(Dengan nama Allah, Segala puji bagi
Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam,
keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Ruku‘ dan i‘tidal merupakan rukun fi‘li (rukun dalam bentuk perbuatan)
dalam sembahyang, sebagaimana disebutkan dalam hadits yang diriwayatkan oleh
Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, ketika Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam membetulkan sembahyang seorang lelaki, Baginda bersabda:
إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ فَكَبِّرْ،
ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنْ الْقُرْآنِ، ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى
تَعْتَدِلَ قَائِمًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى
تَطْمَئِنَّ جَالِسًا، ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلاَتِكَ كُلِّهَا
(رواه مسلم)
Maksudnya:
“Jika engkau mendirikan sembahyang
maka bertakbirlah, kemudian bacalah ayat al-Qur’an yang mudah bagimu (surah
al-Fatihah). Kemudian ruku‘lah sehingga ruku‘ dengan thuma‘ninah. Kemudian
bangkitlah sehingga berdiri dengan i‘tidal. Kemudian sujudlah sehingga sujud
dengan thuma‘ninah. Kemudian bangkitlah sehingga duduk dengan thuma‘ninah.
Kemudian lakukanlah yang demikian itu kesemuanya dalam sembahyangmu.”
(Hadits riwayat Muslim)
Ruku‘ adalah rukun fi‘li yang panjang sementara i‘tidal pula adalah
rukun fi‘li yang pendek. Jika ruku‘ dan i‘tidal ini
ditinggalkan dan tidak diulangi semula nescaya sembahyang itu menjadi tidak
sah.
Cara
melakukan ruku‘
Cara
melakukan ruku‘ bagi orang yang sembahyang berdiri ialah sekurang-kurangnya
dengan membongkokkan badan sekadar mencapai telapak tangan ke lutut. Sementara
cara yang paling sempurna ialah dengan membongkokkan badan sehingga belakang
dan tengkuk sejajar seumpama sekeping papan serta meluruskan betis dan peha.
Sementara telapak tangan memegang lutut dan merenggangkan jemari dengan renggangan
yang sederhana serta menghadapkannya ke kiblat iaitu tidak meletakkan jemari ke
kiri atau ke kanan.
Adapun
cara melakukan ruku‘ bagi orang yang sembahyang duduk ialah
sekurang-kurangnya dengan membongkokkan badan sekira-kira dahi setentang dengan
lutut. Sementara cara yang paling sempurna ialah dengan membongkokkan badan
sekira-kira dahi setentang dengan tempat sujud.
Jika
seseorang itu tidak mampu membongkokkan badannya sepertimana yang dituntut kerana
sakit umpamanya maka bongkokkanlah sekadar yang termampu olehnya ataupun jika
dia langsung tidak dapat membongkokkannya maka berilah isyarat dengan kepala.
Jika dia tidak mampu memberi isyarat dengan kepala maka berilah isyarat dengan
mata.
Cara
melakukan i‘tidal
Cara
melakukan i‘tidal pula ialah kembali kepada keadaan sebelum ruku‘
iaitu berdiri dengan betul jika sebelumnya orang itu sembahyang berdiri dan dia
mampu untuk kembali dengan berdiri betul. Adapun jika sebelumnya orang itu
sembahyang dengan cara duduk, maka dia kembali dengan duduk betul. Jika dia
tidak mampu untuk kembali dengan berdiri betul atau duduk betul, maka
kembalilah sekadar yang termampu olehnya.
Jika
seseorang sembahyang sunat dengan cara berbaring atas rusuknya kemudian dia
duduk ketika hendak melakukan ruku‘, maka menurut Imam asy-Syibramallisi
Rahimahullah dia bangkit melakukan i‘tidal dengan kembali kepada
perbuatan sebelum ruku‘ iaitu duduk, kerana ia lebih sempurna daripada
berbaring atas rusuk. Adapun menurut Imam ar-Ramli Rahimahullah, orang
tersebut tidak dilarang untuk melakukan i‘tidal dengan kembali kepada
berbaring atas rusuknya kerana perbuatan tersebut harus dalam sembahyang sunat
walaupun dia mampu untuk berdiri atau duduk. Demikian juga orang tersebut tidak
dilarang untuk melakukan i‘tidal dengan kembali kepada duduk malah tidak
dilarang dia kembali kepada berdiri betul kerana ia lebih sempurna daripada
duduk.
Berbeza
halnya jika seseorang melakukan sembahyang fardhu dengan cara berbaring atas rusuknya
kerana sakit kemudian dia mampu duduk ketika hendak melakukan ruku‘, maka hendaklah dia bangkit melakukan i‘tidal
dengan kembali kepada duduk dan tidak memadai i‘tidalnya jika dia
kembali kepada berbaring atas rusuknya.
Thuma’ninah dalam ruku‘
dan i‘tdal
Thuma’ninah ketika ruku‘ sekurang-kurangnya ialah tetap
sekalian anggotanya semasa melakukan ruku‘ sekira-kira ada masa yang memisahkan
di antara bangkit daripada ruku‘ dengan melakukan ruku‘ iaitu
dengan kadar bacaan zikir: “ سبحان الله ”.
Demikian
juga thuma’ninah ketika i‘tidal iaitu tetap sekalian anggotanya
seperti keadaannya sebelum ruku‘ sekira-kira ada masa yang memisahkan di
antara bangkit daripada ruku‘ dengan berdiri melakukan i‘tidal.
Jika
seseorang itu tidak melakukan thuma’ninah ketika ruku‘ atau i‘tidal
maka wajib dia kembali semula melakukannya. Sebagai contoh, seseorang mendirikan
sembahyang dengan cara berdiri, lalu dia melakukan ruku‘ akan tetapi
ketika ruku‘ dia terjatuh sebelum dia sempat melakukan thuma’ninah,
kemudian dia terus bangkit melakukan i‘tidal. Dalam hal ini, hendaklah
dia kembali semula melakukan ruku‘ dengan thuma’ninah, kemudian
baharulah dia bangkit melakukan i‘tidal.
Jangan
bermaksud melakukan selain daripada ruku‘ dan i‘tidal
Ketika
seseorang itu membongkokkan badan untuk melakukan ruku‘, janganlah dia
bermaksud untuk melakukan selain daripada ruku‘. Jika dia bermaksud
untuk melakukan selain daripada ruku‘ maka perbuatan ruku‘nya itu
tidak dikira dan hendaklah dia bangkit semula untuk berdiri tegak kemudian
melakukan ruku‘.
Sebagai
contoh, sekiranya seseorang itu bermaksud hendak melakukan sujud tilawah lalu
dia bergerak turun untuk melakukan perbuatan tersebut, sebaik sahaja dia sampai
ke had ruku‘ ataupun sekurang-kurang ruku‘ dia menukar maksudnya
itu daripada melakukan sujud tilawah kepada melakukan ruku‘ maka dalam
hal ini tidak dikira ruku‘nya itu.
Demikian
juga ketika bangkit melakukan i‘tidal, janganlah dia bermaksud untuk
melakukan selain daripada i‘tidal. Jika dia bermaksud untuk melakukan
selain daripada i‘tidal maka perbuatan i‘tidalnya itu tidak
dikira dan hendaklah dia ruku‘ semula kemudian bangkit melakukan i‘tidal.
Sebagai
contoh, sekiranya seseorang itu bangkit daripada ruku‘ disebabkan takut
pada serangga umpamanya maka perbuatan bangkitnya itu tidak dikira sebagai i‘tidal.
Oleh itu hendaklah dia ruku‘ semula kemudian bangkit melakukan i‘tidal.
Mengangkat
kedua tangan ketika hendak melakukan ruku‘ dan i‘tidal
Sunat
mengangkat kedua tangan apabila hendak melakukan ruku‘ sebagaimana
melakukan takbiratulihram. Bermula mengangkat kedua tangan itu sebelum
membongkokkan badan untuk melakukan ruku‘ iaitu ketika dalam berdiri sambil
melafazkan takbir (
اَللهُ أَكْبَرُ ). Kemudian setelah sempurna
mengangkat kedua tangan iaitu kedua tangan hingga pergelangan tangan sejajar
dengan bahu, lalu membongkokkan badan untuk melakukan ruku‘ dan kedua
tangan diturunkan sedang ucapan takbir masih dipanjangkan sehingga sampai
pada perbuatan ruku‘ agar tidak sunyi daripada bahagian sembahyang itu
akan zikir. Bacaan yang dipanjangkan itu ialah mad yang terletak dalam kalimah
( اَللهُ ) iaitu alif
yang berada di antara huruf lam dan ha dengan tidak melebihi tujuh harakat.
Demikian
juga sunat mengangkat kedua tangan apabila hendak melakukan i‘tidal.
Bermula mengangkat kedua tangan itu ketika mengangkat kepala untuk bangkit
daripada ruku‘ sambil melafazkan tasmi‘ ( سَمِعَ
اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ ).
Zikir
ketika hendak melakukan ruku‘ dan i‘tidal dibaca secara israr
atau jahr?
Israr ialah suara perlahan yang hanya dapat didengar oleh
dirinya sendiri dengan pendengaran yang baik tanpa didengar oleh orang lain.
Sementara jahr pula ialah suara yang nyaring atau tinggi sehingga dapat
didengar oleh orang lain.
Dalam
hal melafazkan zikir ketika hendak melakukan ruku‘ dan i‘tidal dengan
israr atau jahr ini adalah seperti berikut:
1.
Imam
Sunat bagi imam melafazkan takbir ketika hendak
melakukan ruku‘ dan tasmi‘ ketika bangkit melakukan i‘tidal dengan
suara yang jahr.
2.
Makmum dan munfarid
Adapun bagi makmum dan munfarid (orang yang
sembahyang seorang diri) hendaklah melafazkan takbir dan tasmi‘ tersebut
dengan suara yang israr. Jika dilafazkannya dengan suara yang jahr
maka makruh hukumnya.
3.
Muballigh
Muballigh
ialah orang yang menyampaikan seruan imam kepada makmum yang tidak terdengar
suara imam.
Sunat bagi muballigh melafazkan takbir dan
tasmi‘ dengan suara yang jahr. Muballigh yang disunatkan
untuk menjahrkan suara itu ialah apabila dia diperlukan disebabkan
makmum tidak terdengar suara imam. Hendaklah muballigh itu berniat zikir
semasa melafazkan takbir dan tasmi‘ atau berniat zikir berserta
niat memperdengarkan takbir dan tasmi‘ tersebut kepada makmum.
Jika muballigh itu tidak berniat zikir atau hanya berniat untuk
memperdengarkan takbir dan tasmi‘ kepada makmum sahaja, maka
batal sembahyang muballigh itu. Adapun muballigh yang tidak
diperlukan adalah makruh baginya menjahrkan suara.
Zikir
ketika ruku‘
Zikir
yang sunat dibaca apabila sampai pada perbuatan ruku‘, ialah tasbih
sebanyak tiga kali ( سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ
وَبِحَمْدِهِ ) atau ( سُبْحَانَكَ
اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ) ataupun ( سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ
رَبُّ الْمَلآئِكَةِ وَالرُّوحِ ).
Bacaan
sebanyak tiga kali itu adalah sekurang-kurang sempurna. Kemudian diikuti dengan
lima kali, kemudian tujuh kali, kemudian sembilan kali dan paling sempurna
ialah sebanyak sebelas kali. Sekurang-kurang mendapat pahala sunat bertasbih
itu ialah dibaca sebanyak sekali sahaja.
Adapun
bagi imam makruh membaca tasbih tersebut melebihi daripada tiga kali
melainkan makmum redha dengan berbuat demikian.
Munfarid
dan imam yang makmumnya redha dengan
bacaan yang panjang, sunat menambah tasbih itu dengan zikir berikut:
اَللَّهُمَّ
لَكَ رَكَعْتُ، وَبِكَ آمَنْتُ، وَلَكَ أَسْلَمْتُ، خَشَعَ لَكَ سَمْعِي وَبَصَرِي
وَمُخِّي وَعَظَمِي وَعَصَبِي وَشَعْرِي وَبَشَرِي، وَمَا اسْتَقَلَّتْ بِهِ
قَدَمِي للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
Ertinya: “Ya Allah ya Tuhanku, kepadaMu aku ruku‘, dan denganMu
aku beriman, dan kepadaMu aku menyerah. KepadaMu khusyuk pendengaranku,
penglihatanku, otakku, tulangku, urat sarafku, rambutku dan kulitku, dan apa
yang dibawa oleh kakiku (seluruh jasadku) adalah kerana Allah Tuhan sekalian
alam.”
Begitu
juga makmum yang mengikut imam yang panjang bacaannya, sunat dia menambah tasbih
ruku‘ itu dengan zikir tersebut.
Adapun
imam yang makmumnya tidak redha dengan bacaan yang panjang, makruh dia menambah
tasbih ruku‘ itu dengan zikir tersebut.
Zikir
ketika i‘tidal
Zikir
yang sunat dibaca oleh makmum, munfarid dan imam (sama ada makmumnya
redha atau tidak dengan bacaan panjang) ketika i‘tidal iaitu setelah
berdiri tegak dan kedua tangan lurus di bawah, ialah membaca tahmid
seperti berikut:
رَبَّنَا
لَكَ الْحَمْدُ مِلْءَ
السَّمَاوَاتِ وَمِلْءَ اْلأَرْضِ وَمِلْءَ مَا بَيْنَهُمَا وَمِلْءَ مَا شِئْتَ
مِنْ شَيْءٍ بَعْدُ.
Ertinya:
“Ya Allah ya Tuhan kami, bagiMu
segala pujian, sepenuh langit-langit, dan sepenuh bumi, dan sepenuh apa yang di
antara keduanya (langit-langit dan bumi), dan sepenuh apa yang Engkau mahukan
daripada sesuatu selepas (langit-langit dan bumi) itu.”
Munfarid, makmum yang bacaan imamnya panjang dan imam yang
makmumnya redha dengan bacaan yang panjang, sunat menambah lagi tahmid
tersebut dengan zikir seperti berikut:
أَهْلَ
الثَّنَاءِ وَالْمَجْدِ أَحَقُّ مَا قَالَ الْعَبْدُ، وَكُلُّنَا لَكَ عَبْدٌ، لاَ
مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا
الْجَدِّ مِنكَ الْجَدِّ.
Ertinya: “Wahai
Pemilik Pujian dan Keagungan, yang paling berhak diucapkan oleh seorang hamba,
dan kami semua adalah hambaMu. Ya Allah, tidak ada penghalang yang dapat
menghalangi apa yang Engkau beri, dan tidak ada pemberi yang dapat memberikan
apa yang Engkau halangi, dan tidak bermanfaat orang kaya, berketurunan atau orang
senang di sisiMu melainkan yang Engkau redhai darinya.”
Adapun imam yang makmumnya tidak
redha dengan bacaan yang panjang, makruh baginya menambah tahmid itu
dengan zikir tersebut.
Zikir
ketika ruku‘ dan i‘tidal dibaca secara israr atau jahr?
Sunat bagi imam, makmum dan munfarid mengisrarkan
suara ketika membaca tasbih dalam ruku‘ iaitu (
سُبْحَانَ
رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ ) dan tahmid
dalam
i‘tidal iaitu
) رَبَّنَا لَكَ
الْحَمْدُ مِلْءَ السَّمَاوَاتِ وَمِلْءَ اْلأَرْضِ وَمِلْءَ مَا بَيْنَهُمَا وَمِلْءَ
مَا شِئْتَ مِنْ شَيْءٍ بَعْدُ .(
Demikian
juga, sunat dibaca dengan israr zikir-zikir yang ditambah selepas tasbih
dalam ruku‘ dan tahmid dalam i‘tidal.
Demikianlah
beberapa penjelasan mengenai hukum dan cara-cara melakukan ruku‘ dalam
sembahyang yang perlu kita ketahui agar mencapai kesempurnaan melakukan ruku‘
bahkan kesempurnaan sembahyang keseluruhannya.
izinkn saya copy utk rujukan dan share buat rakan2,,
ReplyDelete