QASHAR & JAMA‘
بِسْمِ اللهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ، وَعَلَى الِهِ وَصَحْبِهِ وَوَالاَه
Di antara keringanan hukum
atau rukhshah yang dikurniakan kepada orang yang dalam pelayaran ialah
mengqashar dan menjama‘ sembahyang fardhu.
1. Sembahyang Qashar
Iaitu memendekkan sembahyang
fardhu yang empat rakaat menjadi dua rakaat. Maka yang boleh diqasharkan itu
ialah sembahyang Zhuhur, ‘Ashar dan ‘Isya’.
Diharuskan orang yang dalam
pelayaran itu mengqasharkan sembahyang dengan syarat-syarat tertentu, seperti
berikut:
i) Hendaklah jarak
perjalanan pergi belayar itu (tidak termasuk jarak balik dari pelayaran), tidak
kurang dari dua marhalah iaitu 91 kilometer atau 56 batu.
ii) Hendaklah pada permulaan
perjalanan itu berniat hendak membuat pelayaran menuju ke destinasi yang
diketahui serta menetapkan azam tanpa ragu-ragu untuk berjalan dalam jarak jauh
tidak kurang daripada dua marhalah iaitu 91 kilometer atau 56
batu.
iii) Perjalanan itu hendaklah
atas tujuan yang diharuskan oleh syara‘ dan bukan atas tujuan untuk mengerjakan
perkara-perkara yang diharamkan atau maksiat.
iv) Jangan mengikut imam yang
tidak diketahui kedudukannya, sama ada imam itu musafir, berniat sembahyang
Qashar ataupun tidak. Jika seorang musafir itu mengikut imam musafir yang
mengerjakan sembahyang dengan tidak mengqaharkannya, hendaklah dia juga
menyempurnakan rakaat sembahyangnya yakni tidak diqasharkan.
v) Hendaklah berniat
sembahyang Qashar ketika takbîratul ihrâm.
vi) Hendaklah dipelihara niat
Qashar itu supaya jangan berubah-ubah atau ragu-ragu. Jikalau niatnya itu
berubah-ubah ataupun merasa ragu-ragu maka hendaklah dikerjakan sembahyang
tersebut secara sempurna yakni empat rakaat.
vii) Hendaklah musafir itu
mengetahui dengan yakin bahawa dia masih kekal dalam pelayaran ketika dia
mengerjakan sembahyang Qashar itu.
viii) Hendaklah musafir itu
mengetahui akan hukum harus baginya mengqashar sembahyang. Jika dia mengqashar
sembahyang tanpa mengetahui akan ketetapan hukum tersebut maka tidak sah
sembahyangnya itu, kerana dia beramal tanpa ilmu.
Contoh
lafaz dan niat sembahyang Qashar itu ialah:
أُصَلِّى فَرْضَ الظُّهْرِ رَكْعَتَيْنِ قَصْرًا أَدَاءً لِلَّهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang
fardhu Zhuhur dua rakaat qashar, tunai kerana Allah Ta‘ala.”
2. Sembahyang Jama‘
Diharuskan juga bagi orang
yang dalam pelayaran itu menjama‘ atau menghimpunkan dua sembahyang fardhu yang
beriringan di dalam satu waktu.
Sembahyang-sembahyang fardhu
yang boleh dijama‘ itu ialah sembahyang Zhuhur dengan ‘Ashar dan sembahyang
Maghrib dengan ‘Isya’, dengan cara Jama‘ Taqdim ataupun Jama‘ Ta’khir. Di samping
itu harus menjama‘ sembahyang fardhu Jumu‘ah dengan sembahyang fardhu
‘Ashar dengan Jama‘ Taqdim sahaja.
Maka tidak harus menjama‘
sembahyang Shubuh dengan mana-mana sembahyang fardhu dan tidak harus juga
menjama‘ sembahyang fardhu ‘Ashar dengan sembahyang fardhu Maghrib.
Sembahyang jama‘ itu
terbahagi kepada dua bahagian; Jama‘ Taqdim dan Jama‘ Ta’khir.
Jama‘ Taqdim: Iaitu menghimpunkan
sembahyang Zhuhur atau Jumaat dengan ‘Ashar dan dikerjakan di dalam waktu
Zhuhur, ataupun menghimpunkan sembahyang Maghrib dengan ‘Isya’ dan dikerjakan
di dalam waktu Maghrib.
Syarat-syarat Jama‘ Taqdim
itu ialah:
i) Hendaklah sembahyang yang
dihimpunkan itu dikerjakan mengikut tertib, iaitu dengan mendahulukan
sembahyang Zhuhur dari sembahyang ‘Ashar dan mendahulukan sembahyang Maghrib
dari sembahyang ‘Isya’.
ii) Hendaklah berniat Jama‘
pada awal sembahyang yang pertama, iaitu ketika takbîratul ihrâm,
bahkan harus juga berniat Jama‘ pada pertengahannya.
iii) Hendaklah kedua-dua
sembahyang itu dikerjakan berturut-turut (muwalah), tidak diselangi oleh
masa yang panjang. Jika diselangi dengan masa yang panjang, walaupun kerana ada
keuzuran, tertidur umpamanya, wajiblah dikerjakan sembahyang yang kedua itu
pada waktunya.
iv) Hendaklah pelayaran itu
masih berkekalan sehingga sempurna mengangkat takbîratul ihrâm
sembahyang yang kedua. Maka tidak disyaratkan pelayaran itu berkekalan walaupun
sembahyang yang kedua belum selesai dikerjakan, asalkan sudah sempurna
mengangkat takbîratul ihrâm.
Contoh lafaz dan niat
sembahyang Jama‘ Taqdim itu ialah:
أُصَلِّى فَرْضَ
الظُّهْرِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ الْعَصْرُ جَمْعَ تَقْدِيْمٍ
أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja
aku sembahyang fardhu
Zhuhur empat rakaat, dihimpunkan
kepadanya fardhu ‘Ashar, Jama‘ Taqdim, tunai kerana Allah Ta‘ala.”
أُصَلِّى
فَرْضَ الْعَصْرِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَى الظُّهْرِ جَمْعَ
تَقْدِيْمٍ أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang
fardhu ‘Ashar empat rakaat, dihimpunkan kepada fardhu Zhuhur, Jama‘ Taqdim,
tunai kerana Allah Ta‘ala.”
Jama‘ Ta’khir: Iaitu menghimpunkan
sembahyang Zhuhur dengan ‘Ashar dan dikerjakan di dalam waktu ‘Ashar. Ataupun
menghimpunkan sembahyang Maghrib dengan ‘Isya’ dan dikerjakan di dalam waktu
‘Isya’.
Syarat-syarat Jama‘ Ta’khir
itu ialah:
i) Mestilah berniat hendak
menghimpunkan sembahyang pertama (Zhuhur atau Maghrib) ke dalam waktu
sembahyang yang kedua (‘Ashar atau ‘Isya’), dan hendaklah berniat itu ketika
masih di dalam waktu sembahyang yang pertama.
Umpamanya,
jika hendak melakukan Jama‘ Ta’khir sembahyang Zhuhur dengan sembahyang ‘Ashar,
maka hendaklah berniat di dalam waktu Zhuhur untuk menghimpun dan mengerjakan
kedua-dua sembahyang tersebut di dalam waktu ‘Ashar.
ii) Hendaklah pelayaran itu
berkekalan sehingga selesai dikerjakan kedua-dua sembahyang yang dihimpunkan.
Contoh lafaz dan niat Jama‘
Ta’khir itu ialah:
أُصَلِّى
فَرْضَ الظُّهْرِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَى الْعَصْرِ جَمْعَ
تَأْخِيْرٍ أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang
fardhu Zhuhur empat rakaat, dihimpunkan kepada fardhu ‘Ashar, Jama‘ Ta’khir,
tunai kerana Allah Ta‘ala.”
أُصَلِّى فَرْضَ
الْعَصْرِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ الظُّهْرُ جَمْعَ تَأْخِيْرٍ
أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang
fardhu ‘Ashar empat rakaat, dihimpunkan kepadanya fardhu Zhuhur, Jama‘ Ta’khir,
tunai kerana Allah Ta‘ala.”
3. Qashar serta Jama‘ di
dalam satu masa
Di samping diharuskan
mengqashar sahaja (kecuali sembahyang Maghrib dan subuh) atau menjama‘ sahaja
(kecuali sembahyang Subuh) akan sesuatu sembahyang fardhu itu, diharuskan juga
bagi seorang musafir mengqashar serta menjama‘nya dalam satu masa.
Contoh lafaz dan niat
sembahyang Qashar serta Jama‘ Taqdim itu ialah:
أُصَلِّى
فَرْضَ الظُّهْرِ رَكْعَتَيْنِ قَصْرًا مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ الْعَصْرُ جَمْعَ
تَقْدِيْمٍ أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang
fardhu Zhuhur dua rakaat Qashar, dihimpunkan kepadanya fardhu ‘Ashar, Jama‘
Taqdim, tunai kerana Allah Ta‘ala.”
أُصَلِّى
فَرْضَ الْعَصْرِ رَكْعَتَيْنِ قَصْرًا مَجْمُوْعًا إِلَى الظُّهْرِ جَمْعَ
تَقْدِيْمٍ أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang
fardhu ‘Ashar dua rakaat Qashar, dihimpunkan kepada fardhu Zhuhur, Jama‘
Taqdim, tunai kerana Allah Ta‘ala.”
Contoh lafaz dan niat
sembahyang Qashar serta Jama‘ Ta’khir itu ialah:
أُصَلِّى
فَرْضَ الظُّهْرِ رَكْعَتَيْنِ قَصْرًا مَجْمُوْعًا إِلَى الْعَصْرِ جَمْعَ
تَأْخِيْرٍ أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang
fardhu Zhuhur dua rakaat Qashar, dihimpunkan kepada fardhu ‘Ashar, Jama‘
Ta’khir, tunai kerana Allah Ta‘ala.”
أُصَلِّى فَرْضَ
الْعَصْرِ رَكْعَتَيْنِ قَصْرًا مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ الظُّهْرُ جَمْعَ تَأْخِيْرٍ
أَدَاءً لِلَّـهِ تَعَالَى
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang fardhu
‘Ashar dua rakaat Qashar, dihimpunkan kepadanya fardhu Zhuhur, Jama‘ Ta’khir,
tunai kerana Allah Ta‘ala.”
4. Sembahyang sunat rawâtib
ketika Jama‘ dan Qashar
Bagi musafir yang ada
kelapangan waktu, disunatkan juga mengerjakan sembahyang sunat ketika dalam
pelayaran, di antaranya sembahyang sunat rawâtib.
Maka di samping musafir itu
mengerjakan sembahyang fardhu dengan cara Jama‘ atau dengan cara Qashar,
disunatkan bagi mereka mengerjakan sembahyang sunat yang mengiringi sembahyang
fardhu tersebut iaitu sembahyang sunat rawâtib, terutama yang mu’akkadah.
Namun cara-cara mengerjakannya ada perbezaan sedikit daripada biasa jika
sembahyang fardhu tersebut dikerjakan dengan cara Jama‘.
Sebagaimana diterangkan
terdahulu bahawa di antara syarat Jama‘ Taqdim itu ialah hendaklah
kedua-dua sembahyang yang dihimpunkan itu dikerjakan berturut-turut (muwâlâh),
maka tidak boleh diselangi antara keduanya oleh masa yang panjang, iaitu
sekira-kira sempat mengerjakan dua rakaat sembahyang.
Oleh yang demikian, jika diselangi
antara dua sembahyang fardhu yang dihimpunkan (Jama‘ Taqdim) oleh sesuatu dalam
tempoh masa yang panjang seperti sembahyang sunat rawâtib, maka wajib
ditangguhkan dan dikerjakan sembahyang yang kedua (‘Ashar atau ‘Isya’) di dalam
waktunya. Maknanya, tidak boleh dihimpunkan keduanya di dalam waktu sembahyang
yang pertama (Zhuhur atau Maghrib).
Cara-cara mengerjakan
sembahyang sunat rawâtib yang mengiringi dua sembahyang fardhu yang
dihimpunkan (Jama‘ Taqdim), dikerjakan dahulu sembahyang sunat qabliyah
bagi sembahyang fardhu yang pertama, kemudian dikerjakan kedua-dua sembahyang
fardhu yang dihimpunkan, selepas itu sunat ba‘diyah bagi sembahyang
fardhu yang pertama, kemudian dikerjakan pula sunat qabliyah bagi
sembahyang fardhu yang kedua dan akhir sekali sunat ba‘diyah bagi
sembahyang fardhu yang kedua.
Untuk lebih jelas, ketika
menjama‘ sembahyang fardhu Zhuhur dengan ‘Ashar (Jama‘ Taqdim) dikerjakan
terlebih dahulu sembahyang sunat Zhuhur qabliyah, kemudian dikerjakan
kedua-dua sembahyang fardhu Zhuhur dan ‘Ashar, diikuti pula oleh sembahyang
sunat Zhuhur ba‘diyah dan sembahyang sunat ‘Ashar qabliyah.
Ketika menjama‘ sembahyang
fardhu Maghrib dengan ‘Isya’ (Jama‘ Taqdim) dikerjakan terlebih dahulu
kedua-dua sembahyang fardhu tersebut, kemudian sembahyang sunat Maghrib ba‘diyah,
diikuti pula oleh sembahyang sunat ‘Isya’ qabliyah, ba‘diyah dan
sembahyang sunat Witir.
Di dalam Jama‘ Ta’khir pula
tidak disyaratkan berturut-turut (muwâlâh) sebagaimana ianya disyaratkan
di dalam Jama‘ Taqdim, bahkan disunatkan sahaja.
Oleh yang demikian, sunat
jika tidak diselangi antara dua sembahyang fardhu yang dihimpunkan (Jama‘
Ta’khir) dengan sembahyang sunat rawâtib, bahkan dikerjakan sembahyang rawâtib
itu sebagaimana cara-caranya ketika mengiringi sembahyang fardhu dengan Jama‘
Taqdim.
Tempoh Pelayaran Yang
Dibenarkan Untuk Mengqashar Dan Menjama‘
Seorang musafir tidak boleh
menqashar dan menjama‘ sembahyang melainkan setelah melewati kawasan sempadan
kampung halamannya. Maka tidak boleh dikerjakan sembahyang Qashar dan Jama‘ itu
di rumahnya sebelum berangkat.
Tempoh yang diharuskan bagi
seorang musafir untuk mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya apabila dia sampai
ke destinasi yang ditujunya ialah tidak melebihi tiga hari penuh (tidak
termasuk hari sampai dan balik).
Maka jika dia berniat untuk
bermukim atau menetap pada suatu tempat selama empat hari tamatlah pelayarannya
sebaik saja dia sampai ke tempat itu dan tidak harus baginya mengqashar
dan menjama‘ sembahyangnya (tidak dikira dari jumlah empat hari tersebut hari
sampai dan hari balik).
Begitu juga jika seorang
musafir yang menetap pada suatu tempat dan dia mengetahui bahawa urusan atau
hajatnya itu tidak akan selesai melainkan selepas empat hari atau lebih, maka
tidak diharuskan baginya mengqashar dan menjama‘ sembahyangnya sebaik saja dia
sampai ke destinasi yang dituju.
Manakala itu pula, jika dia
menetap atau bermukim di sesuatu negeri dengan niat akan meninggalkannya
sebaik saja tercapai hajat atau selesai urusan yang ditunggu-tunggunya pada
setiap hari dan ketika, maka diharuskan baginya mengqashar dan menjama‘
sembahyangnya selama lapan belas hari (tidak termasuk hari sampai dan hari
balik).
No comments:
Post a Comment