Adakah
harus sembahyang fardhu yang lima pada akhir waktunya, dan adakah harus
sembahyang qadha fardhu atau sembahyang sunat pada waktu yang diharamkan
sembahyang padanya.
Soal:
1. Adakah
harus sembahyang fardhu yang lima pada akhir waktunya?
2. Adakah harus sembahyang qadha’ fardhu atau
sembahyang sunat pada waktu yang diharamkan sembahyang padanya?
Jawab:
الحمد
لله، وبه نستعين على امور الدنيا والدين
1. Adalah syari‘at
Islam telah menentukan waktu-waktu bagi menunaikan sembahyang fardhu yang lima
itu, bagaimana Sayyidina Jibril telah mengajar Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam akan waktu-waktu
sembahyang pada siang hari Isra’ dan Mi‘raj sebelum hijrah Rasulullah ke
Madinah al‑Munawwarah dan bagaimana Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengajar sahabat-sahabat akan waktu-waktu
sembahyang menurut kitab-kitab hadits Shahîh al-Bukhari dan
Muslim, iaitu:
(1)
Waktu Zohor waktunya dari
tergelincir matahari dari tengah langit, berpanjang waktunya sehingga bayang
sesuatu itu jadi sekadar sesuatu itu selain dari bayang zawâl, jika
matahari ada tepat di tengah-tengah langit tiada miring maka tiadalah ada
bayang zawâl ketika matahari itu di tengah-tengah hari, dan jika
matahari itu ada miring dari tengah-tengah langit maka masa matahari itu di
tengah-tengah hari, ada didapati bayang zawâl.
(2)
Umpama pada awal Julai ini, maka
Zohor masuk pada pukul 12.29 tengahari maka kita cacakkan sebatang kayu lurus
di tanah rata sebelum pukul 12.29 , seperti sebatang pensil kayu di atas lantai
yang rata maka ada bayang maka bayang itu dinamakan dia bayang zawâl dan
bayang zawâl itu tiada dikira dan dihitung dari waktu Zohor, dan apabila
bayang itu lebih sedikit ke timur maka itulah awal waktu Zohor dan jika tiada
ada bayang zawâl sebelum pukul 12.29 tengahari maka jika kita nampak
bayang itu pergi ke timur maka itulah awal waktu Zohor pada awal Julai ini.
Hendaklah
diketahui bahawa ulama yang membuat jadual waktu sembahyang ada kalanya ia
lambatkan satu dua minit dari awal waktu supaya tahqiq dan yakin masuk
awal waktu sembahyang, umpamanya pada 1 Julai awal Zohor pukul 12.29 tengahari
boleh jadi sebelum pukul 12.29 itu sudah masuk Zohor dan boleh jadi belum masuk
Zohor.
Kiranya
hendak mengetahui dengan tepat pada masuk awal waktu dan akhir waktu mestilah
menggunakan alat mengetahui waktu pada mengukur waktu-waktu sembahyang itu.
(3)
Waktu ‘Ashar, mulai dari lebih
sedikit bayang sesuatu akan sesuatu itu dengan ditolak bayang zawâl jika
matahari tiada tepat berada di tengah-tengah langit dan terus waktunya sehingga tenggelam segala bulatan
matahari ke dalam ufuknya.
(4)
Wakru Maghrib dari tenggelam matahari sehingga sempurna hilang
dan pergi mambang merah.
(5)
Waktu ‘Isya’ dari sesudah hilang
mambang merah sehingga terbit fajar shadiq .
(6)
Waktu Subuh dari terbit sedikit
fajar shadiq sehingga terbit sedikit bulatan matahari.
Hendaklah
diketahui bahawa tiap-tiap waktu sembahyang itu ada mempunyai tiga waktu iaitu
waktu fadhilat dan waktu haram dan waktu darurat selain dari waktu-waktu yang
khas bagi tiap-tiap waktu sembahyang lima waktu itu.
1) Waktu fadhilat itu dari awal masuk waktu,
kemudian seseorang itu pergi bersuci dan menutup ‘aurat, dan yang (azan) ,
sembahyang sunat qabliah, dan iqamah, kemudian sembahyang fardhu yang
empunya, dinamakan dia waktu fadhilat kiranya banyak dan lebih diberi pahala
pada mengerjakan sembahyang pada awal waktu itu.
2) Waktu haram itu waktu yang akhir pada
mana-mana sembahyang lima waktu itu, serta tiada sempat mengerjakan semua
bahagian sembahyang fardhu itu di dalam waktunya, umpama seseorang sembahyang Zohor
di akhir waktu dan dia sempat mengerjakan satu raka‘at di akhir waktu Zohor,
dan tiga raka‘at lagi ia kerjakan di awal waktu ‘Ashar maka sembahyangnya itu shah
tetapi ia membuat haram dan dosa kerana ia mengeluarkan sebahagian dari
sembahyang Zohor dari waktunya.
3) Waktu darurat itu waktu yang akhir pada mana-mana
sembahyang lima waktu, apabila hilang sesuatu mâni‘ atau sekatan dengan
sempat sembahyang di dalam waktu dengan dapat mengerjakan takbîratul ihrâm
atau serta lain-lain rukun, seperti berhenti haidh pada akhir waktu dan hanya
sempat bertakbîratul ihrâm atau mengerjakan lain-lain rukun,
seperti berhenti haidh pada akhir waktu dan hanyasempat bertakbîratul ihrâm
atau mengerjakan lain-lain rukun bersama-samanya di dalam waktu itu.
Menurut pendapat al-Imam
al-‘Allâmah Ibnu Hajar dalam fatwanya, tiadalah sayugia dikerjakan
sembahyang fardhu ‘Ashar pada akhir waktunya, kerana Nabi Shallallahu
‘alaihi wasallam telah menyelar
sembahyang orang munafiq, sebab orang munafiq itu menunggu matahari hendak
masuk, dan apabila matahari hampir masuk, ia bangun tunggang tunggit empat kali, tiada ia ingatkan Allah di dalam
sembahyangnya itu melainkan sedikit jua, ini menurut tujuan hadits yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim.
Maka menurut
pendapat al-Imam al-‘Allâmah Ibnu Hajar yang di atas ini, tiadalah
sayugia bagi seseorang sembahyang mana-mana fardhu yang lima itu pada akhir
waktunya, kerana Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyelar sembahyang orang munâfiqîn
yang sembahyang pada akhir waktu ‘Ashar, dan kaola belum berjumpa perkataan
ulama mengatakan makruh sembahyang di akhir waktu, akan tetapi sembahyang
fardhu di akhir waktunya tiada diberi pahala bagi mengerjakan pada akhir waktu,
kerana tiap-tiap bahagian waktu dari awalnya hingga akhirnya ada disediakan
pahala yang khas, selain dari pahala mengerjakan sembahyang fardhu itu. Wallahu
a‘lam.
2. Hendaklah diketahui bahawa sembahyang itu
haram dikerjakan pada lima waktu dikecualikan di tanah haram Makkah iaitu:
i) Dari terbit matahari sehingga matahari naik
tinggi kadar satu tombak dan satu tombak itu kadar tujuh hasta manusia yang
biasa dan satu hasta itu kira-kira 18 inci.
ii)
Waktu istiwâ’ yakni
matahari di tengah-tengah langit dikecualikan pada hari Juma‘at sehingga
matahari itu tergelincir atau condong ke barat.
iii)
Waktu kuning-kuningan matahari
sehingga tenggelam segala bulatan matahari di ufuk.
iv) Lepas sembahyang Subuh bagi orang yang telah
sembahyang Subuh sehingga matahari terbit.
v) Lepas sembahyang ‘Ashar sehingga tenggelam
matahari.
Tiadalah haram
mengerjakan sembahyang padahal sembahyang itu ada mempunyai sebab yang
terdahulu atau sebab yang serta seperti sembahyang qadha’ yang wajib atau
qadha’ sembahyang yang sunat, dan seperti sembahyang gerhana dan sembahyang
sunat wudhu’ lepas wudhu’, sembahyang masuk rumah lepas masuk rumah dan
sembahyang tahiyyat masjid lepas masuk masjid pada mana-mana waktu yang
lima yang diharamkan sembahyang padanya bagaimana yang tersebut di atas ini.
Haram mengerjakan
sembahyang jika sembahyang itu ada mempunyai sebab yang terkemudian dari
sembahyang itu, seperti sembahyang istikharah pada mohon pilih pada
membuat sesuatu perkara, kerana membuat sesuatu perkara itu dimulakan lepas
sembahyang istikharah itu, dan sembahyang dua raka‘at memakai ihram,
kerana memakai ihram itu setelah sembahyang dua raka‘at itu.
Yang tersebut ini
dipetik dari Syarh al-Imam Ibnu Hajar pada matan Bi afdhal al-Hadhrami.
Oleh yang demikian
menurut nash yang di atas ini:
1) Sah sembahyang fardhu di akhir waktunya dan sah
sembahyang qadha’ yang wajib seperti qadha’ Zohor, atau qadha’ sembahyang yang
sunat yang ada mempunyai waktu seperti qabliah dan ba‘diah pada
mana-mana waktu yang lima yang diharamkan mengerjakan sembahyang padanya
bagaimana yang tersebut di atas ini.
2) Haram mengerjakan sembahyang yang mempunyai
sebab yang terkemudian dari sembahyang itu seperti sembahyang istikharah
dan sembahyang ihram kerana memakai kain ihram pada
mana-mana waktu yang lima yang diharamkan sembahyang padanya kerana sebab
kedua-dua sembahyang ini terkemudian dari sembahyang itu.
3) Haram mengerjakan sembahyang sunat
semata-mata sunat seperti sembahyang sunat semata-mata sunat (muthlaq)
pada mana-mana waktu yang lima yang diharamkan sembahyang padanya kerana ia
tiada mempunyai sebab sama sekali.
Pendek kata sah
seseorang sembahyang akan sembahyang yang mempunyai sebab yang terdahulu atau
sebab yang serta pada mana-mana salah satu waktu yang ditegah dan diharamkan
sembahyang padanya, dan tiada sah seseorang itu sembahyang akan sembahyang yang
tiada mempunyai sesuatu sebab atau mempunyai sebab yang terkemudian.
والله اعلم
|
|
Yang Dimuliakan Pehin Datu
Seri Maharaja Dato Utama Haji Ismail bin Omar Abdul Aziz
Mufti Kerajaan
|
No comments:
Post a Comment