بسم
الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه
(Dengan
nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Islam telah menggariskan cara pengurusan
dan penyempurnaan jenazah orang Islam dengan jelas dan terperinci. Secara
ringkas, dalam penyempurnaan jenazah orang Islam wajib dilaksanakan empat perkara,
iaitu dimandikan, dikafankan, disembahyangkan dan dikebumikan di perkuburan
orang Islam.
Pada kebiasaannya perkara memandikan,
mengkafankan dan mengebumikan mayat itu dilakukan atau diuruskan oleh
orang-orang tertentu sahaja, khususnya mereka yang mempunyai kemahiran dan
pengalaman. Akan tetapi dalam perkara menyembahyangkan jenazah, boleh dikatakan
sudah banyak yang boleh melakukannya, walaupun ada juga yang tidak membuatnya.
Antara perkara yang penting yang perlu
diambil perhatian dalam pengurusan jenazah orang Islam ialah dalam perkara menyegerakan
pengurusan tersebut dan termasuklah menyegerakan sembahyang jenazah kecuali
dalam beberapa keadaan harus diakhirkan atau dilambatkan. Perkara menyegerakan
dan melambatkan pengurusan jenazah ini bukanlah sekadar adat kebiasaan sahaja akan
tetapi mempunyai asas dan dalil yang kukuh dalam syara‘.
Pada dasarnya hukum menyegerakan
sembahyang jenazah itu suatu tuntutan, namun ada keadaan-keadaan yang
membenarkan untuk melambatkannya.
Menyegerakan
Sembahyang Jenazah
Hukum sembahyang jenazah merupakan fardhu kifayah. Ianya boleh dikerjakan
secara bersendirian ataupun secara berjemaah. Jenazah yang sudah dimandikan dan
dikafankan, wajib disembahyangkan sebelum dikebumikan. Menurut ulama, adalah
sunat disegerakan sembahyang ke atas jenazah tanpa melambat-lambatkannya
melainkan kerana beberapa keadaan serta syarat-syarat tertentu. Dalil mengenai
perkara ini diambil secara umum berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu
‘anhu bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
أَسْرِعُوا بِالْجَنَازَةِ
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Bersegeralah kamu dengan (pengurusan)
jenazah.”
(Hadits riwayat Muslim)
Berikut
adalah pendapat ulama mengenai perkara menyegerakan atau melambatkan sembahyang
ke atas jenazah:
1. Tidak disunatkan untuk mengakhirkan atau melambatkan
sembahyang ke atas jenazah kerana menunggu atau mengharap bertambahnya bilangan
orang yang akan menyembahyangkan jenazah tersebut.
Perkara
menyegerakan sembahyang jenazah adalah dituntut melainkan jika yang ditunggu
itu adalah wali kepada jenazah tersebut untuk menyembahyangkan jenazah
tersebut. Dalam hal ini, maka tidak mengapa diakhirkan sembahyang jenazah
kerana menantikan kedatangan walinya. Ini kerana menurut pendapat ulama, wali
kepada jenazah adalah orang yang berhak (mustahiq) untuk menjadi imam
bagi sembahyang jenazah itu. Namun perkara yang penting ialah bukan menjadi
suatu kewajipan untuk diakhirkan sembahyang ke atas jenazah hanya kerana
menunggu kedatangan wali. Tambahan daripada itu, ulama telah menggariskan
beberapa syarat jika sembahyang jenazah hendak diakhirkan kerana menunggu
walinya, iaitu:
i. Jika diharapkan kedatangan wali tersebut daripada
tempat yang dekat atau berhampiran, maka sunat mengakhirkan sembahyang ke atas
jenazah.
ii. Hendaklah selamat daripada terjadinya perubahan
terhadap mayat.
2. Sebahagian ulama mengatakan jika tidak
ditakuti terjadi perubahan pada jenazah, maka sepatutnya ditunggu sehingga
jemaah itu sempurna bilangannya seratus atau empat puluh orang yang diharapkan
kehadiran mereka daripada tempat yang dekat. Antara alasan yang dikemukakan
ialah:
i) Perkara ini adalah warid
berdasarkan hadits daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha bahawa Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
مَا مِنْ مَيِّتٍ تُصَلِّي عَلَيْهِ أُمَّةٌ
مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ يَبْلُغُونَ مِائَةً كُلُّهُمْ
يَشْفَعُونَ لَهُ إِلاَّ شُفِّعُوا فِيْهِ
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Tidak ada satu
mayat yang disembahyangkan ke atasnya oleh sekumpulan muslimin yang mencapai
bilangannya seratus orang, kesemuanya memohon syafaat baginya (mayat),
melainkan diterima syafaat mereka itu pada mayat tersebut.”
(Hadits riwayat Muslim)
ii) Hadits
daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma bahawa beliau mendengar
Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
مَا مِنْ رَجُلٍ مُسْلِمٍ
يَمُوتُ فَيَقُومُ عَلَى جَنَازَتِهِ أَرْبَعُونَ رَجُلاً
لاَ يُشْرِكُونَ بِاللهِ شَيْئاً إِلاَّ شَفَّعَهُمُ اللهُ فِيْه ِ
(رواه مسلم)
Maksudnya: “Tiada
seorang muslim yang meninggal dunia lalu disembahyangkan ke atas jenazahnya oleh
empat-puluh orang lelaki yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu,
melainkan Allah menerima syafaat mereka itu pada mayat tersebut.”
(Hadits riwayat
Muslim)
iii) Diriwayatkan
bahawa Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma telah mengakhirkan sembahyang
jenazah kerana menanti sempurnanya bilangan 40 orang.
iv) Dikatakan bahawa hikmahnya ialah
tidak berkumpul 40 orang kecuali terdapat di antara mereka itu seorang wali.
Adapun hikmah 100 orang adalah serupa
dengan hikmah 40 orang.
v) Pada
masa akhir-akhir ini, sudah menjadi suatu kebiasaan atau kelaziman bahawa
sembahyang jenazah itu tidak dilakukan di atas kubur, yakni selepas jenazah
dikebumikan. Ini kerana ittiba‘ (mengikut sunnah Nabi), apabila
seseorang atau satu jemaah itu hadir setelah jenazah disembahyangkan dan mereka
mahu menyembahyangkannya, maka sembahyang ke atas jenazah sunat dilakukan di
atas kubur.
Atas anggapan bahawa sembahyang jenazah itu tidak akan
dilakukan setelah jenazah dikebumikan, maka sunat ditunggu sempurnanya bilangan
yang disebutkan, di samping terdapatnya maslahat untuk jenazah tersebut.
Sebagai
kesimpulan, sembahyang jenazah merupakan fardhu kifayah dan menyegerakan
sembahyang jenazah itu adalah dituntut. Namun sunat ditangguhkan atau
dilambatkan untuk menunggu kedatangan wali kepada jenazah dan dengan syarat
tidak terjadi perubahan kepada jenazah. Manakala warid daripada hadits
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam, amalan
sahabat dan pendapat sebahagian ulama jika tidak ditakuti terjadi
perubahan kepada mayat, sepatutnya menunggu seketika bagi menyempurnakan
bilangan seratus atau empat puluh orang untuk menyembahyangkan jenazah
tersebut.
No comments:
Post a Comment