NIAT MENJADI IMAM PADA
PERTENGAHAN SEMBAHYANG
Soalan:
Ketika kita sedang bersolat bersendirian di masjid, tiba-tiba ada orang
datang menjadi makmum di belakang kita, jadi kita harus menukar niat menjadi
imam. Bagaimanakah niat itu harus disebutkan (dibaca)?
Jawapan:
اَلْحَمْدُ
ِللهِ حَمْدًا يُوَافِى نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ، وَالصَّلاَةُ
وَالسَّلاَمُ عَلَى سيِّدِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ صَلاَةً َتَجْعَلُنَا بِهَا هُدَاةً مَهْدِيِّيْنَ غَيْرَ ضَآلِّيْنَ
وَلاَ مُضِلِّيْنَ، وَبَعْدُ
Dalam
sembahyang berjama‘ah, orang yang menjadi imam mustahabb (disunatkan)
untuk berniat menjadi imam sama ada pada permulaan sembahyangnya atau pada
pertengahannya agar dia mendapat fadhilat sembahyang berjama‘ah. Niat imamah
atau niat menjadi imam bukanlah pula suatu syarat yang menentukan sahnya
sembahyang berjama‘ah atau sebaliknya melainkan dalam sembahyang fardhu
Juma‘at. (Tuhfah al-Muhtaj: 1/303 & Mughni al-Muhtaj: 1/502)
Oleh
kerana itu, orang yang sedang mengerjakan sembahyang secara bersendirian, apabila
datang orang lain menyertainya sebagai makmum untuk mengerjakan sembahyang
secara berjama’ah, maka disunatkan ke atas orang yang mengerjakan sembahyang
secara bersendirian itu berniat menjadi imam. Imam sembahyang berjama‘ah akan
mendapat pahala sembahyang secara berjama‘ah bermula daripada ketika dia berniat
menjadi imam. Al-Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah berkata:
وَإِنْ نَوَاهَا فِي اْلأَثْنَاءِ حَصَلَ لَهُ الْفَضْلَ
مِنْ حِينَئِذٍ .
Ertinya: “Dan jika seseorang itu berniat untuk menjadi imam
pada pertengahan sembahyangnya, mendapatlah ia fadhilat sembahyang berjama‘ah
itu pada ketika dia memasang niatnya itu.” (Tuhfah al-Muhtaj: 1/303)
Adapun
mengenai cara memasang niat untuk menjadi imam pada pertengahan sembahyang, maka
memadailah seseorang itu dikatakan berniat dengan adanya gerak hati atau kehendak
di dalam hatinya untuk menjadi imam.
Niat
itu hakikatnya adalah qashd atau kehendak untuk melakukan sesuatu. Ia
merupakan perbuatan qalbiyyah iaitu perbuatan yang dilakukan di dalam
hati. Tidak menjadi syarat niat itu diungkap dengan ibarat-ibarat atau lafaz-lafaz
tertentu bahkan sebaliknya tidak memadai niat itu dilafazkan dengan lisan
tetapi tidak pula disertai dengan kemahuan di dalam hati untuk melakukan apa
yang dilafazkan itu. (as-Suyuthi, al-Asybah wa an-Nazha’ir: 1/112)
Menurut
pendapat ulama’ mazhab Syafi‘i, bagaimanapun, melafazkan niat dengan lisan apabila
melakukan sesuatu ibadah adalah suatu perkara yang disunatkan bagi membantu seseorang
menyematkan niat di dalam hati. (Tuhfah al-Muhtaj: 1/181)
Kerana
itu, apabila qashd atau kehendak untuk melakukan sesuatu umpamanya qashd
atau kehendak untuk melakukan ibadah diungkap menerusi lafaz-lafaz tertentu,
maka akan terbentuklah qashd sebagaimana terbentuknya
lafaz-lafaz niat yang biasa diungkap sebagai
contoh ketika mengerjakan ibadah sembahyang. Seolah-olah lafaz niat itu adalah perumpamaan
atau terjemahan kepada kemahuan untuk mengerjakan ibadah tersebut.
Maka,
kehendak untuk menjadi imam apabila hendak diungkap melalui ungkapan-ungkapan tertentu, antara ungkapan yang boleh difahami untuk menyatakan kehendak atau penyenghajaan
diri seseorang itu untuk menjadi imam adalah seperti: “Sahaja aku menjadi
imam.”
Perlu
diingat bahawa tempat niat itu di dalam hati dan tidak menjadi syarat ia
dilafazkan. Lebih-lebih lagi dalam pertengahan sembahyang, niat untuk menjadi
imam tidak harus dijaharkan atau dilafazkan dengan lisan kerana perbuatan
tersebut akan dikira sebagai perbuatan megeluarkan kata-kata yang termasuk
dalam perkara-perkara membatalkan sembahyang. (as-Suyuthi, al-Asybah
wa an-Nazha’ir: 1/112 & Mughni al-Muhtaj: 1/411)
وَاللهُ
أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ
[PEHIN DATU SERI MAHARAJA DATO PADUKA SERI SETIA
DR. USTAZ HAJI AWANG ABDUL AZIZ BIN JUNED]
Mufti Kerajaan,
Negara Brunei
Darussalam.
No comments:
Post a Comment