Wednesday, May 6, 2015

SUJUD SAHWI




PERMASALAHAN SUJUD SAHWI

(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Sujud sahwi merupakan satu daripada pelengkap rahmat dan nikmat yang tidak terhingga dari Allah Subhanahu wa taala ke atas umat Islam seluruhnya.

Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam juga adalah manusia biasa seperti kita yang pernah melakukan  kesilapan  dalam amal perbuatannya. Akan tetapi Allah Subhanahu wa taala tidak menjadikan kesilapan dan keterlalaian Baginda itu sebagai yang sia-sia, bahkan ada hikmah disebaliknya. Dari kesilapan tersebutlah disyariatkan sujud sahwi ke atasnya untuk menjadi ikutan umat Islam kemudian.

Dari Abdullah bin Masud Radhiallahu anhu, telah berkata ia:

صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ إِبْرَاهِيمُ النَّخَعِي: لاَ أَدْرِيْ زَادَ أَو نَقَصَ ، فَلَمَّا سَلَّّّمَ قِيْلَ لَهُ: يَا رَسُوْلَ اللَّهِ أَحَدَثَ في الصَّلاةِ شَيْءٌ؟ قَالَ: وَمَا ذَاكَ؟ قَالُواْ: صَلَّيْتَ كَذَا وَكَذَا. فَثَنَى رِجْلَيهِ وَاسَتَقْبَلَ الْقِبلَةَ وَسَجَدَ سَجَدَتَيْنِ ثُمَّ سَلَّمَ. فَلَمَّا أَقْبَلَ عَلَيْنَا بِوَجْههِ قَالَ: إِنَّهُ لَوْ حَدَثَ فِي الصَّلاَةِ


شَيْءٌ لَنَبَّأْتُكُمْ بِهِ، وَلَكِنْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ، أَنْسَى كَمَا تَنْسَونَ، فَإِذَا نَسِيْتُ فَذَكِّرُونِي، وَإِذَا شَكَّ أَحَدُكُمْ فِي صَلاَتهِ فَلْيَتَحَرَّ الصَّوَابَ، فَلْيُتِمَّ عَلَيْهِ ثُمَّ لَيُسَلِّمْ، ثمَّ يَسْجُدُ سَجْدَتَينِ.                       
(رواه مسلم)

Maksudnya: "Nabi Shallallahu alaihi wasallam telah bersembahyang, berkata Ibrahim An-Nakhai Radhiallahu anhu: "Aku tidak pasti sama ada Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam  telah menambah ataupun mengurangkan rakaat sembahyangnya". Maka setelah selesai Baginda memberi salam, lalu dikatakan kepadanya: "Ya Rasulullah, adakah telah berlaku sesuatu ketika Tuan bersembahyang tadi?". Lalu Baginda pun bersabda: "Apakah yang telah berlaku tadi?". Mereka menjawab: "Sesungguhnya Tuan telah melakukan sembahyang begini dan begini".

 Lalu Baginda pun melipatkan kedua belah  kakinya seraya menghadap qiblat lalu bersujud sebanyak dua kali sujud kemudian Baginda pun memberi salam. Apabila Baginda berpaling menghadap kami (setelah selesai memberi salam), Baginda pun bersabda: "Seandainya terjadi sesuatu (perubahan) dalam sembahyang, nescaya aku akan mengkhabarkannya kepada kamu. Akan tetapi aku hanyalah manusia biasa seperti kamu (yang boleh lupa sebagaimana halnya kamu). Andainya aku terlupa, maka ingatkanlah aku. Apabila seseorang daripada kamu merasa ragu-ragu dalam sembahyangnya, maka berusahalah untuk mencari kepastian (meyakinkan diri), lalu sempurnakanlah (sembahyang tersebut). Kemudian hendaklah  dia bersujud sebanyak dua kali sujud (sujud sahwi)".
(Hadits riwayat Imam Muslim)

Dengan sujud sahwi inilah umat Islam dapat memperbaiki sembahyang mereka seandainya berlaku sesuatu kekurangan dalam sembahyang mereka tanpa perlu untuk bersembahyang semula.

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Sujud Sahwi?

Sujud sahwi ialah sujud yang dilakukan manakala terlupa atau tertinggal sesuatu yang disuruh atau melakukan sesuatu yang ditegah dalam sembahyang sama ada dengan senghaja atau sebaliknya, iaitu sebagai penampal terhadap kelalaian-kelalaian tersebut, sama ada ianya berlaku dalam sembahyang fardhu mahupun sembahyang sunat.

Dari Abu Said al-Khudri Radhiallahu anhu, Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam telah bersabda:

إذَا شَكَّ أحَدُكُمْ فِي صَلاَتِهِ فَلْيُلْقِ الشَّكَ وَلْيَبْنِ عَلَى الْيَقِينِ، فَإذَا اسْتَيْقَنَ التَّمَامَ سَجَدَ سَجْدَتَيْنِ، فَإِنْ كَانَتْ صَلاَتُهُ تَامَّةً كَانَتِ الرَّكْعَةُ نَافِلَةً وَالسَّجْدَتَانِ، وَإنْ كَانَتْ نَاقِصَة ًكَانَتِ الرَّكْعَةُ تَمَاماً لِصَلاَتِهِ وَكَانَتِ السَّجْدَتَانِ تَرْغِيمَتَىِ الشَّيْطَانِ.                       
 (رواه أبو داود)

Maksudnya: "Jika seseorang daripada kamu ragu-ragu dalam sembahyangnya, maka hendaklah membuang dan meninggalkan keraguan tersebut dan tetapkanlah bilangan rakaat yang diyakini (yang paling sedikit). Maka apabila dia telah yakin akan kesempurnaan sembahyangnya itu, hendaklah dia melakukan dua kali sujud (sujud sahwi). Jika ternyata  sembahyangnya adalah sempurna (empat rakaat), maka rakaat tambahan (yang kelima) dan sujud sahwi tersebut adalah sebagai nafilah (amalan sunat). Dan jika ternyata  sembahyangnya kurang, maka rakaat keempat itu adalah sebagai pelengkap sembahyangnya, dan dua sujud sahwi pula sebagai pengajaran (tamparan) bagi syaitan".
(Hadits riwayat Imam Abu Daud) 

Penyebab Sujud Sahwi

Menurut mazhab as-Syafie, penyebab sujud sahwi ada dua, iaitu terlupa sesuatu yang disuruh atau melakukan sesuatu yang ditegah dalam sembahyang sama ada dengan senghaja atau sebaliknya, walaupun hanya syak terhadap perkara-perkara tersebut.

Adapun penyebab yang pertama iaitu terlupa sesuatu yang disuruh dalam sembahyang terbahagi kepada dua perkara:

1) Terlupa rukun-rukun sembahyang.

Rukun-rukun sembahyang itu ada tigabelas perkara:
1.    Niat.
2.    Berdiri betul.
3.    Takbiratul ihram.
4.    Membaca surah al-Fatihah.
5.    Ruku serta thuma'ninah padanya.
6.    Itidal serta thuma'ninah padanya.
7.    Sujud serta thuma'ninah padanya.
8.    Duduk di antara dua sujud serta thumaninah padanya.
9.    Membaca tahiyyat akhir.
10.  Duduk membaca tahiyyat akhir.
11.  Membaca shalawat ke atas Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasaallam ketika tahiyyat akhir.
12.  Memberi salam.
13.  Tertib.

Jika yang tertinggal itu sesuatu rukun daripada rukun-rukun di atas, maka tidaklah memadai dengan hanya melakukan sujud sahwi sahaja, bahkan mestilah menyempurnakan rukun-rukun yang tertinggal tersebut mengikut tertib sembahyang sebelum melakukan sujud sahwi.

2)Terlupa sunat-sunat abadh.

Sunat-sunat abadh dalam sembahyang ada enam perkara:
1.           Tasyahhud awal dan duduknya.
2.           Qunut subuh dan qunut witir, dan berdirinya.
3.           Shalawat ke atas Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika tasyahhud awal.
4.           Shalawat ke atas Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika qunut.
5.           Shalawat ke atas keluarga Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam  ketika tasyahhud akhir.
6.           Shalawat ke atas keluarga Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam  ketika qunut.
Jika yang tertinggal itu sunat-sunat abadh, maka memadailah menggantikannya dengan sujud sahwi sahaja.

Adapun perkara-perkara sunat dalam sembahyang selain daripada sunat-sunat abadh seperti doa Iftitah, membaca surah-surah selepas surah al-Fatihah dan membaca Istiazah
 (أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ), jika terlupa untuk mengerjakannya tidaklah disunatkan untuk bersujud sahwi menurut pendapat yang paling rajih dalam mazhab as-Syafie. Bahkan ianya boleh membatalkan sembahyang jika senghaja melakukan sujud sahwi sedangkan dia mengetahui akan hukumnya kerana ianya seolah-olah menambah sujud dalam sembahyang tanpa sebab-sebab yang dituntut oleh syara.

Dalam kitab al-Majmu ada disebutkan bahawa tidak diharuskan untuk melakukan sujud sahwi jika meninggalkan sunat-sunat sembahyang yang bukan sunat abadh sama ada  secara senghaja ataupun tidak kerana perkara ini tidak sabit dari Sunnah Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam.

Penyebab kedua pula juga terbahagi kepada dua bahagian:

1) Perkara yang jika dilakukan dengan senghaja tidak akan membatalkan sembahyang seperti menoleh, berfikir dalam sembahyang, melangkah tidak sampai tiga langkah berturut-turut dan lain-lain. Perkara-perkara sebegini tidak disunatkan untuk melakukan sujud sahwi sama ada membuatnya secara senghaja ataupun tidak.
Dikecualikan dalam perkara ini jika sekiranya menukarkan suatu rukun qauli selain daripada salam dan takbiratul ihram ke tempat lain yang bukan tempatnya, misalnya terbaca surah al-Fatihah ketika tahiyyat akhir, ataupun terbaca bacaan tahiyyat akhir ketika ruku.

Jika perkara ini berlaku, ia tidaklah membatalkan sembahyang walaupun disenghajakan menurut pendapat yang paling rajih sepertimana yang dijelaskan dalam kitab Mughni al-Muhtaj. Ini adalah kerana memindahkan rukun qauli kepada yang lain dari tempatnya tidaklah mengubah rupa sesuatu sembahyang. Maka dalam hal ini, adalah disunatkan untuk melakukan sujud sahwi. Berlainan pula halnya jika memindahkan rukun fili kerana ianya mengubah rupa sesuatu sembahyang, dan akan  membatalkan sembahyang jika ianya disenghajakan.

Demikian juga sunat hukumnya melakukan sujud sahwi jika terpindah bacaan-bacaan yang lain seperti zikir-zikir ruku, sujud, itidal dan bacaan duduk di antara dua sujud ke tempat yang bukan tempatnya.

Mengenai hal ini, Imam Ibnu Hajr al-Haitami pernah ditanyakan, adakah perlu untuk melakukan sujud sahwi jika terbaca zikir ruku ketika sujud ataupun bacaan sujud ketika ruku? Imam Ibnu Hajr al-Haitami memfatwakan, jika terbaca mana-mana zikir ruku, sujud, i tidal dan duduk di antara dua sujud pada tempat yang bukan tempat asalnya, disunatkan untuk melakukan sujud sahwi sama ada disenghajakan ataupun tidak, ini adalah kerana kesalahan tidak mengikut perkara yang disuruh dalam sembahyang, iaitu kegagalan untuk menjaga tatatertib bacaan.

Akan tetapi jika memindahkan salam ataupun takbiratul ihram dengan senghaja, ini boleh membatalkan sembahyang jika ianya diniatkan untuk memberhentikan ataupun untuk memulakan sembahyang. Bagaimanapun, disunatkan untuk melakukan sujud sahwi jika ianya tidak disenghajakan.

2) Perkara yang jika dilakukan dengan senghaja akan membatalkan sembahyang, antaranya makan, berkata-kata, memindahkan rukun fili, menambah ataupun mengurangkan ruku dan sujud.

Dalam hal ini, jika sekiranya sembahyang tersebut belum lagi batal, misalnya hanya tercakap sedikit sahaja (tidak melebihi enam patah perkataan menurut Imam Sayyid al-Bakri), maka sunatlah baginya untuk melakukan sujud sahwi.

Akan tetapi jika dia bercakap-cakap yang boleh membatalkan sembahyang, maka tidaklah perlu  baginya  untuk melakukan sujud sahwi lagi kerana sembahyangnya memang sudah batal.

Kayfiyyah (Cara Melakukan) Sujud Sahwi

Dalam mazhab as-Syafie, sujud sahwi dikerjakan setelah selesai membaca tahiyyat akhir sebelum memberi salam dan wajib berniat untuk melakukan sujud sahwi dalam hati.

Caranya ialah sama seperti sujud yang biasa kita lakukan dalam sembahyang iaitu sebanyak dua kali sujud dan di antara keduanya duduk di antara dua sujud. Kemudian selepas selesai dua kali sujud barulah memberi salam.

Disunatkan untuk membaca ketika dua sujud sahwi tersebut bacaan tasbih berikut:

سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَ يَسْهُو
Maksudnya: "Maha suci Allah yang tidak tidur dan tidak lalai"

Adakah Memadai Dua Kali Sujud Sahaja Jika Banyak Berlaku Kesalahan Dalam Sembahyang?

Imam Khatib as-Sharbini menyatakan dalam kitabnya Mughni al-Muhtaj, adalah memadai dengan dua sujud sahaja walaupun berlaku berbagai-bagai jenis kelalaian, sama ada tertambah, terkurang atau kedua-duanya sekali. Ini berdasarkan hadits riwayat Imam Bukhari, bahwasanya Abu Hurairah Radhiallahu anhu telah berkata:

صَلَّى بِنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ أَوِ الْعَصْرَ فَسَلَّمَ، فَقَالَ لَهُ ذُوالْيَدَيْنِ: الصَّلاَةُ يَا رَسُوْلَ اللّهِ أَنَقَصَتْ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ِلأَصْحَابِهِ: أَحَقٌّ ما يَقُوْلُ؟ قَالُواْ: نَعَمْ. فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ أُخْرَيَيْنِ، ثُمَّ سَجَدَ سَجَدَتَيْنِ
 (رواه البخاري)

Maksudnya: "Nabi Shallallahu alaihi wasallam telah bersembahyang fardhu Zuhur ataupun Asar bersama kami, lalu Baginda memberi salam. Kemudian berkata kepadanya Zul Yadain: "Wahai Rasulullah! Adakah sembahyang telah dikurangkan?". Lalu Baginda pun bertanya kepada sahabat-sahabatnya: "Benarkah apa yang dikatakannya?"  Para sahabat lalu menjawab: "Benar ya Rasulullah". Lalu Baginda pun menyambung dua rakaat terakhir sembahyangnya tadi kemudian Baginda pun melakukan sujud dua kali sujud (sujud sahwi)".
(Hadits riwayat Imam Bukhari)

Berdasarkan hadits tersebut, Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam hanya melakukan sujud sahwi sebanyak dua kali sujud sahaja sedangkan Baginda telah terlupa dua rakaat penuh termasuk rukun-rukun serta sunat-sunat abadh yang ada dalam kedua-dua rakaat tersebut.

Hukum Melakukan Sujud Sahwi Selepas Salam

Menurut pendapat yang paling rajih dalam mazhab as-Syafie, waktu untuk mengerjakan sujud sahwi itu ialah setelah selesai membaca tahiyyat akhir sebelum memberi salam, ini berdasarkan beberapa hadits Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam, antaranya hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Abdullah bin Buhainah Radhiallahu anhu telah berkata:

إِنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَامَ مِنِ اثْنَتَيْنِ مِنَ الظُّهْرِ لَمْ يَجْلِسْ بَيْنَهُمَا. فَلَمَّا قَضَى صَلاتَهُ سَجَدَ سَجْدَتَينِ، ثُمَّ سَلَّمَ بَعْدَ ذَلِكَ      
(رواه البخاري)

Maksudnya: "Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam telah berdiri setelah dua rakaat bersembahyang fardhu Zuhur tanpa duduk untuk membaca tahiyyat awal. Setelah selesai Baginda bersembahyang (sebelum memberi salam), Baginda pun melakukan sujud sebanyak dua kali sujud (sujud sahwi) lalu memberi salam".
(Hadits riwayat Imam Bukhari) 

Bagaimanapun, disunatkan juga untuk melakukan sujud sahwi selepas salam jika terlupa untuk mengerjakannya sebelum salam dengan syarat belum jauh jarak waktu pada kebiasannya di antara salamnya tadi dengan waktu teringat dan juga tidak terkena najis, sekalipun seseorang itu telah bercakap-cakap sedikit (kira-kira tidak membatalkan sembahyang) ataupun telah membelakangi qiblat sepertimana yang dijelaskan dalam kitab Mughni al-Muhtaj. Ini berdasarkan hadits dari Abdullah bin Masud Radhiallahu anhu, beliau telah berkata:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى الظُّهْرَ خَمْساً. فَلَمَّا سَلَّمَ قِيلَ لَهُ: أَزِيدَ فِي الصَّلاَةِ؟ قَالَ: وَمَا ذَاكَ؟ قَالُواْ: صَلَّيْتَ  خَمْساً. فَسَجَدَ سَجْدَتَيْنِ             
 (رواه مسلم)

Maksudnya: "Nabi Shallallahu alaihi wasallam telah bersembahyang Zuhur bersama kami sebanyak lima rakaat. Setelah Baginda memberi salam, lalu ditanyakan kepadanya: "Adakah telah ditambah (rakaat) sembahyang?" Lalu Baginda bertanya kembali: "Apa yang ditambah?" Lalu para sahabat pun menjawab: "Tuan telah bersembahyang lima rakaat". Lalu Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam pun melakukan sujud sebanyak dua kali sujud (sujud sahwi)".
(Hadits riwayat Imam Muslim)

Dari Shahih Imam Bukhari pula meriwayatkan, bahwasanya Abu Hurairah Radhiallahu anhu telah berkata:

صَلَّى النَبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِحْدَى صَلاَتَيِ العَشِيِّ. قاَلَ مُحَمَّدٌ: وَأَكْثَرُ ظَنِّي أَنَّهَا الْعَصْرُ رَكْعَتَيْنِ، ثمَّ سلَّمَ، ثمَّ قَامَ إِلَى خَشَبَةٍ فِي مُقَدَّمِ الْمَسْجِدِ فَوَضَعَ يَدَهُ عَلَيْهَا، وَفِيْهِمْ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمَا فَهَابَا أَنْ يُكَلِّمَاهُ، وَخَرَجَ سَرَعَانُ النَّاسِ، فَقَالُواْ: أَقُصِرَتِ الصَلاَةُ؟، وَرَجُلٌ يَدْعُوهُ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَا الْيَدَيْنِ فَقَالَ: أَنَسِيْتَ أَمْ قَصُرَتْ؟ فَقَالَ: لَمْ أَنْسَ وَلَمْ تُقْصَرْ. قَالَ: بَلَى قَدْ نَسِيْتَ. فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ سَلَّمَ، ثُمَّ كَبَّرَ فَسَجَدَ مِثْلَ سُجُودِهِ أَوْ أَطْوَلَ، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَكَبَّرَ، ثُمَّ وَضَعَ رَأْسَهُ فَكَبَّرَ فَسَجَدَ مِثْلَ سُجُوْدِهِ أَوْ أَطْوَلَ، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَكََبَّرَ 
 (رواه البخاري)

Maksudnya: "Nabi Shallallahu alaihi wasallam telah mengerjakan satu daripada dua sembahyang siang (kemungkinan besar ianya adalah sembahyang fardhu Asar mengikut pendapat Muhammad bin Sirin) sebanyak  dua rakaat lalu  Baginda memberi salam. Kemudian Baginda pun bangun lantas menuju ke arah sebatang kayu (tiang) yang terletak di muka masjid lalu meletakkan tangan Baginda pada kayu tersebut (bersandar padanya).

Antara kalangan para sahabat yang hadir pada ketika itu ialah Sayyidina Abu Bakar dan Sayyidina Umar al-Khattab Radhillahu anhuma. Kedua-dua sahabat itu merasa segan untuk menghadapkan perkara tersebut kepada Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam. Maka jemaah yang berada dalam masjid pun keluar cepat-cepat lalu bertanya: "Adakah sembahyangAsar itu tadi telah diqasharkan? Kemudian bertanya pula seorang sahabat yang digelarkan oleh Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam sebagai Zul Yadain: "Adakah Tuan tadi terlupa ataupun shalat itu tadi telah diqasharkan?". Baginda pun menjawab: "Aku tidak terlupa dan shalat itu tadi pun tidak diqasharkan" Lalu Zul Yadain berkata lagi: "Betul, Tuan tadi telah terlupa".

Maka Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam pun menyambung kembali sembahyangnya sebanyak dua rakaat, lalu memberi salam, kemudian bertakbir, lalu melakukan sujud sebagaimana sujud yang biasa ataupun lebih lama dari itu. Selepas itu Baginda pun bertakbir kemudian sujud lagi sebagaimana sujud yang biasa ataupun lebih lama dari itu. Sesudah itu Baginda mengangkat kepalanya dan bertakbir."
(Hadits riwayat Imam Bukhari)

Kedua-dua hadits di atas menerangkan bahawa Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam telah melakukan sujud sahwi selepas Baginda memberi salam sedangkan Baginda telahpun berkata-kata, berjalan dan berpaling dari arah qiblat. Akan tetapi, jarak masa di antara salam dan waktu Baginda diingatkan oleh para sahabat itu tidak panjang yakni belum lagi lama.

Sebaliknya, jika jarak masanya sudah jauh maka luputlah sujud sahwi tersebut berdasarkan pendapat yang paling rajih dalam mazhab as-Syafie. Begitu juga jika sekiranya seseorang itu  terkena najis ataupun telah bercakap-cakap dengan banyak.

Bagaimanapun, jika seseorang itu dengan senghaja memberi salam sebelum melakukan sujud sahwi, maka luputlah sujud sahwi tersebut kerana tempat sujud sahwi itu asalnya ialah sebelum salam sedangkan dia telah dengan senghaja menutup sembahyangnya dengan memberi salam.

Pendapat Ulama Mengenai Kadar Jangka Masa Pendek Ataupun Panjang Dalam Permasalah Sujud Sahwi.

Diibaratkan oleh para ulama, kadar jangka masa pendek itu seperti apa yang dinukil tentang Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam daripada kisah Zul Yadain. Dalam kisah tersebut, digambarkan bahawa Baginda bangkit dan pergi ke suatu penjuru masjid, lalu ditanya oleh Zul Yadain dan pertanyaan Baginda kepada sahabat serta jawapan mereka. Sementara  kadar masa panjang pula ialah apa yang melebihi daripada kadar masa yang digambarkan dalam khabar Zul Yadain tersebut.

Menurut al-Buwaithi dan Abu Ishaq pula, bahawa kadar jangka masa panjang itu ialah apa yang melebihi kadar masa serakaat.

Sementara menurut Abu Hurairah, bahawa kadar jangka masa panjang itu ialah kadar sembahyang yang sedang dilakukan sama ada dua, tiga atau empat rakaat.

Hukum Jika Teringat Ada Kekurangan Dalam Rukun Sembahyang Selepas Memberi Salam

Menurut pendapat Imam Nawawi, jika seseorang itu teringat bahawa dia telah terlupa sesuatu rukun dalam sembahyangnya selain daripada niat dan takbiratul ihram sesudah memberi salam, misalnya terlupa untuk ruku,  sujud, membaca surah al-Fatihah dan sebagainya dalam sembahyangnya tadi, jika jarak waktu teringat akan kelalaian tersebut masih belum lagi jauh pada adat kebiasaannya selepas memberi salam, maka wajiblah ke atasnya menyempurnakan sembahyang itu mengikut tertib sembahyang, kemudian melakukan sujud sahwi sebelum memberi salam.

Bagaimanapun, jika jarak waktu di antara keduannya sudah jauh, maka wajiblah ke atasnya mengulangi sembahyang tersebut.

Umpamanya jika dia terlupa untuk membaca surah al-Fatihah pada rakaat yang terakhir, wajib ke atasnya untuk berdiri betul dan membaca surah al-Fatihah kemudian menyambung sembahyangnya itu mengikut tertib dalam rakaat akhir kemudian melakukan sujud sahwi sebelum memberi salam.

Akan tetapi jika yang tertinggal itu adalah niat ataupun takbiratul ihram, wajib ke atasnya mengulangi sembahyang tersebut.

Waswas Selepas Memberi Salam

Jika seseorang ragu-ragu atau waswas selepas memberi salam bahawa dia mungkin terlupa suatu rukun selain niat ataupun takbiratul ihram, maka tidaklah dituntut ke atasnya untuk menyempurnakan rukun tersebut dan tidak juga dituntut melakukan sujud sahwi  atas keraguannya terhadap sesuatu rukun itu, kerana pada zahirnya dari segi syara dia dikira sudah menyempurnakan sembahyangnya.

Ini kerana jika keraguan tersebut memberi kesan ke atas sembahyangnya tadi, maka ini akan menjadi bebanan yang berat khususnya bagi orang yang menghidap penyakit waswas.

Adapun jika sekiranya keraguan tersebut pada niat ataupun takbiratul ihram, misalnya dia keliru adakah dia telah berniat untuk sembahyang fardhu ataupun sunat, atau adakah dia telah berniat untuk sembahyang Zuhur ataupun Asar, maka wajib ke atasnya mengulangi sembahyang tersebut sepertimana penjelasan mengenai hal ini dalam kitab Mughni al-Muhtaj.

Jika Ragu-Ragu Pada Bilangan Rakaat

Dalam kitab Mughni al-Muhtaj ada dijelaskan  beberapa permasalahan jika berlaku syak pada bilangan rakaat dalam sembahyang. Permasalahan tersebut adalah seperti berikut:

1) Jika seseorang itu sudah berdiri untuk mengerjakan rakaat keempat, kemudian dia ragu-ragu sama ada rakaat tersebut adalah rakaat yang ketiga ataupun keempat, hendaklah dia memilih bilangan rakaat yang paling sedikit, iaitu menganggap rakaat tersebut adalah rakaat yang ketiga kemudian disunatkan dia melakukan sujud sahwi sebelum memberi salam oleh sebab keraguan tersebut, walaupun keraguannya itu tadi telah hilang sebelumnya memberi salam.

Ini kerana pada asalnya dia dikirakan belum lagi masuk ke dalam rakaat yang keempat ketika itu, sungguhpun rakaat tersebut sebenarnya adalah rakaat yang keempat kerana dia merasa ragu-ragu mengenainya.

Ini berdasarkan hadits dari Abu Said Al-Khudri Radhiallahu anhu, bahwasanya Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam telah bersabda:

إِذَا شَكَّ أَحَدُكُمْ فِي صَلاَتِهِ فَلَمْ يَدْرِ كَمْ صَلَّى؟ ثَلاَثاً أَمْ أَرْبَعاً؟ فَلْيَطْرَحِ الشَّكَّ وَلْيَبْنِ عَلَى مَا اسْتَيْقَنَ، ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ يُسَلِّمَ. فَإِنْ كَانَ صَلَّى خَمْساً، شَفَعْنَ لَهُ صَلاَتَهُ                        
(رواه مسلم)

Maksudnya: "Apabila ragu-ragu seseorang daripada kamu di dalam sembahyangnya, lalu dia tidak pasti sudah berapa rakaat dia bersembahyang, sama ada tiga rakaat ataupun sudah yang keempat, maka hendaklah dia membuang dan meninggalkan keraguan tersebut, dan tetapkanlah bilangan rakaat yang diyakini (mengambil bilangan rakaat yang paling sedikit). Kemudian hendaklah dia melakukan sujud sebanyak dua kali sujud (sujud sahwi) sebelum dia memberi salam. Jika sebenarnya dia telahpun bersembahyang sebanyak lima rakaat, maka disempurnakan sembahyangnya itu dengan sujud sahwi tersebut (dikira sempurna empat rakaat) ". 
(Hadits riwayat Imam Muslim)

2) Jika seseorang itu berada pada rakaat yang ketiga, kemudian berasa ragu terhadap rakaat tersebut sama ada rakaat yang ketiga ataupun keempat, lalu dia teringat bahawa rakaat tersebut adalah rakaat yang ketiga sebelumnya berdiri semula untuk mengerjakan rakaat yang seterusnya (yang keempat), maka tiadalah perlu untuknya melakukan sujud sahwi kerana apa yang dibuatnya selepas itu (berdiri untuk menyambung rakaat keempat) memang dituntut (tepat) dan dia yakin dan tidak ragu-ragu lagi akan kedudukan rakaat tersebut, walaupun sebelum itu dia waswas.

Lainlah halnya jika dia baru teringat sesudahnya berdiri untuk mengerjakan rakaat keempat. Ini kerana dia telah menyambung rakaat keempat tersebut dengan keadaannya yang masih lagi ragu-ragu, iaitu rakaat tersebut mungkin yang keempat ataupun boleh jadi sudah yang kelima, kemudian barulah dia teringat sesudah mengerjakan rakaat tersebut bahawa rakaat tersebut sememangnya adalah rakaat yang keempat.

Maka di dalam hal ini disunatkan ke atasnya untuk melakukan sujud sahwi kerana mengerjakan rakaat keempat tersebut dalam keraguan pada mulanya.      

Jika Senghaja Meninggalkan Sunat Abadh Bolehkah Melakukan Sujud Sahwi?

Sujud sahwi disunatkan apabila tertinggal rukun sembahyang atau sunat abadh dengan tidak senghaja. Persoalannya, bagaimanakah kedudukan sujud sahwi tersebut jika seseorang itu senghaja meninggalkan rukun sembahyang ataupun sunat abadh dengan niat untuk melakukan bersujud sahwi?

Imam Nawawi dalam kitabnya al-Majmu  ada menyebutkan bahawa jika seseorang itu dengan senghaja meninggalkan rukun sembahyang maka sembahyangnya akan batal.

Manakala sunat abadh pula jika senghaja ditinggalkan dengan niat untuk senghaja melakukan sujud sahwi, umpamanya senghaja untuk tidak membaca doa qunut semasa bersembahyang Subuh, menurut pendapat yang paling rajih adalah juga disunatkan untuk melakukan sujud sahwi.

Ini adalah kerana sujud sahwi disyariatkan ke atas mereka yang dengan tidak senghaja melakukan kecacatan dalam sembahyang, maka orang yang dengan senghaja mencacatkan sembahyangnya adalah lebih perlu dan lebih dituntut untuk melakukan sujud sahwi.

Adakah Sah Sembahyang Jika Tidak Melakukan Sujud Sahwi?

Sujud sahwi disyariatkan untuk menampal kekurangan-kekurangan yang berlaku dalam sembahyang seseorang supaya  kekurangan-kekurangan tersebut dapat ditutup  kembali.
Bagaimanakah pula kedudukannya jika seseorang itu tidak melakukan sujud sahwi sedangkan dia sudah mengetahui bahawa terdapat kekurangan dalam sembahyangnya?

Bagi menjawab persoalan ini, adalah perlu untuk kita merujuk kembali hukum mengerjakan sujud sahwi tersebut, adakah ia wajib ataupun sunat?

Menurut mazhab as-Syafie, sujud sahwi hukumnya sunat mu'akkad, ianya disyariatkan untuk memperbaiki sembahyang dan bukannya salah satu daripada syarat sah sembahyang berdasarkan hadits riwayat Abu Daud dari Abdullah bin Masud Radhiallahu anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:

إذَا شَكَّ أحَدُكُمْ فِي صَلاَتِهِ فَلْيُلْقِ الشَّكَ وَلْيَبْنِ عَلَى الْيَقِينِ، فَإذَا اسْتَيْقَنَ التَّمَامَ سَجَدَ سَجْدَتَيْنِ، فَإِنْ كَانَتْ صَلاَتُهُ تَامَّةً كَانَتِ الرَّكْعَةُ نَافِلَةً وَالسَّجْدَتَانِ، وَإنْ كَانَتْ نَاقِصَةً كَانَتِ الرَّكْعَةُ تَمَاماً لِصَلاَتِهِ وَكَانَتِ السَّجْدَتَانِ مُرْغِمَتَيِ الشَّيْطَانِ.                        
 (رواه أبو داود)

Maksudnya: "Jika ragu-ragu seseorang daripada kamu dalam sembahyangnya, maka hendaklah membuang dan meninggalkan keraguan tersebut dan tetapkanlah bilangan rakaat yang diyakini (yang paling sedikit). Maka apabila dia telah yakin akan kesempurnaan sembahyangnya itu, hendaklah dia melakukan sujud dua kali sujud (sujud sahwi). Jika ternyata bahawa sebenarnya sembahyangnya itu tadi adalah sempurna (empat rakaat), maka rakaat tambahan (yang kelima) dan dua sujud sahwi tersebut adalah sebagai nafilah (amalan sunat). Dan jika ternyata bahawa sembahyangnya tadi sebenarnya kurang, maka rakaat keempat itu adalah sebagai pelengkap sembahyangnya, dan dua sujud sahwi tersebut adalah sebagai pengajaran (tamparan) bagi syaitan".
(Hadits riwayat Imam Abu Daud) 

Dalam hadits ini, Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam dengan jelas menyatakan bahawa sujud sahwi tersebut adalah nafilah (amalan sunat) dan juga mengibaratkannya sebagai pengajaran bagi syaitan.

Untuk menguatkan lagi pendapat ini, dalam kitab Hasyiatan Qalyubi dan Umairah ada disebutkan, bahawa sujud sahwi adalah merupakan sebagai pengganti atau penampal sunat-sunat abadh yang ditinggalkan dalam sembahyang, sedangkan sesuatu pengganti atau penampal mestilah yang sama taraf ataupun yang kurang sedikit daripada yang diganti. Adalah tidak munasabah jika amalan-amalan sunat tersebut ditampal dengan sesuatu yang wajib, maka jelaslah di sini bahawa hukum sujud sahwi adalah sunat.

Maka berdasarkan hadits tersebut, para ulama mazhab as-Syafie telah bersepakat menghukumkan sujud sahwi sebagai sunat mu'akkad. Oleh yang demikian, meskipun sujud sahwi tersebut ditinggalkan, sembahyang seseorang itu tetap sah, walaupun ianya ditinggalkan dengan senghaja.

Mudah-mudahan dengan maklumat mengenai permasalahan dan persoalan sujud sahwi ini maka akan bertambah pula pengetahuan kita tentang sembahyang.


























No comments:

Post a Comment