaitu syaitan mencuri (kekhusyu‘an) dari sembahyang
seorang hamba dengan (perbuatan) menoleh itu”.”
(Hadis
riwayat al-Bukhari)
Berkata
Adzra‘ie Rahimahullah: “Jika dia senghaja melakukannya, sedangkan dia
tahu perbuatan menoleh itu adalah makruh, maka hukumnya haram, bahkan menjadi
batal jika dia melakukannya secara olok-olok (main-main).”
Jika
seseorang menolehkan mukanya dan berpaling dadanya dari kiblat, maka batal
sembahyangnya.
Melirik-lirikkan
mata atau mengerlingkan mata tanpa menolehkan muka adalah harus.
3.
Mendongakkan muka ke langit
Makruh
mendongakkan muka atau pandangan ke langit ketika di dalam sembahyang, walaupun
bagi orang buta.
Anas
Radhiallahu ‘anhu meriwayatkan, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
مَا
بَالَ أَقْوَامٍ يَرْفَعُونَ
أَبْصَارَهُمْ إِلَى السَّمَاءِ فِي صَلاَتِهِمْ
فَاشْتَدَّ
قَوْلُهُ فِي ذَلِكَ حَتىَّ قَالَ لََيَنْتَهُنَّ عَنْ ذَلِكَ أَوْ لَتُخْطَفَنَّ
أَبْصَارَهُمْ
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Bagaimanakah keadaan kaum yang
mendongak pandangan mereka ke langit di dalam sembahyang mereka?” Baginda
mengeraskan percakapannya tentang perkara itu sehingga Baginda bersabda: “Demi
sesungguhnya mereka hendaklah menghentikannya (mendongak ke langit ketika
sembahyang), atau demi sesungguhnya akan disambar pandangan mereka itu.”
(Hadis riwayat
al-Bukhari)
Begitu
juga makruh melihat atau merenung benda-benda yang boleh mengalihkan perhatian
dari sembahyang seperti melihat atau merenung tanda-tanda pada baju atau
sebagainya.
Dalam
sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha, katanya:
أََّن
النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى فِي خَمِيْصَةٍ لَهَا أعْلاَمٌ، فَنَظَرَ إِلَى
أعْلاَمِهَا نَظْرَةً، فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ: اذْهَبُوا
بِخَمِيصَتِي هَذِهِ إِلَى أَبِي جَهْمٍ وَأَتُونِي بِأنْبِجَانِيَّةِ أَبِي
جَهْمٍ، فَإِنَّهَا الْهَتْنِي انِفًا عَنْ صَلاَتِي
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sembahyang
pada kain segi empat yang ada padanya tanda-tanda. Baginda memandang kepadanya dengan
sekali pandangan. Setelah Baginda selesai sembahyang, Baginda bersabda:
“Pergilah dengan kain segi empat yang ada tanda-tanda ini kepada Abu Jaham, dan
bawalah kepadaku kain tebal (yang tidak ada tanda) milik Abu Jaham.
Sesungguhnya kain segi empat yang bertanda itu membuatkan aku lengah (lalai)
dari sembahyangku.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam menghantar kain segi empat yang ada
tanda-tanda tersebut kepada Abu Jaham Radhiallahu ‘anhu kerana beliau
yang menghadiahkannya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Malik Rahimahullah dalam kitab
Muwattha’.
4.
Melipat rambut atau melipat baju
Makruh
melipat rambut seperti menyanggulnya atau memasuk-masukkannya ke bawah serban
ketika di dalam sembahyang. Begitu juga makruh melipat baju seperti melipat lengan bajunya dan
lain-lain lagi.
Diriwayatkan dari Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
أُمِرَ النَّبِي صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْضَاءٍ وَلاَيَكُفَّ شَعَرًا
وَلاَ ثَوْباً ،اَلْجِبْهَةِ وَالْيَدَيْنِ وَالرُّكْبَتَيْنِ وَالرِّجْلَيْنِ
(رواه البخاري)
Maksudnya:
“Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam diperintahkan (oleh Allah) untuk bersujud pada tujuh anggota
tubuh dan tidak melipat rambut atau pakaian (pada waktu sembahyang).
Anggota-anggota itu adalah dahi, kedua tangan, kedua lutut dan kedua kaki.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
5. Meletakkan tangan di mulut
Makruh
meletakkan tangan di mulut tanpa ada hajat atau tujuan. Begitu juga dengan
perbuatan mematah-matahkan jari atau mencelah-celahi jari, meletakkan tangan di
hidung atau di mulut. Ini kerana, perbuatan seumpama ini boleh menjejaskan
khusyu‘ dalam sembahyang.
Makruh
menguap dalam sembahyang pada keadaan dirinya mampu untuk menahan dari menguap.
Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan daripada
Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu:
أَمَّا
التَّثَاؤُبُ فَإِنَّمَا هُوَ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ، فَإِذَا
قَالَ: هَا، ضَحِكَ مِنْهُ الشَّيْطَانُ
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Adapun menguap itu, maka sesungguhnya ianya
adalah daripada (gangguan) syaitan, maka tegahlah ia (tegah diri dari menguap)
selagi mampu. Maka apabila seseorang berkata: “haa”, ketawalah (kerananya)
syaitan.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Namun,
sunat meletakkan tangan di mulut ketika menguap di dalam sembahyang. Terdapat
beberapa pendapat mengenai tangan yang digunakan untuk menutup mulut ketika menguap:
· Menurut Imam Ibnu Hajar al-Haitami
Rahimahullah: boleh menggunakan antara tangan kanan atau kiri bagi
tujuan tersebut.
· Menurut Imam ar-Ramli Rahimahullah: sunat digunakan
tangan kiri.
· Menurut Imam Syabramallisi dan
Imam al-Qalyubi Rahimahumallah: Adalah lebih utama menggunakan belakang
telapak tangan sebelah kiri.
6. Menutup mata
Makruh
menutup kedua kelopak mata ketika sembahyang tanpa ada hajat atau keperluan.
Tidak makruh jika menutup keduanya kerana ada hajat, bahkan dihukumkan wajib
pada sesetengah keadaan,
umpamanya menutup mata
agar menegah dari memandang perkara-perkara yang haram.
Berkata
sebahagian ulama: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam melarang dalam
sembahyang perbuatan menyapu batu-batu kecil dan menyapu dahi dari kesan tanah
(ketika sujud), meniup-niup, mematah-matahkan jari, menyelat-nyelati jari,
menutup mulut dan telinga, menutup mata dan mengeliat.
7.
Berdiri dengan sebelah kaki
Makruh
berdiri dengan sebelah kaki iaitu dengan mengangkat sebelah kaki tanpa ada
sebab, kerana ianya membebankan serta menghilangkan kekhusyu‘an dalam
sembahyang. Namun jika ada sebab atau keuzuran seperti sakit sebelah kakinya
atau patah, maka tiadalah dihukumkan makruh.
Begitu
juga makruh hukumnya mendahulukan (mendepankan) sebelah kakinya ketika berdiri
sembahyang.
8.
Sembahyang dalam keadaan menahan diri dari membuang air kecil atau air besar
Makruh
mendirikan sembahyang dengan keadaan menahan diri dari membuang air kecil atau
air besar atau membuang angin (menahan dari kentut). Bahkan menjadi haram jika
menahan itu akan memberi mudharat kepada dirinya.
Sunat
membuang air kecil, air besar atau berkentut sebelum
menunaikan sembahyang walaupun terpaksa meninggalkan sembahyang jemaah, asalkan
tidak keluar dari waktu sembahyang atau masih luas waktunya.
9.
Sembahyang dalam keadaan ingin makan atau minum
Makruh
menunaikan sembahyang dengan adanya keinginan untuk memakan makanan atau
meminum minuman yang sudah terhidang.
Diriwayatkan dari Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma,
bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
لاَ صَلاَةَ بِحَضْرَةِ
الطَّعَامِ وَلاَ هُوَ يُدَافِعُهُ اْلأَخْبَثَانِ
(رواه
مسلم)
Maksudnya: “Jangan
(dahulukan) sembahyang dengan adanya makanan yang terhidang, dan juga jangan
(dahulukan) sembahyang ketika dia sedang menahan daripada membuang air kecil
dan air besar.”
(Hadis
riwayat Muslim)
10.
Meludah
Makruh
meludah ke hadapan atau meludah di sebelah kanan samada ketika sembahyang
mahupun di luar sembahyang.
Sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
إِذَا
تَنَخَّمَ
أَحَدُكُمْ فَلاَ يَتَنَخَّمْ قِبَلَ وَجْهِهِ وَلاَ عَنْ يَمِيْنِهِ وَلْيَبْصُقْ
عَنْ يَسَارِهِ أَوْ تَحْتَ قَدَمِهِ الْيُسْرَى
(رواه البخاري
والمسلم)
Maksudnya: “Apabila salah seorang di antara
kamu berludah kahak, maka janganlah berludah kahak di hadapannya, dan janganlah
juga di sebelah kanannya. Hendaklah dia berludah di sebelah kirinya atau ke
bawah kaki kirinya.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
11.
Meletakkan tangan di atas pinggang (khashirah)
Makruh
meletakkan tangan di atas pinggang (khashirah) tanpa ada hajat atau keuzuran.
Perlakuan seumpama itu adalah sama seperti perbuatan orang kafir dan orang-orang
yang menyombongkan diri, begitu juga iblis disingkirkan dari syurga dengan
keadaan sedemikian.
12. Berlebihan tunduk
ketika ruku‘
Makruh
merendahkan kepala atau meninggikannya daripada paras belakang ketika ruku’.
Diriwayatkan
dari ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha, katanya:
وَكَانَ إِذَا رَكَعَ لَمْ يُشْخِصْ
رَأْسَهُ وَلَمْ يُصَوِّبْهُ وَلَكِنْ بَيْنَ ذَلِكَ
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Dan Rasulullah apabila ruku‘ tidak menaikkan
kepalanya dan tidak merendahkannya, akan tetapi
antara keduanya.”
(Hadis riwayat Muslim)
Makruh
meletakkan dua lengan di atas tanah atau tempat sembahyang ketika sujud.
13.
Bersandar
Makruh
bersandar pada sesuatu sekira-kira jika jatuh tempat bersandar itu, maka dia
pun jatuh sama, seperti bersandar pada tiang. Dihukumkan makruh jika dia
berdiri dengan kedua kakinya walaupun bersandar. Tetapi jika sandaran itu
membolehkan dia mengangkat kedua belah kakinya, maka batal sembahyangnya kerana
dia dalam keadaan bergantung pada sesuatu dan bukannya berdiri.
14.
Sembahyang di tempat-tempat sebagaimana tersebut di bawah:
· Makruh sembahyang dalam bilik mandi yang berdinding dan beratap.
· Makruh sembahyang di atas
kubur.
Daripada Abu Sa‘id al-Khudriy Radhiallahu ‘anhu,
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
اَلأَرْضُ
كُلُّهَا مَسْجِدٌ إِلاَّ الْمَقْبَرَةَ وَالْحَمَامَ
(رواه ابن ماجه)
Maksudnya: “Bumi
ini keseluruhannya masjid (tempat bersembahyang) kecuali perkuburan dan bilik
mandi.”
(Hadis
riwayat Ibnu Majah)
· Makruh sembahyang di tempat
maksiat seperti di tempat-tempat hiburan atau tempat yang didatangkan azab
ke atasnya,
contohnya kota
kaum Tsamud dan seumpamanya.
· Makruh sembahyang di
jalan-jalan tempat laluan orang ramai, begitu juga di pasar-pasar dan
kawasan lapang tempat orang ramai bermain-main.
· Makruh sembahyang di
tempat-tempat pembuangan sampah, begitu juga di tempat-tempat penyembelihan
binatang dan di tempat-tempat seumpamanya yang diyakini adanya najis.
· Makruh sembahyang dalam kandang
unta yang dikelilingi air walaupun bersih.
Daripada Abdullah bin Mughaffal al-Muzaniy Radhiallahu
‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لاَ
تُصَلُّوا فِي أَعْطَانِ اْلإِبِل فَإِنَّهَا خُلِقَتْ مِنَ الشَّيَاطِينِ ِ
(رواه ابن ماجه)
Maksudnya: “Jangan
kamu sembahyang di kandang-kandang unta. Sesungguhnya ia (unta) ada daripada
(sifat-sifat) syaitan.”
(Hadis
riwayat Ibnu Majah)
Adapun larangan dalam hadis di atas menunjukkan hukum
makruh sembahyang dalam kandang unta, kerana unta suka berlari-lari dan tidak
aman bagi seseorang mendirikan sembahyang di dalamnya. Sifat suka berlari
dengan tergesa-gesa dan sifat membahayakan yang ada padanya adalah serupa
dengan sifat syaitan sebagaimana disebut
pada hadis di atas.
· Makruh sembahyang dalam gereja
samada ia tempat beribadat orang Yahudi mahupun Nasrani, begitu juga tempat
yang di dalamnya mempunyai gambar-gambar yang diagungkan atau berhala-berhala
yang disembah oleh mereka.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
إِنَّ أُولَئِكَ إِذَا كَانَ فِيْهِمُ الرَّجُلُ
الصَّالِحُ فَمَاتَ بَنُواْ عَلَى قَبْرِهِ مَسْجِدًا وَصَوَّرُوا فِيهِ تِلْكَ
الصُّوَرَ فَأُولَئِكَ شِرَارُ
الْخَلْقِ عِنْدَ اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
(رواه البخاري)
Maksudnya: “Mereka
itu (orang-orang Yahudi dan Nasrani), apabila ada lelaki saleh yang mati di
kalangan mereka, mereka bina di atas kuburnya masjid, dan mereka melukiskan
padanya gambar-gambar. Mereka adalah seburuk-buruk makhluk di sisi Allah pada
hari kiamat.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)
16.
Mempercepatkan sembahyang
Makruh
melakukan sembahyang dengan cepat tanpa berhati-hati atau teliti pada setiap
perbuatan dan bacaan di dalam sembahyang, sekalipun tidak meninggalkan
perkara-perkara yang dituntut dalam sembahyang.
Jika
meninggalkan perkara-perkara yang dituntut di dalam sembahyang, umpamanya
meninggalkan rukun sembahyang seperti meninggalkan bacaan al-Fatihah, maka
batal sembahyangnya.
Perkara-perkara
makruh dalam sembahyang sebagaimana di atas seeloknya dielakkan dari
melakukannya, agar sembahyang yang dilakukan memperolehi ganjaran kesempurnaan
sembahyang dari Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
No comments:
Post a Comment